Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Hvor kjøpte du katalysatoren ? Har slitt med ettermarknadsgreier selv. Justert tenningen rett ? Eg satt min til 12 grader fortenning og helt perfekt avgass. Ellers så kan det jo vera ei dyse så lekker. Feil på luftmengdemålern. Vanskelig å diagnosere på nettet igrunn.
- Manifolden er en nyere type 4-2-1 sak, som virket tett, kunne kanskje kjøpt ny pakning til denne.
- Tenningen er ikke justert, har byttet cas O ringen,men hadde ikke tenningslampe etter dette,så har blitt lagt i glemmeboken. Men den er satt sånn ca slik den stod. Katalysatoren et fra en engelsk butikk, men denne kan jo være defekt, men har opplevd folk som har kjørt katløs og hatt mindre utslipp.
Feil på lmm kan være, har flere liggende hjemme,så kan prøve med de.
-Lmm har jeg ikke tenkt på, hvordan sjekke at denne er innenfor signal? Bilen bruke litt olje,men ingenting som er ekstremt for en 28 år gammel bil...
Lmm får slapp fjær etterhvert som de blir gamle. Er også mulig å justere de men mye dill. Burde justert min pittelitt da den jager pittelitt på tomgang om man hører etter. Kan og vera kaldstart tempsensor til ecu så er defekt. Da feiter du opp blandingen endel. Men da ville kanskje lambda verdien vert annerledes ?
Miatapowers wrote:Lmm får slapp fjær etterhvert som de blir gamle. Er også mulig å justere de men mye dill. Burde justert min pittelitt da den jager pittelitt på tomgang om man hører etter. Kan og vera kaldstart tempsensor til ecu så er defekt. Da feiter du opp blandingen endel. Men da ville kanskje lambda verdien vert annerledes ?
Takk for gode tips! Er det noe fasit hvor og hvordan denne skal strammes? Eller er det litt på feelingen?
Kaldstart tempsensoren, er denne bak på motoren? Hvis ikke, link, eller mer info?
EndreL wrote:Tempensor for ecu er den grønne sensoren bak toppen , se bildet.
Når denne feiler så får motoren ofte mye mer bensin enn den skal. Men skal gi motorlampa hvis den går feil.
Har du lest av evt. Feilkoder?
Stemmer, var denne jeg tenkte på. Har ny liggende, så greit å bare bytte denne. Ingen feilkoder på bilen pr dags dato. Får prøve med ny sensor, og ny justering av tenning.Samt tetting av eksos, så satser vi på det beste
Er det noen som vet hvordan lambda og CO skal ligge på disse bilene?
Har funnet en ganske stor eksos-lekkasje mellom kat og katback eksosen, i skjøten, og denne er fikset. Katten som ble kjøpt hadde feil vinkel, og gjorde derimot ikke dette helt tett.
Tenkte jeg skulle fintune litt med kondensfjerner, justering av timingen, og leke litt med luftmengdemåleren for å se om denne er slapp. Muligens også hive på original luftfilter, kun for sikkerhetsskyld.
Lambda skal vel være 1,00 +- 0,03.
Under 1.0 betyr for fet blanding.
CO skal vel være mellom 0 og 0,5%. På min bil tror jeg at jeg hadde 0,3%.
Eventuelle lekkasjer etter lambdasonde tror jeg ikke påvirker resultatet. Det som påvirker er lekkasjer før lambdasonden der det suges inn luft slik at lambdasonden ser magrere blanding enn det virkelig er.
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
MX-Jon wrote:Lambda skal vel være 1,00 +- 0,03.
Under 1.0 betyr for fet blanding.
CO skal vel være mellom 0 og 0,5%. På min bil tror jeg at jeg hadde 0,3%.
Eventuelle lekkasjer etter lambdasonde tror jeg ikke påvirker resultatet. Det som påvirker er lekkasjer før lambdasonden der det suges inn luft slik at lambdasonden ser magrere blanding enn det virkelig er.
Takk for godt svar! Differansen mellom 0.958 og 1.0 er heldigvis ikke veldig forskjellig.Har ingen kjente og uoppdagede falskluft-syndere. Noen tips hvor dette kan komme fra, vil justering av luftmengdemåleren hjelpe til?
Har nå hatt bilen på avgasstest mens man kunne tweake litt. Prøvde å justere cas, uten noe forskjell, justere tomgang,ingen forskjell. Da var CO innenfor, men lambda lå på rundt 1.10. Byttet fra konfilter til originalfilter, da ble lambdaverdiene nede på 1.02, noe som er innenfor, men co ble da over 0.5. Jaja,får finne fram litt dyserens til neste test