
Banekjøring og kjøling
Moderator: Styremedlemmer
Banekjøring og kjøling
Hei, i fjor høst gikk jeg til anskaffelse av en 1.6 na med flyinmiata turbo kit. Planen var å få kjørt litt på bane i løpet av sesongen, men etter å ha lest en del på miataturbo.com er jeg usikker på om kjølingen på bilen er god nok. Er det nødvendig med større radiator og "cooling reroute", eller er dette "overkill" i norske sommertemperaturer? Setter pris på om noen med erfaring kan komme med innspill 

- vidarlavoll
- 6500 RPM
- Posts: 662
- Joined: 20 Jul 2010, 11:50
- Medlemsnummer: 886
- Location: Nærsnes, Røyken
- Status: Offline
Re: Banekjøring og kjøling
svaret er vel tja, ja og nei. Som kjent er spesielt sylinder 4 utsatt for større temperatur ved aktiv kjøring (pga Mazda sin løsning for kjøling av blokk) og mange løser dette ved å ettermontere 'coolant re-route' løsninger, disse består ofte også av større radiator. Slik kan man oppnå mer kjøretid på bane før vannet når kritisk temperatur. Et eksempel er jeg og to kompiser som kjører endel sammen på bane. To av bilene har re-route kit, mens en bil kjører uten og med standard radiator. Alle tre bilene har ettermontert turbo og vi sparer ikke på ladetrykket
Ingen av oss har noengang hatt problemer med temperatur på kjølevann, men har hatt andre problemer som oppstår ved hard banekjøring; typisk høy oljetemperatur eller bremseissues som også skyldes høy temperatur. På bane 'koker' det ofte også under hjelmen etter 5-6 runder, så hyppige pauser er å anbefale 
Har du termostat på kjøling flere steder? Hvordan varsler får du under kjøring?


Har du termostat på kjøling flere steder? Hvordan varsler får du under kjøring?
-
- 7200 RPM
- Posts: 3069
- Joined: 19 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 968
- Location: Ski
- Contact:
- Status: Offline
Re: Banekjøring og kjøling
Hei.
I motsetning til svaret til Vidar er mitt svar basert mye på synsing og lite på erfaring.
Det kan gå bra å kjøre slik som bilen er i dag.
Det som er kjedelig er at følgene om du kjiper på kjølingen kan bli motorhavari.
-Om du velger å kjøre med oem radiator sjekk at den er fin og frisk i fargene, og ikke er i ferdd med å sprekke.
-Kjøper du ny radiator er det veldig mange som skifter til alu radiator. Du kan kjøpe fra IL, FM, Good-win eller bare kjøpe biligste fra ebay. Jeg endte opp med 42mm fra IL, da den som er tykkere passer dårlig med deres vifte-kit.
-Noen monterer tempmålere for å overvåke olje og vann temperatur. Lav terskel for oljetempmåler er bunnplugg fra IL med sensor.
-Reroute kit er nok smart. Mest populærer for tiden er https://supermiata.com/supermiata-qmax- ... miata.aspx
Det kommer vel også an på hvor høye terskelen er for deg å skru.
I motsetning til svaret til Vidar er mitt svar basert mye på synsing og lite på erfaring.
Det kan gå bra å kjøre slik som bilen er i dag.
Det som er kjedelig er at følgene om du kjiper på kjølingen kan bli motorhavari.
-Om du velger å kjøre med oem radiator sjekk at den er fin og frisk i fargene, og ikke er i ferdd med å sprekke.
-Kjøper du ny radiator er det veldig mange som skifter til alu radiator. Du kan kjøpe fra IL, FM, Good-win eller bare kjøpe biligste fra ebay. Jeg endte opp med 42mm fra IL, da den som er tykkere passer dårlig med deres vifte-kit.
-Noen monterer tempmålere for å overvåke olje og vann temperatur. Lav terskel for oljetempmåler er bunnplugg fra IL med sensor.
-Reroute kit er nok smart. Mest populærer for tiden er https://supermiata.com/supermiata-qmax- ... miata.aspx
Det kommer vel også an på hvor høye terskelen er for deg å skru.
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
Re: Banekjøring og kjøling
@vidarlavoll
Jeg har kun en termostat. Jeg får ingen varsler, men nå har jeg aldri presset bilen på bane heller. I følge Link-paden (husker ikke i farta hvor den måler fra) så har jeg 86-87 grader ved inspirert kjøring, men dette er vel i området termostaten åpner seg og bilen oppnår driftstemp. så det er ikke sikkert tempen går så mye høyere selv om jeg presser den mer.
Jeg ser at gutta på miataturbo snakker om utetemperaturer opp i mot 30- 40 grader, noe vi svært sjeldent ser her i Norge. Jeg regnet med at man kanskje ikke trengte å gå "overkill" på kjøleanlegget i Norge, men jeg har stått nok i depoet på Rudskogen å skrudd da egentlig skulle ha kjørt, så jeg tenkte at det var greit å høre med folk med erfaring. Da satser jeg på at litt god ducting holder, også får jeg heller oppgradere utover sesongen hvis det skulle være nødvendig.
@Stalfa
Problemet er ikke skruinga, men dollarkursen
Det nærmer seg fort 10 lapper for en god radiator med re-route kit, ink. frakt og mva. Det er mye penger hvis det ikke er nødvendig
Penger som kan brukes på bensin og banekjøring 
Jeg har kun en termostat. Jeg får ingen varsler, men nå har jeg aldri presset bilen på bane heller. I følge Link-paden (husker ikke i farta hvor den måler fra) så har jeg 86-87 grader ved inspirert kjøring, men dette er vel i området termostaten åpner seg og bilen oppnår driftstemp. så det er ikke sikkert tempen går så mye høyere selv om jeg presser den mer.
Jeg ser at gutta på miataturbo snakker om utetemperaturer opp i mot 30- 40 grader, noe vi svært sjeldent ser her i Norge. Jeg regnet med at man kanskje ikke trengte å gå "overkill" på kjøleanlegget i Norge, men jeg har stått nok i depoet på Rudskogen å skrudd da egentlig skulle ha kjørt, så jeg tenkte at det var greit å høre med folk med erfaring. Da satser jeg på at litt god ducting holder, også får jeg heller oppgradere utover sesongen hvis det skulle være nødvendig.
@Stalfa
Problemet er ikke skruinga, men dollarkursen



