Det har vært skrevet noe her og der om at reglene er oppmyket for eldre biler uten at de som har skrevet det har kunnet vise til noe dokumentasjon (iallefall har ikke jeg sett det...), men det har jeg funnet nå i et dokument som heter "Retningslinjer for bruk av kontrollørens skjønn ved ombygging av kjøretøy 30 år og eldre" fra 30.04.2019. Det sier følgende:
3. Ombygging av hjuloppheng – Kjøretøy som er 30 år eller eldre regnet fra fabrikasjonsåret
Det tillates ombygging av hjuloppheng når komponentene som benyttes er levert av kjent leverandør og denne ikke har forbehold i produktbeskrivelse, nettsider eller lignende om at komponentene kun er ment for bruk utenfor offentlig veg. Dette er i henhold til forvaltningspraksis som er etablert og utprøvd over mange år for kjøretøy registrert før 1.1.1971.
Kvaliteten på komponenter/produkter påhviler fabrikant/leverandør og evt reklamasjoner på komponenter må rettes til fabrikanten. Vår kontroll begrenser seg til hvorvidt komponenten er korrekt montert og at kjøretøyets kjøreegenskaper anses som tilfredsstillende etter ombyggingen.
Ved kontroll må det fremlegges dokumentasjon i form av monteringsanvisning, produktbeskrivelse eller lignende som tydelig og klart kan identifiseres opp mot den monterte komponenten.
En del leverandører har klausuler for sine produkter om at de kun er ment for «off road/racing use only». Slike komponenter godkjennes ikke.
Med hjuloppheng menes i denne sammenheng komponenter som eksempelvis bærearmer, stabilisatorstag, lenkearmer, komplette sett (eks Mustang II type forstilling), styreinnretning slik som tannstang.
Endringer i hjuloppheng utover enkle «bolt on» komponenter skal oversendes til SFOOR for vurdering før godkjenning. Slike endringer skal bileier søke om før montering og godkjenning, jfr prosess i kvalitetssystemet. Søknad, sammen med beskrivelsen av komponentene som ønskes montert, oversendes SFOOR for behandling via regionens kontaktperson. Dersom ombyggingen allerede er utført, følges 1.2 ovenfor.
3.1. Ombygging av hjuloppheng deles inn i følgende kategorier:
a) Senkesett (fast eller justerbart) uten øvrige endringer i hjuloppheng
b) Bolt on lenkearmer som erstatter originale komponenter uten å endre grunndesignet i hjulopphenget (eksempelvis endring fra bærearm i formpresset plate til bærearm i rørutførelse)
c) Bytte av stabilisatorstag til kraftigere dimensjoner
d) Montering av ny type forstilling (eks til Mustang II)
e) Montering av ny type bakstilling (eks fra bladfjær til 4-link)
f) Endring av grunndesign fra McPherson til øvre og nedre bærearm eller motsatt
g) Endring av fjærtype (eks fra spiral-/blad-/torsjonsfjær til luftfjæring)
Ombygging som foretas etter bokstav a-c kan håndteres av regionene. I tvilstilfeller eller når regionene ønsker det kan disse tilfellene oversendes SFOOR. Ombygginger etter bokstav d-g skal oversendes SFOOR for vurdering.
Godkjenning av senkesett - 30år gamle biler
Moderator: Styremedlemmer
-
- 7200 RPM
- Posts: 1124
- Joined: 03 Jan 2013, 22:24
- Medlemsnummer: 1062
- Location: Oslo - Sentrum
- Status: Offline
Godkjenning av senkesett - 30år gamle biler
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper

Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
- Brett
- 6500 RPM
- Posts: 570
- Joined: 27 Aug 2007, 11:35
- Medlemsnummer: 668
- Location: Oslo
- Status: Offline
Re: Godkjenning av senkesett - 30år gamle biler
Greit med ordentlige dokumentreferanser!
1999 er fremdeles litt for nytt for MX'n men dette åpner for uante muligheter til å investere i understellet på 63 1/2 Falcon. Huff.
1999 er fremdeles litt for nytt for MX'n men dette åpner for uante muligheter til å investere i understellet på 63 1/2 Falcon. Huff.
Brett
'63 1/2 Ford Falcon Futura Hardtop V8 Sprint - Rose Beige
'91 Lotus Esprit SE - Calypso Red
'99 1,8 NB 10AE - Sapphire Blue Mica, Hard Dog Roll Bar, MP62, IC, FCM Coilovers, NBFL brakes.
'18 Mitsubishi Outlander PHEV - Svart
'16 ND 2,0 / 160 Rød
'63 1/2 Ford Falcon Futura Hardtop V8 Sprint - Rose Beige
'91 Lotus Esprit SE - Calypso Red
'99 1,8 NB 10AE - Sapphire Blue Mica, Hard Dog Roll Bar, MP62, IC, FCM Coilovers, NBFL brakes.
'18 Mitsubishi Outlander PHEV - Svart
'16 ND 2,0 / 160 Rød
-
- 6500 RPM
- Posts: 744
- Joined: 05 Jan 2011, 20:31
- Medlemsnummer: 982
- Location: Sandnes
- Status: Offline
Re: Godkjenning av senkesett - 30år gamle biler
Veldig bra MX-Jon!
Eg leita etter dette igår mtp godkjenning av coilovers utan TÜV til broren til MX5 NA (Mazda 323 GTX), men følte ikkje lovdata var veldig tydelige mtp senk osv.
Det eg fann er her: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrif ... APITTEL_12
I lovdata står igrunn litt det same ang krav til dokumentasjon:
"3.2 En forutsetning for montering av uoriginale deler/utstyr som nevnt er at angjeldende biltype og årsmodell finnes med i dele-/utstyrsfabrikantens lister over biler som utstyret er egnet for og at delene/utstyret monteres etter fabrikantens anvisninger."
Har du ein link til dokumentet du har henta teksten frå?

Det eg fann er her: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrif ... APITTEL_12
I lovdata står igrunn litt det same ang krav til dokumentasjon:
"3.2 En forutsetning for montering av uoriginale deler/utstyr som nevnt er at angjeldende biltype og årsmodell finnes med i dele-/utstyrsfabrikantens lister over biler som utstyret er egnet for og at delene/utstyret monteres etter fabrikantens anvisninger."
Har du ein link til dokumentet du har henta teksten frå?

2019' MX5 Grå 2.0L Sport
1990' 323 GTX
X 1991' MX5 BRG 1.8 VVT
1990' 323 GTX
X 1991' MX5 BRG 1.8 VVT
-
- 7200 RPM
- Posts: 1124
- Joined: 03 Jan 2013, 22:24
- Medlemsnummer: 1062
- Location: Oslo - Sentrum
- Status: Offline
Re: Godkjenning av senkesett - 30år gamle biler
Har dessverre ikke noe link, dokumentet ligger ikke på nett så vidt jeg vet.
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper

Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
-
- 6500 RPM
- Posts: 744
- Joined: 05 Jan 2011, 20:31
- Medlemsnummer: 982
- Location: Sandnes
- Status: Offline
Re: Godkjenning av senkesett - 30år gamle biler
Ok. Takk for at du skreiv det inn her og delte det med oss 

