
Masse dugg i bagasjen!!
Moderator: Styremedlemmer
-
- Status: Offline
Masse dugg i bagasjen!!
Kjedelig med masse dugg som ligger å godgjør seg i bagasjerommet, på lokket lissom. Må tørke ganske ofte da. Redd for mugg, da den forrige eieren hadde glemt å ta bort en svett t-skjorte i bagga. Dermed vokste mugg i hele bagga. Har noen forslag! Har prøvd å tørke med varmluft/hårtørker, virker bra der og da, men det kommer tilbake!! 

-
- Moderator
- Posts: 5120
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 114
- Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
- Contact:
- Status: Offline
-
- Status: Offline
Ålreit, da der gårsdagen avis lagt i bagga,suger vel opp det meste regner jeg med.. Takker for tipset..EspenSort92 wrote:var mye fuktighet i en gammel golf jeg hadde.. da la jeg avispapir under mattene og byttet dem ut når de var fuktige, til slutt var den tørr og fin.
(måtte faktisk skrape innsiden av fronruten på den om vinteren..)

- classicturbo
- 2000 RPM
- Posts: 210
- Joined: 19 Sep 2003, 02:00
- Location: porsgrunn/telemark
- Contact:
- Status: Offline
-
- Moderator
- Posts: 5120
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 114
- Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
- Contact:
- Status: Offline
får du fatt i slike poser så er jo det mer praktisk, de suger opp veldig mye..classicturbo wrote:stikk innom en butikk som selger spille instrumenter
fikk 2 store poser av fattern som han fikk men trekkspillet sitt
di inneholder ett stoff som suger til seg fuktighet
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
Dersom du ikke åpner bakluken i striregn ofte, og at det på den måten kommer mye vann inn i bagasjerommet, vil jeg tro at du har en lekkasje en eller annen plass. Om du bare legger papir til å trekke til seg vannet, vil det likevel nesten konstant være fuktighet i rommet, og rusten vil før eller senere dukke opp. Du bør med andre ord helst finne årsaken til denne fuktigheten.
Dersom det blir vått i bagasjerommet merker en faktisk dette ofte først ved at det henger dråper under selve luken som dugg. Har selv hatt dette, og årsaken var at vann kom inn ved ene baklyset. Hvis du åpner luken, vil du se at selve dreneringskanalen rundt luken går ned helt i bakkant. Vannet passerer der pakningen rundt baklyset i store mengder, og en liten lekkasje her fører vannet rett inn i bagasjerommet. Jeg skrudde av baklysene, smurte pakningene med silikon (da jeg synes de så litt morkne ut), og skrudde lysene på igjen. Har ikke hatt problem med dugg eller fuktighet i bagasjerommet etterpå.
Dersom det blir vått i bagasjerommet merker en faktisk dette ofte først ved at det henger dråper under selve luken som dugg. Har selv hatt dette, og årsaken var at vann kom inn ved ene baklyset. Hvis du åpner luken, vil du se at selve dreneringskanalen rundt luken går ned helt i bakkant. Vannet passerer der pakningen rundt baklyset i store mengder, og en liten lekkasje her fører vannet rett inn i bagasjerommet. Jeg skrudde av baklysene, smurte pakningene med silikon (da jeg synes de så litt morkne ut), og skrudde lysene på igjen. Har ikke hatt problem med dugg eller fuktighet i bagasjerommet etterpå.
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
1996 Porsche 993 C2
- Vidar
- Moderator
- Posts: 5500
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 249
- Location: Drammen
- Status: Offline
Skru på ACn så forsvinner duggen kjappere..
Precious wrote:hva med dugg på innsiden av rutene på denne årstiden a?
Når jeg er ute å kjører så savner jeg veldig å kunne stille varmeanlegget på frontruta og siderutene samtidig, for det dågger så sinnsykt på en av plassen, avhengig av hvor lufte fra varmeanlegget kommer.
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
Riktig, dette bruker jeg ofte. Jeg stiller på "lukket anlegg også", slik at luften i kupeen blir trukket inn i lufteapperatet, går via ACen og der blir fuktigheten trukket ut. Bruker full varme på, og iogmed at luften i kupeen blir brukt om igjen hele tiden blir det raskere varmt og tørt. Duggen forsvinner på et blunk.Vidar wrote:Skru på ACn så forsvinner duggen kjappere..
Grunnen til dugg på innsiden av ruter på denne årstiden har forsåvidt ikke så mye med dugg i bagasjerommet å gjøre, da dette som regel skyldes en lekkasje. Dugget på vinduer i bilen er selvsagt fuktighet en drar med seg med skoene inn på mattene i bilen.Precious wrote:hva med dugg på innsiden av rutene på denne årstiden a?
Når jeg er ute å kjører så savner jeg veldig å kunne stille varmeanlegget på frontruta og siderutene samtidig, for det dågger så sinnsykt på en av plassen, avhengig av hvor lufte fra varmeanlegget kommer.
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
1996 Porsche 993 C2
resirkulering av luften virker heller dårlig uten aircondition. da blir det bare værre. 
men det skal jo komme luft på siderutene når man har luft på frontruta? jeg har i allefall aldri noe problem med dugg på siderutene. luften kommer fra den firkantede dysa i hjørnet foran ved ruta.

men det skal jo komme luft på siderutene når man har luft på frontruta? jeg har i allefall aldri noe problem med dugg på siderutene. luften kommer fra den firkantede dysa i hjørnet foran ved ruta.
2006 BMW Z4 Roadster 2.2l
x 1991 MX-5 "Limited Edition"
x 1991 MX-5 "Limited Edition"
- glaibilenmin
- 7200 RPM
- Posts: 2204
- Joined: 19 Nov 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 413
- Location: Ålesund
- Status: Offline
Eg heller merker aldrig noe dugg i bilen anna enn med en gang før eg får starta varmeapparatet... etter det er det bare ett par sec så er duggen vekke... Men ver og obs på at dreneringen bak setene ute me karosseriet kan vere tett... med meg var både disse og rainrailen tett... brukte bare en par meter lang gardinvire (kirshvire eller noe sant)
etter dette har eg ikke hatt tendens til dogg eller fugtighet i bilen...
etter dette har eg ikke hatt tendens til dogg eller fugtighet i bilen...