Har den siste uka merket at bilen har blitt litt vanskelig å få i revers/første-gir når jeg har stått parkert. Clutchen har også tatt nesten helt i bunn av vandringen på pedalen. Derfor tok jeg en kjapp tur innom Mazda på Hamar, der var et forslag at det kunne være enten mastersylinderen i nærheten av pedalen som var sliten, eller slavesylinderen som sitter i motorrommet som kunne være sliten. Ved inspeksjon så så det ut som om det var vått rundt slavesylinderen og reservoaret til clutchen var tom for olje.
Det store spørsmålet er da må jeg bytte hele slavesylinderen eller holder det med et rep.sett?
Et videre spørsmål er om det er mye jobb for en fjøsnisse som meg selv å fikse på gårdsplassen hjemme der jeg ikke har tilgang til lift? Det mest avanserte jeg har gjort tidligere er å bytte bremsekalippere/bremseskiver og klosser.
Et tredje spørsmål er da om noen har en Haynes manual eller noe lignende til en 99-NB å låne/selge meg?
Bytte av slavesylinder.
Moderator: Styremedlemmer
-
- 1000 RPM
- Posts: 176
- Joined: 01 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 625
- Location: Løten
- Status: Offline
Bytte av slavesylinder.
Medlem nr.625
2016 Ford Mondeo 2.0
[x]1999 BRG
[x]2006 Ford Mondeo 2.0 TDCI
[x]1990 - Classic Red : Anton
[x]1990 - Silver Stone
2016 Ford Mondeo 2.0
[x]1999 BRG
[x]2006 Ford Mondeo 2.0 TDCI
[x]1990 - Classic Red : Anton
[x]1990 - Silver Stone
- Bubba
- 6500 RPM
- Posts: 604
- Joined: 11 Sep 2013, 16:44
- Medlemsnummer: 1107
- Location: Oslo
- Status: Offline
Re: Bytte av slavesylinder.
Det er ikke mye jobb å skifte slavesylinderen. Det er bare to bolter, samt koblingen grisehalen (hydraulikkrøret) som må av og på, men jeg regner med du må under bilen for å komme til. Prisen på en uoriginal slavesylinder er ikke avskrekkende... £10,20 + frakt og mva. hos MX5Parts i England.
https://www.mx5parts.co.uk/clutch-slave ... p-252.html
https://www.mx5parts.co.uk/clutch-slave ... p-252.html
Bubba
04 MX-5 MSM - (Speedo)
X 97 MX-5 1,8
X 02 MX-5 1,8 Arizona - donor-/delebil
08 VW Touran
84 Mazda 626 LX 2,0 HB
04 MX-5 MSM - (Speedo)
X 97 MX-5 1,8
X 02 MX-5 1,8 Arizona - donor-/delebil
08 VW Touran
84 Mazda 626 LX 2,0 HB
- Brett
- 6500 RPM
- Posts: 570
- Joined: 27 Aug 2007, 11:35
- Medlemsnummer: 668
- Location: Oslo
- Status: Offline
Re: Bytte av slavesylinder.
Du kommer til slaven ved å ta av høyre forhjul. Samme åpning som du kommer til oljefilteret. Seff best om bilen er løftet opp, slik at du slipper å ligge på magen.
Brett
'63 1/2 Ford Falcon Futura Hardtop V8 Sprint - Rose Beige
'91 Lotus Esprit SE - Calypso Red
'99 1,8 NB 10AE - Sapphire Blue Mica, Hard Dog Roll Bar, MP62, IC, FCM Coilovers, NBFL brakes.
'18 Mitsubishi Outlander PHEV - Svart
'16 ND 2,0 / 160 Rød
'63 1/2 Ford Falcon Futura Hardtop V8 Sprint - Rose Beige
'91 Lotus Esprit SE - Calypso Red
'99 1,8 NB 10AE - Sapphire Blue Mica, Hard Dog Roll Bar, MP62, IC, FCM Coilovers, NBFL brakes.
'18 Mitsubishi Outlander PHEV - Svart
'16 ND 2,0 / 160 Rød
- Brett
- 6500 RPM
- Posts: 570
- Joined: 27 Aug 2007, 11:35
- Medlemsnummer: 668
- Location: Oslo
- Status: Offline
Re: Bytte av slavesylinder.
Sjekk you tube videoer
Brett
'63 1/2 Ford Falcon Futura Hardtop V8 Sprint - Rose Beige
'91 Lotus Esprit SE - Calypso Red
'99 1,8 NB 10AE - Sapphire Blue Mica, Hard Dog Roll Bar, MP62, IC, FCM Coilovers, NBFL brakes.
'18 Mitsubishi Outlander PHEV - Svart
'16 ND 2,0 / 160 Rød
'63 1/2 Ford Falcon Futura Hardtop V8 Sprint - Rose Beige
'91 Lotus Esprit SE - Calypso Red
'99 1,8 NB 10AE - Sapphire Blue Mica, Hard Dog Roll Bar, MP62, IC, FCM Coilovers, NBFL brakes.
'18 Mitsubishi Outlander PHEV - Svart
'16 ND 2,0 / 160 Rød
- Lloyd
- 6500 RPM
- Posts: 745
- Joined: 12 Oct 2008, 20:04
- Medlemsnummer: 912
- Location: Stavanger
- Status: Offline
Re: Bytte av slavesylinder.
Av erfaring er ofte sylinderveggen på slaven såpass korrodert at det må slipes mye for å få vekk all «pitting».
Det blir bedre med rep. sett og honing.
Men en «ny» koster ikkje så mye kontra arbeidet med å overhale en.
Og det faktum at du står igjen med litt «pitting» der det vil lekke gjennom, eller at du må ta såpass mye at du er på yttergrensen for hva tetningen klarer, drar det i favør for ny.
Men ellers er det ikke no problem.
2 bolter og 1 rørkobling.
Ofte lettere visst du også tar av nederst brakett som holder grisehalen.
Luftenippel er ofte rustet godt fast her.
Har og vært borti typen som har en liten kule mellom slaven og nippel. Der ruster ofte kulen fast nedi, slik at du ikkje får luftet det.
Adkomst som Brett nevner, inn hjulhuset!
Sent from my iPhone using Tapatalk
Det blir bedre med rep. sett og honing.
Men en «ny» koster ikkje så mye kontra arbeidet med å overhale en.
Og det faktum at du står igjen med litt «pitting» der det vil lekke gjennom, eller at du må ta såpass mye at du er på yttergrensen for hva tetningen klarer, drar det i favør for ny.
Men ellers er det ikke no problem.
2 bolter og 1 rørkobling.
Ofte lettere visst du også tar av nederst brakett som holder grisehalen.
Luftenippel er ofte rustet godt fast her.
Har og vært borti typen som har en liten kule mellom slaven og nippel. Der ruster ofte kulen fast nedi, slik at du ikkje får luftet det.
Adkomst som Brett nevner, inn hjulhuset!
Sent from my iPhone using Tapatalk
Proud Land Rover Discovery 2 driver.... erh owner. 