2019' MX5 Grå 2.0L Sport
1990' 323 GTX
X 1991' MX5 BRG 1.8 VVT
1990' 323 GTX
X 1991' MX5 BRG 1.8 VVT
- Sunnmøring
- 2000 RPM
- Posts: 260
- Joined: 19 Nov 2013, 18:26
- Medlemsnummer: 1120
- Location: Ålesund\Eidsdal
- Status: Offline
Re: Godkjenning av senkesett - 30år gamle biler
Eg var akkurat på vei inn på forumet for å spør om akkurat dette temaet
kjekt å sjå at det låg her klart 
Eventuelt, coilovers med TUV, men uten å skrive det inn i vognkortet.
Har generelt fått høre at alle senkesett må godkjennast inn i vognkortet, men eg begynde å lure når eg lese dette frå lovdata.
Merk at dette gjeld alle bilar, ikkje berre veteran.
§ 12-1.Aksler, fjærer, belter og støtdempere på bil
1. Bils aksler, fjærer og hjul med dekk må ha tilstrekkelig styrke i forhold til største aksellast eller boggilast.
2. Bil skal være tilfredsstillende avfjæret. Fjæringen må være tilstrekkelig avdempet.
3. Uoriginale støtdempere
3.1 Uoriginale støtdempere (deriblant nivåregulerende støtdempere), hjelpefjærer e.l. som f.eks. har til hensikt å gjøre bilen bedre egnet som trekkvogn eller bedre egnet til stor bagasjeromsbelastning kan monteres på bil uten spesiell godkjenning. Hensikten med monteringen må imidlertid ikke være å øke bilens tillatte totalvekt eller tillatte aksellast/boggilast eller for å heve eller senke bilen utover det som er normalt nivå for vedkommende biltype og årsmodell. Montering av uoriginale deler/utstyr som nevnt må ikke gjøres i stedet for reparasjon av nedseget fjær.
- Bilen må senkes til normalt nivå etter kjøring med tilhenger eller stor bagasjeromsbelastning.
- Bilens tillatte totalvekt eller tillatte aksellast/boggilast må ikke overskrides.
Eg er ikkje advokat, eller erfaren med biltilsynet, og mitt mål er alltid å unngå biltilsynet for alltid i frykt for at dei vil gjere livet mitt vanskligare.
Mulig alt det her berre er ønsketenkning frå mi side


