Bilen er ganske nøytral nå, men jeg har fått den til å understyre litt noen få ganger, og det skal vi ikke ha noe av. Skrudde av lenkearmene foran og fant ut at krengestaget ikke var lett å rotere i det hele tatt. Skuffende! Satt noen tynne skiver mellom braketten som holder foringene og festet i bilen slik at foringene klemmer mindre på krengestagene, og smurte opp foringene med en keramisk pasta. Nå glir de lett og fint, så får vi se hvor lenge det varer. Hvis polyforingene må smøres opp annenhver måned finner jeg noen gummiforinger i stedet. RX-8 red dot foringer skal visstnok ha riktig diameter til Eibach stagene.
Flyttet også lenkearmene til det andre hakket på krengestagene som gjør at det ikke blir fult så stivt.
Forskjellen var enorm, mest på grunn av at krengestaget ikke fikk gjort jobben sin ordentlig da det ikke skled lett.
Kjørte en tur i kveld på 404 i Grimstad og fant ut at et ratt fra en NA og en girspak fra en NC måtte fungere ypperlig som kamerastativ. Bare sånne ting man tilfeldigvis har liggende i bagasjerommet.
Anders' 2007 MX-5 True Red
Moderator: Styremedlemmer
- Anders
- Mx5-miata Styret
- Posts: 716
- Joined: 13 Dec 2013, 18:03
- Medlemsnummer: 1121
- Location: Grimstad
- Status: Offline
Re: Anders' 2007 MX-5 True Red
2007 MX-5 1,8 True Red PRHT
1991 Miata 1,6 British Racing Green Special Edition 3976/4000
1994 Miata 1,8 Brilliant Black
GuardianDesigns.eu - Instagram - Facebook
1991 Miata 1,6 British Racing Green Special Edition 3976/4000
1994 Miata 1,8 Brilliant Black
GuardianDesigns.eu - Instagram - Facebook
- Anders
- Mx5-miata Styret
- Posts: 716
- Joined: 13 Dec 2013, 18:03
- Medlemsnummer: 1121
- Location: Grimstad
- Status: Offline
Re: Anders' 2007 MX-5 True Red
Skiftet tennplugger i dag. Har ikke gjort det før, men det gikk veldig greit. Det som tok mest tid var vel å fjerne Kansai stabilisatorstaget for å komme til, ettersom mutterne på den er litt vriene å komme til.
Hadde litt olje rundt den fremste tennpluggen. Muligens søl fra påfylling, men da burde den vel vært blankere?
Tørka i hvert fall bort det som var før og etter den gamle pluggen ble tatt ut. Skal sjekke igjen snart om det har kommet ny olje der. Hvis jeg skjønner det rett bør jeg i så fall bytte toppdekselpakningen.

Hadde litt olje rundt den fremste tennpluggen. Muligens søl fra påfylling, men da burde den vel vært blankere?
Tørka i hvert fall bort det som var før og etter den gamle pluggen ble tatt ut. Skal sjekke igjen snart om det har kommet ny olje der. Hvis jeg skjønner det rett bør jeg i så fall bytte toppdekselpakningen.


2007 MX-5 1,8 True Red PRHT
1991 Miata 1,6 British Racing Green Special Edition 3976/4000
1994 Miata 1,8 Brilliant Black
GuardianDesigns.eu - Instagram - Facebook
1991 Miata 1,6 British Racing Green Special Edition 3976/4000
1994 Miata 1,8 Brilliant Black
GuardianDesigns.eu - Instagram - Facebook
-
- 6500 RPM
- Posts: 744
- Joined: 05 Jan 2011, 20:31
- Medlemsnummer: 982
- Location: Sandnes
- Status: Offline
Re: Anders' 2007 MX-5 True Red
Eg ser ikkje sammenheng mellom olje ved tennplugg og dårleg toppakning. Men det kan jo væra at toppdekselpakningen lekker inn olje. Det er ein lett jobb i motsetning til toppakning...
2019' MX5 Grå 2.0L Sport
1990' 323 GTX
X 1991' MX5 BRG 1.8 VVT
1990' 323 GTX
X 1991' MX5 BRG 1.8 VVT
- Anders
- Mx5-miata Styret
- Posts: 716
- Joined: 13 Dec 2013, 18:03
- Medlemsnummer: 1121
- Location: Grimstad
- Status: Offline
Re: Anders' 2007 MX-5 True Red
Toppdekselpakning var det jeg mente å skriveGTX-Lars wrote: 23 Aug 2019, 09:34 Eg ser ikkje sammenheng mellom olje ved tennplugg og dårleg toppakning. Men det kan jo væra at toppdekselpakningen lekker inn olje. Det er ein lett jobb i motsetning til toppakning...

