Bedre hovedlys på NA-tråden
Moderator: Styremedlemmer
- 2re
- 7200 RPM
- Posts: 3212
- Joined: 08 Mar 2008, 18:32
- Medlemsnummer: 704
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Bedre hovedlys på NA-tråden
Originallyktene på NA er som kjent ikke spesielt imponerende. Noen har har byttet ut de originale sealed beams med ettermarkedslykter og moderne H4-pærer, og fått en god forbedring. Andre har kanskje begynt å sette inn LED-lykter. Hvilke erfaringer har du gjort?
2RE
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
- Trym N1290
- 7200 RPM
- Posts: 1924
- Joined: 02 Nov 2010, 23:22
- Medlemsnummer: 888
- Location: Drammen
- Status: Offline
Re: Bedre hovedlys på NA-tråden
Jeg har Hella 7tom innsatser med Osram Night breaker pærer og er fornøyd med det, fin oppgradering fra seald beam. LED er interessant, skulle likt å prøvd en bil med det
1991 Mazda Miata 1.6
2014 Subaru Outback 2.5
2018 Bmw i3 - Fully charged
2014 Subaru Outback 2.5
2018 Bmw i3 - Fully charged
-
- 7200 RPM
- Posts: 1124
- Joined: 03 Jan 2013, 22:24
- Medlemsnummer: 1062
- Location: Oslo - Sentrum
- Status: Offline
Re: Bedre hovedlys på NA-tråden
Jeg har kjøpt disse LED pærene på AliExpress men ikke fått testet enda. Kan rapportere når de er på plass. Fikk de anbefalt fra noen andre som var veldig fornøyd og mente det var en god oppgradering fra halogen.
https://www.aliexpress.com/item/1000006322608.html
https://www.aliexpress.com/item/1000006322608.html
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper

Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
-
- 7200 RPM
- Posts: 3069
- Joined: 19 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 968
- Location: Ski
- Contact:
- Status: Offline
Re: Bedre hovedlys på NA-tråden
Det lille jeg har kjørt i mørke har jeg blitt imponert over lyset i oem lyktene.
Ellers har jeg siklet litt på disse https://www.ilmotorsport.de/shop/articl ... 5?aid=6790
Men tenker jeg venter til jeg opplever at oem-lyktene lyser dårlig.
Ellers har jeg siklet litt på disse https://www.ilmotorsport.de/shop/articl ... 5?aid=6790
Men tenker jeg venter til jeg opplever at oem-lyktene lyser dårlig.

-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
- obi-one
- 7200 RPM
- Posts: 1146
- Joined: 12 Sep 2009, 22:00
- Medlemsnummer: 829
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: Bedre hovedlys på NA-tråden
Jeg kjører H4 halogen lykter, originalt i 1996 NA, og har oppgradert til Night Breaker Ultimate, eller var det Night Breaker Laser....
Merkbart mere lys på veien med de "moderne" pærene, selv om levetiden er kortere, så brukes hovedlysene mine minimalt uansett.
Er generelt skeptisk til LED "pærer" som skal kunne ettermonteres i lykter laget for halogen, der er det mye søppel, men "nykonstruerte" LED lykter "fra bunnen" er kanskje bedre. Her ville jeg sjekket lysutbytte, dvs lumen, lux og lysbilde på veien. LED pærer kan ha masse lumen ut fra pæra, men optikken i en original/hella H4 lykt er laget for at lyset skal starte på et helt konsentrert sted og lyse "hele veien rundt", det gjør ikke LED pærer.
En LED pære med 200% mere lumen ut kan fort få lykta til å se veldig lys ut, men gi mye dårligere lys på veien.
Poenget i forhold til "LED H4" pærer er at det er ekstremt små toleranser på hvordan glødetråden er plassert å "matche" reflektoren og glasset, og et "ettermarked LED" H4 pære er "helt på tur" når det gjelder dette.
Det kan til og med være utslag på vanlige H4 "premium" pærer; se https://www.naf.no/forbrukertester/test ... -for-bil2/
Mye "rart" med H4 pærer som ble solgt en stund med blåtonet glass for å likne fargetemperaturen til XENON, men hvor lysutbyttet var klart dårligere. Ser ut som den bølgen har lagt seg...
Måling av lyset på veien brukes i "lystuneller" for å teste pærer, se for eksempel her: https://www.autoexpress.co.uk/accessori ... bulbs-2019 (denne testen er gjort hos Osram, og hadde etter mitt syn vært mer troverdig hvis de hadde tatt med Philipps pærer også, men jeg tar den med for å vise poenget at det er lyset på elgen og fotgjengeren som er viktigst).
Vi burde derfor egentlig tatt bilder av veien foran bilen, med de ulike lykt/pære kombinasjonene....
og på samme tid og med samme kamera, med samme innstillinger....og samme batterispenning i bilen, som også er veldig viktig....
Merkbart mere lys på veien med de "moderne" pærene, selv om levetiden er kortere, så brukes hovedlysene mine minimalt uansett.
Er generelt skeptisk til LED "pærer" som skal kunne ettermonteres i lykter laget for halogen, der er det mye søppel, men "nykonstruerte" LED lykter "fra bunnen" er kanskje bedre. Her ville jeg sjekket lysutbytte, dvs lumen, lux og lysbilde på veien. LED pærer kan ha masse lumen ut fra pæra, men optikken i en original/hella H4 lykt er laget for at lyset skal starte på et helt konsentrert sted og lyse "hele veien rundt", det gjør ikke LED pærer.
En LED pære med 200% mere lumen ut kan fort få lykta til å se veldig lys ut, men gi mye dårligere lys på veien.
Poenget i forhold til "LED H4" pærer er at det er ekstremt små toleranser på hvordan glødetråden er plassert å "matche" reflektoren og glasset, og et "ettermarked LED" H4 pære er "helt på tur" når det gjelder dette.
Det kan til og med være utslag på vanlige H4 "premium" pærer; se https://www.naf.no/forbrukertester/test ... -for-bil2/
Mye "rart" med H4 pærer som ble solgt en stund med blåtonet glass for å likne fargetemperaturen til XENON, men hvor lysutbyttet var klart dårligere. Ser ut som den bølgen har lagt seg...
Måling av lyset på veien brukes i "lystuneller" for å teste pærer, se for eksempel her: https://www.autoexpress.co.uk/accessori ... bulbs-2019 (denne testen er gjort hos Osram, og hadde etter mitt syn vært mer troverdig hvis de hadde tatt med Philipps pærer også, men jeg tar den med for å vise poenget at det er lyset på elgen og fotgjengeren som er viktigst).
Vi burde derfor egentlig tatt bilder av veien foran bilen, med de ulike lykt/pære kombinasjonene....

