EU-kontroll og ratt (og problem med variabelt turtall)
Moderator: Styremedlemmer
Slike ting skal det vel gå å få ut feilkoder på. Jeg mener det var et triks man kunne gjøre for å få ut feilkoder ved å jumpe en kobling i diagnoseporten og telle antall blink på et lys i dashbordet.
Slik er det på GTX/GT-R og andre BP motorer vet jeg.
Jeg ville ikke vært redd for å koble ut tempsensoren så lenge man ikke belaster motoren hardt.
Lambda brukes mest på tomgang og delgass så der er det ingen fare ved å koble ut.
Ikke kjøp "lambda" på MX5parts.co.uk.
Slik er det på GTX/GT-R og andre BP motorer vet jeg.
Jeg ville ikke vært redd for å koble ut tempsensoren så lenge man ikke belaster motoren hardt.
Lambda brukes mest på tomgang og delgass så der er det ingen fare ved å koble ut.
Ikke kjøp "lambda" på MX5parts.co.uk.
Kjøp deg en 12volt lysdiode på biltema (evt. finn deg en std. rød + en 1kohm motstand) og les av om du har noen feilkoder.
**dioden skal mellom MEN og +B (med pluss-siden mot +B)
Feil på lamda, tempgivere mm. finner du da ut av..
(dette finner du info om mange andre steder på forumet her også)
Her er kodene og den enkle fremgangsmåten : http://miata.net/garage/faultcodes.html
Noe hjelp kunne det jo vært å vite hvilken modell, motor etc. du har.. ?
**dioden skal mellom MEN og +B (med pluss-siden mot +B)
Feil på lamda, tempgivere mm. finner du da ut av..
(dette finner du info om mange andre steder på forumet her også)
Her er kodene og den enkle fremgangsmåten : http://miata.net/garage/faultcodes.html
Noe hjelp kunne det jo vært å vite hvilken modell, motor etc. du har.. ?
- Christopher
- 0 RPM
- Status: Offline
Hei alle sammen, har feilsøkt endel på bilen min med hjelp fra en mekaniker. De kan se ut som om feilen her har ligget et eller annet sted på vei til/fra vanntempmåleren, men det er ikke sikkert..
Hadde bilen igjen til etterkontroll hos Aaby auto, hvor den nok en gang ble underkjent, og de diskuterte fortsatt hvorvidt rattet mitt var orginalt..
Dette resultert i litt sinne fra min side og følgende brev er skrevet og sendt til aaby auto og iglebæk(med øsnke om at det sendes oppover i systemet)
Hei, jeg klarer ikke noe sted å finne kontaktinfomasjon for mazda-importøren (evt hovedkontoret
for forhandlerene, da jeg ikke vet hvordan strukturen i deres organisasjon ser ut) i Norge,
kunne du ha hjulpet meg og sendt denne videre slik at rette vedkommende i systemet
får denne informasjonen og kan hjelpe til med å forbedre kundeopplevelsen for nåværende
og kommende mazda-eiere?
(Jeg har også sendt en kopi direkte til Aaby auto)
Hei, vil fortelle litt om hvordan jeg som kunde har opplevd Aaby auto.
(Mitt navn er Christopher XXXXXX, og jeg kjører en mx-5 med regnr XXXXX)
Jeg kom første gang til Aaby auto i 2001 for å få tatt en eu-kontroll av bilen min.
Kontrollen gikk etter min oppfatning ganske greit, men bilen ble underkjent pga uorginalt ratt.
Jeg var på dette tidspunktet helt fersk eier av bilen og kunne ikke annet enn å tro på mekanikeren
som fortalte meg dette, det er jo tross alt et merkeverksted vi snakker om her.
Så måtte jeg da ut og skaffe et bevis på at dette rattet var godkjent for bilen min,
jeg klarte å fremskaffe et tuv-godkjenningspapir på rattet og fikk bilen eu-godkjent.
(Noen uker etterpå snakket jeg med en mx-5 entusiast og han kunne fortelle meg at rattet var orginalt,
og jeg ble da noe ovverrasket over verkstedet, men avskrev det som en glipp fra deres side.)
