Kjøpte for en uke siden "Balder", en 1997 MX5 1.8 og en kjent bil i klubben

Er strålende fornøyd med forrige eiers innsats og oppgraderinger på Balder.
Men på vei hjem fra med bilen fra Oslo til Bergen, etter ca 40 mil, begynte Balder å fuske.
Symptomene er at ved jevnt pådrag rundt 2000-3000 omdreininger så fusker, nøler og lugger den tildels kraftig, og det kjennes som den drukner.
Gir jeg full gass lugger den endel før den plutselig våkner til liv og drar som normalt oppover registeret. Så går den normalt helt til jeg legger meg på jevnt pådrag igjen rundt 2-3k.
Problemet virker å komme mest frem når motoren er godt driftsvarm, men det er litt periodisk og skjer ikke alltid. Innimellom går den helt rent og fint.
Merker også at hvis jeg lar den gå på tomgang i en dårlig periode, så fusker den i 5-10 sek før den plutselig går rent igjen.
Ingen motorlampe lyser
Forrige eier har nylig skiftet følgende relevante ting:
- Nytt bensinfilter (OEM)
- Nye NGK Irridium tennplugger
- Nye Magnecore pluggledninger i 2015 (rundt 3-4000km siden)
- alt eksos bak manifolden er nytt inkl. katalysatoren.
Jeg har sjekket over plugger, ledninger og jordingspunkter i motorrom, og alt ser bra ut.
Misstenker:
-Kan plugger eller ledninger allerede ha gitt seg?
-O2 sensor?
-ECU water temp sensor (green sensor)?
-Kan tenningen være feilstilt (og kommer symptomene plutselig etter en stund da)?
-Coil?
-Bensinpumpe?
-LMM
-Lambda
Oppdateting 30.07.
Nå har jeg prøvd følgende:
-Sjekket over alle jordingpunkter
-koblet fra de fleste elektriske kontakter, renset med rensespray og plugget sammen igjen.
-Feilsøkt for vakumlekkasje
-Hatt ute plugger. Ser fremdeles bra ut, og er så godt som nye (NGK Irridium)
-Byttet pluggledninger
-Tatt diagnose (med bruk av dioden). Eneste feilkode er 11, som ser ut til å være ABS relatert.
-Sjekket og justert tenning
-Forrige eier har byttet CO2 sensor
-Byttet MAF
-byttet temp sensor ecu (green sensor)
Har bestilt meg led diagnostic fault code reader fra autolink, men går vel litt tid før jeg får den.
Så har ikke lest av feilkoder ennå. Vet at dette er et viktig punkt og jeg må få gjort det
Men i mellomtiden, hva tenker dere eksperter i det ganske land?
Ved å google er det så uendelig mange ting som kan være feil at jeg knapt vet hvor jeg skal begynne, så tenker å høre litt her før jeg begynner å skifte deler i blinde.