Kjøp av Mx-5 og Forsikring

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
MagnusAntony
7200 RPM
7200 RPM
Status: Offline

Kjøp av Mx-5 og Forsikring

Post by MagnusAntony »

Da er tiden inne for at jeg skal kjøpe meg mx-5 snart.
Derfor kommer det ett par spørsmål, som jeg håper dere vil være
vennlige å svare på. Har leitet litt på forumet, men fortsatt noen spm til.

Har ringt til IF,Vesta og Gjensidige. De billigste var Gjensidige med 9600 kr, delkasko. Er 18 år gammel, og har dessverre ikke råd til full.
Noen som synes dette er dumt? Mye feil med bilen for eksempel?
Er snakk om en 91 modell.

Har hørt om problemene med veiva på 90 og tidlig 91 modellene, men
utenom dette, er det noen ting jeg burde sjekke opp når jeg er å ser på
en mx-5? Typiske svakheter og sånt?
mxLars
2000 RPM
2000 RPM

Post by mxLars »

Fornuftig!

Er selv ganske fersk mx5-eier, men har undersøkt temmelig mye angående denne cab'en for det :wink:

Konstaterte at jeg hadde "shortnose"veiva og rust bakerst i kanalene.

Rust i kanalene er et vanlig fenomen på de tidlige modellene, da de hadde for små dreneringshull (2 i hvert jekkfeste) - du finner info om dette i en servicebulletin fra Mazda bl.a. på www.miata.net <-MYE god info her!

Annen vanlig rust er bak i skjermene foran, der det samler seg grus og skitt samt dreneringen fra forkant og sider på kalesje kan tette seg og lage rust både her og der hvis det lekker godt ned i dørken.

Veiva (kamreim-hjulet) tror jeg IKKE er noe å bekymre seg om - noen anbefaler å bytte bolten i hjulet hvert 2. år, men det viktigste er nok rent, blå loctite og riktig moment så det ikke begynner å leve.
Du kan sjekke om remhjulet har kast når du titter nederst bak radiatoren med motoren igang.. men var det kast ville nok dette spist seg ut ganske så kjapt..

Betalte 5' for sandblåsing, rustsveising, utvidelse av dreneringer i kanaler, steam, tectyl og understellsmasse - så om du ser en rustflekk synes jeg ikke du skal springe..

Sikkert mange som har bedre tips, men mine erfaringer hittil er "løp og kjøp!" :mrgreen:

Biler som er BÅDE billige + morsomme å kjøre + driftsikre vokser ikke på trær!
John_91BRG
2000 RPM
2000 RPM

Post by John_91BRG »

Rust i kanalene begynner etterhvert å bli standardfeil på mange av MX5. Koster noen lapper å fikse, men det er til å leve med. Forøvrig er bilene utrolig driftssikre, men det finnes sikkert en del eksemplarer som er godt brukt og som det må påregnes en del vedlikehold på.

For meg er det viktigeste å finne en bil som ser ut til å være godt vedlikeholdt og noelunde pen i lakken. Syns også det er viktig at bilen ikke virker "skrudd i stykker", dvs at det er mye hobbyløsninger og dårlig arbeid som er utført.
Ville også prøvd å unngå biler med ventiltikking. Selv om det ikke er farlig, er det utrolig irriterende å høre på. Det kan dessuten være en indikasjon på at tidligere eiere ikke har vært helt oppfølgende med hensyn till hyppige oljeskift.

Andre punkt du bør se på:
- Tak og bakrute bør være i orden, og originalt taktrekk bør følge med.
- Hør etter ulyd i gir og bakaksel. Ikke uvanlig at det hyler litt.

Om bilen ikke har senkesett, 17" og styling, er ikke det så farlig. Dette kan du sette på selv etterhvert som tid og penger tillater det.

Det er (alt for) mange biler til salgs på Finn for tiden, og prisnivået er på vei ned ettersom det nærmer seg høst. Kjøper du MX5 nå, har du god mulighet til å velge blant mange fine biler, og det bør slett ikke være umulig å gjøre et godt kjøp.

Husk at en godt vedlikeholdt bil som regel koster det samme som en dårlig en, så det er viktig å ikke kjøpe den første og beste bilen du kommer over.
Medlemsnr : 230
91 Mazda MX5 BRG - SOLGT

05 BMW Z4
04 Audi A4 1.9 TDI Quattro Avant
16 Opel Insignia
MagnusAntony
7200 RPM
7200 RPM

Post by MagnusAntony »

Takker for alle innlegg. Bra at dere tar dere tid til å forklare. Har lenge sett på markedet, og er en del biler på vei ned i pris ja, er jo kjøpers marked akuratt nå.
steffen
7200 RPM
7200 RPM

Post by steffen »

Angående forsikring: sett bilen på mor eller far.

