TIKKING ;(
Moderator: Styremedlemmer
- glaibilenmin
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 413
- Status: Offline
TIKKING ;(
hallo der ute...
noen som har noe gode tips til ka som kan føre til ventiltikking på mx5ene
Har overhalt toppen og ventil løftere uten noe nevneverdig suksess...
Er forbanna irriterende med tikking... Hørest ut som en gammel ford eskrot;)
noen som har noe gode tips til ka som kan føre til ventiltikking på mx5ene
Har overhalt toppen og ventil løftere uten noe nevneverdig suksess...
Er forbanna irriterende med tikking... Hørest ut som en gammel ford eskrot;)
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers
Prosjekt 96 brg 1,8 mx5
90'Classic red. R.I.P
Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers
Prosjekt 96 brg 1,8 mx5
90'Classic red. R.I.P
Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
- glaibilenmin
- 7200 RPM
Ny olje (les nyoverhalt topp) (les valvoline etteller anna dyrt noe kjørte samme på gamle motorn og den tikket ikke)
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers
Prosjekt 96 brg 1,8 mx5
90'Classic red. R.I.P
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers
Prosjekt 96 brg 1,8 mx5
90'Classic red. R.I.P
- kodvaag
- 7200 RPM
De kan tikke hvis du får muttere i innsuget, men etter en stund blir det stille
Helt stille.
For å unngå tikking:
Ikke kjør på Shell Helix.
Bilmekanikervenn av meg på stort VW verksted sa:
"Før kjørte vi Mobil1 på alle bilene. (Nyere VW)
Da var alt greit.
Så gikk vi over til Statoil. Så begynte de å tikke.
Så gikk vi over til Shell. Tikkingen vedvarte, OG de begynte å få oljeforbruk. "
Dette er fra en mann som skifter olje på flere biler hver dag enn de fleste av dere gjør på et år. Og, han snakker med de som eier bilene, og kjører de selv. Like biler, samme modeller, bare en lang periode med den oljen og så den neste, og så den neste. (flere år med hver oljetype)
Alt jeg har lest på Miata.net sier meg at det skal være Mobil1 på Miata!
...derimot, Alexander, hvorfor din tikker, det vet jeg ikke.
Offtopic Mercedes tikking:
Da jeg hentet Mercedesen vår i Tyskland for tre år siden, var det nettopp byttet olje, noe Castrol helsyntetisk.
Bilen oppførte seg som om den var bedre enn ny. (kjørt 125000km, men så ut som den var kjørt bare 40000km)
Etter å ha kjørt 10000km så skiftet jeg til Shell Helix Ultra.
Da begynte en støvtørr motor å lekke i toppdekselpakningen. Skiftet pakningen til en ny, den gamle var ganske tørr da, men alikevel, med Shell Helix Ultra så fortsatte den nye pakningen å lekke. (svetting)
I tillegg til dette så tikker den mer. (Før oljeskiftet, med Castrol: maks et kvart sekund med ventiltikk ved oppstart, etter oljeskift med Helix: et sekund, på slutten av intervallet tre sekunder)
Sist gang jeg byttet olje på den, så tikket den 3 sekunder ved kaldstart. Så byttet jeg olje, og da ville den ikke slutte å tikke. Så kjørte jeg den varm, og tok en "italian tuneup" (stillestående start, og full gass opp en lang bakke, med gjennomvarm motor)
Da sluttet tikkingen igjen.
Men det føles IKKE godt å kjøre på Shell Helix Ultra.
Hver gang jeg skar mopedene mine, så var det med "Shell 2TX" to takts olje. Det skjedde aldri når jeg kjørte på Castrol sine produkter. Tilfeldig? tja...
Ja, jeg kjører fremdeles Shell Helix Ultra på Mercedesen. Har enda en kasse med 4 stk 4 litere jeg må få brukt opp...
Jeg har en far som har jobbet i Norske Shell, så jeg har fått litt gratis olje opp igjennom tidene.
Det store spørsmålet er: Har jeg egentlig spart noe på all gratis oljen?
Bilmekanikervennen min kaller det for sølevann...

For å unngå tikking:
Ikke kjør på Shell Helix.
