oppdrag: koble kjørelys NA
Moderator: Styremedlemmer
-
- 1000 RPM
- Posts: 111
- Joined: 08 Sep 2009, 00:19
- Location: Dalen
- Status: Offline
-
- 6500 RPM
- Posts: 706
- Joined: 25 May 2011, 11:10
- Medlemsnummer: 946
- Location: Drammen
- Status: Offline
Re: oppdrag: koble kjørelys NA
Hei Svein Du bør opplyse om der er en Miata eller Mx5. Der er forskjell på det el anlegget på dem
Knut Arne
NSK medlem 6409
X Mazda Miata 1.6 1991 med 1,8l motor ( Tigergutt )http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 24&t=16210
X Mx5 1996 1,6 (Pingla) http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=21543
NSK medlem 6409
X Mazda Miata 1.6 1991 med 1,8l motor ( Tigergutt )http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 24&t=16210
X Mx5 1996 1,6 (Pingla) http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=21543
-
- 1000 RPM
- Posts: 111
- Joined: 08 Sep 2009, 00:19
- Location: Dalen
- Status: Offline
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Re: oppdrag: koble kjørelys NA
Det er flere mulige måter å gjøre dette på.
Vi har utelukket noen ved at du har MX og ikke Miata.
Først må du bestemme deg for hvilke lamper og hvilke pærer du vil bruke til hva.
Du har i utgangspunktet to lamper:
1. Den store runde i vippelyktene (der har du normalt nærlys og fjærnlys). Nærlys kan brukes som kjørelys.
2. Så har du den smale plastlampa som har plass til to pærer (en pære med to glødetråder brukes i Miata)
I en MX er det pære i den store delen (mot midten av bilen) som er koblet som blinklys fra fabrikken.
Så er det en mindre pære i den lille delen (ytterst mot ytterkant av bilen) som er koblet som parklys fra fabrikken.
Hvis du kobler kjørelys i denne lampa, så slipper du å kjøre med vippelyktene oppe hele tiden.
Kjørelys i lampe 2 kan gjøres på to måter:
Bruke parklys som kjørelys. Fordel: enkelt. Ulempe: liten pære (hvis du bruker for stor pære så smelter plasten i lampa)
Bruke parklys der blinklyspære sitter nå (i den store delen av lampa). Fordel: du kan bruke stor pære som synes godt. Ulempe: du må flytte blinklyset til ytterste delen av lykta.
Skjønner?
Altså:
Du må bestemme deg for hvilken av de tre løsningene du ønsker fordi jeg gidder ikke å forklare kobling av alle tre variantene
Erik
Vi har utelukket noen ved at du har MX og ikke Miata.
Først må du bestemme deg for hvilke lamper og hvilke pærer du vil bruke til hva.
Du har i utgangspunktet to lamper:
1. Den store runde i vippelyktene (der har du normalt nærlys og fjærnlys). Nærlys kan brukes som kjørelys.
2. Så har du den smale plastlampa som har plass til to pærer (en pære med to glødetråder brukes i Miata)
I en MX er det pære i den store delen (mot midten av bilen) som er koblet som blinklys fra fabrikken.
Så er det en mindre pære i den lille delen (ytterst mot ytterkant av bilen) som er koblet som parklys fra fabrikken.
Hvis du kobler kjørelys i denne lampa, så slipper du å kjøre med vippelyktene oppe hele tiden.
Kjørelys i lampe 2 kan gjøres på to måter:
Bruke parklys som kjørelys. Fordel: enkelt. Ulempe: liten pære (hvis du bruker for stor pære så smelter plasten i lampa)
Bruke parklys der blinklyspære sitter nå (i den store delen av lampa). Fordel: du kan bruke stor pære som synes godt. Ulempe: du må flytte blinklyset til ytterste delen av lykta.
Skjønner?
Altså:
Du må bestemme deg for hvilken av de tre løsningene du ønsker fordi jeg gidder ikke å forklare kobling av alle tre variantene

