Min første bil-NBFL 1.8
Moderator: Styremedlemmer
-
- 0 RPM
- Posts: 7
- Joined: 21 Mar 2016, 16:03
- Medlemsnummer: 1636
- Location: Rotnes, Nittedal
- Status: Offline
Min første bil-NBFL 1.8
Nå har jeg endelig kjøpt min første bil, en 2003 modell NB. Jeg bestemte meg for allerede ca. 2-3 år siden at jeg ville ha en mx-5 som første bil. En så artig sportsbil for en billig penge vekte min interesse, og nå står endelig mx-5 drømmen på gårdsplassen.
Jeg valgte å gå for en NBFL da dette virket som det mest fornuftige valget innenfor mitt budsjett. Etter å ha fulgt med på finn.no i ca et halvt år, fant jeg fort ut at disse ikke ble lagt ut på "løpende bånd". Da begynte jeg å se på mx-5er i Sverige for å importere til Norge. Til slutt fant jeg en pen og billig NB til salgs på blocket.se, så etter 3 x 6 timer kjøring og noen kroner til tollen var bilen endelig hjemme. Bilen er i topp mekanisk stand, komplett servicehefte og nokså fin i lakken. Bilen har til og med montert en webasto fjernvarmer. Men hos forhandleren, så vi at det var en del bekymringsverdig sparkel på kanalene rett foran bakhjulene. Jeg vet at rust er et kjent problem på mx-5er, og at det er stor sannsynlighet at rust gjemmer seg bak sparkelen. Men selvom det muligens er rust på bilen, var prisen såpass god at jeg slo til.
Hjemme i Norge bestemte jeg meg for å undersøke bilen under sparkelen, og det så desverre ikke pent ut... Jeg gikk til angrep på sparkelen med hammer og meisel, og det var nok over 1 kg med sparkel i bilen... Dette har jeg tenkt å prøve å fikse selv. Vurderer å kjøpe inn et billig mig sveiseapparat, og karosseridelene som har råtnet bort.
Ser at rust i dette området er svært vanlig etter å ha lest på forumet, så om noen har erfaringer å dele er jeg svært takknemlig.
Jeg valgte å gå for en NBFL da dette virket som det mest fornuftige valget innenfor mitt budsjett. Etter å ha fulgt med på finn.no i ca et halvt år, fant jeg fort ut at disse ikke ble lagt ut på "løpende bånd". Da begynte jeg å se på mx-5er i Sverige for å importere til Norge. Til slutt fant jeg en pen og billig NB til salgs på blocket.se, så etter 3 x 6 timer kjøring og noen kroner til tollen var bilen endelig hjemme. Bilen er i topp mekanisk stand, komplett servicehefte og nokså fin i lakken. Bilen har til og med montert en webasto fjernvarmer. Men hos forhandleren, så vi at det var en del bekymringsverdig sparkel på kanalene rett foran bakhjulene. Jeg vet at rust er et kjent problem på mx-5er, og at det er stor sannsynlighet at rust gjemmer seg bak sparkelen. Men selvom det muligens er rust på bilen, var prisen såpass god at jeg slo til.
Hjemme i Norge bestemte jeg meg for å undersøke bilen under sparkelen, og det så desverre ikke pent ut... Jeg gikk til angrep på sparkelen med hammer og meisel, og det var nok over 1 kg med sparkel i bilen... Dette har jeg tenkt å prøve å fikse selv. Vurderer å kjøpe inn et billig mig sveiseapparat, og karosseridelene som har råtnet bort.
Ser at rust i dette området er svært vanlig etter å ha lest på forumet, så om noen har erfaringer å dele er jeg svært takknemlig.
- David
- 1000 RPM
- Posts: 107
- Joined: 21 May 2019, 21:14
- Medlemsnummer: 1633
- Location: Porsgrunn, Telemark
- Status: Offline
Re: Min første bil-NBFL 1.8
Grattis med ny bil!
Blir spennende å følge tråden din fremover
Blir spennende å følge tråden din fremover
2008 PRHT NC1, Sort, "Dorthe" 

- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
Re: Min første bil-NBFL 1.8
Gratulerer med «ny bil» rust kommer desverre fort og innenifra. Brukt riltig middel og få dekket over ifra innsiden og. Eg gjorde det smme på min 93 modell i vinter. Kjøpte migatronic mig apparat på kampanje. Og en flaske med gass på Airliquide.
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
-
- 0 RPM
- Posts: 7
- Joined: 21 Mar 2016, 16:03
- Medlemsnummer: 1636
- Location: Rotnes, Nittedal
- Status: Offline
Re: Min første bil-NBFL 1.8
TakkerMiatapowers wrote: 01 Jun 2019, 06:28 Gratulerer med «ny bil» rust kommer desverre fort og innenifra. Brukt riltig middel og få dekket over ifra innsiden og. Eg gjorde det smme på min 93 modell i vinter. Kjøpte migatronic mig apparat på kampanje. Og en flaske med gass på Airliquide.

