Slutt på kald luft

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
Karstein313
0 RPM
0 RPM
Posts: 19
Joined: 02 Mar 2005, 01:00
Location: Asker
Status: Offline

Slutt på kald luft

Post by Karstein313 »

Hei,

Min usa importerte '91 miata har nå sluttet å produsere kald luft
når jeg trykker på A/C knappen :-(. Etter å ha lest litt rundt på nettet
så ser jeg at gassen som ble brukt i gamle modeller (før 94) ikke
lar seg bytte så lett, siden den er veldig miljø farlig og ikke kompatibel
med den nye gassen.

Men jeg er enda ikke sikker på om det er gassen eller noe annet som
må fikses/sjekkes.

Status når jeg slår på AC:
- turtallet gjør et litte hikk/hopp og viftene starter (da er de og sikringer OK),
- det begynner å boble i innspeksjonsvinduet for AC-gassen,
- når jeg kjenner på metal slangene inn og ut fra motor-rommet,
så merker jeg ingen temperatur forandring på den ene.
(en skal vistnok være kjempe kald og den andre bare litt kald).
- Og det kommer ingen kald luft inn i bilen.

Er det noen som har vært borte i lignende?
noen som har tips?
noen som vet om et bruktbart Air Condition verksted i Oslo/Asker/Drammens området?

.... og er den noen som aner hva slikt noe kan koste å fikse?

BTW, ja AC på en kabriolet er nødvendig,
når man sitter fast på Drammensveien 2 ganger om dagen
og trafikken beveger seg i 2-7 km/t blir det fort varmt i toppen,
( både pga med/mot-trafikkanter og solen)

Karstein&313
medl# 464
Rød '91 Miata, bsp low-pro, 205/45-16, Concord BarneSete
User avatar
morten-99
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 202
Joined: 08 Nov 2003, 01:00
Location: oslo
Status: Offline

Post by morten-99 »

hvis det bobler i inspekjsonsvinduet er det ett tegn på at det er lite gass (kjølemedium)i anlegget. og du vil da ikke få noe effekt av å ha det på.
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Har forstått det slik at hvis det bobler i inspeksjonsglasset, så er det tykkluft og tett..

Det som har skjedd er at du ikke har brukt ACn på en stund, og da får du ikke smurt sim-ringene. Og etter som molekylene på kjølegassen er så små, så smyger de seg ut over tid når ACn ikke har vært brukt.

Det stemmer at ny og gammel gass ikke passer sammen. Du må skifte tørka når du skifter gass, tørka koster ca 700,-

Jeg brukte en kjøletekninker ved lier i fjor. Han fikk luft tempen på blien min ned i 5-6 grader :) Skal prøve å lete opp telefon nr hans..
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
91BRG
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 404
Joined: 14 Sep 2003, 02:00
Location: Trondheim
Contact:
Status: Offline

Post by 91BRG »

Det finns en gass som du bare kan fylle på uten å bytte tørrefilter. Denne gassen heter R401.

Det er ett erstatningsmedie for R12 som var på gamle biler. Alle kjølefirma kan gjøre denne jobben for deg, regn med fra 1000,- og oppover.

Morten
Medl.nr.436
-00 Honda S2000

*2000 Audi TT Quattro
*91 MX-5 Turbo med mye snadder.
User avatar
Karstein313
0 RPM
0 RPM
Posts: 19
Joined: 02 Mar 2005, 01:00
Location: Asker
Status: Offline

Post by Karstein313 »

Vidar wrote: Det stemmer at ny og gammel gass ikke passer sammen. Du må skifte tørka når du skifter gass, tørka koster ca 700,-

Jeg brukte en kjøletekninker ved lier i fjor. Han fikk luft tempen på blien min ned i 5-6 grader :) Skal prøve å lete opp telefon nr hans..
Hadde satt pris på om du finner navn/nummer på fyren, hvis du ikke vil publisere kan du bare maile det til meg.

Kjøpte du "tørka" selv, eller var dette noe han hadde?
Hva er det tekniske navnet på "tørka" :-)

Karstien&313
medl# 464
Rød '91 Miata, bsp low-pro, 205/45-16, Concord BarneSete
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Hadde ikke behov for ny tørke :)
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1778
Joined: 22 Apr 2004, 02:00
Location: Hardanger
Contact:
Status: Offline

Post by Mazdafreaks »

Har diverse deler til ac til miata 91. kompressor radiator og slanger selges for 350.- pluss frakt,, eller bud...
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
User avatar
Karstein313
0 RPM
0 RPM
Posts: 19
Joined: 02 Mar 2005, 01:00
Location: Asker
Status: Offline

Post by Karstein313 »

Hei Vidar, har helt glemt meg, men nå kommer solen,
og da må jeg fikse snart...
Vidar wrote: Jeg brukte en kjøletekninker ved lier i fjor. Han fikk luft tempen på blien min ned i 5-6 grader :) Skal prøve å lete opp telefon nr hans..
Hadde du hatt mulighet å funnet navn eller nummer eller beskrivelse av
kjøleteknikern din?

Karstein&313
medl# 464
Rød '91 Miata, bsp low-pro, 205/45-16, Concord BarneSete
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Finner ikke igjen nr og navn.

Men det var da her på forumet jeg ble tipsa om han kuldeteknikkeren..
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
Post Reply