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
-
- 1000 RPM
- Posts: 111
- Joined: 08 Sep 2009, 00:19
- Location: Dalen
- Status: Offline
Re: oppdrag: koble kjørelys NA
Er lyset sterkt nok dersom jeg velger å ha kjørelys i den ytterste lampa?
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Re: oppdrag: koble kjørelys NA
Så vidt jeg vet så er det ikke noe absolutt krav til styrke på kjørelys (?).sveinsvein wrote:Er lyset sterkt nok dersom jeg velger å ha kjørelys i den ytterste lampa?
Jeg har ihvertfall sett flere som bruker parklyset (i den ytterste posisjon) med 5W lyspære.
Blir jo litt opp til deg selv også. Hvor godt vil du bli sett (på dagtid)?
Kan vel bruke en 8W pære også hvis du får tak i.
Sikkert noen flere som har innspill til dette.
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
-
- 1000 RPM
- Posts: 111
- Joined: 08 Sep 2009, 00:19
- Location: Dalen
- Status: Offline
Re: oppdrag: koble kjørelys NA
Da velger jeg den løsningen. Er ingen elektriker og du mente det er den enkleste koblingen.
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Re: oppdrag: koble kjørelys NA
Da blir løsningen som følger:
Kobler bilen slik at TNS blir aktivert når tenningen settes på.
TNS står for The Night System (ja det heter det ....
).
TNS sørger for at parkeringslys, baklys, instrumentlys og skiltlys er tent.
Det eneste som skal gjøres utover det er å evt. sette inn en kraftigere pære for parklys (uten at det smelter plasten i den lille delen av plastlykten).
Jeg synes dette er en fin løsning siden du også får lys bak på bilen (i tunneler og slikt).
Jeg må fine fram skjemaene mine, så skal jeg vise hvordan dette kobles (på skjema).
Du finner sikkert en lokal helt som kan koble dette for deg når han/hun har "bruksanvisningen".
Erik
Kobler bilen slik at TNS blir aktivert når tenningen settes på.
TNS står for The Night System (ja det heter det ....