-
- 7200 RPM
- Posts: 3069
- Joined: 19 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 968
- Location: Ski
- Contact:
- Status: Offline
Re: Banekjøring og kjøling
2630,- (+ utleggsgebyr fra fraktselskapet for denne https://www.ilmotorsport.de/shop/articl ... 5?aid=3782
Under 3000,- for ny radiator. Du finner sikkert billigere Mishimoto fra Ebay.
Ligger du under 90C på kjølevannet så er vel det innafor.
Som du er inne på så kommer det an på hvor du måler. Vet ikke hvor vondt sylinder 4 kan ha det med de temperaturen.
Dersom du føler du har fått bekreftelsen du søkte for ikke å gjøre noe med kjølingen så er det bare å peise på.
Det går som regel bra. Men vi har forskjellig prioriteringer.
Jeg antar det er mange (tidligere) - tvangsmatete mx5'er med hanglete motorer der ute.
Som en sa på FB : "Merker du at begynner å få rådebank er det bare å selge bilen."
Under 3000,- for ny radiator. Du finner sikkert billigere Mishimoto fra Ebay.
Ligger du under 90C på kjølevannet så er vel det innafor.
Som du er inne på så kommer det an på hvor du måler. Vet ikke hvor vondt sylinder 4 kan ha det med de temperaturen.
Dersom du føler du har fått bekreftelsen du søkte for ikke å gjøre noe med kjølingen så er det bare å peise på.

Det går som regel bra. Men vi har forskjellig prioriteringer.
Jeg antar det er mange (tidligere) - tvangsmatete mx5'er med hanglete motorer der ute.
Som en sa på FB : "Merker du at begynner å få rådebank er det bare å selge bilen."

-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
-
- 7200 RPM
- Posts: 1124
- Joined: 03 Jan 2013, 22:24
- Medlemsnummer: 1062
- Location: Oslo - Sentrum
- Status: Offline
Re: Banekjøring og kjøling
Her får du både coolant re-route og penger igjen til bensin 
https://www.carthrottle.com/post/w336x55/

https://www.carthrottle.com/post/w336x55/
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper

Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae