Jeg har tidligere omtalt tonneau trekk til ND forut for en planlagt vintertur. Denne kjøreturen er nå gjennomført og jeg har fått et minne for livet, særlig over Finnmarksvidda. Kirkenes, Tana, Karasjok, Kautokeino, Alta. Så inn i Finland, Sverige mot Østersund og Åre inn i Norge. Total kjørestrekning 250 mil. Temperatur mest rundt 15 grader minus og kaldeste28 minus. Bilen ble kjørt med taket åpent og sideruter ned stort sett hele veien. Da temperaturen sakk ned til minus 28 mellom Alta og Kautokeino, ble taket lukket. Samme også ved mye snøfall rett før Alta og nord for Østersund.Jeg har ikke frosset en dag på denne turen. Bilen har fungert fint. Kun blindsonevarsleren kranglet litt. Dette har vært en planlagt fur.
Bilen ble forberedt slik
-Vintersjekk i forkant (kjølesystem mv)
-Tonneau trekk
-Saueskinntrekk på seter (varmeseter ble ikke brukt)
-Motorvarmer. Alle overnattingssteder hadde mulighet for å kople til notorvarmer
-Diverse nødutstyr (nødtak om det elektriske svikter, startkabler/batteristarter, slepetau, spade, lommelyjt)
-Sovepose, mat og drikke i bilen
Påkledning følger trelagsprinsippet og tilpasses temperatur
-ull undertøy
-tynn ullgenser, tynn dynjakke, vindtett jakke ytterst
-Balaclava, skinnlue, ullvotter med overtrekksvotter
-Normale vintersko
Som en del av planleggingen ble Statens vegvesen, Finnmark og lokalkjente i Kirkenes kontaktet om hvilke kjøreforhold som normalt kunne forventes.Bilen har piggfrie vinterdekk og det var ingen advarsler mot det. Opplysningene jeg fikk stempte godt. Vinterveiene er godt brøytet og føret varierte fra bart til is og snøføre. Så lenge det er kaldt og stabilt er piggfritt ok. Bilen er ganske sladdevillig, men oppførte seg stabilt også ved sporrete vei.
Til de som har lyst på vinterkjøring, så er det bare å sette i gang. RF løsningen passer nok bedre til vinterbruk enn kalesje som er mer utsatt for å skades Som sagt jeg fikk en opplevelse for livet. Turen ut av Kirkenes i minus 19, Karasjok - Kautokeino i påskevær, åpningen av Finnmarksløpet i Alta, kongekrabbe i Bugøynes
ND RF på lang vintertur
Moderator: Styremedlemmer
-
- 0 RPM
- Posts: 6
- Joined: 13 Jan 2019, 19:46
- Medlemsnummer: 1610
- Status: Offline
- 2re
- 7200 RPM
- Posts: 3212
- Joined: 08 Mar 2008, 18:32
- Medlemsnummer: 704
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Re: ND RF på lang vintertur
Meanwhile in Norway 

2RE
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
- Hauk
- 7200 RPM
- Posts: 3042
- Joined: 16 Apr 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 569
- Location: Nesodden
- Status: Offline
-
- 1000 RPM
- Posts: 101
- Joined: 16 Oct 2015, 23:48
- Medlemsnummer: 1355
- Location: Oslo
- Status: Offline
Re: ND RF på lang vintertur
Fin rapport og flotte bilder fra "vinterekspedisjon" 

-12 MX-5 Radiant Ebony
-96 MX-5 BRG
x-64 VW 1200 "Evald"
x-83 Mazda rx-7
x-87 Mazda rx-7
-96 MX-5 BRG
x-64 VW 1200 "Evald"
x-83 Mazda rx-7
x-87 Mazda rx-7
- MalaRF
- 1000 RPM
- Posts: 166
- Joined: 14 Feb 2017, 09:28
- Medlemsnummer: 1488
- Location: Bergen
- Contact:
- Status: Offline