TIKKING ;(

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

mxLars
2000 RPM
2000 RPM
Status: Offline

Post by mxLars »

Geeez... ja en ny, komplett topp vil jo sikkert fikse det :?
Blir mye styr for litt slark i en løfter/ventil/sete men, men - kan'ke kjøre rundt med ulyder heller.

**
Satt akkurat og smågnisset tenner og så med skrekk på JesseJ og en gjeng fra "monster garage" herpe en ganske så strøken -92 blå miata verre og bygge den om til vannscooter...for deretter å blåse den til hel**** :!: :o
MED splitter ny JR kompressor mm..
Argh! "Driving this miata beats me up!" .. "Damn shitty miata crap" osv.
Saget hull i fronten på panseret for å "få luft inn over vann" :roll:
Motor/elektronikk holdt i 6 sekunder i vannet :cry:
De skulle hatt pryl!
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 413

Post by glaibilenmin »

jepp la oss samle en gjeng å fare bort å banke gørra uttav dei
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
Vidar
Moderator
Moderator
Medlemsnummer: 249

Post by Vidar »

Værste er vel at de sprenge miatan (med kompressoren ???) på slutten...
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
mxLars
2000 RPM
2000 RPM

Post by mxLars »

Jepp..var nok ikke noe filmtrix den knitringa i glassfiberen når de gikk rundt bålet etterpå... Hva som var igjen i motorrommet er ikke godt å si - syntes felgene var for pene til å brenne opp, men håper pressa(og motoren) fikk seg et nytt & bedre liv et anna sted 8)
----------------------------------------------------------

Var en bilmekaniker innom akkurat nå, forresten.
Han var 99,7% sikker på at den tikkinga di bare er en tett oljekanal i en av løftera dine (cam follower) - helt vanlig at disse blir kokset igjen av dårlig olje, og da har du ikke lenger "hydraulikken" i løfteren som sørger for rett klaring og demping av kambevegelsen. Svært vanlig på VW motorer, og på periodisk tikking kan det løses med en flush av motoren.
Er det konstant tikking (= null gjennomstrømming) må man ut med løfteren og rense den (i f.eks. diesel) eller bytte (á 163,- hos IL motorsport : http://www.ilmotorsport.de/details_ersa ... 9a0866f436 ).

De siste 0,3% er brent ventil/sete eller skadet kam - tviler på dette siden du nettopp har renovert toppen din.
En tett oljekanal til sporet i løfteren kan jo også forårsake tikkingen, men regner med kanalene i toppen ble godt rengjort av deg/de som gjorde jobben med planingen.

Håper dette kan hjelpe deg, og kanskje noen andre også av med ulyden!
mxLars
2000 RPM
2000 RPM

Post by mxLars »

Har hatt endel tikking på min som har kommet & gått også - forrige uke kom det både før og etter kjøring - MEN! I helga har jeg endelig fått skiftet alle væsker i motor og drivverk, og det er som en helt annen motor (og bil!).

Min er gått rundt 180' så jeg syntes den fortjente en ordentlig motorflush.

Bilen var god og varm, og stod deretter på ca. 2-2200 rpm i nesten en time med ca. 1,5 flaske med Forte motorflush i olja.
Det som kom ut var en skikkelig guffen, tynn tjæresuppe. Oljefilteret ble byttet, det gamle var helt tørt/tomt, dvs. helt manglende returstopp av olja...
Ikke bra for biler med hydrauliske løftere!

Deretter kom girkassa.. åpnet overløpet først før avtappingen, og her kom olja sprutende ut i karet! Drøye én liter kom ut før overløpet var tomt!!
Åpnet så avtapp, og en tjukk grumsete guffe kom ut før "litt" renere olje på toppen tok over.. Pluggen var også full av støv og småspon :(
En eller annen luring har sikkert lest at de 90cc som skal fylles under girspaken etter skift er 9-10dl istedet for 0,9dl. *argh!*

Øvre og nedre pakninger på girspaken var også helt historie, og nye kommer fra Belgia i løpet av uka - dette koster faktisk ikke mer hos Mazda enn fra mx5parts! ; 500,- for komplett kit nedre (4deler + nylonkopp) samt den øvre store "Boot'en" som sitter under midtkonsollen. Positivt Mazda!

Olja i bakakslingen hadde også sett sitt beste for endel år siden.. fylte på ca. 5 dl. diesel og kjørte bilen litt i 5. på bukken for å få renset den opp. Sugde/pumpet ut rester og hadde på ny - ble GL5 80-90LS selv om jeg har åpen diff.. Det er denne som blir brukt std. hos verkstedet siden denne veien går greit - og man "glemmer" ikke å fylle på LS-olje i bakakslinger som skal ha det :P

Bræmseveske ble testet og hadde over 3% vanninnhold - byttet og luftet til alle calippere, tok clutchvæsken i samme slengen - den var helt grågrumsete, som hos deg "glaibilenmin" og det VAR forskjell på clutchen etter byttet (ørlite tyngre, men løser ut/kobler raskere). Drita enkelt - bare å ta av høyre forhjul og stikke hånda rett inn på clutchsylinderen's 8mm lufteskrue!

Alt er nå Valvoline, girkassa er "ny" og lettgiret og motoren er MYE stillere + det er NULL tikking hverken under oppstart med 10 plussgrader i lufta/blokka eller innimellom slik det var tidligere.

