Jeg pleier å si at jeg har fire Fiater som ikke er Fiat;
To Lancia Montecarlo (ble født som et Fiat prosjekt X1/8, senere X1/20)
En Bertone X1/9 (som jo startet opp som Fiat X1/9)
Og en Vignale Samantha (som er basert på understell og drivverk fra en Fiat 125S)
Men nå har jeg endelig "blitt stor".
Min første Fiat og min første bil med 6, seks, sylindere ;D
Fiat 2300 S Coupe Ghia 1964.
Bilen ble "beskjedent" annonsert på Finn her forrige dagen, og jeg slo til så fort det lot seg gjøre.
Fiaten ble importert til Norge fra Tyskland for ti år siden, og har stort sett tilbragt tiden i Norge i en garasje.
Planen min med bilen er foreløpig ikke bestemt.
Først må jeg ta en grundig gjennomgang å finne ut i hva slags forfatning bilen er i.
Bilen var helt i orden da den ble parkert for ti år siden.
Jeg vil ikke starte den før jeg har sjekket motoren grundig.
Mye tyder på at bilen er i grei kjørbar stand.
Det er mulig at jeg velger å bare få den registrert (den står på tyske importskilter nå), og ha den som hyggebil i en periode.
Noe restaureringsjobb er ikke aktuelt før jeg får "unna" noen prosjekter som ligger foran i køen

For de som ikke kjenner bilen, så ble denne produsert mellom 1962 og 1968.
Den ble tegnet av Ghia og produsert dels hos Ghia, dels hos OSI.
2300 S har en 2.3l Lampredi rekkesekser som er "jazzet opp" av Abarth.
Motoren yter ca 150 Hk.
Bilen har to-krets hydrauliske bremser med skiver på alle fire hjul.
Jeg har vært i kontakt med Magne Valhaug som eier en tilsvarende bil som ble solgt ny i Norge.
Det rare er at hans bil har karroserinummer 3610 fra Ghia, min har nummer 3614.
Det er mulig at disse to (eneste?) bilene i Norge er produsert på samme dag

Jeg er svært fornøyd med å ha fått tak i denne bilen.
Bilen er veldig pen ;D
Erik