O2 sensor koblings problemer
Moderator: Styremedlemmer
O2 sensor koblings problemer
Kan noen hjelpe meg med farge kodene på ledningene til orginal O2 sensor. Jeg har aldri hatt denne sensoren, forrige eier mente at å fjerne den var en kjempe god ide!.
Dette gjør at jeg ikke har rette farge koder på ledningene som MX5 parts oppererer med, da de sier at jeg bare skal kutte den originale ledningen.
Ledningene inn i pluggen er
Svart
Blå mrød stripe
Svart mgul stripe
Blå mrød stripe
Hvike farger er det på korresponderende ledninger???? ned til O2sensor?
Klarer noen den fort?
Dette gjør at jeg ikke har rette farge koder på ledningene som MX5 parts oppererer med, da de sier at jeg bare skal kutte den originale ledningen.
Ledningene inn i pluggen er
Svart
Blå mrød stripe
Svart mgul stripe
Blå mrød stripe
Hvike farger er det på korresponderende ledninger???? ned til O2sensor?
Klarer noen den fort?
Lotus Exige cup
XSubaru WRX Sti 03
XMazda MX5
XSubaru WRX Sti 03
XMazda MX5
http://www.mx5parts.co.uk/instructions/o2sensor.pdf
Men.... jeg ville ikke satt i den driten i bilen min.
Jeg testet en "O2 sensor" fra mx5parts her om dagen.
I dataloggen fra Link ECU'n viste den en stabil lambda på 14.7 i AF uansett hva jeg gjorde.
Etter litt mer testing og dobbelsjekking av koblingene viste det seg at denne saken kun simulerer en konstant A/F verdi på 14.7 med unntak av i starten hvor den også simulerer oppvarming.
Med andre ord vil denne rapportere en perfekt beinsinblanding uansett om bensinpumpa begynner å svikte eller om en dyse skulle ta kvelden.
Med turbo og motorstyring som baserer seg på A/F verdier under tuning (Link ECU) Er denne verdiløs og direkte farlig da den vil pøse på med bensin for å prøve å nå A/F på rundt 12/1 under trykk.
Jeg endte med å kjøpe en universal fra bosch på Torshovbilrekvesita. Den viser i det minste riktig.
Men.... jeg ville ikke satt i den driten i bilen min.
Jeg testet en "O2 sensor" fra mx5parts her om dagen.
I dataloggen fra Link ECU'n viste den en stabil lambda på 14.7 i AF uansett hva jeg gjorde.
Etter litt mer testing og dobbelsjekking av koblingene viste det seg at denne saken kun simulerer en konstant A/F verdi på 14.7 med unntak av i starten hvor den også simulerer oppvarming.
Med andre ord vil denne rapportere en perfekt beinsinblanding uansett om bensinpumpa begynner å svikte eller om en dyse skulle ta kvelden.
Med turbo og motorstyring som baserer seg på A/F verdier under tuning (Link ECU) Er denne verdiløs og direkte farlig da den vil pøse på med bensin for å prøve å nå A/F på rundt 12/1 under trykk.
Jeg endte med å kjøpe en universal fra bosch på Torshovbilrekvesita. Den viser i det minste riktig.
Der har du den igjen!
Probletet er at jeg kjører uten noen O2 måler i det hele tatt. Jeg har et bensinforbruk rundt 1,4 på milen og et utslipp som de knapt godkjenner på Novaya Zemlya. Jeg har ikke råd til linc... noen gode råd?... ikke dyre 
Hva kostet Lincen egentlig?


Hva kostet Lincen egentlig?

Lotus Exige cup
XSubaru WRX Sti 03
XMazda MX5
XSubaru WRX Sti 03
XMazda MX5
- Mazdafreaks
- 7200 RPM
- Posts: 1778
- Joined: 22 Apr 2004, 02:00
- Location: Hardanger
- Contact:
- Status: Offline
-
- Moderator
- Posts: 5120
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 114
- Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
- Contact:
- Status: Offline
De har her:
http://www.sumoautoparts.co.uk/engine.html
(tror det er original del også)
men spørs om det går fort nok til eikås neste søndag, siden posten i norge er så treg...
http://www.sumoautoparts.co.uk/engine.html
(tror det er original del også)
men spørs om det går fort nok til eikås neste søndag, siden posten i norge er så treg...
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
Har liggende en Bosch 4wire O2 sensor Arne - en eg kjøpte, men som eg aldri har giddet å montere. Deretter kjøpte eg bredbåndslambda - som eg heller ikkje har fått montert enda 
Slå på tråden i mårra om du trenger den.