2007 MX-5 1,8 True Red PRHT
1991 Miata 1,6 British Racing Green Special Edition 3976/4000
1994 Miata 1,8 Brilliant Black
GuardianDesigns.eu - Instagram - Facebook
1991 Miata 1,6 British Racing Green Special Edition 3976/4000
1994 Miata 1,8 Brilliant Black
GuardianDesigns.eu - Instagram - Facebook
- Anders
- Mx5-miata Styret
- Posts: 716
- Joined: 13 Dec 2013, 18:03
- Medlemsnummer: 1121
- Location: Grimstad
- Status: Offline
Re: Anders' 2007 MX-5 True Red
I helgen har jeg bytta girolje og turretolje, brukte Ford sin M2C200 75W-90 som omtales som enhjørningtårer på Miata.net. Var så heldig at jeg fikk studentrabatt på 15%, men prisen var likevel nær 300 kr per liter.
Bytta med det samme plastforingen nederst på girspaken med en i bronse fra 5X Racing. Tok ikke noe bilde av det, men gjorde det samme på NA'en og legger ut bilde av det i dens tråd.
Fant ut at den nedre gummipakningen på girspaken var gåen, men den får jeg bytte en annen gang. I motsetning til NA har NC en gummipakning rundt girspaken på undersiden også, og dermed er det liten sjanse for at det kommer noe rusk inn i turreten frem til jeg får bytta ut den pakningen som var gåen.
Har fått opp et passende banner på endeveggen i det vi kaller lageret. Her drev min oldefar Rygge Cementindustri i sin tid, og støpte sementblokker som blant annet ble brukt til å bygge huset pappa vokste opp i. Nå brukes lokalet mest som lager og verksted for våre 3 MX-5er.

Har også byttet diffolje, Mobil 1 75W-90.
Nok en ting jeg ikke har gjort før og som det er greit å oppdage at ikke er så vanskelig.
Dessuten har jeg tørket litt kjapt i motorrommet slik at det så vidt går an å vise frem tårnstag og grenrør. Ikke at sistnevnte gjør så mye ut av seg, med de fordelene det medfører ...


Bytta med det samme plastforingen nederst på girspaken med en i bronse fra 5X Racing. Tok ikke noe bilde av det, men gjorde det samme på NA'en og legger ut bilde av det i dens tråd.
Fant ut at den nedre gummipakningen på girspaken var gåen, men den får jeg bytte en annen gang. I motsetning til NA har NC en gummipakning rundt girspaken på undersiden også, og dermed er det liten sjanse for at det kommer noe rusk inn i turreten frem til jeg får bytta ut den pakningen som var gåen.
Har fått opp et passende banner på endeveggen i det vi kaller lageret. Her drev min oldefar Rygge Cementindustri i sin tid, og støpte sementblokker som blant annet ble brukt til å bygge huset pappa vokste opp i. Nå brukes lokalet mest som lager og verksted for våre 3 MX-5er.

Har også byttet diffolje, Mobil 1 75W-90.
Nok en ting jeg ikke har gjort før og som det er greit å oppdage at ikke er så vanskelig.
Dessuten har jeg tørket litt kjapt i motorrommet slik at det så vidt går an å vise frem tårnstag og grenrør. Ikke at sistnevnte gjør så mye ut av seg, med de fordelene det medfører ...


