Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Jeg har litt "dødgang" på rattet når jeg kjører over 80+... Det sørger for at jeg må justere rattet konstant, som sørger for at bilen blir nervøs å kjøre på hovedveier. Styringa blir veldig lett og upresis når jeg kommer over 100.
Er det noen som vet hva som kan være feil? Jeg har hatt det en liten stund nå, og må si at jeg begynner å bli utrolig leie av det
Kan det hjelpe med en brace?
Når du står utenfor bilen og ser på forhjulet, hvor mange mm kan du vri rattet frem og tilbake uten at hjulet begynner å bevege seg? Normalt skal det bare være noen veldig få mm. Hvis det er mer må du se underveis på de ulike komponentene på vei fra rattet til hjulet hvor slarken er.
Selv om du ikke har dødgang på rattet kan den også oppføre seg på samme måte hvis hjulvinkler er ute å kjøre (evt at bilen er satt opp for banekjøring, da vil man av og til ofre stabilitet for bedre styrerespons og/eller veigrep).
Uansett tror jeg ikke en brace er rett måte å løse problemet på.
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
Jeg har nok sommerfelger som har +35 innpress. Men de orginale felgene som jeg bruker om vintern, gjør akkurat det samme.
Jeg kan ta en titt på hvor mye mm jeg kan vri rattet før det er noe bevegelse på hjulet.
Skal jeg deretter sette bilen på garasjebukker og spør noen som kan vri rattet fram og tilbake for å se om det er slakk en plass?
Har prøvd å snu på rattet når bilen ikke var på, og jeg så ikke noe beveglses før etter ca. 8 mm...
Da jeg ristet rattet fram og tilbake hørte jeg en klunk lyd... Har ikke hatt tiden til å faktisk se under bilen
Ting tyder på slitte endeledd.
Det er også lurt å få sjekket hjulvinklene dine hvis du ikke har gjort det på en stund (eller har skiftet fjærer/dempere) uten å justere vinklene.
Et verksted som utfører EU-kontroll vil kunne kjenne om det er noe galt med endeleddene.
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package