Slikt gjør jeg. Betaler 2400 i året med delkasko hos Gjensidige.
MagnusAntony
7200 RPM
7200 RPM

Post by MagnusAntony »

Steffen, når har du tenkt til å starte å spare opp egen bonus da? Og hva hvis du kræsjer, da mister din mor/far bonus, er det så veeeeldig populært da?
t_huseby
2000 RPM
2000 RPM

Post by t_huseby »

Bremsecalipere bak kan også være en svakhet.... Sjekk at håndbremsen funker likt på begge hjula.
t_huseby ---> Redrider
steffen
7200 RPM
7200 RPM

Post by steffen »

RotaryPower wrote:Steffen, når har du tenkt til å starte å spare opp egen bonus da? Og hva hvis du kræsjer, da mister din mor/far bonus, er det så veeeeldig populært da?
Bonus starter jeg på når er fylt 24. Når man er kommet over "risikoalderen" så er forsikringene mye billigere.

Angående eventuell kræsj så er man da ikke nødt å ta det på bonusen. Det er vel et valg man selv tar. Har kjørt skadefritt i tre år nå :)

Det eneste jeg vurderer å er å få full kasko til vinteren av ymse grunner.
Pacmania
4200 RPM
4200 RPM

Post by Pacmania »

ang forsikring så har jeg min i gjensidige.. jeg betale 13k per år når jeg var 20år med 40% prosent bonus.. året etter med 50% var det 8300 eller no sånt.. gjensidige er klart billigst når man er ungdom..

steffen: tror det går ann å sette deg som deleier på bilen(dette går inn i vognkortet) sånn at du får bonus også.. Jeg gjorde det på en golf vi har som bruksbil så jeg har fått bonus fra jeg var 18år.. vet ikke om denne ordningen har opphørt.. men jeg nærmer meg 70% :D
Mx5 -91 HT
15" OZ superturismo, KN intake kit, Hvite blinklys, Front air dam, zipperless top, no sparewheel..
EspenAndre
Moderator
Moderator
Medlemsnummer: 114

Post by EspenAndre »

Pacmania wrote: steffen: tror det går ann å sette deg som deleier på bilen(dette går inn i vognkortet) sånn at du får bonus også.. Jeg gjorde det på en golf vi har som bruksbil så jeg har fått bonus fra jeg var 18år.. vet ikke om denne ordningen har opphørt.. men jeg nærmer meg 70% :D
Denne ordningen har opphort ja, men det kan likevel vaere greit aa sette seg som medeier og mor/far som hovedeier, da kan man omregistrere gratis over telefon til seg selv, (bytte om paa hoved og medeier) og alle som bruker bil i arbeid kan faa skriftlig erklaering fra sjefen om at den er kjort skadefritt i ? aar (husker ikke hvor mange i farten)

Jeg fikk 50% begynnerbonus paa denne maaten...
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
Per-A_Miata
0 RPM
0 RPM

Post by Per-A_Miata »

Jeg har akkurat kjøpt meg en mx-5 og ringte rundt til forskjellige forsikringsselskap og fant ut at gjensidige var billigst for meg. Med full kasko og 8000,- i egenandel kom jeg ned i rundt 4200,- , men jeg har jo kørt bil skade fritt i 18 år så jeg har en del bonus. Det lønner seg å undersøke litt. Tidligere så var det også noen forsikringsselskap som betalte tilbake noe av summen som unge måtte betale ekstra hvis de kjørte uten ulykker til de ble 23 vet ikke om det finnes lenger.
Pacmania
4200 RPM
4200 RPM

Post by Pacmania »

er 1500kr ekstra per år når man er under 23.. men disse pengene får man igjen hvis man kjører skadefritt frem til man er 23.. sånn er det hos gjensidige værtfall..
Mx5 -91 HT
15" OZ superturismo, KN intake kit, Hvite blinklys, Front air dam, zipperless top, no sparewheel..
OleV
500 RPM
500 RPM

Post by OleV »

Jeg er 20 år, har hatt en smell så min bonus er 10%.
90/91 MX5 med alarm og garasje, utstyr for 10K:
Ansvar=7300
Delkasko=8000
Fullkasko uten leiebil=13000

På nettsida sto ikke 1,8 nevnt :x

https://forsikring.gjensidigenor.no/del ... g&flow=bil
MagnusAntony
7200 RPM
7200 RPM

Post by MagnusAntony »

Hyggelig å få tilbakemeldinger. Hadde tenkt til å reise å se på en bil imorra, men selfølgelig var det jo en som skulle hente den på Mandag.

Surt, da jeg hadde penger klare til denne bilen, og den var i riktig prisklasse for meg.
Synes selger kunne fjernet annonsen ihvertfall.
(Er den ikke fjernet innen tirsdag, ringer jeg igjen ;) )

Hvis noen av dere har sett noen annonser, eller kjenner noen som som skal selge en miata/mx-5, si gjerne ifra!
Maks pris = 60 000
Kmstand = ikke over 150 000 km
Post Reply