Neste gang jeg var i kontakt med Aaby Auto tror jeg var i forbindelse med at jeg hadde kollidert min bil,
og fikk den reparert for nærmere 70000 kr.
Dette har jeg forsåvidt ingenting å utsette på.
Så i 2004 hadde jeg bilen inne hos Aaby igjen, denne gangen for å få byttet noen pakninger i motoren etc.
Da jeg hentet bilen, dro jeg for å bytte dekk, og oppdaget da at det randt olje av bilen min, jeg åpner panseret og
ser umiddelbart at toppdeksel ikke er skrudd til og at selve bolten ligger løst oppe på toppen. Ringer umiddelbart til
Aaby auto og får beskjed om å komme tilbake med bilen slik at de kan få fikset det.
Jeg fikk tilbake bilen dagen etter med unnskyldning om at innleid hjelp ikke var så bra som man kunne ønske seg.
Hva slags signaler sender dette til kunden når man leverer ut en bil som ikke engang er skrudd sammen, hvilke andre
store tabber er det utført på bilen min som jeg ikke oppdager med en gang?
Hva om dette hadde vært bremsene mine?
Neste gang jeg nå benytter deres verksted er eu-kontroll i år, da fikk jeg tre merknader:
1. Ratt var uorginalt
2. Batteriet var ikke godt nok festet
3. CO-utslippet på bilen var skyhøyt over tillatte verdier.
Mine kommentarer til disse merknadene:
1. Det er fantastisk uprofesjonellt av et merkeverksted å ikke gjenkjenne orginaldeler på "egen" bil,
og så i tillegg blånekte når jeg påpeker at rattet er orginalt.
En telefonsamtale til Mazda Norges deleavdeling ga meg delenr på rattet som sitter i min bil.
Jeg ringte så til Aaby auto og ga dere navnet på han jeg hadde snakket med og det ble sjekket
opp av dere, og jeg fikk en beklagelse av dere på telefon, med lovnad om gratis etterkontroll av bilen.
Denne etterkontrollen ble foretatt i dag 9.november, og selv nå var det en av deres ansatte som forsøkte
å påstå at rattet var uorginalt selv om han satt med tegningen av det på skjermen foran seg.
2. Etter å ha lagt igjen antagelig over 80000 kr hos dere ble jeg litt overrasket over at mekaniker som utført
kontroll av bilen ikke hadde tid til å bruke under 2 minutter på å flytte og stramme bøylen som sitter over batteriet.
3. CO-utslippet er det ingenting å si på, men da bilen var på etterkontroll ble den igjen målt til for høy verdi.
Dette var overraskende for meg, men jeg betviler ikke at deres apparater er korrekte.
Det som derimot var ille var når jeg fortalte at jeg for to dager siden hadde fått målt bilen til godt innenfor
korrekte verdier, fikk jeg en kommentar om at da burde jeg heller ta med meg bilen dit. Ikke noe forslag
om at jeg kunne sette opp en time for undersøkelse.
Så jeg må si at jeg sjelden har opplevd maken til arrogant og lite kompetent behandling av kunde og bil noensinne.
Med tanke på hva jeg har oppelvd hos dette verkstedet, og hva jeg har lagt igjen av penger så vil jeg kalle meg selv frem til nå en lojal kunde.
Og når jeg i tillegg er en potensiell kunde for ihvertfall 5 biler de neste 15-20 årene syns jeg det er helt utrolig at Mazda som merkeverksted
og forhandler kan behandle meg slik.
Jeg håper inderlig at det er et fåtall kunder som har hatt like uheldig opplevelse som meg med servicen de har fått.
Det er synd at jeg som meget fornøyd mazdaeier skal helt miste lysten til å kjøpe ny mazda pga servicen jeg her har opplevd.
Jeg ønsker ikke med denne eposten kun å klage, men heller gi dere noen tips til hvordan kunder ikke skal behandles,
slik at andre kan slippe å oppleve den frustrasjonen jeg har følt.
Christopher - ikke en fornøyd kunde
Hadde bilen igjen til etterkontroll hos Aaby auto, hvor den nok en gang ble underkjent, og de diskuterte fortsatt hvorvidt rattet mitt var orginalt..