Er ganske overbevist om at en slik kraftrens og ett nytt enveis oljefilter hadde hjulpet hos deg også Alexander.. Forte motorflush, Valvoline (Maxlife) og Framfilter har de hos bildeler - siden du har så god garasje selv..

Ahh! Endelig kan jeg ta sjangsen på å gasse litt også - siden jeg vet alt er smurt på rette måten :mrgreen: :mrgreen:
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 267

Post by mojo-91 »

er slik motorflush noe man bør gjøre med jevne mellomrom? Jeg bytter olje (valvoline) og filter hver 5000km deromkring.
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
mxLars
2000 RPM
2000 RPM

Post by mxLars »

Ikke noe du trenger å gjøre årlig, nei 8)
Men det er ikke mye styr heller! - fyller det bare i gamleolja rett før oljeskift og lar det jobbe ei stund for å løse opp gamle avleiringer, sot og guffe som ikke hører hjemme i motor'n.
Er overbevist om at dette hjelper til å få oljen tilbake dit den skal.
På en vw 1.8 G60 motor jeg har i en annen bil, hjalp det til at motoren ble mye kaldere ved hard bruk. Regner med at oljekjøler og kanaler fikk litt bedre gjennomstrømming og bedre kontakt med kjøle/rør areal. Normal driftstemp på olja gikk ned fra 110-112grader til 95-98 grader (oljetermostat er 95grader). Hadde tikking på denne motoren også, som nå er vekk.

Bruker du god olje, og skifter så ofte som du gjør skal det ikke være nødvendig å gjenta. Men for å fjerne alle "gamle synder" neste gang du gjør det - anbefaler jeg en flush på det varmeste!

Tror ikke det er nødvendig i det hele tatt hvis motoren ikke har rundet 90-100' ennå. Kommer an på hvor flink forrige eier var, og hvilken olje som ble brukt ikke minst...

*helt subjektivt!*
Virker faktisk som mottorn' er mer turtallsvillig og har mer drag nå.
Rødmet nesten igår, da det ble "drifting" og nesten full kontrastyring gjennom to rundkjøringer i 2. gir rundt ca. 40km/t. Litt fuktig på veien etter en tidligere regnbyge dog... tenning er såvidt jeg vet original på 10grader ennå..
La merke til etpar som var på vei inn i rundkjøringene som sperret opp øya :mrgreen:

** Har jo bare hatt Mx5'en i 45 dager nå - derav omlag 25 den ikke har vært brukt pga. ferie, rustsveising/tectylering etc.
Men fyttigrisen for en artig bil!!
Er nesten som å lære seg å kjøre på nytt 8) 8O :mrgreen:
steffen
7200 RPM
7200 RPM

Post by steffen »

mxLars wrote:Men fyttigrisen for en artig bil!!
Er nesten som å lære seg å kjøre på nytt 8) 8O :mrgreen:
Been there, done that! :) Artig lite leketøy til en god pris. Godt du er fornøyd.
Lupez
0 RPM
0 RPM

Re: TIKKING ;(

Post by Lupez »

glaibilenmin wrote:hallo der ute...
noen som har noe gode tips til ka som kan føre til ventiltikking på mx5ene
Har overhalt toppen og ventil løftere uten noe nevneverdig suksess...
Er forbanna irriterende med tikking... Hørest ut som en gammel ford eskrot;)
Hva har du gjort med ventil løfteran da?
mxLars
2000 RPM
2000 RPM

Post by mxLars »

mojo-91 wrote:Jeg bytter olje (valvoline) og filter hver 5000km deromkring.
Dette ER jo faktisk std. serviceintervall på en Mitsu Evo8!.. MEN den drar jo rundt 400hk ut av en 2-liter blokk..

Du kan nok trygt doble intervallene dine, valvoline holder lett 1000mil med *normal* bruk, men motoren har jo ikke vondt av oftere.
Og oljefilteret på mx5'en er jo noe av det nusseligste jeg har sett på lenge!
Turte nesten ikke å bruke hele hånda/ta i når jeg byttet det :wink:

Hvis hver sommer tilsvarer ca. 500mil er det jo også greit å huske på 8)
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM

Post by glaibilenmin »

Plukka dei fra kverander til minste detalj og rensa og vaska om monterte igjen...
Har tatt av toppen igjen no og dei satt blegg fast igjen (innmaten)
Men driver og monter ny topp no men mangler topp pakning...
Ny tikkende rapport kommer når eg er ferdig
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
Silverboy
6500 RPM
6500 RPM

Post by Silverboy »

krysser fingrene for at det skal bli bra nå :D
-2001 MX5 1.8 Sport
-2019 BMW 320xd
-2014 BMW X1

x (- 90 Miata 1.6T Flyin Miata -)
x (- 89 BMW 327i 755whp)
mxLars
2000 RPM
2000 RPM

Post by mxLars »

glaibilenmin wrote: Har tatt av toppen igjen no og dei satt blegg fast igjen (innmaten)
:?: Innmaten?? igjen? ka du meine?

Venter på at nye rapporter tikker inn jeg óg 8)

Lykke til!
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM

Post by glaibilenmin »

Innmaten i løfternane... den som justerer den lille "tappen" inni den som gjør at løfterane justerer.... har sotte fast før 2 ganger før og no igjen en 3 gang etter bare ca 100 mil etter overhaling
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

mxLars
2000 RPM
2000 RPM

Post by mxLars »

Okey.. får titte litt nærmere på disse hos deg.. nærmeste jeg har vært dem er ved påfylling av olje, og et bilde av en ny hos il motorsport..
Post Reply