Startet med å borre ut alle synlige punktsveiser, brukte et slikt borr fra biltema;https://www.biltema.no/verktoy/bor/meta ... 2000016840 Enkelte steder var sveisepunktene usynlige pga. rust, eller borret vandret og var umulig å bruke. Her brukte jeg bare vinkelsliper for å slipe gjennom ytterste platen, og dro de fra hverandre med brekkjern og flattrekker. Så skjærte jeg av restene av kanalen på bilen og tilpasset den nye kanalen. Skjærte i så rette vinkler som mulig for å gjøre tilpasningen enklere. Viktig å ta seg god tid her, og prøvemontere ofte mens du tilpasser. Slipte og lakkerte innsiden av bilen og kanalen, borret hull for pluggsveiser, og fjernet lakken der det skulle sveises. Prøvde først med 3M weld-thru primer på sveisepunktene, men dette fungerte dårlig. Sveisen sprutet mye og hadde ingen styrke.
Før jeg turte å sveise på bilen øvde jeg mye på noen stålplater. Så var det bare å spenne fast kanalen og begynne å sveise. Passet på å ikke sveise for mye om gangen, og å bevege meg rundt for å forhindre at panelet slår seg. Etter å ha sveiset på kanalen, gikk jeg løs på hjulbuen. Skjærte et godt stykke opp i buen, da det var en del rust mellom panelene. Stikksag med metallblad fungerte veldig bra for å skjære både nye og gamle panelet. Her skal det også være fugemasse i "sandwichen". Ferdig med alt metallarbeid på passasjersiden: God følelse å banke på det og kjenne at det er solid metall der

- Anders
- Mx5-miata Styret
- Posts: 716
- Joined: 13 Dec 2013, 18:03
- Medlemsnummer: 1121
- Location: Grimstad
- Status: Offline
Re: Min første bil-NBFL 1.8
MX-5 som første bil er ikke dumt
Gratulerer!
Og bra jobba med sveisingen!

Og bra jobba med sveisingen!
2007 MX-5 1,8 True Red PRHT
1991 Miata 1,6 British Racing Green Special Edition 3976/4000
1994 Miata 1,8 Brilliant Black
GuardianDesigns.eu - Instagram - Facebook
1991 Miata 1,6 British Racing Green Special Edition 3976/4000
1994 Miata 1,8 Brilliant Black
GuardianDesigns.eu - Instagram - Facebook
-
- 7200 RPM
- Posts: 3069
- Joined: 19 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 968
- Location: Ski
- Contact:
- Status: Offline
Re: Min første bil-NBFL 1.8
For meg ser det ut som mye godt arbeid.
Stå på!
Sent from my SM-G975F using Tapatalk
Stå på!
Sent from my SM-G975F using Tapatalk
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
Re: Min første bil-NBFL 1.8
Bra arbeid dette. Ingenting er bedre enn selvgjort.
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
-
- 0 RPM
- Posts: 7
- Joined: 21 Mar 2016, 16:03
- Medlemsnummer: 1636
- Location: Rotnes, Nittedal
- Status: Offline
Re: Min første bil-NBFL 1.8
Takker
Nå er jeg endelig ferdig med alt som har med rust å gjøre på begge sider. Etter sparkling og primer. Det svarte er steinsprutbeskyttelse som ble lagt på nederst som orginalt. Lakkerte med blandet 2-komponentslakk. Maskerte med brettet ark for å unngå skarpe maskeringslinjer, ble ikke bra, men akseptabelt etter mye polering. Fikk også en dråpe som rant ned, så det blir nok en ny runde lakk til våren igjen. Da vil jeg lakkere hele panelet og ta støtfanger foran og bak i samme slengen. Rammevanger foran måtte også byttes, ser at dette er et kjent problem på NBer. Her bestilte jeg en ferdig del med med gjenger og alt, som bare var å sveise inn. Ble ikke mye bilder, da jeg måtte rekke dette innen visning neste dag. Da jeg møtte hos biltilsynet, så de kun på om chassisnummeret stemte. Ble nesten litt skuffet etter å ha lagt inn så mye intenst arbeid, så skulle de ikke se på bilen en gang
Nye rammevanger med tectyl (og møkk).
Her er resultatet (etter en kjøretur i regnet). Fikk skilt på bilen den 27.8 og bestod oppkjøring dagen etter.
Helt herlig følelse å ha lappen og rustfri mx5. Ser frem til mange artige turer med bilen.
Andre ting som er gjort:
Nye felger til sommerdekk
Radiatorrens og ny kjølevæske
Nye skiver og klosser bak
Gått over med tectyl og rustbeskyttelse for hulrom
Veltebøyle er bestilt, har planer om å bruke bilen på noen trackdays i fremtiden

