Er Sierra Cosworth en harry bil ?

Emner som ikke har noe med Mx5/Miata å gjøre, men samtidig kan være interresant for de andre i klubben (offtopic) Kjøp og Salg av ikke MX5 relaterte ting henvises til qxl, finn.no osv..

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Er Sierra Cosworth en harry bil ?

Post by arildh »

Ja, det er de. Men de går sinnsykt bra:

http://temp2.durnk.org/Cosworth%20rudsk ... 05.mpg.avi
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

De går bra, men det er fortsatt en Sierra..
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
kodvaag
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1015
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Kristiansand
Contact:
Status: Offline

Post by kodvaag »

Var en kar som lå bak meg i en Sierra.
Så kom vi forbi en bensinstasjon, med akselerasjonsfelt. Han hev seg ut, og dro forbi.

En uke senere så jeg han, (fra 50 meters avstand, jeg stod i Mc Drive kø med VW) ja, jeg så han komme i ca 90 km/t forbi et busstopp med 15 personer på, få skrens, og rett i midtrabatten.

Bakstillingen og felgen blir aldri som de var...

OWNED! :mrgreen:

Ja, Sierra er harry bil.
Eneste jeg kjenner som heter Harry kjører Sierra 1,8 sedan.
2003 Multivan TDI Syncro Westfalia
2009 Transporter 174hk TDI 4-motion
1986 Master 820

X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD
User avatar
kodvaag
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1015
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Kristiansand
Contact:
Status: Offline

Post by kodvaag »

Jeg har forresten flere dårlige erfaringer med Sierra:


Sitat eget innlegg for noen mnd siden:





"Sol & sommervær her...så jeg kjørte Mazda Miata i dag...

Jeg vil takke senkesettet og de ekstra brede vinterdekkene for at jeg og datteren min på 2,5 år lever.

Skulle til Evje, mot all påsketrafikken som kommer hjem fra fjellet.

Jeg kjører nordover i 85km/t med cruisecontrol innkoblet. Lang slak nedoverbakke og slak oversiktlig venstresving. Møter en kø på ca 20 biler. Plutselig skjærer en hvit ford sierra over og tar 50% av vårt kjørefelt. På min høyre side har jeg betongfender. Kaster bilen ut til høyre, og går klar av sierraen med 1,5 hårsbredd. (Lukket øynene da jeg trodde jeg skulle få speilet i ansiktet) Går akkurat klar, men da er kursen rett i betongfenderen, så jeg kaster bilen til venstre. Mange biler bak denne idioten, men han som var bak så hva som skjedde da sierraen kom over i møtende kjørefelt, og bremset ned og la seg ut til høyre. Heldigvis. Vel, så jeg vrir bilen vekk fra fenderen igjen, unngår å treffe denne, men pluselig ligger jeg sidelengs i 75 km/t på tørr asfalt, med venstre bakskjerm retning møtende trafikk, og 4 låste hjul. Hadde jeg hatt abs hadde jeg ikke greid å unngå denne ulykken, da jeg ikke kunne fått bilen til å fortsette å skli samme retning uten å regulere. Bilen tar heldigvis grep igjen, intens ratting, og jeg er tilbake på rett kurs i ca 40km/t nå. Sierraen fortsetter, men bilen bak stoppet. Jeg bare rullet videre, helt sjokkert.

Jeg har vært med på flere 1500kroners biler og taket de, osv... ikke bilredd akkurat.
Når jeg lukker øynene ser jeg fronten på en hvit 84-87 sierra, og kjenner at tårene kommer. I dag har jeg opplevd det verste i mine 11 år på veien. Hadde vondt i brystet (av sjokket) to timer etter hendelsen.

Tror ikke jeg sover noe i natt.

Hadde jeg kjørt Mercedes personbilen vår, hadde jeg neppe rukket å svinge unna så fort.
Hadde jeg kjørt ML'en, hadde jeg, hvis jeg rakk å svinge unna, kantret på kontraen, og rullet sidelengs inn i møtende trafikk.

Bilens kjøreegenskaper, og at jeg har lekt rallyfører mange ganger, reddet livene våre.

Jeg har aldri vært så redd i mitt liv.