- Sunnmøring
- 2000 RPM
- Posts: 260
- Joined: 19 Nov 2013, 18:26
- Medlemsnummer: 1120
- Location: Ålesund\Eidsdal
- Status: Offline
Re: Bedre hovedlys på NA-tråden
Har prøvd to forskjellige variantar av H4 led pærer.
Dei første var heilt ubrukelig. Viste seg å vere "hb2" pære, som har samme sokkel som h4, men beregna for det amerikanske markedet. Pæra kastar lyset direkte til høgre og venstre, heilt ulik konstruksjonen til ei h4 pære.
Andre typen er denne
Desse har samme hb2 sjuka med lys ut til sida - men nærlyset har eit par små speil for å sende lyset i rett retning. Lysbilde er absolutt ikkje like kvasst som ei halogenpære, men det er ikkje feil. Tydelig horisontal avgrensing på nærlysa- lysstyrka er overlegen halogen.
Artig variant med gule lys i nærlysa og kvite i fjærnlysa. Litt mildare gjenskin frå skilt og refleksar med gule nærlys.
100% ikkje eu godkjent - kontrolløren sa det var "feil" farge eller noko liknande. Tolkar det i den retning at om eg hadde lik farge på nær og fjærn så hadde det gått igjønom kontrollen :p
For 350kr så er det her heilt greit.
Dei første var heilt ubrukelig. Viste seg å vere "hb2" pære, som har samme sokkel som h4, men beregna for det amerikanske markedet. Pæra kastar lyset direkte til høgre og venstre, heilt ulik konstruksjonen til ei h4 pære.
Andre typen er denne
Desse har samme hb2 sjuka med lys ut til sida - men nærlyset har eit par små speil for å sende lyset i rett retning. Lysbilde er absolutt ikkje like kvasst som ei halogenpære, men det er ikkje feil. Tydelig horisontal avgrensing på nærlysa- lysstyrka er overlegen halogen.
Artig variant med gule lys i nærlysa og kvite i fjærnlysa. Litt mildare gjenskin frå skilt og refleksar med gule nærlys.
100% ikkje eu godkjent - kontrolløren sa det var "feil" farge eller noko liknande. Tolkar det i den retning at om eg hadde lik farge på nær og fjærn så hadde det gått igjønom kontrollen :p
For 350kr så er det her heilt greit.
///// Rammeskjeiv, knust 92 NA. 1.6l med m45 kompressor og Megasquirt diypnp, delebil
\\\\\ Sleten raud, 92 NA. 1.6l, Randall CAI, Raceland 4-2-1 header, Flyin' miata cat-back, Raceland coilovers, uten krengestag, Rota RB, 20mm spacer, Nardi Deep-corn ratt,
\\\\\ Sleten raud, 92 NA. 1.6l, Randall CAI, Raceland 4-2-1 header, Flyin' miata cat-back, Raceland coilovers, uten krengestag, Rota RB, 20mm spacer, Nardi Deep-corn ratt,
- obi-one
- 7200 RPM
- Posts: 1146
- Joined: 12 Sep 2009, 22:00
- Medlemsnummer: 829
- Location: Nesodden
- Status: Offline