Nå er jeg endelig ferdig med alt som har med rust å gjøre på begge sider. Etter sparkling og primer. Det svarte er steinsprutbeskyttelse som ble lagt på nederst som orginalt. Lakkerte med blandet 2-komponentslakk. Maskerte med brettet ark for å unngå skarpe maskeringslinjer, ble ikke bra, men akseptabelt etter mye polering. Fikk også en dråpe som rant ned, så det blir nok en ny runde lakk til våren igjen. Da vil jeg lakkere hele panelet og ta støtfanger foran og bak i samme slengen. Rammevanger foran måtte også byttes, ser at dette er et kjent problem på NBer. Her bestilte jeg en ferdig del med med gjenger og alt, som bare var å sveise inn. Ble ikke mye bilder, da jeg måtte rekke dette innen visning neste dag. Da jeg møtte hos biltilsynet, så de kun på om chassisnummeret stemte. Ble nesten litt skuffet etter å ha lagt inn så mye intenst arbeid, så skulle de ikke se på bilen en gang


Helt herlig følelse å ha lappen og rustfri mx5. Ser frem til mange artige turer med bilen.

Andre ting som er gjort:
Nye felger til sommerdekk
Radiatorrens og ny kjølevæske
Nye skiver og klosser bak
Gått over med tectyl og rustbeskyttelse for hulrom
Veltebøyle er bestilt, har planer om å bruke bilen på noen trackdays i fremtiden
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
Re: Min første bil-NBFL 1.8
Gratulerer med førerkort og rustfikset bil. Bra jobbet dette. Du var nok med å reddet en bil ifra døden her. Svært få så orker så mye jobb på en bil.
- These users thanked the author Miatapowers for the post:
- geira1
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
-
- 0 RPM
- Posts: 7
- Joined: 21 Mar 2016, 16:03
- Medlemsnummer: 1636
- Location: Rotnes, Nittedal
- Status: Offline
Re: Min første bil-NBFL 1.8
Liten oppdatering:
Montert K&N typhoon luftinntak for lydens skyld: https://www.youtube.com/watch?v=V0-qckx-WBo
Veltebøyle blir gjort senere da firma ikke kunne sende til Norge
Eksospotte bestilt pga: Bilen har etterhvert fått en ganske ille eksoslekkasje i skjøten mellom mellomrøret og bakdemper, og det er noe som skrangler i bakpotta. Har derfor bestilt en ny cobalt potte fra moss-miata. Men i forsøk på å få av den gamle potta, så datt flensen bak av i to biter da jeg prøvde å skru de fra hverandre, så flensene må byttes. Er det noen som vet hvor flensene kan fåes tak i, eller hva slags type de er? Har søkt en del rundt, men uten hell, og mine er såpass rustet at de er vanskelige å sammenligne med bilder. Trenger altså da bakre flens til mellomrøret, som må passe på både orginal-og cobalt potta. Eventuelt noen som selger mellomrøret billig?
Montert K&N typhoon luftinntak for lydens skyld: https://www.youtube.com/watch?v=V0-qckx-WBo
Veltebøyle blir gjort senere da firma ikke kunne sende til Norge
Eksospotte bestilt pga: Bilen har etterhvert fått en ganske ille eksoslekkasje i skjøten mellom mellomrøret og bakdemper, og det er noe som skrangler i bakpotta. Har derfor bestilt en ny cobalt potte fra moss-miata. Men i forsøk på å få av den gamle potta, så datt flensen bak av i to biter da jeg prøvde å skru de fra hverandre, så flensene må byttes. Er det noen som vet hvor flensene kan fåes tak i, eller hva slags type de er? Har søkt en del rundt, men uten hell, og mine er såpass rustet at de er vanskelige å sammenligne med bilder. Trenger altså da bakre flens til mellomrøret, som må passe på både orginal-og cobalt potta. Eventuelt noen som selger mellomrøret billig?
- Trym N1290
- 7200 RPM
- Posts: 1924
- Joined: 02 Nov 2010, 23:22
- Medlemsnummer: 888
- Location: Drammen
- Status: Offline
Re: Min første bil-NBFL 1.8
Hva med å kjøpe v-band og sveise inn? 

- These users thanked the author Trym N1290 for the post (total 2):
- Stalfa • geira1
1991 Mazda Miata 1.6
2014 Subaru Outback 2.5
2018 Bmw i3 - Fully charged
2014 Subaru Outback 2.5
2018 Bmw i3 - Fully charged
- Pelle
- 7200 RPM
- Posts: 2410
- Joined: 19 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 300
- Location: Jessheim
- Status: Offline
Re: Min første bil-NBFL 1.8
Moro å se en 18 åring med så mye guts og ferdigheter. Imponert! Håper du får mange flotte stunder med bilen din!!
- These users thanked the author Pelle for the post (total 3):
- Stalfa • geira1 • Trym N1290
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
x-1991 classic red
- Trym N1290
- 7200 RPM
- Posts: 1924
- Joined: 02 Nov 2010, 23:22
- Medlemsnummer: 888
- Location: Drammen
- Status: Offline
Re: Min første bil-NBFL 1.8
Ble supert 

1991 Mazda Miata 1.6
2014 Subaru Outback 2.5
2018 Bmw i3 - Fully charged
2014 Subaru Outback 2.5
2018 Bmw i3 - Fully charged