Sitter og har lyst på litt pustehjelp til min NA6. Har veldig lyst på det Jackson Racing pressekitet som man får godkjent, men da er det fort snakk om 25k bare for å få kitet i hus, så kommer det vel diverse supporting mods osv. i tillegg. Dermed lurer jeg på hvordan det skulle blitt med turbo.
Finnes det noen kit som ikke koster en halv formue og som samtidig ikke er helt søppel? Bilen brukes daglig så må være litt pålitelig. Og hvor mye styr er det å fjerne turbokit før EU og montere igjen etter, kontra presse? Presse blir vel mer "bolt-on"? Hva finnes eventuelt av "billige" pressekit?
Turbokit til 1.6 som ikke koster skjorta eller er søppel?
Moderator: Styremedlemmer
-
- 7200 RPM
- Posts: 3069
- Joined: 19 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 968
- Location: Ski
- Contact:
- Status: Offline
Re: Turbokit til 1.6 som ikke koster skjorta eller er søppel?
Beklager men fakta er =>

1. Lese seg opp på hva som er grei kvalitet.
2. Finne fora med salgs-tråder
3. følge med til det rette dukker opp.
4. kjøp
5. Installer

Er resten av bilen klar for tvangsmating?
Understell?
Frisk og fin motor ellers?
\\Stian
1. Lese seg opp på hva som er grei kvalitet.
2. Finne fora med salgs-tråder
3. følge med til det rette dukker opp.
4. kjøp
5. Installer

Er resten av bilen klar for tvangsmating?
Understell?
Frisk og fin motor ellers?
\\Stian
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
- Ørnbjørn
- 7200 RPM
- Posts: 2249
- Joined: 03 Nov 2010, 18:37
- Medlemsnummer: 967
- Location: Oslo
- Status: Offline
Re: Turbokit til 1.6 som ikke koster skjorta eller er søppel?
BEGI-S Turbo fra Bell Engineering som gir ca. det samme på hjula som Jackson Racing koster 26k + frakt.
Men det er uten intercooler, dyser, bensinpumpe, eksos og clutch. Og det trenger du jo, for det skal være pålitelig.
Og så kommer motorstyring og bredbåndslamda og tuning oppå der. Og bremser. Og nye dekk. Og frisk diff. Og…
Billigste alternativ vil nok være å kjøpe denne: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=99215088 og selge den du har.
Edit: Et kjapt søk ga meg en brukt Jackson Racing kompressor til 17k. Den burde være på Posten for rundt 22k. Da mangler du motorstyring, en tur på rulla for dynopapirer og ellers kjøre godkjenningsløpet. Fiks ferdig i vognkort og ikke noe jobb ved EU-kontroll. For så å ta supporting mods etterhvert som det trengs. Det er den billigste løsningen, sett bort fra å kjøpe bilen over, som også kan godkjennes om det er C15-kompressoren og om man tar turen til Tyskland.
Men det er uten intercooler, dyser, bensinpumpe, eksos og clutch. Og det trenger du jo, for det skal være pålitelig.
Og så kommer motorstyring og bredbåndslamda og tuning oppå der. Og bremser. Og nye dekk. Og frisk diff. Og…

Billigste alternativ vil nok være å kjøpe denne: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=99215088 og selge den du har.
Edit: Et kjapt søk ga meg en brukt Jackson Racing kompressor til 17k. Den burde være på Posten for rundt 22k. Da mangler du motorstyring, en tur på rulla for dynopapirer og ellers kjøre godkjenningsløpet. Fiks ferdig i vognkort og ikke noe jobb ved EU-kontroll. For så å ta supporting mods etterhvert som det trengs. Det er den billigste løsningen, sett bort fra å kjøpe bilen over, som også kan godkjennes om det er C15-kompressoren og om man tar turen til Tyskland.
- Gabzh
- 7200 RPM
- Posts: 1118
- Joined: 25 Dec 2014, 01:36
- Medlemsnummer: 1282
- Location: Ås
- Status: Offline
Re: Turbokit til 1.6 som ikke koster skjorta eller er søppel?
@Stian: Er forsåvidt klar over det, tenkte bare som et skudd i mørket at noen har en annen erfaring med et eller annet kit. Men ja, bilen er solid ellers. Motor virker frisk og rask, har kun gått rundt 160-165k (i følge forrige eier), bremsene er greie, coilovers, sperrediff som virker fin osv.
@Ørnbjørn: Det er såpass, ja. Å kjøpe en annen MX er nok uaktuelt. Kjøpte den jeg har nå fordi den har sentimental verdi for meg. Skulle jeg solgt den så hadde jeg nok handlet en mellomting mellom MX5 og bruksbil framfor å ha to biler. Så skal jeg ha MX med pustehjelp så blir det å bygge på denne.
Har jo eksempelvis sett på dette: http://www.ebay.com/itm/MIATA-MAZDA-MX5 ... Ux&vxp=mtr
Ser ut som mye av det som trengs følger med der. Om 1.8-kit passer på 1.6 i det hele tatt, da. Er vel kanskje motorstyring som ligger med der og? Må jo ha FMIC, redirigere kjølesystem kanskje og litt sånne ting, men. Det blir jo rundt 25k ferdig på Posten. Hvor fant du til 17k? Om jeg skal ha noe annet kit og godkjenne involverer det full TÜV-syklustest antar jeg, og da er det vel snakk om manfoldige titalls tusen?
@Ørnbjørn: Det er såpass, ja. Å kjøpe en annen MX er nok uaktuelt. Kjøpte den jeg har nå fordi den har sentimental verdi for meg. Skulle jeg solgt den så hadde jeg nok handlet en mellomting mellom MX5 og bruksbil framfor å ha to biler. Så skal jeg ha MX med pustehjelp så blir det å bygge på denne.
Har jo eksempelvis sett på dette: http://www.ebay.com/itm/MIATA-MAZDA-MX5 ... Ux&vxp=mtr
Ser ut som mye av det som trengs følger med der. Om 1.8-kit passer på 1.6 i det hele tatt, da. Er vel kanskje motorstyring som ligger med der og? Må jo ha FMIC, redirigere kjølesystem kanskje og litt sånne ting, men. Det blir jo rundt 25k ferdig på Posten. Hvor fant du til 17k? Om jeg skal ha noe annet kit og godkjenne involverer det full TÜV-syklustest antar jeg, og da er det vel snakk om manfoldige titalls tusen?