Erfaringer ND RF
Moderator: Styremedlemmer
Erfaringer ND RF
Er det noen erfaringer med ND RF her.
Funker taket bra? Er det tett? Problemer med åpne/lukke mekanisme etc? Barnesykdommer?
Vurderer å kjøpe en.
Funker taket bra? Er det tett? Problemer med åpne/lukke mekanisme etc? Barnesykdommer?
Vurderer å kjøpe en.
- Pelle
- 7200 RPM
- Posts: 2410
- Joined: 19 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 300
- Location: Jessheim
- Status: Offline
Re: Erfaringer ND RF
Min erfaring er at over 100 km er det et forferdelig bråk og vindsus. Helt ubrukelig.
Til og med selgeren måtte inrømme at de aldri kjørte med taket nede på motorveien grunnet vind og støy.
Til og med selgeren måtte inrømme at de aldri kjørte med taket nede på motorveien grunnet vind og støy.
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
x-1991 classic red
- Anders
- Mx5-miata Styret
- Posts: 716
- Joined: 13 Dec 2013, 18:03
- Medlemsnummer: 1121
- Location: Grimstad
- Status: Offline
Re: Erfaringer ND RF
Kul om du ikke har tenkt å kjøre med taket nede. Ellers mye vindsus, som Pelle sier.
2007 MX-5 1,8 True Red PRHT
1991 Miata 1,6 British Racing Green Special Edition 3976/4000
1994 Miata 1,8 Brilliant Black
GuardianDesigns.eu - Instagram - Facebook
1991 Miata 1,6 British Racing Green Special Edition 3976/4000
1994 Miata 1,8 Brilliant Black
GuardianDesigns.eu - Instagram - Facebook
- Dimsen
- 500 RPM
- Posts: 95
- Joined: 06 Jul 2004, 02:00
- Medlemsnummer: 974
- Location: Bergen
- Status: Offline
Re: Erfaringer ND RF
Hei. Jeg er en lykkelig eier av en 2017 ND RF. Dette er min femte MX-5. Jeg har tidligere hatt en NA, en NB og to NC så jeg mener jeg er berettiget å dele min mening:
Taket fungerer bra, det er tett og åpner/lukker aldeles utmerket. På ND RF synes jeg ( etter 16000 km ) at det er vesentlig mindre vindsus enn på mine tidligere biler ( NA og NB med softtop og NC og NCFL med PRHT ) Bor i Bergen og min motorvei hastighet er derfor kun 80 km/t
Jeg liker min ND RF godt og personlig synes jeg dette er den gøyeste bilen i rekken av MX-5 jeg har hatt
Forøvrig er jeg 186 cm høy, 94 kilo og 58 år og føler meg som Julius Cæsar ved mitt ND RF valg: Jeg kom, jeg så, jeg seiret.
Taket fungerer bra, det er tett og åpner/lukker aldeles utmerket. På ND RF synes jeg ( etter 16000 km ) at det er vesentlig mindre vindsus enn på mine tidligere biler ( NA og NB med softtop og NC og NCFL med PRHT ) Bor i Bergen og min motorvei hastighet er derfor kun 80 km/t
Jeg liker min ND RF godt og personlig synes jeg dette er den gøyeste bilen i rekken av MX-5 jeg har hatt
Forøvrig er jeg 186 cm høy, 94 kilo og 58 år og føler meg som Julius Cæsar ved mitt ND RF valg: Jeg kom, jeg så, jeg seiret.
(X) 2017 mod Machine Grey MX-5 RF
(X) 2010 mod Liquid Silver Metallic MX-5 PRHT
(X) 2003 mod, Sunlight Silver Metallic MX-5
(X) 2008 mod, Brilliant Black MX-5 PRHT
(X) 1990 mod, Classic Red MX-5
(X) 2010 mod Liquid Silver Metallic MX-5 PRHT
(X) 2003 mod, Sunlight Silver Metallic MX-5
(X) 2008 mod, Brilliant Black MX-5 PRHT
(X) 1990 mod, Classic Red MX-5
Re: Erfaringer ND RF
Jeg må nok ut og prøve. Hadde NA i 13 år. Kjørte ikke ofte med taket nede på motorvei.