Apropos godkjenning uten TUV, uten å skrive inn i vognkort, så er vel det mulig?GTX-Lars wrote: 14 Jan 2020, 11:58 Veldig bra MX-Jon!Eg leita etter dette igår mtp godkjenning av coilovers utan TÜV til broren til MX5 NA (Mazda 323 GTX), men følte ikkje lovdata var veldig tydelige mtp senk osv.
Det eg fann er her: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrif ... APITTEL_12
I lovdata står igrunn litt det same ang krav til dokumentasjon:
"3.2 En forutsetning for montering av uoriginale deler/utstyr som nevnt er at angjeldende biltype og årsmodell finnes med i dele-/utstyrsfabrikantens lister over biler som utstyret er egnet for og at delene/utstyret monteres etter fabrikantens anvisninger."
Eventuelt, coilovers med TUV, men uten å skrive det inn i vognkortet.
Har generelt fått høre at alle senkesett må godkjennast inn i vognkortet, men eg begynde å lure når eg lese dette frå lovdata.
Merk at dette gjeld alle bilar, ikkje berre veteran.
§ 12-1.Aksler, fjærer, belter og støtdempere på bil
1. Bils aksler, fjærer og hjul med dekk må ha tilstrekkelig styrke i forhold til største aksellast eller boggilast.
2. Bil skal være tilfredsstillende avfjæret. Fjæringen må være tilstrekkelig avdempet.
3. Uoriginale støtdempere
3.1 Uoriginale støtdempere (deriblant nivåregulerende støtdempere), hjelpefjærer e.l. som f.eks. har til hensikt å gjøre bilen bedre egnet som trekkvogn eller bedre egnet til stor bagasjeromsbelastning kan monteres på bil uten spesiell godkjenning. Hensikten med monteringen må imidlertid ikke være å øke bilens tillatte totalvekt eller tillatte aksellast/boggilast eller for å heve eller senke bilen utover det som er normalt nivå for vedkommende biltype og årsmodell. Montering av uoriginale deler/utstyr som nevnt må ikke gjøres i stedet for reparasjon av nedseget fjær.
- Kan det her tolkast som at eg kan bruke kva som helst slags dempar\fjør kombinasjon så lenge høgda forblir lik, eventuel ned mot høgda som var brukt på modellane som var levert med "sports understell"?
Ut ifrå teksten så er det tydlig viktig å spesifisere at du er ute etter å gjere bilen bedre egna til større bagasjeromsbelastning. Eller blir det for tynt grunnlag?
- Dette er vel som regel greit å finne frå dei fleste som produserar fjører/demperar/coilovers
- Bilen må senkes til normalt nivå etter kjøring med tilhenger eller stor bagasjeromsbelastning.
- Bilens tillatte totalvekt eller tillatte aksellast/boggilast må ikke overskrides.
- ikkje relevant for mx5
- dette kan skape problem? Dersom kontrollør meiner at dempar\fjører har tvilsom passform, så må bilfabrikant framlegge dokumentasjon for at dei spesifikke uorginale delane passar til bilen? virkar litt rart
- ikkje relevant for mx5
- Veit ikkje kva som er meint med liste. monteringsansvisning burde vere greit å framskaffe for dei fleste dempera og fjører. Dokumentasjon? dokumentasjon for kva?
Eg er ikkje advokat, eller erfaren med biltilsynet, og mitt mål er alltid å unngå biltilsynet for alltid i frykt for at dei vil gjere livet mitt vanskligare.
Mulig alt det her berre er ønsketenkning frå mi side
///// Rammeskjeiv, knust 92 NA. 1.6l med m45 kompressor og Megasquirt diypnp, delebil
\\\\\ Sleten raud, 92 NA. 1.6l, Randall CAI, Raceland 4-2-1 header, Flyin' miata cat-back, Raceland coilovers, uten krengestag, Rota RB, 20mm spacer, Nardi Deep-corn ratt,
\\\\\ Sleten raud, 92 NA. 1.6l, Randall CAI, Raceland 4-2-1 header, Flyin' miata cat-back, Raceland coilovers, uten krengestag, Rota RB, 20mm spacer, Nardi Deep-corn ratt,
- Hauk
- 7200 RPM
- Posts: 3042
- Joined: 16 Apr 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 569
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: Godkjenning av senkesett - 30år gamle biler
Neppe. Støtdempere har man aldri måtte ha TUV-papirer på - kun fjærer.Sunnmøring wrote: 18 Jan 2020, 22:19
3.1 Uoriginale støtdempere (deriblant nivåregulerende støtdempere), hjelpefjærer e.l. som f.eks. har til hensikt å gjøre bilen bedre egnet som trekkvogn eller bedre egnet til stor bagasjeromsbelastning kan monteres på bil uten spesiell godkjenning. Hensikten med monteringen må imidlertid ikke være å øke bilens tillatte totalvekt eller tillatte aksellast/boggilast eller for å heve eller senke bilen utover det som er normalt nivå for vedkommende biltype og årsmodell. Montering av uoriginale deler/utstyr som nevnt må ikke gjøres i stedet for reparasjon av nedseget fjær.[/b]
- Kan det her tolkast som at eg kan bruke kva som helst slags dempar\fjør kombinasjon så lenge høgda forblir lik, eventuel ned mot høgda som var brukt på modellane som var levert med "sports understell"?
Ut ifrå teksten så er det tydlig viktig å spesifisere at du er ute etter å gjere bilen bedre egna til større bagasjeromsbelastning. Eller blir det for tynt grunnlag?
("Hjelpefjærer" er vel gjerne en laste/varebil-ting ved tung last - og ikke laget for å endre høyden på noen måte.)
- Sunnmøring
- 2000 RPM
- Posts: 260
- Joined: 19 Nov 2013, 18:26
- Medlemsnummer: 1120
- Location: Ålesund\Eidsdal
- Status: Offline
Re: Godkjenning av senkesett - 30år gamle biler
Snakka med teknisk hos vegvesenet angåande desse paragrafane og det dreier seg i all hovvudsak om orginalutstyr levert frå fabrikant.
Konklusjon; alt som er gøy er krev papirarbeid, ingen smutthull
Konklusjon; alt som er gøy er krev papirarbeid, ingen smutthull

///// Rammeskjeiv, knust 92 NA. 1.6l med m45 kompressor og Megasquirt diypnp, delebil
\\\\\ Sleten raud, 92 NA. 1.6l, Randall CAI, Raceland 4-2-1 header, Flyin' miata cat-back, Raceland coilovers, uten krengestag, Rota RB, 20mm spacer, Nardi Deep-corn ratt,
\\\\\ Sleten raud, 92 NA. 1.6l, Randall CAI, Raceland 4-2-1 header, Flyin' miata cat-back, Raceland coilovers, uten krengestag, Rota RB, 20mm spacer, Nardi Deep-corn ratt,