Klassisk trimming
Moderator: Styremedlemmer
Klassisk trimming
Etter noen runder med Biltilsynet har jeg måttet innse at det å få godkjent en NC 1,8L med turbo og 158hk (samme som NC 2.0) er tilnærmet umulig. Mazda Norge har til og med vært så velvillige at de har bekreftet at bilene er teknisk identiske, men nei! Bilen har ikke vært levert fra fabrikk med denne løsningen, og da var det nei.
Men - det er jo mulig å trimme litt på godt, gammelt vis. Bytte av kamaksler, grenrør, og luftfilter sammen med justering av motorstyring skal kunne gi 1.8L rundt 175 hk. Noen som har forsøkt noe liknende?
Men - det er jo mulig å trimme litt på godt, gammelt vis. Bytte av kamaksler, grenrør, og luftfilter sammen med justering av motorstyring skal kunne gi 1.8L rundt 175 hk. Noen som har forsøkt noe liknende?
-
- 7200 RPM
- Posts: 1124
- Joined: 03 Jan 2013, 22:24
- Medlemsnummer: 1062
- Location: Oslo - Sentrum
- Status: Offline
Re: Klassisk trimming
Hva var grunnen til avslaget? På NA'ene godkjenner de jo økt ytelse opp til det tilsvarende modell er levert med, ref flere kompressorgodkjenninger? Er jo merkelig at ikke det samme kan gjøres med NC? Eller var det fordi turbo lettere kan modifiseres til å gi økt ytelse etterpå?
Last edited by MX-Jon on 01 Jan 2017, 22:53, edited 1 time in total.
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper

Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Re: Klassisk trimming
Kanskje han ikke har snakket med ombyggingsgruppa.
Det burde han gjøre, og vise til godkjenningene av kompressor på NA med argumentasjonen som ble brukt der.
Viser til "oppskriften" her:
http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... &start=195
og her:
http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?f=4&t=20043
Erik
Det burde han gjøre, og vise til godkjenningene av kompressor på NA med argumentasjonen som ble brukt der.
Viser til "oppskriften" her:
http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... &start=195
og her:
http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?f=4&t=20043
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Re: Klassisk trimming
Bare en liten oppdatering. Har en løsning klar, og regner med godt over 160hk i 1.8L motoren. Uten særlig synlige inngrep under panseret, og helt uten "pustehjelp". Godt ikke sommeren er her heeelt enda 

Re: Klassisk trimming
Vil han fortelle så vil jeg høre, iallfall.
2011 Mazda MX-5 Special Edition - Dolphin grey
- Pelle
- 7200 RPM
- Posts: 2410
- Joined: 19 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 300
- Location: Jessheim
- Status: Offline
Re: Klassisk trimming
Me too!!
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
x-1991 classic red
Re: Klassisk trimming
I'm listening. 

-90 Miata B-pack "Serenity"
Detailer og Kundeservice hos Bilpleiekongen, Båtpleiekongen og Exint.no
-Approved Meguiar's detailer
-Rupes Bigfoot System Specialist.
Detailer og Kundeservice hos Bilpleiekongen, Båtpleiekongen og Exint.no
-Approved Meguiar's detailer
-Rupes Bigfoot System Specialist.
Re: Klassisk trimming
Jeg hadde ikke tenkt å si noe særlig mer om dette før jeg var i mål og selv hadde "kjent på effekten", men siden flere tydeligvis er nyssjerrige er løsningen BBR Super 175. 175 står naturlig nok for 175hk, som er effekten de tar ut av 1.8L motoren. Dette gjøres ved hjelp av et nytt grenrør, K&N luftfilter, nye, vesentlig hvassere kamaksler og en omprogramerring av bilens originale motorstyring.
Grenrør og luftfilter er montert, kamaksler og programmering følger neste uke. Min bil har fra før fått fjernet center-demperen og montert Racing Beat rustfri bakre potte, så effekten blir muligens noe over målet på 175. OG - lyden ble i alle fall høy nok
Til info for de som ikke kjenner til BBR er dette et engelsk firma med lange tradisjoner innenfor trimming av MX5, inkludert i samarbeid med en større Mazda forhandler som selger nye BBR-trimmede biler med nybilgaranti. Først ut var i sin tid NA 1.6 turbo med 150hk, og NC 2.0 leveres med hysteriske 270 turbo-hk og 0-100 på ca 5.1 sek. Da begynner vi å nærme oss super-bil prestasjoner fra MX5! Flere av modellene er testet av engelsk bil-presse - inkl. EVO Magazine, med svært gode omtaler.
Så får jeg bare beklage ventetiden, er ikke så ofte her inne og har derfor heller ikke sett ønskene om mer info fra andre brukere før nå, sorry.
Grenrør og luftfilter er montert, kamaksler og programmering følger neste uke. Min bil har fra før fått fjernet center-demperen og montert Racing Beat rustfri bakre potte, så effekten blir muligens noe over målet på 175. OG - lyden ble i alle fall høy nok

Til info for de som ikke kjenner til BBR er dette et engelsk firma med lange tradisjoner innenfor trimming av MX5, inkludert i samarbeid med en større Mazda forhandler som selger nye BBR-trimmede biler med nybilgaranti. Først ut var i sin tid NA 1.6 turbo med 150hk, og NC 2.0 leveres med hysteriske 270 turbo-hk og 0-100 på ca 5.1 sek. Da begynner vi å nærme oss super-bil prestasjoner fra MX5! Flere av modellene er testet av engelsk bil-presse - inkl. EVO Magazine, med svært gode omtaler.
Så får jeg bare beklage ventetiden, er ikke så ofte her inne og har derfor heller ikke sett ønskene om mer info fra andre brukere før nå, sorry.
-
- 7200 RPM
- Posts: 3069
- Joined: 19 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 968
- Location: Ski
- Contact:
- Status: Offline
Re: Klassisk trimming
Skal du ha det godkjent, eller satser du på at det går under radaren på eu-kontrollen?
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
Re: Klassisk trimming
Helst det siste. Derfor ikke turbo og 230hk - fra samme leverandør (BBR). Dette synes knapt, kun grenrøret er synlig, og det kunne jo faktisk vært originalt. Det sitter på bilen allerede, og er helt rått!
- Bubba
- 6500 RPM
- Posts: 604
- Joined: 11 Sep 2013, 16:44
- Medlemsnummer: 1107
- Location: Oslo
- Status: Offline
Re: Klassisk trimming
Spennende prosjekt. Dersom du skal henvise BBR turbo-utgaven i søknaden til Vesenet, vil det antatt være greit å viset til at M2 (Mazdas eget tuningselskap) laget en utgave av Eunos Roadster i 1994 med en normalaspirert 1,8 liters motor på 150 Hk også (M2-1028).
Bubba
04 MX-5 MSM - (Speedo)
X 97 MX-5 1,8
X 02 MX-5 1,8 Arizona - donor-/delebil
08 VW Touran
84 Mazda 626 LX 2,0 HB
04 MX-5 MSM - (Speedo)
X 97 MX-5 1,8
X 02 MX-5 1,8 Arizona - donor-/delebil
08 VW Touran
84 Mazda 626 LX 2,0 HB
Re: Klassisk trimming
Fortsatt ikke helt i mål, men litt mer "action" under panseret har det blitt. For ikke å snakke om lyden!!!
- Anders
- Mx5-miata Styret
- Posts: 716
- Joined: 13 Dec 2013, 18:03
- Medlemsnummer: 1121
- Location: Grimstad
- Status: Offline
Re: Klassisk trimming
Moro, og meget interessant! Kan jeg spørre hva kostnaden er på dette?
2007 MX-5 1,8 True Red PRHT
1991 Miata 1,6 British Racing Green Special Edition 3976/4000
1994 Miata 1,8 Brilliant Black
GuardianDesigns.eu - Instagram - Facebook
1991 Miata 1,6 British Racing Green Special Edition 3976/4000
1994 Miata 1,8 Brilliant Black
GuardianDesigns.eu - Instagram - Facebook