- MalaRF
- 1000 RPM
- Posts: 166
- Joined: 14 Feb 2017, 09:28
- Medlemsnummer: 1488
- Location: Bergen
- Contact:
- Status: Offline
Re: Erfaringer ND RF
Hatt min RF siden juni i fjor - kjørt snart 20.000 km. Taket er tett og funker problemfritt. Mindre støy med taket på enn tidligere modeller med ståltak - føles som en ekte coupe med taket på. Litt mer turbulens og støy enn NC i høy hastighet. På Autobahn hadde jeg kjørt med taket på. Eneste issues jeg har hatt er en tilbakekalling pga noe softwarefeil som tappet batteriet. Dette ble fikset på års-service. Før tilbakekallingen kom rakk jeg å ende med tomt batteri tre ganger - fikk byttet til et nytt batteri på garanti, men også det nye batteriet endte opp tom for strøm. Glad jeg investerte i nødstarter som jeg har brukt to ganger før tilbakekallingsservice ble utført. Andre issue var innvendige plastskjermer som ikke fulgte hjulbuen - ble fikset på garantien det også.
Storfornøyd med bilen
Storfornøyd med bilen

- Pelle
- 7200 RPM
- Posts: 2410
- Joined: 19 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 300
- Location: Jessheim
- Status: Offline
Re: Erfaringer ND RF
Synes litt av vitsen med cabriolet faller bort hvis man ikke kan kjøre med taket nede i over 100 km/t.
..., men nå er vel kanskje ikke Rfen en ekte cab lenger.
Nydelig bil med taket på, litt snål med taket nede!
..., men nå er vel kanskje ikke Rfen en ekte cab lenger.
Nydelig bil med taket på, litt snål med taket nede!
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
x-1991 classic red
- MalaRF
- 1000 RPM
- Posts: 166
- Joined: 14 Feb 2017, 09:28
- Medlemsnummer: 1488
- Location: Bergen
- Contact:
- Status: Offline
Re: Erfaringer ND RF
For Vestlandet, NordNorge og store deler av Norge uten 110-soner og med varierende vær - er det en perfekt bil. Cabriolet nok for min del - og veier som innbyr til 100+ har vi svært lite av
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
- Dimsen
- 500 RPM
- Posts: 95
- Joined: 06 Jul 2004, 02:00
- Medlemsnummer: 974
- Location: Bergen
- Status: Offline
Re: Erfaringer ND RF
Gratulerer med valget og kjøpet av ny bil. Kjør vakkert, nyt omveiene jeg vet du kjører med et smil om munnen og hils til likesinnede du møter på veien 

(X) 2017 mod Machine Grey MX-5 RF
(X) 2010 mod Liquid Silver Metallic MX-5 PRHT
(X) 2003 mod, Sunlight Silver Metallic MX-5
(X) 2008 mod, Brilliant Black MX-5 PRHT
(X) 1990 mod, Classic Red MX-5
(X) 2010 mod Liquid Silver Metallic MX-5 PRHT
(X) 2003 mod, Sunlight Silver Metallic MX-5
(X) 2008 mod, Brilliant Black MX-5 PRHT
(X) 1990 mod, Classic Red MX-5
- Thomas Ericsson
- 1000 RPM
- Posts: 116
- Joined: 29 Jan 2013, 16:04
- Location: Halmstad, Sweden
- Status: Offline
Re: Erfaringer ND RF
Hade också lite brus när min RF -17 var ny. Fick bytt de två lodräta listerna bak vid rutorna (servicebulletin i Sverige).
Därefter är jag nöjd.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Därefter är jag nöjd.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Thomas Ericsson
Honorary Member
Miata Club of Sweden
Honorary Member
Miata Club of Sweden
-
- 6500 RPM
- Posts: 744
- Joined: 05 Jan 2011, 20:31
- Medlemsnummer: 982
- Location: Sandnes
- Status: Offline
Re: Erfaringer ND RF
Me endte opp med soft top då me ikkje likte susen frå sidevind ved +60km/t. Var mykje vind den dagen me prøvde RF, men på Jæren bles det jo alltid. Har hatt soft top i 4 veker no og har hatt taket på 3 eller 4 gonger og bilen er i bruk ca annankvar dag. Temperaturen har då vert 12-20 grader.
Satt på i ein NB nyleg og NB var slik eg hugsar NA'en eg hadde før. Mykje lunare coupe med taket nede. Kanskje pga dei små trekanta vindua som ein ikkje kan ta ned på NA/NB. NB var også meir komfortabel enn ND med bilstein.
Har biltein og eibcah sportline fjører på min no samt +20/+25 spacere. Kanskje litt stivare enn før, men mykje meir stabil med mindre krenging og gjevnare overgang mellom grep og sladd
Bilen er nok meir komfortabel enn NA med gule koni.