- obi-one
- 7200 RPM
- Posts: 1146
- Joined: 12 Sep 2009, 22:00
- Medlemsnummer: 829
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: Bytte av slavesylinder.
Et tips er å bare søke på forumet på "bytte slave".
Da finner du for eksempel et par småtips såsom fett på nesen her
viewtopic.php?f=24&t=15053&p=197916&hil ... ve#p198182
En av fordelene med et forum kontra en løpende skravlesesjon a la Facebook er at her finnes det en smule hukommelse som er søkbar
Da finner du for eksempel et par småtips såsom fett på nesen her
viewtopic.php?f=24&t=15053&p=197916&hil ... ve#p198182
En av fordelene med et forum kontra en løpende skravlesesjon a la Facebook er at her finnes det en smule hukommelse som er søkbar

-
- 1000 RPM
- Posts: 176
- Joined: 01 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 625
- Location: Løten
- Status: Offline
Re: Bytte av slavesylinder.
Tenkte ikke på å søke på "bytte slave", men jeg søkte på "slavesylinder" og der fant jeg ikke noe jeg syntes var relevant.
Uansett så må jeg takke for hjelpsomme innlegg, og banne litt for at jeg ikke så det siste innlegget til obi-one før etter at jeg har fått byttet slaven. Fikk til byttet med litt krongling og kryping under bilen for å komme til nedenfra. Var trangt og ikke helt enkelt. Fant også et deksel under der som jeg måtte fjerne før jeg fikk løsnet den nederste bolten. Litt pjukling og nesten så jeg måtte ty til kraftuttrykk for å få på plass igjen grisehalen også, men det gikk til slutt.
Med klargjøring, skruing, rydding, prøvekjøring og bilvask etterpå så brukte jeg i underkant av tre timer totalt. Må si meg meget godt fornøyd med resultatet, og er mest fornøyd med at jeg fikk det til helt alene uten å måtte ty til noe mer enn generelle råd fra de som er mer drevne bilskruere enn meg selv
Uansett så må jeg takke for hjelpsomme innlegg, og banne litt for at jeg ikke så det siste innlegget til obi-one før etter at jeg har fått byttet slaven. Fikk til byttet med litt krongling og kryping under bilen for å komme til nedenfra. Var trangt og ikke helt enkelt. Fant også et deksel under der som jeg måtte fjerne før jeg fikk løsnet den nederste bolten. Litt pjukling og nesten så jeg måtte ty til kraftuttrykk for å få på plass igjen grisehalen også, men det gikk til slutt.
Med klargjøring, skruing, rydding, prøvekjøring og bilvask etterpå så brukte jeg i underkant av tre timer totalt. Må si meg meget godt fornøyd med resultatet, og er mest fornøyd med at jeg fikk det til helt alene uten å måtte ty til noe mer enn generelle råd fra de som er mer drevne bilskruere enn meg selv

Medlem nr.625
2016 Ford Mondeo 2.0
[x]1999 BRG
[x]2006 Ford Mondeo 2.0 TDCI
[x]1990 - Classic Red : Anton
[x]1990 - Silver Stone
2016 Ford Mondeo 2.0
[x]1999 BRG
[x]2006 Ford Mondeo 2.0 TDCI
[x]1990 - Classic Red : Anton
[x]1990 - Silver Stone