Byttet katalysator, får det ikke tett...
Moderator: Styremedlemmer
Byttet katalysator, får det ikke tett...
Monterte ny katalysator fra MX parts i dag, delen passet fint og jeg trodde dette bare skulle være kos, MEN jeg får det ikke tett mellom front av katalysatoren og utblåsningsrøret fra motoren (heter det det?). Har original pakning og har dradd til det jeg orker både med varm og kald motor, jekket forsiktig opp i skjøten med begge flensene oppi jekken for å få lik belastning på begge sider og strammet, men det blåser like forbannet eksos ut i nedkant av skjøten. Jeg strammet til skjøten i bakkant mot eksosanlegget først, skulle jeg kanskje ikke gjort det? Vil det hjelpe å smøre på en eller annen slags "guffe" i overgangen før jeg strammer? Og kan jeg bruke pakningen videre når jeg nå tar dette fra hverandre og forsøker på ny? Takknemlig for svar, under en bil er ikke noe hyggelig sted å være når man er 65 år, og jeg kan ikke begripe hvorfor jeg ikke fikk dette til.
- Bubba
- 6500 RPM
- Posts: 604
- Joined: 11 Sep 2013, 16:44
- Medlemsnummer: 1107
- Location: Oslo
- Status: Offline
Re: Byttet katalysator, får det ikke tett...
Det skal normalt være mulig å bruke en metallpakning 2-3 ganger, men når den er lekk i utgangspunktet ville jeg vært litt betenkt. Du får kjøpt eksospasta i bilutstyrsforretninger og på enkelte bensinstasjoner. Prøv å smør den på anleggsflatene, og se om det blir tett da.arkilex wrote:Monterte ny katalysator fra MX parts i dag, delen passet fint og jeg trodde dette bare skulle være kos, MEN jeg får det ikke tett mellom front av katalysatoren og utblåsningsrøret fra motoren (heter det det?). Har original pakning og har dradd til det jeg orker både med varm og kald motor, jekket forsiktig opp i skjøten med begge flensene oppi jekken for å få lik belastning på begge sider og strammet, men det blåser like forbannet eksos ut i nedkant av skjøten. Jeg strammet til skjøten i bakkant mot eksosanlegget først, skulle jeg kanskje ikke gjort det? Vil det hjelpe å smøre på en eller annen slags "guffe" i overgangen før jeg strammer? Og kan jeg bruke pakningen videre når jeg nå tar dette fra hverandre og forsøker på ny? Takknemlig for svar, under en bil er ikke noe hyggelig sted å være når man er 65 år, og jeg kan ikke begripe hvorfor jeg ikke fikk dette til.
Bubba
04 MX-5 MSM - (Speedo)
X 97 MX-5 1,8
X 02 MX-5 1,8 Arizona - donor-/delebil
08 VW Touran
84 Mazda 626 LX 2,0 HB
04 MX-5 MSM - (Speedo)
X 97 MX-5 1,8
X 02 MX-5 1,8 Arizona - donor-/delebil
08 VW Touran
84 Mazda 626 LX 2,0 HB
- Agility
- 7200 RPM
- Posts: 1687
- Joined: 06 Jun 2009, 16:10
- Medlemsnummer: 813
- Location: Jeppedalen, Hurdal
- Status: Offline
Re: Byttet katalysator, får det ikke tett...
Bruker alltid eksospasta. Du får også ny pakning på Biltema for noen 17 kroner artnr 980204 passer på begge sider.
-93 LE -Leopold
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
Re: Byttet katalysator, får det ikke tett...
Takk for gode råd, jeg demonterte, smurte pasta på begge sider av pakningen (som så fin ut) og skrudde fast igjen, men denne gangen var jeg nøye med å skru til på hver side vekselvis til alt var tight. Ingen lekkasje mer, og bilen er nå EU-godkjent. Katalysator fra MX-parts passet fint, og koster i alt ca 1500,- inklusive mva og flyfrakt. Fikk den etter 2 dager. Jeg forstår at de ikke varer spesielt lenge, men du får mange, mange slike for det en original Mazda koster. Den som ble utskiftet har vel sittet på siden bilen ble produsert i 1991 og var derfor ikke spesielt glad for å skille lag med bilen...