Den er fra verdens største oljeselskap.
Det er den dyreste oljen de har som ikke er spesialspec. (VW longlife, MB CDI motor osv)
Mercedesen min begynte å svette i toppdekselpakningen, pluss at den rasler litt på kaldstarter. Det gjorden den ikke før jeg byttet. (Da var det ELF helsyntetisk på den.)
Miataen min hadde stått parkert i et år. Da jeg startet den første gang, på gammel olje, gammel bensin, osv, så klirret løfterne i under to sekund, så var det perfekt. Etter et års parkering, tenk på det!
Nå har den også fått Shell Helix Ultra.

Etter to uker uten å bli startet, så tikket det i flere løftere. Da den ble gjennnomvarm ruste jeg den noen ganger, så forsvant en etter en av tikkelydene og tilslutt tikket den ingenting. Dette tok ca 10 minutt.
En Mazda jeg hadde i ca 4 år, en 1988 626 GLX 2.0i - 16V Dohc 148 HK stasjonsvogn, den var helt fin stort sett hele tiden, og i løpet av 15000 km gikk den fra maks til min på peilepinnen. (Og jeg var ofte på sperra på 7400rpm). = Motoren i topp stand, lite oljeforbruk, ingen røyk.
Men, et par ganger hadde den noen kaldstarter som den tikket i et kvarter. Dette skjedde kun med Shell Helix Ultra.
Men, vi har hatt en 1986 modell Scorpio som ikke brukte olje eller røyk noenting (!) fra eksosen. (Ja, vet det høres usannsynlig ut) Den virket veldig fornøyd med sånn olje. (Vondt skal vondt fordrive??)
Nå tror dere sikkert at jeg er helt ¤%!"#%: i hodet, som ikke har skjønnt det, men jeg har hatt denne oljen til 75% rabatt. Så derfor har jeg alltid brukt den.
Noen andre som har liknende erfaringer med Shell Helix Ultra?
Skal jeg bytte olje til en annen type?
Hvilken olje er best på min

Jeg har ikke tenkt å tune noe annet enn kanskje 11-12 grader på fortenningstidspunktet.