Bilmekanikervenn av meg på stort VW verksted sa:
"Før kjørte vi Mobil1 på alle bilene. (Nyere VW)
Da var alt greit.
Så gikk vi over til Statoil. Så begynte de å tikke.
Så gikk vi over til Shell. Tikkingen vedvarte, OG de begynte å få oljeforbruk. "
Dette er fra en mann som skifter olje på flere biler hver dag enn de fleste av dere gjør på et år. Og, han snakker med de som eier bilene, og kjører de selv. Like biler, samme modeller, bare en lang periode med den oljen og så den neste, og så den neste. (flere år med hver oljetype)
Alt jeg har lest på Miata.net sier meg at det skal være Mobil1 på Miata!
...derimot, Alexander, hvorfor din tikker, det vet jeg ikke.
Offtopic Mercedes tikking:
Da jeg hentet Mercedesen vår i Tyskland for tre år siden, var det nettopp byttet olje, noe Castrol helsyntetisk.
Bilen oppførte seg som om den var bedre enn ny. (kjørt 125000km, men så ut som den var kjørt bare 40000km)
Etter å ha kjørt 10000km så skiftet jeg til Shell Helix Ultra.
Da begynte en støvtørr motor å lekke i toppdekselpakningen. Skiftet pakningen til en ny, den gamle var ganske tørr da, men alikevel, med Shell Helix Ultra så fortsatte den nye pakningen å lekke. (svetting)
I tillegg til dette så tikker den mer. (Før oljeskiftet, med Castrol: maks et kvart sekund med ventiltikk ved oppstart, etter oljeskift med Helix: et sekund, på slutten av intervallet tre sekunder)
Sist gang jeg byttet olje på den, så tikket den 3 sekunder ved kaldstart. Så byttet jeg olje, og da ville den ikke slutte å tikke. Så kjørte jeg den varm, og tok en "italian tuneup" (stillestående start, og full gass opp en lang bakke, med gjennomvarm motor)
Da sluttet tikkingen igjen.
Men det føles IKKE godt å kjøre på Shell Helix Ultra.
Hver gang jeg skar mopedene mine, så var det med "Shell 2TX" to takts olje. Det skjedde aldri når jeg kjørte på Castrol sine produkter. Tilfeldig? tja...
Ja, jeg kjører fremdeles Shell Helix Ultra på Mercedesen. Har enda en kasse med 4 stk 4 litere jeg må få brukt opp...
Jeg har en far som har jobbet i Norske Shell, så jeg har fått litt gratis olje opp igjennom tidene.
Det store spørsmålet er: Har jeg egentlig spart noe på all gratis oljen?
Bilmekanikervennen min kaller det for sølevann...

2003 Multivan TDI Syncro Westfalia
2009 Transporter 174hk TDI 4-motion
1986 Master 820
X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD
1986 Master 820
X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD
Har bare gode erfaringer med Valvoline's produkter, det er også det eneste det eneste de "serverer" på bilverkstedet jeg bruker (og de er kjempefornøyd med dette merket).glaibilenmin wrote:Ny olje (les nyoverhalt topp) (les valvoline etteller anna dyrt noe kjørte samme på gamle motorn og den tikket ikke)
Når jeg skal ta en full service på mx5'en nå, blir det flushet, og Valvoline i alt fra clutch og bremser til differensial.
For å "hog'e" tråden litt.. (sorry Alexander)hvilken viskositet har dere gode erfaringer med i girkasse, for å få en lettgira bil?
Ikke peil hva jeg har nå, men stikka er tung når bilen er kald - og 3. til 2. gir medfører dobbelclutching og hæl/tå action i kryss. Blir bedre når girkassa er varm, men aldri helt synkronisert.. Kan være en liten skade på en gaffel/syncring, men håper på at olja forårsaker dette.
Bruker dere GL5 75-90?
/Thx
- kodvaag
- 7200 RPM
mxLars wrote:[hvilken viskositet har dere gode erfaringer med i girkasse, for å få en lettgira bil?
Ikke peil hva jeg har nå, men stikka er tung når bilen er kald - og 3. til 2. gir medfører dobbelclutching og hæl/tå action i kryss. Blir bedre når girkassa er varm, men aldri helt synkronisert.. Kan være en liten skade på en gaffel/syncring, men håper på at olja forårsaker dette.
