Hjelp på Svinesund
Moderator: Styremedlemmer
Delenummeret Jonas har fått oppgitt er sensoren på kammen.
Kjært barn mange navn! Crank Shaft Posisjon Sensor er i dette tilfellet det korekte fra fabrikken
Kjært barn mange navn! Crank Shaft Posisjon Sensor er i dette tilfellet det korekte fra fabrikken
11' Mazda 6 GH stv 2,2 sport Black Mica
x - 92' Mazda MX5 NA 1,6 Classic Red
x - 04' Hyundai Trajet FO 2,0 Sky Silver
x - 05' Mazda 6 GY 2,3 Silver Contrail
x - 05' Mazda RX8 SE 1,3 Brilliant Black
x - 91' Mazda MX5 NA 1,6 Classic Red
Medlemsnummer: 378
x - 92' Mazda MX5 NA 1,6 Classic Red
x - 04' Hyundai Trajet FO 2,0 Sky Silver
x - 05' Mazda 6 GY 2,3 Silver Contrail
x - 05' Mazda RX8 SE 1,3 Brilliant Black
x - 91' Mazda MX5 NA 1,6 Classic Red
Medlemsnummer: 378
Glaibilenmin: Kan du se om det er noe nr på delen du har? Evt ta bilde av den og sende meg, evt legge ut her......
Vidar: Hadde vært topp hvis du kunne sjekket i katalogen. Tenkte å ringe Mazda også, men jo flere bekreftelser jo bedre.
Jeg ringte verkstedet og ba dem bestille delen i dag. Er sannsynligvis på vei fra Belgia nå, men den kan jo evt returneres vil jeg tro.
Takker for all hjelp..... Kjør på!
Vidar: Hadde vært topp hvis du kunne sjekket i katalogen. Tenkte å ringe Mazda også, men jo flere bekreftelser jo bedre.
Jeg ringte verkstedet og ba dem bestille delen i dag. Er sannsynligvis på vei fra Belgia nå, men den kan jo evt returneres vil jeg tro.
Takker for all hjelp..... Kjør på!
X 94 MX5 1,8
Da har jeg pratet med delelageret på tre forskjellige Mazda-forhandlere....
Konklusjon:
Crank Angle Sensor og Crank Shaft posision sensor er samme delen. Sansynligvis oversatt på henoldsvis engelsk og amerikansk.
Ved søk på sensor i delekatalogen er det kun en sensor som har noe med veivakselen å gjøre.
Jeg gjør ikke en tabbe hvis jeg kjøper en sensor fra 1,6 for bruk på en 1,8? Noen som er sikre på at sensoren kan brukes på begge motorer?
Nå ser jeg virkelig lyst på dette......
Kjør på med svar og innvendinger hvis dere har noen
BTW: Noen som vet hvor kjapt delen kan sendes fra Ålesund til Halden?
Går det på en dag eller to?
[/i]
Konklusjon:
Crank Angle Sensor og Crank Shaft posision sensor er samme delen. Sansynligvis oversatt på henoldsvis engelsk og amerikansk.
Ved søk på sensor i delekatalogen er det kun en sensor som har noe med veivakselen å gjøre.
Jeg gjør ikke en tabbe hvis jeg kjøper en sensor fra 1,6 for bruk på en 1,8? Noen som er sikre på at sensoren kan brukes på begge motorer?
Nå ser jeg virkelig lyst på dette......
Kjør på med svar og innvendinger hvis dere har noen

