Du kan stole på Mazda (motor stopper)
Moderator: Styremedlemmer
-
- Moderator
- Posts: 5120
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 114
- Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
- Contact:
- Status: Offline
det kan vel like sansynlig være en vakkel-feil, at det er nesten brudd ett eller annet sted i elektronikken..?
jeg hadde en lignende feil,
men da ville den ikke starte i det hele tatt innimellom, jeg hoppet litt i setet og så kom den... dette var i tenningslåsen, men når den gikk så gikk den.... (fant fort ut at det var bera å skru til en skrue i tenningslåsen)
jeg hadde en lignende feil,
men da ville den ikke starte i det hele tatt innimellom, jeg hoppet litt i setet og så kom den... dette var i tenningslåsen, men når den gikk så gikk den.... (fant fort ut at det var bera å skru til en skrue i tenningslåsen)
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
- kodvaag
- 7200 RPM
- Posts: 1015
- Joined: 17 Sep 2003, 02:00
- Location: Kristiansand
- Contact:
- Status: Offline
Ja, dette er nok en vakkel feil av et eller annet slag, som oppstår etter en tids kjøring. (Når elektronikken er blitt varm)
Nå er det sol ute, og 39 grader på termometeret i solveggen, ungene er i seng, men Miataen står i garasjen.
Jeg tør ikke kjøre med den for at jeg kanskje må taues hjem. Uten tiedownhooks, dvs leie tilhenger. Igjen.
I følge Stian så var det jo en liknende feil på bilen til en venn, så jeg kunne godt tenke meg å bytte ecu og så først ta en lang prøvetur. Stopper den da så har jeg i hvert fall gjort noe.
Harald, hva kan du selge den ECU tingen for da?
(Det er den boksen som ligger under føttene på passasjersiden foran, sant?)
Nå er det sol ute, og 39 grader på termometeret i solveggen, ungene er i seng, men Miataen står i garasjen.
Jeg tør ikke kjøre med den for at jeg kanskje må taues hjem. Uten tiedownhooks, dvs leie tilhenger. Igjen.
I følge Stian så var det jo en liknende feil på bilen til en venn, så jeg kunne godt tenke meg å bytte ecu og så først ta en lang prøvetur. Stopper den da så har jeg i hvert fall gjort noe.
Harald, hva kan du selge den ECU tingen for da?
(Det er den boksen som ligger under føttene på passasjersiden foran, sant?)
2003 Multivan TDI Syncro Westfalia
2009 Transporter 174hk TDI 4-motion
1986 Master 820
X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD
2009 Transporter 174hk TDI 4-motion
1986 Master 820
X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD
- Mazdafreaks
- 7200 RPM
- Posts: 1778
- Joined: 22 Apr 2004, 02:00
- Location: Hardanger
- Contact:
- Status: Offline
Har du prøvd å lirke på ledningene inn på ecu, kan jo vera det er noe irr på kontaktene, vis den ligger under pasasjer sete er det jo stor fare for fuktighet..
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
- kodvaag
- 7200 RPM
- Posts: 1015
- Joined: 17 Sep 2003, 02:00
- Location: Kristiansand
- Contact:
- Status: Offline
Har ikke rørt noe enda... skal gå ut i garasjen og kikke litt nå tenkte jeg.
Bilen har stått innendørs siden jeg hentet den hos deg, så jeg tror det er tørt over alt.
Bilen har stått innendørs siden jeg hentet den hos deg, så jeg tror det er tørt over alt.
2003 Multivan TDI Syncro Westfalia
2009 Transporter 174hk TDI 4-motion
1986 Master 820
X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD
2009 Transporter 174hk TDI 4-motion
1986 Master 820
X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD
-
- Status: Offline
- kodvaag
- 7200 RPM
- Posts: 1015
- Joined: 17 Sep 2003, 02:00
- Location: Kristiansand
- Contact:
- Status: Offline
Nå har jeg tatt ut ECU'en, kretskortet og kontaktene ser ut som nytt.
Kjørt en tur på 20 minutter, bilen går bedre enn ny, akkurat som før.
Men jeg er redd for å dra på langtur nå...
Jeg får melde meg inn i Viking.
Harald: Hva koster sånn FM link sak da?
Kjørt en tur på 20 minutter, bilen går bedre enn ny, akkurat som før.
Men jeg er redd for å dra på langtur nå...
Jeg får melde meg inn i Viking.
Harald: Hva koster sånn FM link sak da?
2003 Multivan TDI Syncro Westfalia
2009 Transporter 174hk TDI 4-motion
1986 Master 820
X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD
2009 Transporter 174hk TDI 4-motion
1986 Master 820
X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD
Problemer med at bilen stopper etter du har kjørt en stund.