Rakk å tenke på å tute men husket såvidt at ikke det virket, men hadde jeg tutet eller blinket så hadde jeg ikke rukket den intense rattingen som reddet oss.

NÅ SKAL JEG FIKSE SIGNALHORN MED SVÆRT KRAFTIG LYDSTYRKE, FLASH TO PASS, OG SÅNN AT ALLE 4 LOW-PRO LYKTENE LYSER NÅR JEG DRAR I LYSHORNET. Kan kanskje være nok til å vekke den neste som vi ikke klarer å svinge unna.
f*** SÅ DUM JEG VAR SOM KJØRTE UTEN SIGNALHORN I ORDEN.

Takk for at vi fikk leve i dag.
Ikke en skramme på annet enn psyken min.

Ta vare på dere selv der ute."
2003 Multivan TDI Syncro Westfalia
2009 Transporter 174hk TDI 4-motion
1986 Master 820

X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD
User avatar
Japan4ever
0 RPM
0 RPM
Posts: 40
Joined: 18 Dec 2003, 01:00
Status: Offline

Post by Japan4ever »

Ja den er ikke bare harry men en jæv.. drit bil. Hadde aldri giddi å kjøpt den møk... :lol:
Men bra går det og kjøreegenskaper finnes ikke.
User avatar
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1778
Joined: 22 Apr 2004, 02:00
Location: Hardanger
Contact:
Status: Offline

Post by Mazdafreaks »

hehe hadde sierra i 3 uker eg, alt av kosworth understell, men original motor, etter 3 uker hadde eg byttet 3 motorer, og lekt meg endel, men veigrepet kan ikkje sammellignes med en mx. men har vurdert en strøken vinge cosworth, uten trimm og helt standard, men måtte gi opp letingen pga bare ungdommer som kjøper dette for å herje med..
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
motorhead
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1281
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 201
Location: Jessheim
Status: Offline

Post by motorhead »

Mye øøøørn-tyssch på den video`n. Er det høysnue eller pollen-allergi..?

En strøken vingebil uten trim hadde vært no`...... Men, som Mazdafreaks sier, de blir i hjelkjørt av smårollinger :roll:
- 18 Audi A5 2.0 TFSI quattro

x 13 Porsche Boxster

x 19 Golf GTI Performance

x -15 Audi A4 1,8 TFSi Avant q

x -13 Audi A4 1,8 TFSi Lim

x -09 Folkevogn Scirocco

x -99 MX-5 10th Anniversary 835/7500

x -96 MX-5 1,6 Classic red
Classic
500 RPM
500 RPM
Posts: 93
Joined: 21 Feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: 484
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by Classic »

Kan hende at Sierra Cosworth vil bli en klassiker, slik som Ford Lotus Cortina fra sekstitallet, eller Escort Mexico Twin Cam fra sytttitallet...?
Men det er umulig å finne en original, pen bil...

Er Mx-5 også en harrybil? :) Det er nok en del Miataer som er ihjelkjørt av småtroll også.. Noen som husker "Playboy-Miataen" som var til salgs for noen måneder siden? He he..
1991 MX-5 Classic red, svensk utgave. (Dressman-Lotus)
1985 Skoda Rapid 130 (Fattigmanns 911)
2006 smart fortwo, svart (Batmobil)
Medlem nr 484
User avatar
kodvaag
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1015
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Kristiansand
Contact:
Status: Offline

Post by kodvaag »

Classic wrote:Men det er umulig å finne en original, pen bil...
Så sant, så sant...

http://www.mobile.de/SIDrstnPeCOmDaVfc7 ... 1170437981&
2003 Multivan TDI Syncro Westfalia
2009 Transporter 174hk TDI 4-motion
1986 Master 820

X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD
User avatar
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2204
Joined: 19 Nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: 413
Location: Ålesund
Status: Offline

Post by glaibilenmin »

Men derimot gi meg en eskort cossie så takker eg gjerne ja;) spesielt til den blå som faktisk er verdens råeste og er til salgs for 1,2mill
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
Classic
500 RPM
500 RPM
Posts: 93
Joined: 21 Feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: 484
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by Classic »

kodvaag wrote:
Classic wrote:Men det er umulig å finne en original, pen bil...
Så sant, så sant...

http://www.mobile.de/SIDrstnPeCOmDaVfc7 ... 1d-t-quote]

Tja... I "Das Vaterland" kan en nok finne det meste.. Til og med en original Cossie.

Men skulle jeg hatt en, så måtte det vært den originale fastback'en med den sinnsyke vingen! 8O Det er den som vil bli klassiker.

Det er den som folk forbinder med Sierra Cosworth! Nesten som en ekte ræserbil... morro for ungene.. :D


Martin Schanke kjørte Escort Cosworth i Rallycross? ... Nesten tøffere den, ja! Husker ei jente i Trondheim som hadde en slik. Hu var like rå som bilen sin! :wink:
1991 MX-5 Classic red, svensk utgave. (Dressman-Lotus)
1985 Skoda Rapid 130 (Fattigmanns 911)
2006 smart fortwo, svart (Batmobil)
Medlem nr 484
User avatar
Jonaldo
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 319
Joined: 20 Jan 2005, 01:00
Location: Drammen
Contact:
Status: Offline

Post by Jonaldo »

Cosworth er ikke harry. Det kommer an på hva man gjør med bilen, men en strøken sedan med rette motor og specs er ikke harry. MX5 med dau 1,6 og stuss fra Biltema, styling for mer enn bilen er verdt og ikke-godkjent turbo er harry.
Jobber forresten med en ivrig "kjøre-i-stykker-drivakslene-på-Cosworthen" fyr som heter Harry......
Det går en grense for alt, men heldigvis er vi forskjellige og har egne meninger

Jeg har hatt ca 15 biler på 4 år. Har tenkt sånn at det er nå jeg har tid til å prøve litt forskjellig biler. Før unger og greier liksom.....
Merker at denne perioden nærmer seg slutten med stormskritt, og en bil jeg SKAL ha før unge og stasjonsvogn blir min nye hverdag er nettopp Ford Sierra Cosworth (Sedan).
Jeg har aldri brukt så mye penger på reparasjoner og dritt som jeg har brukt det siste året på "driftsikre" Mazda. Er rimelig drittlei hele bilen!

Cosworth vs MX5:

Cosworth har MYE større tuning potensiale.
Cosworth er grei å få godkjent med oppgraderinger.
Cosworth har plass til fem personer + barnevogn.
Cosworth er artigere å kjøre pga mere pulver.
Cosworth gir mere bil for pengene.

MX5 drar flere damer.
MX5 er mere sportslig i utseende.
MX5 er herlig å kjøre på fine sommerdager. Vi bor i Norge!
MX5 er billig å forsikre.
MX5 er en grei nr. 2 bil.

NB! Gifter meg på Svalbard 23. September. Dama har begynt å snakke om unge og syntes Volvo V70 Herregårdsvogn er "fine biler".
Jeg må leve livet nå og få kjørt fra meg...... Vurderer å legge MX5'en ut for salg og tilbringe mine siste frie dager i en Cosworth.
X 94 MX5 1,8
User avatar
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1778
Joined: 22 Apr 2004, 02:00
Location: Hardanger
Contact:
Status: Offline

Post by Mazdafreaks »

Mx5 er sportsbil og cosworth trimmet familiebil, er min meining, i odda var det en slik tid alle kjøpte cosworth, var over 13 stk etter en telling, odda er en liten plass, nå er det kun 2 igjen som går, en er strøken, den andre er rett før havari, de andre står i garasje eller i hagen deres, så eg vil si at en mazda er mer driftsikre, Jobber med en som har cosworth den står i garasje, pga hull i stempler eller brente stempelringer, han var en av de som kjørte normalt, kun chippet, ikkje noe sprek heller, han er møkk lei ville ha seg en vento diesel nå,,,
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
User avatar
supercharged
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 257
Joined: 05 Oct 2004, 02:00
Location: oslo
Status: Offline

Post by supercharged »

jeg kan ikke si at jeg har hørt så mye positivt om driftsikkerheten til cosworth.. vet om en som hadde det. den stod for det meste i garasjen pga en eller annen feil. har fått inntrykk av at det generelt sett er lite feil på japanske biler.. noe mange bil tester også har vist
Tidligere bil: 1991 råskinn
HansBRG98
Status: Offline

Post by HansBRG98 »

Hvor mange prosent av Mazda var det Ford eide? :wink:
Post Reply