Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Prøvde en rens av MAF igår, og bilen gikk bedre på den prøveturen jeg hadde. Ingen nøling og kraftig fusking, men dessverre fremdeles en god del lugging mellom 2-3000o/min.
Så bedre men ikke bra.
Mye tyder på at Maf ikke er frisk med andre ord.
Nå har jeg kjøpt en ny brukt Maf som kommer i posten, så da krysser jeg fingrene for at den løser problemet!
2RE Leder Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG "If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
Da har jeg skiftet MAF til en ny brukt, men dessverre ingen forskjell.
Bilen begynte å fuske igjen andre turen etter rens av den gamle, og andre turen etter skifting av MAF.
Virker som det er tilfeldig når bilen har en god periode og når den har en dårlig.
Pendler 32km hver vei til og fra jobb med bilen for tiden for å teste den litt, og den oppfører seg litt forskjellig fra tur til tur.
Enkelte turer går den helt fint, mens andre turer går den dårlig igjen.
Finner ikke noe mønster i når den går dårlig.
Gikk forresten helt fint i regnvær uten noe fusking eller nøkking.
Tror neste trekk blir å bytte plugger til vanlige NGK for å se om en av pluggene kan ha tatt kvelden.
Ellers så er det jo den berømte grønne temp sensoren til ECU som andre har byttet med suksess.
Det kan jo også være en periodisk feil i coilene. Jeg leste for en tid tilbake at gromme pluggledninger som Magnecore (som her) øker belastningen på coilene, - og dermed øker risikoen for at coilene tar kvelden.
Jeg hadde selv sporadiske og ulike typer fusking på min NB, gav ingen entydig løsning på hva problemet var ved avlesing av feilkoder. I begynnelsen var det såvidt jeg merket noe til det, men med tiden ble det bare mer og mer og fuskingen såpass tydelig at bytt av coiler gjorde susen.
I helgen har det vært rekordvarmt i Bergen, og i helgen har Balder ikke fusket. Kan det være en sammenheng, og Balder er en bedagelig anlagt bil som trives best i varmen?
Skal kjøre Balder til jobb i morgen tidlig, da mest sannsynlig i kjøligere og våtere vær, så da får vi se hvordan oppførselen er.
Etter å ha gått helt fint i helgen uten et feilslag, så begynte Balder å kødde seg på vei til jobb idag igjen. Og hjem fra jobb ble det bare verre. Så da jeg kom fra jobb var det rett i garasjen og begynne å feilsøke.
Noe av det første jeg bestilte da bilen begynte å fuske var ny temp sensor til ecu (green sensor) da den er et kjent problem. Forleden dag kom den, og idag skrudde jeg derfor av coilen og skiftet sensoren.
Etter at alt var montert igjen krysset jeg fingre og tær og fyrte Balder igang igjen. Men i kjent stil hjalp ikke overtro eller skruing, så istedet for å male silkemykt var Balder nå skikkelig syk. Motoren gikk i bestefall på 3 sylindre. Skikkelig ruskete tomgang og verre enn noen gang altså.
F@en!!
Men:
I forbindelse med at coilen var ute måtte jeg flytte ledningsnettet på baksiden av coil og innsug. Så da begynte jeg å fikle litt med disse ledningene igjen, og der plutselig gikk Balder helt reint igjen.
Så foreløpig løsning ble da å gå over alt av ledningsnettet der samt å feste det godt med litt ekstra strips og så ta seg en prøvetur. Ingen fusking registrert på turen er også da status pr. nå
Så da tyder alt på at en av ledningene i ledningsnettet til coil/dyser har et brudd/dårlig kontakt.
Nå blir det å kjøre Balder til jobb i morgen også får vi se om alt er vel eller om fuskingen kommer tilbake.
Jeg krysser fingrene for at feilen er lokalisert!
Last edited by miatajon on 31 Jul 2018, 11:58, edited 1 time in total.
Rudolf wrote:Ikke begynn med det dyreste/vanskeligste først.
Høres ut som dette kan være vakumlekkasje eller kontaktproblemer i det elektriske anlegget.
........................
Nyttig å vite at 90% av slike feil er dårlig kontakt i ledningsnettet
Sjekk alle kontakter.
Trykk dem godt sammen.
................. osv.....
Tipper du har funnet feilen.
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package