NA ble høy bak etter støtdemperbytte
Moderator: Styremedlemmer
NA ble høy bak etter støtdemperbytte
Byttet støtdempere bak etter alle kunstens regler, kjøpte KYB-dempere og sjekket at de nye var helt like de gamle mht lengde før montering. Bilen kjører fint, ingen ulyder eller uregelmessigheter av noe slag. Etter hvert, når jeg begynte å se på det, syntes jeg at klaringen mellom dekk og skjermkant bak var i største laget, en sjekk på miataforumet i USA angir en normalhøyde på 14 tommer dvs. 35,6 cm. Min er i hvertfall 2 cm høyere. Jeg skrudde bakstillingen sammen, også inkludert mutterne på toppen av demperne (som jeg trakk til med angitt moment) mens bilen var på bukker uten hjul, ikke mens den sto på bakken og derved ville belastet opphenget. Kan dette være årsaken? Bør jeg, som de sier på miataforumet, løsne litt på nedre og øvre demperbolter samt bolten som fester krengningsstabilisatoren til nedre bærearm og kjøre bilen 25 meter fremover og 25 bakover og se om systemet setter seg mer nedpå? For så selvfølgelig å tighte alt opp igjen? Noen som har vært borti dette? Har alltid syntes at NAen min har hatt litt SUV-preg bak, men ikke reflektert over det før nå når jeg har vært bortpå bakstillingen og selvfølgelig tenker at jeg må ha tabbet meg ut....
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Re: NA ble høy bak etter støtdemperbytte
Har du bare skiftet dempere, eller har du også skiftet fjærer?
Fjærer tar ganske lang tid for å "sette seg".
Det går litt fortere hvis du bruker metoden som du beskriver.
Bilen vil nemlig "henge" litt i foringene også.
Erik
Fjærer tar ganske lang tid for å "sette seg".
Det går litt fortere hvis du bruker metoden som du beskriver.
Bilen vil nemlig "henge" litt i foringene også.
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Re: NA ble høy bak etter støtdemperbytte
Byttet kun demperne, passet på å montere fjærene akkurat slik de var plassert opprinnelig. Har ikke kjørt bilen mange kilometrene så jeg kan jo se det litt an. Takk for råd.
- Agility
- 7200 RPM
- Posts: 1687
- Joined: 06 Jun 2009, 16:10
- Medlemsnummer: 813
- Location: Jeppedalen, Hurdal
- Status: Offline
Re: NA ble høy bak etter støtdemperbytte
Det du skal gjøre er å sette bilen på bukker, løsne alle boltene du har rørt på nytt, sette jekken under nedre svingarm og jekke til den akkurat løfter seg fra bukken på siden du holder på med, og da strammer du alle bolter. Da får du riktig preload på alle foringer...
Har gjort dette utallige ganger...
Hvis du har forskjellig høyde på sidene, så kan du med litt prøving og feiling med forskjellig press fra jekken før du strammer opp få dette veldig bra til
Har gjort dette utallige ganger...

Hvis du har forskjellig høyde på sidene, så kan du med litt prøving og feiling med forskjellig press fra jekken før du strammer opp få dette veldig bra til
-93 LE -Leopold
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
-
- 7200 RPM
- Posts: 1124
- Joined: 03 Jan 2013, 22:24
- Medlemsnummer: 1062
- Location: Oslo - Sentrum
- Status: Offline
Re: NA ble høy bak etter støtdemperbytte
Hvis dette funker burde man vel på samme måte kunne senke bilen? Bruke fjærspennere og komprimere fjærene og få "senkepreload".
Da får man senk uten å bytte fjærer og uten behov for SVV/Tuv-tulleball. Garantert ikke like bra som skikkelig senking men er jo veldig billig og enkelt da
Men preloaden varer kanskje ikke så lenge.....
Da får man senk uten å bytte fjærer og uten behov for SVV/Tuv-tulleball. Garantert ikke like bra som skikkelig senking men er jo veldig billig og enkelt da

Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper

Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
Re: NA ble høy bak etter støtdemperbytte
Skal bakhjul settes på før oppjekking av svingarm? Vekten av hjulene kan vel kanskje ha noen betydning?
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Re: NA ble høy bak etter støtdemperbytte
Luringen ......MX-Jon wrote:Hvis dette funker burde man vel på samme måte kunne senke bilen? Bruke fjærspennere og komprimere fjærene og få "senkepreload".
Da får man senk uten å bytte fjærer og uten behov for SVV/Tuv-tulleball. Garantert ikke like bra som skikkelig senking men er jo veldig billig og enkelt daMen preloaden varer kanskje ikke så lenge.....

Spiller ingen rolle.arkilex wrote:Skal bakhjul settes på før oppjekking av svingarm? Vekten av hjulene kan vel kanskje ha noen betydning?
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package