Slå på tråden i mårra om du trenger den.
Medlem nr. 424
-92 miata Sort
-91 mx5 BRG
-07 BMW 325d Msport
x 94 Saab 9000 CS 2.3 Turbo
x 88 Holden Commodore 3.0 Turbo
x 87 Honda CRX
-92 miata Sort
-91 mx5 BRG
-07 BMW 325d Msport
x 94 Saab 9000 CS 2.3 Turbo
x 88 Holden Commodore 3.0 Turbo
x 87 Honda CRX
Hvis du har en Bosch universal sensor kan du bruke denne beskrivelsen:
http://www.boschusa.com/images/OxygenSensorInstall.pdf
Sjekk diagrammet på side 2.
Jeg ser du har et HKS kit og mest sansynlig en HKS F-CON Mini piggyback som fulgte med kitet.
Denne feter opp blandingen over hele registeret og driter i om du har boost eller ikke.
Det er nok litt av grunnen til at du har så høyt bensinforbruk.
http://www.boschusa.com/images/OxygenSensorInstall.pdf
Sjekk diagrammet på side 2.
Jeg ser du har et HKS kit og mest sansynlig en HKS F-CON Mini piggyback som fulgte med kitet.
Denne feter opp blandingen over hele registeret og driter i om du har boost eller ikke.
Det er nok litt av grunnen til at du har så høyt bensinforbruk.
Det har du helt rett i arildh! Jeg har boost, men kittet mitt er til 1.8 så jeg vet ikke om han som instalerte det satte i piggyback'en... må ut å lete i morgen
Takk for at dere prøver gutter, men jeg har fremdeles ikke rette farge koder. Alle skjemaene viser til ledningen som går fra pluggen og ned til O2 føleren. Jeg mangler hele denne ledningen. Ledningene som går inn i pluggen som ligger rett over fodeleren.har fargene;
Hel Svart
Blå mrød stripe
Svart mgul stripe
Blå mrød stripe
Disse går over i ledningene dere viser til, men jeg vet ikke hvilke!!
Takk for at dere prøver gutter, men jeg har fremdeles ikke rette farge koder. Alle skjemaene viser til ledningen som går fra pluggen og ned til O2 føleren. Jeg mangler hele denne ledningen. Ledningene som går inn i pluggen som ligger rett over fodeleren.har fargene;
Hel Svart
Blå mrød stripe
Svart mgul stripe
Blå mrød stripe
Disse går over i ledningene dere viser til, men jeg vet ikke hvilke!!
Lotus Exige cup
XSubaru WRX Sti 03
XMazda MX5
XSubaru WRX Sti 03
XMazda MX5
Som fersk mx5-eier får jeg prøve å hjelpe deg, siden jeg har fått så mye hjelp og info her allerede!
--------------------------------------------
Finn rett dokumentasjon på giveren din
Så zoom inn oppe til venstre på side 9 her :
http://www.madracki.com/miata/images/wiring/95sys.pdf
Godt mulig dette stemmer - tror du har bommet på den ene blå/rød lederen.. du skulle hatt én blå/svart (el. svart/blå) her...
Uansett er nok disse signalet du vil ha, og svart + svart/gul er varmeren i sensoren - behøves for lange greinrør...
*kanskje vi skulle "rappet" ALLE disse skjemaene og lagt de under downloads her?
(http://www.madracki.com/miata/wiring.html)
Håper dette flytter bensinen fra eksosen din ned til bakdekka
/Lars
--------------------------------------------
Finn rett dokumentasjon på giveren din

Så zoom inn oppe til venstre på side 9 her :
http://www.madracki.com/miata/images/wiring/95sys.pdf
Godt mulig dette stemmer - tror du har bommet på den ene blå/rød lederen.. du skulle hatt én blå/svart (el. svart/blå) her...
Uansett er nok disse signalet du vil ha, og svart + svart/gul er varmeren i sensoren - behøves for lange greinrør...
*kanskje vi skulle "rappet" ALLE disse skjemaene og lagt de under downloads her?
(http://www.madracki.com/miata/wiring.html)
Håper dette flytter bensinen fra eksosen din ned til bakdekka

/Lars
-
- 2000 RPM
- Posts: 302
- Joined: 04 Oct 2003, 02:00
- Location: Hordaland
- Status: Offline
Melder meg herved inn i O2-sensor-fra-MX5parts-er-no-dritt-klubben!arildh wrote:http://www.mx5parts.co.uk/instructions/o2sensor.pdf
Men.... jeg ville ikke satt i den driten i bilen min.
Hadde aldri noe tull med den gamle sensoren, men siden den var gammel tenkte jeg at det kunne sikkert ikke skade å bytte! Fikk ganske umiddelbart feilkode 17 med den nye sensoren, og det gjentok seg flere ganger selv om jeg slettet koden. (Kode 17=Oxygen sensor (output not changing)).
Satte i den gamle sensoren, og alt har deretter vært i skjønneste orden.
Medlemsnr : 230
91 Mazda MX5 BRG - SOLGT
05 BMW Z4
04 Audi A4 1.9 TDI Quattro Avant
16 Opel Insignia
91 Mazda MX5 BRG - SOLGT
05 BMW Z4
04 Audi A4 1.9 TDI Quattro Avant
16 Opel Insignia
Synes vestlendinger stort sett er greie jegArne wrote:Jeg er ikke verdensmester på elektronikk kan dere hjelpe meg med dekodingen? Jeg leser ikke koblingssjemaer!![]()
Svart blå er det jord?
Any one......
Må jo bare ta av meg hatten for hvor mye folk gidder å hjelpe en Bergenser.![]()
![]()

Er bare å følge strekene på skjemaet.. - svart/blå er IKKE jord, SVART fra/til varmeelemtet går til jordforbindelse "JC-02" nederst til venstre i skjemaet..
Svart blå er bare en fellesleder fra pin.13 i en multiplugg før ecu'en, denne ser du komme tilbake på høyre side på side 8 og gå til pin. 2D på ecu'en.
Som du ser på side 9 er denne lederen (svart/blå) delt av O2, luftmengdemåler, vanntemp., EGR ventilsensor og gass posisjon.
Jorder du denne, vil ikke ecu'en "se" mye av det som foregår hos disse giverene..
Godt mulig kan du ta knekken på deler av ecu'en også..
Svart/blå er altså signal felles for disse giverene, rød/blå er AF/O2 verdien du er ute etter fra giveren.
Av skjemaet inneholder O2 sensoren kun en fast + en variabel motstand, og det skal ikke skje noe galt om disse ledningene blir byttet om..
På varmeelement-siden kan du muligens blåse en sikring hvis du bytter om ledningene, OG svart leder og gjengene i O2 sensoren begge er jording.
Lykke til!