Bruker dere GL5 75-90?
/Thx
Bruk delsyntetisk Valvoline Durablend GL 4 75W-90.
Fyller du GL 5 på gearkassen så ødelegger du den garantert.
GL5 er kun for bakakslen.
2003 Multivan TDI Syncro Westfalia
1986 Master 820
X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD
1986 Master 820
X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD
- Grovetussen
- 0 RPM
Olje
Når eg kjøpte bilen min, tikket den forfærdelig, og skikkelig mye når den ble varm, forrige eier hadde noe castrol racing 10/30 olje (for slitne bilcrossbiler), eg skiftet til mobil1 5/50, all tikking forsvant. Mobil1 er den klart beste oljen, PS. eg får den til halv pris hvis noen i bergensområdet trenger...
'94 Smurfeblå MX-5 1,8
*KD luftfilter
*Sort Hardtop
På utkikk etter hva som helst av gøye ting til min MX-5, send PM hvis du har noe på lur
*KD luftfilter
*Sort Hardtop
På utkikk etter hva som helst av gøye ting til min MX-5, send PM hvis du har noe på lur
-
- 2000 RPM
Re: Olje
Jeg bruker kun Mobil1 på begge bilene, og har aldri noe problem med tikking. Finnes sikkert mye bra oljer, men for meg er det kun Mobil1 som gjelder.Grovetussen wrote: Mobil1 er den klart beste oljen, PS. eg får den til halv pris hvis noen i bergensområdet trenger...
Dessuten kunne jeg gjerne tenkt meg litt olje av deg. Skaffer du 4 liters kanner, eller må jeg kjøpe et oljefat? Hva blir prisen?
Send meg gjerne PM dersom du ikke ønsker å legge ut prisen her.
Mvh
John
Medlemsnr : 230
91 Mazda MX5 BRG - SOLGT
05 BMW Z4
04 Audi A4 1.9 TDI Quattro Avant
16 Opel Insignia
91 Mazda MX5 BRG - SOLGT
05 BMW Z4
16 Opel Insignia
- Mazdafreaks
- 7200 RPM
- Vidar
- Moderator
- Medlemsnummer: 249
Jeg bruker Quakerstate helsyntetisk og bilen er fornøyd.. Betaler 68 kr flaska hos jernbanensmotorklubb.. Torshov tar 100 kr flaska (0,94 liter (1 Qts)
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
why? samme olje oppført på både girkasse og diff på mobil sine lister..kodvaag wrote:Fyller du GL 5 på gearkassen så ødelegger du den garantert.mxLars wrote:[hvilken viskositet har dere gode erfaringer med i girkasse, for å få en lettgira bil?
Bruker dere GL5 75-90?
/Thx
-2001 MX5 1.8 Sport
-2019 BMW 320xd
-2014 BMW X1
x (- 90 Miata 1.6T Flyin Miata -)
x (- 89 BMW 327i 755whp)
-2019 BMW 320xd
-2014 BMW X1
x (- 90 Miata 1.6T Flyin Miata -)
x (- 89 BMW 327i 755whp)
-
- 2000 RPM
Tviler på at en GL5 olje står oppført til gearkasse.Silverboy wrote: why? samme olje oppført på både girkasse og diff på mobil sine lister..
GL5 skal kun brukes på hypoid-drev(bakaksel), og har ikke de smøreegenskapene som trengs til rette og skråskjærte drev(gearkasse).
At en GL4/5 olje kan brukes begge steder, det er en helt annen sak.
Personlig bruker jeg GL4 på gear, og GL5 på bakaksel
Medlemsnr : 230
91 Mazda MX5 BRG - SOLGT
05 BMW Z4
16 Opel Insignia
91 Mazda MX5 BRG - SOLGT
05 BMW Z4
16 Opel Insignia
- glaibilenmin
- 7200 RPM
Tikker nokk enda ja...;(
Finner ikke ut av det heller så no blir det ny topp (takk til silverboy)
Finner ikke ut av det heller så no blir det ny topp (takk til silverboy)
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers
Prosjekt 96 brg 1,8 mx5
90'Classic red. R.I.P
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers
Prosjekt 96 brg 1,8 mx5
90'Classic red. R.I.P