Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Jeg har ved flere anledninger blitt fortalt at det ikke er lov å gjøre noen form for modifikasjoner på biler importert med "enkeltgodkjenning" eller etter den såkalte unntaksbestemmelsen (§1-15) i kjøretøyforskriften.
Etter at jeg selv kjøpte bil som er importert på denne måten fordypet meg litt denne forskriften, men kunne ikke finne noe forbud mot modifikasjoner.
Jeg tilskrev derfor SVV med spørsmål om dette, og ba spesielt om vurdering av veltebøyle (som min bil er utstyrt med) og coilovers (som jeg ønsker å utstyre bilen med).
Svaret fra SVV i Drammen (som er SVVs HK for biler importert etter ovennevnte bestemmelse) bekreftet heldigvis min egen tolkning av forskriften.
Svaret fra SVV er gjengitt her:
Etter en forskriftsendring 1.juni 2017, kan nå biler godkjent etter Kjøretøyforskriften § 1-15 eller Bilforskriften § 10a godkjennes med endringer på lik linje med ordinært registrerte biler.
Det kreves dokumentasjon, brosjyre/dele liste etc. som sier noe om at halvbur, evnt.senkesett, er «Street legal» for bruk på vei i USA. Dersom det legges til grunn TUV papirer så må de være til aktuell bilmodell (USA).
Dette vil kontrolløren vurdere ved visning i hall i Drammen, evnt.ved en av våre hjelpestasjoner i Haugesund, Fredrikstad, Bodø eller Trondheim. Avhengig av hvor du bor.
Dette til informasjon!
Ha en fin dag!
Dette synes jeg er veldig hyggelig, og det kan faktisk innebære at biler med enkeltgodkjenning kan få tillatelse til enkelte modifikasjoner som typegodkjente biler ikke får. For eksempel når det gjelder eksosanlegg. På typegodkjente biler nyere enn 96 eller 97 (husker ikke datoen) skal det være E-merke på katalysator og lydpotter. Det kan de ikke kreve på enkeltimporterte biler
Bubba wrote:...evnt.senkesett, er «Street legal» for bruk på vei i USA...
Oi oi oi… Dvs understell fra USA trenger ikke lengre TÜV/Dekra (hvilket omtrent ingen av de har), men amerikanske papirer?
Er ikke så farlig med TÜV papirer så lenge dokumentasjonen du leverer er grei nok.... jeg har jo godkjent alt på den gule og det var bare det lille Momo rattet som hadde TÜV...
-93 LE -Leopold
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
uggla wrote:Snakker vi om at f.eks FM fjører (the bestest of the bestest) kan godkjennes?
Eller må det da være Miatabil fra junaiten?
Ugglen
Ja ......., ikke sant.
Nå møter de seg selv i døra.
Dette blir så ulogisk at det halve kunne være nok.
Helt sprøtt.
Erik
som har "norsk" bil, Miata og "unntak" bil.
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Jeg ser at MeisterR som selger som hakka møkk i usa ikke er dot - approved eller har andre papirer for godkjenning i USA.
Det samme gjelder Xida så vidt jeg kan se.
Noen som har sjekket med Drammen hvilke papirer de krever for godkjenning, eller godkjennes alt på Miata som man får over disk i USA?
(Det er lov å drømme)
-Stian '95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
Jeg har bil fra USA. Har vært i Drammen til EU kontroll. Mitt tips er å ringe SVV Drammen si hva du har hva du vil gjøre. Send all info. Så er de veldig behjelpelig med det meste. Jeg skulle til og med få godkjent hengerfeste, innskrevet i vognkort og alt, hvis det var ønskelig. Kontrolløren ga meg sitt mobil nummer, det var bare å ringe hvis jeg lurte på noe.
Generelle kravet for godkjenning av ting på biler med enkeltgodkjenning er dokumentasjon på linje med TUV. Det finner du ikke på coilovers fra USA, da det ikke kreves papirer på det.
men, jeg har ikke gitt helt opp enda. Du fikk meg til å lese siste e-post fra dem enda en gang.
Jeg sendte en forespørsel til dem, så får vi se. Fører ikke det frem så tar jeg telefonen fatt.
Telefonen er greit for å avklarer, men e-post er bedre som dokumentasjon.
-Stian '95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
Kjører på stance GTR eller noe nå. Trenger ingen TUV, greier seg med tilsvarende godkjenningspapir fra DMVSSV eller noe anett med masse bokstaver. Står til og med i vognkortet at den er godkjent med amerikansk lyssetting. Drit i blinklys
Greia er at coilovers fra amerikanske produsenter vanligvis har ingen papirer.
Siden Vegvesenet fokuserer på papirer fremfor det tekniske lar det seg vanskelig gjøres.
Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
-Stian '95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn