Not Entirely British.....
Moderator: Styremedlemmer
- Agility
- 7200 RPM
- Posts: 1687
- Joined: 06 Jun 2009, 16:10
- Medlemsnummer: 813
- Location: Jeppedalen, Hurdal
- Status: Offline
Re: Not Entirely British.....
Reima skriker fordi den er for slakk, den glipper på drevene...
-93 LE -Leopold
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
- Trym N1290
- 7200 RPM
- Posts: 1924
- Joined: 02 Nov 2010, 23:22
- Medlemsnummer: 888
- Location: Drammen
- Status: Offline
Re: Not Entirely British.....
Reima kan også skrike fordi den er slitt og eller tørr men tilstrekkelig stram .
For stram reim er heller ikke bra, kontroller stramming og reim. Eller kjøp ny

For stram reim er heller ikke bra, kontroller stramming og reim. Eller kjøp ny

1991 Mazda Miata 1.6
2014 Subaru Outback 2.5
2018 Bmw i3 - Fully charged
2014 Subaru Outback 2.5
2018 Bmw i3 - Fully charged
- obi-one
- 7200 RPM
- Posts: 1146
- Joined: 12 Sep 2009, 22:00
- Medlemsnummer: 829
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: Not Entirely British.....
Lander nok på nye reimer. Koster jo bare 80,- stykket på Biltema....takk for gode innspill!
- obi-one
- 7200 RPM
- Posts: 1146
- Joined: 12 Sep 2009, 22:00
- Medlemsnummer: 829
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: Not Entirely British.....
Kommer en post til nedenfor på drivreim fronten, men først en liten reparasjon til for dem som er pirkete anlagt.
Teppet har i løpet av vinteren løsnet i kanten på begge sider og "gaper" stygt, åpner også for grus og skitt innunder. Den originale patenten her er små plasbraketter som ble stiftet fast til teppekanten for 22 år siden, merkelig nok har stiftene rustet
Utgangspunktet ser slik ut:
Venstre side: Høyre side: Når jeg begynner å se på det, så er årsaken til at høyre side er mindre ille en venstre, at jeg allerede har limt fast teppekanten tidligere, i den plastkanalen som huser ledningene i terskelen på høyre side. Men så har terskelen løsnet fra underlaget.... Så da blir det på med LITT Casco Superfix på undersiden av plastkanalen på høyre side, og littegrann lim på kanten av teppet på venstre side: Deretter forsiktig sammenbretting og fastholding ved hjelp av plastprofilen som er på toppen av terskelen, sluttresultatet ble slik: Så undres jeg litt, jeg har jo opplevd at dresser jeg bruker sjelden krymper i skapet, men er det slik at teppet i en MX-5 krymper ved mye bruk.....
Teppet har i løpet av vinteren løsnet i kanten på begge sider og "gaper" stygt, åpner også for grus og skitt innunder. Den originale patenten her er små plasbraketter som ble stiftet fast til teppekanten for 22 år siden, merkelig nok har stiftene rustet

Utgangspunktet ser slik ut:
Venstre side: Høyre side: Når jeg begynner å se på det, så er årsaken til at høyre side er mindre ille en venstre, at jeg allerede har limt fast teppekanten tidligere, i den plastkanalen som huser ledningene i terskelen på høyre side. Men så har terskelen løsnet fra underlaget.... Så da blir det på med LITT Casco Superfix på undersiden av plastkanalen på høyre side, og littegrann lim på kanten av teppet på venstre side: Deretter forsiktig sammenbretting og fastholding ved hjelp av plastprofilen som er på toppen av terskelen, sluttresultatet ble slik: Så undres jeg litt, jeg har jo opplevd at dresser jeg bruker sjelden krymper i skapet, men er det slik at teppet i en MX-5 krymper ved mye bruk.....