TNS sørger for at parkeringslys, baklys, instrumentlys og skiltlys er tent.
Det eneste som skal gjøres utover det er å evt. sette inn en kraftigere pære for parklys (uten at det smelter plasten i den lille delen av plastlykten).
Jeg synes dette er en fin løsning siden du også får lys bak på bilen (i tunneler og slikt).
Jeg må fine fram skjemaene mine, så skal jeg vise hvordan dette kobles (på skjema).
Du finner sikkert en lokal helt som kan koble dette for deg når han/hun har "bruksanvisningen".
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
-
- 1000 RPM
- Posts: 111
- Joined: 08 Sep 2009, 00:19
- Location: Dalen
- Status: Offline
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Re: oppdrag: koble kjørelys NA
Skjemaene (fra Mazda) for Europeiske NA med venstre-ratt er på Tysk.
Kjørelyskoblingen gjøres ved å koble TNS-systemet til tenningen slik at dette alltid er aktivert når tenningen er på.
Koblingen er enkel.
Du kobler en ledning (koblingsledningen) mellom kontakten for lysbryteren og kontakten til tenningslåsen.
Ingen ledninger skal kuttes og ingen ting skal kobles bort.
Øverst til venstre på skjemaet har jeg ringet inn lysbryteren (hendelen du finner på venstre side av rattstammen)
Pilen peker mot signalet som skal kobles sammen med kontakten til tenningslåsen.
Nederst til høyre ser du layout til kontakten som tilhører lysbryteren (kontakt E1-07).
Kontakten henger på en ledningsbunt som kommer fra lysbryteren.
Kontakten finner du til venstre bak dekselet under rattstammen.
Det er ledningen som er farget hvit med blå stripe som du skal ha tak i.
Det er enklest å få tak på signalet ved å bruke en "strøm-tyv" men det er noe herk og gir ofte dårlig kontakt.
Ta heller å fjerne en liten del av isolasjonen (på den hvit/blå ledningen som kommer ut av kontakten) og surr den ene enden av en koblings-ledning rundt. Så loddes disse sammen og området isoleres med tape.
Da sitter du igjen med en løs ende av koblings-ledningen.
Den skal forbindes med en blå ledning som kommer ut av kontakten til tenningslåsen.
Kontakten til tenningslåsen sitter på en ledningsbunt som kommer ut av tenningslåsen.
Du finner kontakten like i nærheten av den forrige, men mere til høyre bak dekselet under rattstammen.
Den blå ledningen du skal koble deg til er ganske tykk.
Samme prosedyre som før; fjerne isolasjon på 1-2cm av den tykke blå ledningen.
Surr den løse enden av koblingsledningen og lodde fast.
Isoler rundt koblingspunktet og du er ferdig.
Det du nå har gjort er å sørge for at TNS blir innkoblet med en gang tenningen kommer på.
Det sørger for at parklys/kjørelys, baklys, skiltlys og instrumentlys alltid er på når du kjører.
Med litt kraftigere pærer en de originale (5W) vil du få helt greie kjørelys.
Du kan forsøke med LED-pærer (men jeg har svært dårlig erfaring med holdbarhet i fuktig miljø for disse pærene).
Lykke til.
Erik
Kjørelyskoblingen gjøres ved å koble TNS-systemet til tenningen slik at dette alltid er aktivert når tenningen er på.
Koblingen er enkel.
Du kobler en ledning (koblingsledningen) mellom kontakten for lysbryteren og kontakten til tenningslåsen.
Ingen ledninger skal kuttes og ingen ting skal kobles bort.
Øverst til venstre på skjemaet har jeg ringet inn lysbryteren (hendelen du finner på venstre side av rattstammen)
Pilen peker mot signalet som skal kobles sammen med kontakten til tenningslåsen.
Nederst til høyre ser du layout til kontakten som tilhører lysbryteren (kontakt E1-07).
Kontakten henger på en ledningsbunt som kommer fra lysbryteren.
Kontakten finner du til venstre bak dekselet under rattstammen.
Det er ledningen som er farget hvit med blå stripe som du skal ha tak i.
Det er enklest å få tak på signalet ved å bruke en "strøm-tyv" men det er noe herk og gir ofte dårlig kontakt.
Ta heller å fjerne en liten del av isolasjonen (på den hvit/blå ledningen som kommer ut av kontakten) og surr den ene enden av en koblings-ledning rundt. Så loddes disse sammen og området isoleres med tape.
Da sitter du igjen med en løs ende av koblings-ledningen.
Den skal forbindes med en blå ledning som kommer ut av kontakten til tenningslåsen.
Kontakten til tenningslåsen sitter på en ledningsbunt som kommer ut av tenningslåsen.
Du finner kontakten like i nærheten av den forrige, men mere til høyre bak dekselet under rattstammen.
Den blå ledningen du skal koble deg til er ganske tykk.
Samme prosedyre som før; fjerne isolasjon på 1-2cm av den tykke blå ledningen.
Surr den løse enden av koblingsledningen og lodde fast.
Isoler rundt koblingspunktet og du er ferdig.
Det du nå har gjort er å sørge for at TNS blir innkoblet med en gang tenningen kommer på.
Det sørger for at parklys/kjørelys, baklys, skiltlys og instrumentlys alltid er på når du kjører.
Med litt kraftigere pærer en de originale (5W) vil du få helt greie kjørelys.
Du kan forsøke med LED-pærer (men jeg har svært dårlig erfaring med holdbarhet i fuktig miljø for disse pærene).
Lykke til.
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
-
- 1000 RPM
- Posts: 111
- Joined: 08 Sep 2009, 00:19
- Location: Dalen
- Status: Offline
Re: oppdrag: koble kjørelys NA
Tusen takk! Blir spennende! Er på tur noen dager til Spa-banen. Prøver når jeg kommer hjem!
-
- 0 RPM
- Posts: 21
- Joined: 20 Jan 2017, 23:42
- Medlemsnummer: 1480
- Location: Vestfossen
- Status: Offline
Re: oppdrag: koble kjørelys NA
Dette kommer jeg til og prøve også , men jeg vil gjøre en liten vri .
Tror jeg velger og koble via dynamo strøm , slik at TNS ikke kommer på før bilen har startet .
Det blir mindre belastning på batteriet på denne måten mener jeg .
Tror jeg velger og koble via dynamo strøm , slik at TNS ikke kommer på før bilen har startet .
Det blir mindre belastning på batteriet på denne måten mener jeg .
Alt løser seg , det umulige tar bare litt lengre tid.
1990 Mazda MX5 med soft top og hard top .
1990 Mazda MX5 med soft top og hard top .
-
- 7200 RPM
- Posts: 1124
- Joined: 03 Jan 2013, 22:24
- Medlemsnummer: 1062
- Location: Oslo - Sentrum
- Status: Offline
Re: oppdrag: koble kjørelys NA
Hvis man kobler TNS til tenning, vil man da som en bieffekt få strøm på alle andre enheter som får strøm når tenningen er på ved å skru på lysene? Dvs at strømmen går motsatt vei? Dvs at man kanskje burde hengt på en diode på den ekstra koblingen mellom tenning og TNS?
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper

Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Re: oppdrag: koble kjørelys NA
Jeg har brukt denne koblingen på Rudolf i 10 år (sommer og vinter).
Ikke noen bieffekter bortsett fra at Rudolf går veldig fort og er veldig snill og grei .....
Erik
Ikke noen bieffekter bortsett fra at Rudolf går veldig fort og er veldig snill og grei .....
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
-
- 7200 RPM
- Posts: 1124
- Joined: 03 Jan 2013, 22:24
- Medlemsnummer: 1062
- Location: Oslo - Sentrum
- Status: Offline
Re: oppdrag: koble kjørelys NA
Da er det jo bare tut og kjør 

Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper

Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae