Masse dugg i bagasjen!!

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
HansBRG98
Status: Offline

Masse dugg i bagasjen!!

Post by HansBRG98 »

Kjedelig med masse dugg som ligger å godgjør seg i bagasjerommet, på lokket lissom. Må tørke ganske ofte da. Redd for mugg, da den forrige eieren hadde glemt å ta bort en svett t-skjorte i bagga. Dermed vokste mugg i hele bagga. Har noen forslag! Har prøvd å tørke med varmluft/hårtørker, virker bra der og da, men det kommer tilbake!! :idea:
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

var mye fuktighet i en gammel golf jeg hadde.. da la jeg avispapir under mattene og byttet dem ut når de var fuktige, til slutt var den tørr og fin.

(måtte faktisk skrape innsiden av fronruten på den om vinteren..)
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
HansBRG98
Status: Offline

Post by HansBRG98 »

EspenSort92 wrote:var mye fuktighet i en gammel golf jeg hadde.. da la jeg avispapir under mattene og byttet dem ut når de var fuktige, til slutt var den tørr og fin.

(måtte faktisk skrape innsiden av fronruten på den om vinteren..)
Ålreit, da der gårsdagen avis lagt i bagga,suger vel opp det meste regner jeg med.. Takker for tipset.. :D
User avatar
classicturbo
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 210
Joined: 19 Sep 2003, 02:00
Location: porsgrunn/telemark
Contact:
Status: Offline

Post by classicturbo »

stikk innom en butikk som selger spille instrumenter
fikk 2 store poser av fattern som han fikk men trekkspillet sitt
di inneholder ett stoff som suger til seg fuktighet :lol:
HansBRG98
Status: Offline

Post by HansBRG98 »

Den er grei, takker.. :D
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

classicturbo wrote:stikk innom en butikk som selger spille instrumenter
fikk 2 store poser av fattern som han fikk men trekkspillet sitt
di inneholder ett stoff som suger til seg fuktighet :lol:
får du fatt i slike poser så er jo det mer praktisk, de suger opp veldig mye..
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

Dersom du ikke åpner bakluken i striregn ofte, og at det på den måten kommer mye vann inn i bagasjerommet, vil jeg tro at du har en lekkasje en eller annen plass. Om du bare legger papir til å trekke til seg vannet, vil det likevel nesten konstant være fuktighet i rommet, og rusten vil før eller senere dukke opp. Du bør med andre ord helst finne årsaken til denne fuktigheten.

Dersom det blir vått i bagasjerommet merker en faktisk dette ofte først ved at det henger dråper under selve luken som dugg. Har selv hatt dette, og årsaken var at vann kom inn ved ene baklyset. Hvis du åpner luken, vil du se at selve dreneringskanalen rundt luken går ned helt i bakkant. Vannet passerer der pakningen rundt baklyset i store mengder, og en liten lekkasje her fører vannet rett inn i bagasjerommet. Jeg skrudde av baklysene, smurte pakningene med silikon (da jeg synes de så litt morkne ut), og skrudde lysene på igjen. Har ikke hatt problem med dugg eller fuktighet i bagasjerommet etterpå.
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
User avatar
Precious
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 426
Joined: 07 Dec 2003, 01:00
Location: Skien
Status: Offline

Post by Precious »

hva med dugg på innsiden av rutene på denne årstiden a?

Når jeg er ute å kjører så savner jeg veldig å kunne stille varmeanlegget på frontruta og siderutene samtidig, for det dågger så sinnsykt på en av plassen, avhengig av hvor lufte fra varmeanlegget kommer.
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Skru på ACn så forsvinner duggen kjappere..
Precious wrote:hva med dugg på innsiden av rutene på denne årstiden a?
Når jeg er ute å kjører så savner jeg veldig å kunne stille varmeanlegget på frontruta og siderutene samtidig, for det dågger så sinnsykt på en av plassen, avhengig av hvor lufte fra varmeanlegget kommer.
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

Vidar wrote:Skru på ACn så forsvinner duggen kjappere..
Riktig, dette bruker jeg ofte. Jeg stiller på "lukket anlegg også", slik at luften i kupeen blir trukket inn i lufteapperatet, går via ACen og der blir fuktigheten trukket ut. Bruker full varme på, og iogmed at luften i kupeen blir brukt om igjen hele tiden blir det raskere varmt og tørt. Duggen forsvinner på et blunk.
Precious wrote:hva med dugg på innsiden av rutene på denne årstiden a?
Når jeg er ute å kjører så savner jeg veldig å kunne stille varmeanlegget på frontruta og siderutene samtidig, for det dågger så sinnsykt på en av plassen, avhengig av hvor lufte fra varmeanlegget kommer.
Grunnen til dugg på innsiden av ruter på denne årstiden har forsåvidt ikke så mye med dugg i bagasjerommet å gjøre, da dette som regel skyldes en lekkasje. Dugget på vinduer i bilen er selvsagt fuktighet en drar med seg med skoene inn på mattene i bilen.
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
User avatar
Precious
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 426
Joined: 07 Dec 2003, 01:00
Location: Skien
Status: Offline

Post by Precious »

Jeg vet om en lekkasje over sideruta på venstreside, men det er kun ved høytrykkspyling eller at jeg presser snø inn når jeg måker.

Ellers har jeg ikke Air Condition, men kan sette på resirkulering av lufta og full fart (nivå 4), nmen da hører jeg jo ikke motoren ved 5000rpm engang da
User avatar
Magnus
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 306
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Trondheim
Contact:
Status: Offline

Post by Magnus »

resirkulering av luften virker heller dårlig uten aircondition. da blir det bare værre. ;)

men det skal jo komme luft på siderutene når man har luft på frontruta? jeg har i allefall aldri noe problem med dugg på siderutene. luften kommer fra den firkantede dysa i hjørnet foran ved ruta.
2006 BMW Z4 Roadster 2.2l
x 1991 MX-5 "Limited Edition"
User avatar
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2204
Joined: 19 Nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: 413
Location: Ålesund
Status: Offline

Post by glaibilenmin »

Eg heller merker aldrig noe dugg i bilen anna enn med en gang før eg får starta varmeapparatet... etter det er det bare ett par sec så er duggen vekke... Men ver og obs på at dreneringen bak setene ute me karosseriet kan vere tett... med meg var både disse og rainrailen tett... brukte bare en par meter lang gardinvire (kirshvire eller noe sant)
etter dette har eg ikke hatt tendens til dogg eller fugtighet i bilen...
Post Reply