Me gjekk for 184hk då den berre er heilt fantastisk å dra opp på turtall. Som regel syns ein kanskje litt synd på ein motor når ein drar den opp mot turtallsperra, men i 184hk ND så har ein ikkje den dårlige samvittigheten då motoren er så bra balansert. Er berre ein herlig eksos- og innsugslyd som får meg til å ville gjere det igjen og igjen og igjen...
Me vart anbefalt RF av forhandlar som hadde RF inne og ST (soft top) av forhandlar som hadde ST inne
Satt på i ein NB nyleg og NB var slik eg hugsar NA'en eg hadde før. Mykje lunare coupe med taket nede. Kanskje pga dei små trekanta vindua som ein ikkje kan ta ned på NA/NB. NB var også meir komfortabel enn ND med bilstein.
Har biltein og eibcah sportline fjører på min no samt +20/+25 spacere. Kanskje litt stivare enn før, men mykje meir stabil med mindre krenging og gjevnare overgang mellom grep og sladd

Me gjekk for 184hk då den berre er heilt fantastisk å dra opp på turtall. Som regel syns ein kanskje litt synd på ein motor når ein drar den opp mot turtallsperra, men i 184hk ND så har ein ikkje den dårlige samvittigheten då motoren er så bra balansert. Er berre ein herlig eksos- og innsugslyd som får meg til å ville gjere det igjen og igjen og igjen...
Me vart anbefalt RF av forhandlar som hadde RF inne og ST (soft top) av forhandlar som hadde ST inne

2019' MX5 Grå 2.0L Sport
1990' 323 GTX
X 1991' MX5 BRG 1.8 VVT
1990' 323 GTX
X 1991' MX5 BRG 1.8 VVT
Re: Erfaringer ND RF
Hei,
er akkurat blitt medlem her og akkurat fått min nye MX-5 2,0. Mazda-forhandleren jeg kjøpte bilen hos (Wavre, Belgia - jobber i NATO) kjøpte inn 25 '19 MX-5er fordi Mazda skulle øke prisen med ca 10%. Jeg kjøpte én av de levert til forhandler i des'19, og ulikheten mellom '20 og '19 er at på '20 er (i Belgia) Apple Carplay standard og sømmene i setene skiftet fra rødt til sølv. Det kan jeg leve med. Uansett, det var nok av MX-5er å prøve og jeg kjører en del på motorvei og har hatt cabrio før. Støy er et problem i høye hastigheter. I høy hastighet (110 +) bråker RFen VESENTLIG mer med taket "av" enn cabrio-versjonen. Dessuten har RFen massive blindsoner bakover til sidene. Derfor ble det cabrio på meg og letteste bil med største motor. Jeg anser videre RFen som en targa og ikke cabrio. Det er selvfølgelig avhengig av hva du skal bruke den til hvilken modell som passer best. Skulle jeg kun kjørt i Norge og skulle brukt bilen også om vinteren, ville nok RF vært mer aktuelt. Jeg tror Mazda, Wavre har noen RFer igjen, og de er veldig servicevennlige. Snakk med Olivier. De solgte en bil til Sverige den formiddagen jeg hentet min.
er akkurat blitt medlem her og akkurat fått min nye MX-5 2,0. Mazda-forhandleren jeg kjøpte bilen hos (Wavre, Belgia - jobber i NATO) kjøpte inn 25 '19 MX-5er fordi Mazda skulle øke prisen med ca 10%. Jeg kjøpte én av de levert til forhandler i des'19, og ulikheten mellom '20 og '19 er at på '20 er (i Belgia) Apple Carplay standard og sømmene i setene skiftet fra rødt til sølv. Det kan jeg leve med. Uansett, det var nok av MX-5er å prøve og jeg kjører en del på motorvei og har hatt cabrio før. Støy er et problem i høye hastigheter. I høy hastighet (110 +) bråker RFen VESENTLIG mer med taket "av" enn cabrio-versjonen. Dessuten har RFen massive blindsoner bakover til sidene. Derfor ble det cabrio på meg og letteste bil med største motor. Jeg anser videre RFen som en targa og ikke cabrio. Det er selvfølgelig avhengig av hva du skal bruke den til hvilken modell som passer best. Skulle jeg kun kjørt i Norge og skulle brukt bilen også om vinteren, ville nok RF vært mer aktuelt. Jeg tror Mazda, Wavre har noen RFer igjen, og de er veldig servicevennlige. Snakk med Olivier. De solgte en bil til Sverige den formiddagen jeg hentet min.