2007 MX-5 1,8 True Red PRHT
1991 Miata 1,6 British Racing Green Special Edition 3976/4000
1994 Miata 1,8 Brilliant Black
GuardianDesigns.eu - Instagram - Facebook
1991 Miata 1,6 British Racing Green Special Edition 3976/4000
1994 Miata 1,8 Brilliant Black
GuardianDesigns.eu - Instagram - Facebook
- Anders
- Mx5-miata Styret
- Posts: 716
- Joined: 13 Dec 2013, 18:03
- Medlemsnummer: 1121
- Location: Grimstad
- Status: Offline
Re: Anders' 2007 MX-5 True Red
Måtte teste det nye telefonkameraet i høst.

Og så har en ny girkule fra GuardianDesigns i Alcantara kommet på plass. Synes interiøret har blitt ganske fint nå!


Sømmen på håndbrekket og rattet er ulike. Hensikten med det er å vise de ulike mønstrene vi tilbyr fra GuardianDesigns

Og så har en ny girkule fra GuardianDesigns i Alcantara kommet på plass. Synes interiøret har blitt ganske fint nå!


Sømmen på håndbrekket og rattet er ulike. Hensikten med det er å vise de ulike mønstrene vi tilbyr fra GuardianDesigns

2007 MX-5 1,8 True Red PRHT
1991 Miata 1,6 British Racing Green Special Edition 3976/4000
1994 Miata 1,8 Brilliant Black
GuardianDesigns.eu - Instagram - Facebook
1991 Miata 1,6 British Racing Green Special Edition 3976/4000
1994 Miata 1,8 Brilliant Black
GuardianDesigns.eu - Instagram - Facebook
- Thomas Ericsson
- 1000 RPM
- Posts: 116
- Joined: 29 Jan 2013, 16:04
- Location: Halmstad, Sweden
- Status: Offline
Re: Anders' 2007 MX-5 True Red
Bra kamera, och snygg bil!
Skickat från min iPad med Tapatalk
Skickat från min iPad med Tapatalk
- These users thanked the author Thomas Ericsson for the post:
- Anders
Thomas Ericsson
Honorary Member
Miata Club of Sweden
Honorary Member
Miata Club of Sweden
- Anders
- Mx5-miata Styret
- Posts: 716
- Joined: 13 Dec 2013, 18:03
- Medlemsnummer: 1121
- Location: Grimstad
- Status: Offline
Re: Anders' 2007 MX-5 True Red
Takk for det!Thomas Ericsson wrote: 31 Dec 2019, 12:55 Bra kamera, och snygg bil!
Skickat från min iPad med Tapatalk
2007 MX-5 1,8 True Red PRHT
1991 Miata 1,6 British Racing Green Special Edition 3976/4000
1994 Miata 1,8 Brilliant Black
GuardianDesigns.eu - Instagram - Facebook
1991 Miata 1,6 British Racing Green Special Edition 3976/4000
1994 Miata 1,8 Brilliant Black
GuardianDesigns.eu - Instagram - Facebook
- alexj
- 2000 RPM
- Posts: 319
- Joined: 07 Jul 2009, 02:20
- Medlemsnummer: 856
- Location: Lofoten
- Contact:
- Status: Offline
Re: Anders' 2007 MX-5 True Red
Blitt rålekker denne Anders




(}) 91 Miata 1,6 Automat http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 88#p166088
(}) 07 Mazda3 (vinterbil)
(}) 70 Mazda 1500 Luce
(}) 07 Mazda3 (vinterbil)
(}) 70 Mazda 1500 Luce
- Anders
- Mx5-miata Styret
- Posts: 716
- Joined: 13 Dec 2013, 18:03
- Medlemsnummer: 1121
- Location: Grimstad
- Status: Offline
Re: Anders' 2007 MX-5 True Red
Tusen takk!
2007 MX-5 1,8 True Red PRHT
1991 Miata 1,6 British Racing Green Special Edition 3976/4000
1994 Miata 1,8 Brilliant Black
GuardianDesigns.eu - Instagram - Facebook
1991 Miata 1,6 British Racing Green Special Edition 3976/4000
1994 Miata 1,8 Brilliant Black
GuardianDesigns.eu - Instagram - Facebook