- obi-one
- 7200 RPM
- Posts: 1146
- Joined: 12 Sep 2009, 22:00
- Medlemsnummer: 829
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: Not Entirely British.....
Litt ovenfor var det en fin meningsutveksling om hvordan man angriper drivremmer som piper, jeg sjekket på basis av disse at det finnes spray for å ha på selve remmen, men avskriver å bruke 60,- på en spray som i beste fall utsetter problemet litt, i verste fall griser ned motorrommet.
Jeg fant ut at den slakkeste drivremmen var V-beltet som driver generatoren, så jeg antar det er skrikerungen.
Deretter tenkte jeg å stramme drivremmene litt, for å se om det løser saken. Mekanismen for stramming ved generatoren er egentlig ganske enkel: MEN, da jeg sjekket tilstanden på selve V-remmen ser den slik ut: Dette antar jeg er IKKE noe å stramme på, da risikerer man bare å gjøre sprekkene større, og forkorte tiden til reima ryker.....
Så da blir det innkjøp av nye, jeg landet på MX5Parts, det ble 142 kroner for begge reimer, IL Motorsports varianten, inklusive porto til Norge.
(Gikk i garasjen og sjekket, mulig jeg har en reim som kan brukes til servoen, men på tross av et visst utvalg av reimer, så har jeg selvsagt ingen V-reim liggende.)
Slike reimer er vel egentlig ferskvare også, så helt greit å kjøpe inn nye uansett.
Jeg fant ut at den slakkeste drivremmen var V-beltet som driver generatoren, så jeg antar det er skrikerungen.
Deretter tenkte jeg å stramme drivremmene litt, for å se om det løser saken. Mekanismen for stramming ved generatoren er egentlig ganske enkel: MEN, da jeg sjekket tilstanden på selve V-remmen ser den slik ut: Dette antar jeg er IKKE noe å stramme på, da risikerer man bare å gjøre sprekkene større, og forkorte tiden til reima ryker.....
Så da blir det innkjøp av nye, jeg landet på MX5Parts, det ble 142 kroner for begge reimer, IL Motorsports varianten, inklusive porto til Norge.
(Gikk i garasjen og sjekket, mulig jeg har en reim som kan brukes til servoen, men på tross av et visst utvalg av reimer, så har jeg selvsagt ingen V-reim liggende.)
Slike reimer er vel egentlig ferskvare også, så helt greit å kjøpe inn nye uansett.
- obi-one
- 7200 RPM
- Posts: 1146
- Joined: 12 Sep 2009, 22:00
- Medlemsnummer: 829
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: Not Entirely British.....
Da var det endelig tid for hardop av, og på med sommerdekk.
VELDIG merkbart med bare 11,2 kilo i hvert hjørne, enda mer respons, og enda mer leken
Benyttet anledningen til å finjustere håndbrekket via umbrako settskruen på innsiden av caliperen, det var 5 minutter ekstra på hver side, og nå tar håndbrekket mye jevnere og kontant. Anbefales som liten ekstrajobb ved hvert hjulskift!
VELDIG merkbart med bare 11,2 kilo i hvert hjørne, enda mer respons, og enda mer leken

Benyttet anledningen til å finjustere håndbrekket via umbrako settskruen på innsiden av caliperen, det var 5 minutter ekstra på hver side, og nå tar håndbrekket mye jevnere og kontant. Anbefales som liten ekstrajobb ved hvert hjulskift!
- Trym N1290
- 7200 RPM
- Posts: 1924
- Joined: 02 Nov 2010, 23:22
- Medlemsnummer: 888
- Location: Drammen
- Status: Offline
Re: Not Entirely British.....
Ryddig og pen bil 

1991 Mazda Miata 1.6
2014 Subaru Outback 2.5
2018 Bmw i3 - Fully charged
2014 Subaru Outback 2.5
2018 Bmw i3 - Fully charged
-
- 7200 RPM
- Posts: 3069
- Joined: 19 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 968
- Location: Ski
- Contact:
- Status: Offline
Re: Not Entirely British.....
Du har vajeren slik at når brekket er av så er armen på kalipperen sluppet helt ut?obi-one wrote: Benyttet anledningen til å finjustere håndbrekket via umbrako settskruen på innsiden av caliperen, det var 5 minutter ekstra på hver side, og nå tar håndbrekket mye jevnere og kontant.
Jeg har skjønt det slik at armen må helt ut for at autojusteringen skal fungere.
\\Stian
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
-
- 7200 RPM
- Posts: 3069
- Joined: 19 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 968
- Location: Ski
- Contact:
- Status: Offline
Re: Not Entirely British.....
Enig.Trym N1290 wrote:Ryddig og pen bil

-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
- obi-one
- 7200 RPM
- Posts: 1146
- Joined: 12 Sep 2009, 22:00
- Medlemsnummer: 829
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: Not Entirely British.....
Helt enig i at håndbrekk vaieren må helt ut før justering av bakbremsene. Tok en ekstra runde med pumping av bremsen for å "sette" klossene optimalt før justering i tillegg. Virker som det var en god ide.
Takk for hyggelige tilbakemeldinger, jeg har lyst på V6 eller kompressor, men synes bilen er veldig godt tenkt ut som original også
Takk for hyggelige tilbakemeldinger, jeg har lyst på V6 eller kompressor, men synes bilen er veldig godt tenkt ut som original også

- obi-one
- 7200 RPM
- Posts: 1146
- Joined: 12 Sep 2009, 22:00
- Medlemsnummer: 829
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: Not Entirely British.....
Da kom nye drivreimer for generator, vannpumpe og servio i posten, og det var tid for montering.
Enkel jobb i utgangspunktet, bare løsne servoen på to punkter, samt skru helt tilbake strammeskruen, og samme operasjon på generatoren.
For å i det hele tatt komme til bør nok luftslangen mellom luftfilter og innsug løsnes/fjernes.
Viste seg at IL motorsport sin generatorreim er bittelitt (7 millimeter) kortere og litt bredere enn den jeg hadde montert på, så til tross for mye bruk av kraftuttrykk og oppskraping av armer og fingre, så klarte jeg ikke å krenge den over hverken generatorurhjulet eller vannpumpedrevet, til tross for at generatoren var helt løs og helt presset inn mot motoren.
Etter noe grubling over muligheten til å kjøpe en ny og ørlite grann lengre reim, så fant jeg en løsning som kanskje kan hjelpe noen andre også; jeg satt på den gamle generatorreima for å holde fast vannpumpedrevet, og tok bort de tre små boltene som holder pumpedrevet fast, la på reima rundt de tre punktene veivaksel, generator og vannpumpedrev (som var løst), og skjøv så drevet opp igjen på sin tiltenkte plass, og festet de 3 små skruene som holder det igjen. Det løste biffen.
Bilde av vannpumpedrevet uten skruer, etter å ha hektet det på plass igjen, senter av drevet holder seg oppe av seg selv, så skruene kan pusles tilbake. Så var det bare å få på reima for styreservoen i tillegg, stramme begge reimene "sånn passe" og alt kunne surre og gå igjen. I pur glede over resultatet måtte jeg ta enda et bilde av bilen (jada, den er fortsatt ikke senket, og sidevinduene ER oppe, beklager)..
Enkel jobb i utgangspunktet, bare løsne servoen på to punkter, samt skru helt tilbake strammeskruen, og samme operasjon på generatoren.
For å i det hele tatt komme til bør nok luftslangen mellom luftfilter og innsug løsnes/fjernes.
Viste seg at IL motorsport sin generatorreim er bittelitt (7 millimeter) kortere og litt bredere enn den jeg hadde montert på, så til tross for mye bruk av kraftuttrykk og oppskraping av armer og fingre, så klarte jeg ikke å krenge den over hverken generatorurhjulet eller vannpumpedrevet, til tross for at generatoren var helt løs og helt presset inn mot motoren.
Etter noe grubling over muligheten til å kjøpe en ny og ørlite grann lengre reim, så fant jeg en løsning som kanskje kan hjelpe noen andre også; jeg satt på den gamle generatorreima for å holde fast vannpumpedrevet, og tok bort de tre små boltene som holder pumpedrevet fast, la på reima rundt de tre punktene veivaksel, generator og vannpumpedrev (som var løst), og skjøv så drevet opp igjen på sin tiltenkte plass, og festet de 3 små skruene som holder det igjen. Det løste biffen.
Bilde av vannpumpedrevet uten skruer, etter å ha hektet det på plass igjen, senter av drevet holder seg oppe av seg selv, så skruene kan pusles tilbake. Så var det bare å få på reima for styreservoen i tillegg, stramme begge reimene "sånn passe" og alt kunne surre og gå igjen. I pur glede over resultatet måtte jeg ta enda et bilde av bilen (jada, den er fortsatt ikke senket, og sidevinduene ER oppe, beklager)..
- Trym N1290
- 7200 RPM
- Posts: 1924
- Joined: 02 Nov 2010, 23:22
- Medlemsnummer: 888
- Location: Drammen
- Status: Offline
Re: Not Entirely British.....

1991 Mazda Miata 1.6
2014 Subaru Outback 2.5
2018 Bmw i3 - Fully charged
2014 Subaru Outback 2.5
2018 Bmw i3 - Fully charged
- obi-one
- 7200 RPM
- Posts: 1146
- Joined: 12 Sep 2009, 22:00
- Medlemsnummer: 829
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: Not Entirely British.....
Omsorgsfulle observasjoner, det er bare den hvite "Motorsport" skriften som blir uskarp når motoren går.....
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
Re: Not Entirely British.....
Ser jo tydligt at det kun er 3 spor og kan ikke vera vrengt. Da ville det vert 4 spor 

2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.