Dette resultert i litt sinne fra min side og følgende brev er skrevet og sendt til aaby auto og iglebæk(med øsnke om at det sendes oppover i systemet)
Hei, jeg klarer ikke noe sted å finne kontaktinfomasjon for mazda-importøren (evt hovedkontoret
for forhandlerene, da jeg ikke vet hvordan strukturen i deres organisasjon ser ut) i Norge,
kunne du ha hjulpet meg og sendt denne videre slik at rette vedkommende i systemet
får denne informasjonen og kan hjelpe til med å forbedre kundeopplevelsen for nåværende
og kommende mazda-eiere?
(Jeg har også sendt en kopi direkte til Aaby auto)
Hei, vil fortelle litt om hvordan jeg som kunde har opplevd Aaby auto.
(Mitt navn er Christopher XXXXXX, og jeg kjører en mx-5 med regnr XXXXX)
Jeg kom første gang til Aaby auto i 2001 for å få tatt en eu-kontroll av bilen min.
Kontrollen gikk etter min oppfatning ganske greit, men bilen ble underkjent pga uorginalt ratt.
Jeg var på dette tidspunktet helt fersk eier av bilen og kunne ikke annet enn å tro på mekanikeren
som fortalte meg dette, det er jo tross alt et merkeverksted vi snakker om her.
Så måtte jeg da ut og skaffe et bevis på at dette rattet var godkjent for bilen min,
jeg klarte å fremskaffe et tuv-godkjenningspapir på rattet og fikk bilen eu-godkjent.
(Noen uker etterpå snakket jeg med en mx-5 entusiast og han kunne fortelle meg at rattet var orginalt,
og jeg ble da noe ovverrasket over verkstedet, men avskrev det som en glipp fra deres side.)
Neste gang jeg var i kontakt med Aaby Auto tror jeg var i forbindelse med at jeg hadde kollidert min bil,
og fikk den reparert for nærmere 70000 kr.
Dette har jeg forsåvidt ingenting å utsette på.
Så i 2004 hadde jeg bilen inne hos Aaby igjen, denne gangen for å få byttet noen pakninger i motoren etc.
Da jeg hentet bilen, dro jeg for å bytte dekk, og oppdaget da at det randt olje av bilen min, jeg åpner panseret og
ser umiddelbart at toppdeksel ikke er skrudd til og at selve bolten ligger løst oppe på toppen. Ringer umiddelbart til
Aaby auto og får beskjed om å komme tilbake med bilen slik at de kan få fikset det.
Jeg fikk tilbake bilen dagen etter med unnskyldning om at innleid hjelp ikke var så bra som man kunne ønske seg.
Hva slags signaler sender dette til kunden når man leverer ut en bil som ikke engang er skrudd sammen, hvilke andre
store tabber er det utført på bilen min som jeg ikke oppdager med en gang?
Hva om dette hadde vært bremsene mine?
Neste gang jeg nå benytter deres verksted er eu-kontroll i år, da fikk jeg tre merknader:
1. Ratt var uorginalt
2. Batteriet var ikke godt nok festet
3. CO-utslippet på bilen var skyhøyt over tillatte verdier.
Mine kommentarer til disse merknadene:
1. Det er fantastisk uprofesjonellt av et merkeverksted å ikke gjenkjenne orginaldeler på "egen" bil,
og så i tillegg blånekte når jeg påpeker at rattet er orginalt.
En telefonsamtale til Mazda Norges deleavdeling ga meg delenr på rattet som sitter i min bil.
Jeg ringte så til Aaby auto og ga dere navnet på han jeg hadde snakket med og det ble sjekket
opp av dere, og jeg fikk en beklagelse av dere på telefon, med lovnad om gratis etterkontroll av bilen.
Denne etterkontrollen ble foretatt i dag 9.november, og selv nå var det en av deres ansatte som forsøkte
å påstå at rattet var uorginalt selv om han satt med tegningen av det på skjermen foran seg.