BTW: Noen som vet hvor kjapt delen kan sendes fra Ålesund til Halden?
Går det på en dag eller to?
[/i]
X 94 MX5 1,8
- glaibilenmin
- 7200 RPM
- Posts: 2204
- Joined: 19 Nov 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 413
- Location: Ålesund
- Status: Offline
ja eller bør da... dette er en o ring som tetter for olje mellom toppen og sensorn...
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers
Prosjekt 96 brg 1,8 mx5
90'Classic red. R.I.P
Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers
Prosjekt 96 brg 1,8 mx5
90'Classic red. R.I.P
Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
Cam angle sensor:
The cam angle sensor was upgraded in 3/95 for the new ODBII electronics. The cam angle sensor mount and cam drive is the same from 1990-1997, what this means is that a 1.6 sensor can be used on a 94-97 1.8 engine for the purposes of a engine swap using the 90-3/95 ECU. Starting in 1999 the cam angle sensor is gone and replaced with a crank angle sensor mounted behind the crank pulley. The sensor versions are 90-3/95, 3/95-97, 99+
The '90-95.5 CAS differs in construction to the 95.5-97 CAS. Both are Hall Effect but the earlier CAS is an optical unit that reads holes punched in a disk while the later unit is magnetic based. In theory the later style is more accurate and offers potentially less spark scatter. In the Miata the ignition trigger signal rises 70 deg before each TDC (the 4 equal holes) and uses the other two to determine cylinders #1/4 and #2/3 (the primary and waste spark).
http://members.aol.com/solomiata/Fuel-elec.html
The cam angle sensor was upgraded in 3/95 for the new ODBII electronics. The cam angle sensor mount and cam drive is the same from 1990-1997, what this means is that a 1.6 sensor can be used on a 94-97 1.8 engine for the purposes of a engine swap using the 90-3/95 ECU. Starting in 1999 the cam angle sensor is gone and replaced with a crank angle sensor mounted behind the crank pulley. The sensor versions are 90-3/95, 3/95-97, 99+
The '90-95.5 CAS differs in construction to the 95.5-97 CAS. Both are Hall Effect but the earlier CAS is an optical unit that reads holes punched in a disk while the later unit is magnetic based. In theory the later style is more accurate and offers potentially less spark scatter. In the Miata the ignition trigger signal rises 70 deg before each TDC (the 4 equal holes) and uses the other two to determine cylinders #1/4 and #2/3 (the primary and waste spark).
http://members.aol.com/solomiata/Fuel-elec.html
Mx5 -91 HT
15" OZ superturismo, KN intake kit, Hvite blinklys, Front air dam, zipperless top, no sparewheel..
15" OZ superturismo, KN intake kit, Hvite blinklys, Front air dam, zipperless top, no sparewheel..
Liten oppdatering:
Ringte verkstedet i dag tidlig for å fortelle at jeg har fått tak i brukt sensor som er hos dem på torsdag. Sa at de kunne returne sensoren fra Belgia hvis den brukte fra Glaibilenmin løser problemene.
Fikk da beskjed om at de aldri hadde bestilt sensoren, men levert den gamle til en nabobedrift som holder på med bilelektronikk. Sjansen for å få fikset den gamle sensoren var ca 20%
Ble rimelig oppgitt. For det første hadde jeg ikke hørt et ord om dette, men er jo glad for at de prøver. De viste heller ikke at jeg hadde fått tak i sensoren, noe som ville utsatt reparasjon ytterligere hvis de ikke hadde fått istand den gamle.
Skulle få svar i dag på hvordan det hadde gått, men null svar her.
Spurte også om oljeskift på motor, girkasse og differensial for å ha bilen klar til litt banekjøring. Fikk da svar tilbake om at diffen sitter i girkassa, så det inngikk i giroljebyttet. Hæ? Maila tilbake og spurte hva han mente med dette. Årsak: Han trodde MX5 hadde forhjulstrekk
Uansett så takket jeg for god service og at de virkelig prøver å få igang bilen. Fikk da til svar at de skulle prøve å få tatt servicen før jeg henter bilen. Tror Halden ligger litt for nærme svenskegrensa jeg.......
Håper å få skikkelig tilbakemelding i morgen.
Ringte verkstedet i dag tidlig for å fortelle at jeg har fått tak i brukt sensor som er hos dem på torsdag. Sa at de kunne returne sensoren fra Belgia hvis den brukte fra Glaibilenmin løser problemene.
Fikk da beskjed om at de aldri hadde bestilt sensoren, men levert den gamle til en nabobedrift som holder på med bilelektronikk. Sjansen for å få fikset den gamle sensoren var ca 20%

Ble rimelig oppgitt. For det første hadde jeg ikke hørt et ord om dette, men er jo glad for at de prøver. De viste heller ikke at jeg hadde fått tak i sensoren, noe som ville utsatt reparasjon ytterligere hvis de ikke hadde fått istand den gamle.
Skulle få svar i dag på hvordan det hadde gått, men null svar her.
Spurte også om oljeskift på motor, girkasse og differensial for å ha bilen klar til litt banekjøring. Fikk da svar tilbake om at diffen sitter i girkassa, så det inngikk i giroljebyttet. Hæ? Maila tilbake og spurte hva han mente med dette. Årsak: Han trodde MX5 hadde forhjulstrekk

Uansett så takket jeg for god service og at de virkelig prøver å få igang bilen. Fikk da til svar at de skulle prøve å få tatt servicen før jeg henter bilen. Tror Halden ligger litt for nærme svenskegrensa jeg.......
Håper å få skikkelig tilbakemelding i morgen.
X 94 MX5 1,8
-
- Moderator
- Posts: 5120
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 114
- Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
- Contact:
- Status: Offline
De har Mazda-logo på nettsidene hvertfall. Skulle ikke tro de hadde sett en MX5 før.....
Nok et nederlag i dag:
Sensoren fra Glaibilenmin kunne ikke brukes. Var forskjellig i størrelse og utseende, og bilen hørtes vist ut som en traktor. Skjønner ikke hvorfor de prøvde den når den var så ulik originalen. Glaibilen min er grei og tar tilbake sensoren.....
Originalsensoren kunne ikke repareres. Hadde jo ikke regnet med det heller siden 20% faktisk er ganske dårlig odds. De prøvde å ta betalt for feilsøkingen jeg ikke hadde bedt om, men der går grensa. Slapp unna det.
Fikk beskjed om at olje var byttet på motor, girkasse og bakaksling. Uten at jeg hadde bedt om det. Fikk litt rabatt da i det minste. Kranglet skikkelig med dem i dag. Skikkelig forbanna på dem nå. Det kjipeste er jo at de ikke bestilte ny sensor som avtalt. Må nå vente til onsdag før delen kommer.
Da ryker Rudskogen for meg i morgen
Nok et nederlag i dag:
Sensoren fra Glaibilenmin kunne ikke brukes. Var forskjellig i størrelse og utseende, og bilen hørtes vist ut som en traktor. Skjønner ikke hvorfor de prøvde den når den var så ulik originalen. Glaibilen min er grei og tar tilbake sensoren.....
Originalsensoren kunne ikke repareres. Hadde jo ikke regnet med det heller siden 20% faktisk er ganske dårlig odds. De prøvde å ta betalt for feilsøkingen jeg ikke hadde bedt om, men der går grensa. Slapp unna det.
Fikk beskjed om at olje var byttet på motor, girkasse og bakaksling. Uten at jeg hadde bedt om det. Fikk litt rabatt da i det minste. Kranglet skikkelig med dem i dag. Skikkelig forbanna på dem nå. Det kjipeste er jo at de ikke bestilte ny sensor som avtalt. Må nå vente til onsdag før delen kommer.
Da ryker Rudskogen for meg i morgen

X 94 MX5 1,8