Hei, Jeg har vært borte i et lignende problem før. Men på en annen type bil. Det kan være tett lufting av bensintanken. Da vil bilen gå en stund til det har blitt vakum i tanken og bensinpumpa ikke orker å pumpe. Så står man stille en stund og luft siver inn i tanken og man kan kjøre videre. Så sjekk luftinge. Kjør bilen til den stopper og åpne tanklokket. Hviss da bilen starter har du funnet problemet. Jeg er ikke så kjent med mx5 enda men lufteslangen pleier å munne ut i en av de bakra hjulhusene.
- kodvaag
- 7200 RPM
- Posts: 1015
- Joined: 17 Sep 2003, 02:00
- Location: Kristiansand
- Contact:
- Status: Offline
Re: Problemer med at bilen stopper etter du har kjørt en stu
Hvis ikke den starter da så står jeg der igjen...Turbokai wrote:Kjør bilen til den stopper og åpne tanklokket. Hviss da bilen starter har du funnet problemet.
Men, tanken er helt luft-tett. Hver gang jeg skal fylle bensin, så er det psssjj...
Men slik er det på Mercedesen også, sikker på at det ikke skal være slik da?
Dere andre som har Miata/MX-5, dere har også-luft-tett bensinlokk, ikke sant?
2003 Multivan TDI Syncro Westfalia
2009 Transporter 174hk TDI 4-motion
1986 Master 820
X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD
2009 Transporter 174hk TDI 4-motion
1986 Master 820
X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD
Et kjent problem på mange mazdaer er fordeleren eller tenningsmodul. Da vil bilen oppføre seg på samme måte. Starter fint og går fint når kald, men varm da stopper den.
Men på mx5 så er det ikke noe fordeler, men du har en Crank Angel sensor (Sitter i bakkant på toppen inn mot torpedo veggen, ser ut som en fordeler men uten fordelerlokk og kabler).
Mister du signalene fra den, da vil bilen stoppe.
Men på mx5 så er det ikke noe fordeler, men du har en Crank Angel sensor (Sitter i bakkant på toppen inn mot torpedo veggen, ser ut som en fordeler men uten fordelerlokk og kabler).
Mister du signalene fra den, da vil bilen stoppe.
- kodvaag
- 7200 RPM
- Posts: 1015
- Joined: 17 Sep 2003, 02:00
- Location: Kristiansand
- Contact:
- Status: Offline
Nå har jeg kjørt i tre timer, frem og tilbake, hit og dit. Jeg hadde med Steffen. (Jeg er støttekontakten hans)
Vi fikk to motorstopp.
Luftet bensinlokket, ene gangen var det sterkt undertrykk (suuuuug lyd), og andre gangen var det sterkt overtrykk (pyyyyysshh lyd).
La merke til at på innsiden av bensinlokket er det en liten åpning.
Min gjetning:
Bensinlokket skal være helt tett, men det sitter en ventil i lokket som skal slippe ut/inn overtrykk/undertrykk når det er en viss forskjell fra atmosfæretrykket.
Og jeg tipper at denne ventilen sitter fast i lokket på min bil. (Den har tross alt vært med på 320 000km nå)
Noen som er enige, og syntes jeg skal kjøpe nytt bensinlokk snarest råd?

Vi fikk to motorstopp.
Luftet bensinlokket, ene gangen var det sterkt undertrykk (suuuuug lyd), og andre gangen var det sterkt overtrykk (pyyyyysshh lyd).
La merke til at på innsiden av bensinlokket er det en liten åpning.
Min gjetning:
Bensinlokket skal være helt tett, men det sitter en ventil i lokket som skal slippe ut/inn overtrykk/undertrykk når det er en viss forskjell fra atmosfæretrykket.
Og jeg tipper at denne ventilen sitter fast i lokket på min bil. (Den har tross alt vært med på 320 000km nå)
Noen som er enige, og syntes jeg skal kjøpe nytt bensinlokk snarest råd?
2003 Multivan TDI Syncro Westfalia
2009 Transporter 174hk TDI 4-motion
1986 Master 820
X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD
2009 Transporter 174hk TDI 4-motion
1986 Master 820
X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD
- glaibilenmin
- 7200 RPM
- Posts: 2204
- Joined: 19 Nov 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 413
- Location: Ålesund
- Status: Offline
- kodvaag
- 7200 RPM
- Posts: 1015
- Joined: 17 Sep 2003, 02:00
- Location: Kristiansand
- Contact:
- Status: Offline
Lille venn, kan jeg låne bensinlokket ditt på fredag?
Hvis det er oppholds tar jeg Miata i stedet for Merca tur/retur Arendal, og hvis den ikke stopper med ditt lokk, så beholder jeg det...
Hvis det er oppholds tar jeg Miata i stedet for Merca tur/retur Arendal, og hvis den ikke stopper med ditt lokk, så beholder jeg det...

2003 Multivan TDI Syncro Westfalia
2009 Transporter 174hk TDI 4-motion
1986 Master 820
X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD
2009 Transporter 174hk TDI 4-motion
1986 Master 820
X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD
- Mazdafreaks
- 7200 RPM
- Posts: 1778
- Joined: 22 Apr 2004, 02:00
- Location: Hardanger
- Contact:
- Status: Offline