2. Etter å ha lagt igjen antagelig over 80000 kr hos dere ble jeg litt overrasket over at mekaniker som utført
kontroll av bilen ikke hadde tid til å bruke under 2 minutter på å flytte og stramme bøylen som sitter over batteriet.
3. CO-utslippet er det ingenting å si på, men da bilen var på etterkontroll ble den igjen målt til for høy verdi.
Dette var overraskende for meg, men jeg betviler ikke at deres apparater er korrekte.
Det som derimot var ille var når jeg fortalte at jeg for to dager siden hadde fått målt bilen til godt innenfor
korrekte verdier, fikk jeg en kommentar om at da burde jeg heller ta med meg bilen dit. Ikke noe forslag
om at jeg kunne sette opp en time for undersøkelse.
Så jeg må si at jeg sjelden har opplevd maken til arrogant og lite kompetent behandling av kunde og bil noensinne.
Med tanke på hva jeg har oppelvd hos dette verkstedet, og hva jeg har lagt igjen av penger så vil jeg kalle meg selv frem til nå en lojal kunde.
Og når jeg i tillegg er en potensiell kunde for ihvertfall 5 biler de neste 15-20 årene syns jeg det er helt utrolig at Mazda som merkeverksted
og forhandler kan behandle meg slik.
Jeg håper inderlig at det er et fåtall kunder som har hatt like uheldig opplevelse som meg med servicen de har fått.
Det er synd at jeg som meget fornøyd mazdaeier skal helt miste lysten til å kjøpe ny mazda pga servicen jeg her har opplevd.
Jeg ønsker ikke med denne eposten kun å klage, men heller gi dere noen tips til hvordan kunder ikke skal behandles,
slik at andre kan slippe å oppleve den frustrasjonen jeg har følt.
Christopher - ikke en fornøyd kunde
-
- Moderator
- Medlemsnummer: 114
Kanonbra 
håper de får seg en skikkelig advarsel som forhandler...
Det er desverre sånt man opplever og dermed stoler man ikke mer på et merkeverksted enn på et hvilket som helst annet autorisert verksted..
Jeg har nett fått innkalling til PKK og den skal tas hos NAF... tar ingen sjanser..

håper de får seg en skikkelig advarsel som forhandler...
Det er desverre sånt man opplever og dermed stoler man ikke mer på et merkeverksted enn på et hvilket som helst annet autorisert verksted..
Jeg har nett fått innkalling til PKK og den skal tas hos NAF... tar ingen sjanser..

2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
- Vidar
- Moderator
- Medlemsnummer: 249
Tar bestandig PKK hos NAF jeg også..
Siste gang jeg hadde bilen min inn til Aaby, så var jeg heller ikke førnøyd. Forskjermen har en annen fargenyanse enn resten av bilen.. Forrige gang de retta opp bilen, så ble det rett farge. Men da var det en annen oppretter..
Siste gang jeg hadde bilen min inn til Aaby, så var jeg heller ikke førnøyd. Forskjermen har en annen fargenyanse enn resten av bilen.. Forrige gang de retta opp bilen, så ble det rett farge. Men da var det en annen oppretter..
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
- Fred
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 518
Har ikke vært innom mange forhandlere med miatan, men Aaby er den værste. Snakka med de tre ganger og alle gangene er det "ÅÅÅ er den importert. DA blir det vanskelig da" Ikke "ok, importert ja. dette fikser vi. kan ta noe tid, men skal høre jeg" (dog er bilene ganske like, men)
Jeg har endt opp med å ikke bruke Aaby Auto i det hele tatt. Mazda forhandlere i Hønefoss ble nedlagt (tatt over av Tronrud bil som ikke har egne mazda folk) så jeg velger heller å ta turen litt lenger til oslo eller Roa..
Takker for supert brev til de. Om du får noen svar så post de her. Så får vi finne fram poster med aaby auto saker og sende de =)
Jeg har endt opp med å ikke bruke Aaby Auto i det hele tatt. Mazda forhandlere i Hønefoss ble nedlagt (tatt over av Tronrud bil som ikke har egne mazda folk) så jeg velger heller å ta turen litt lenger til oslo eller Roa..
Takker for supert brev til de. Om du får noen svar så post de her. Så får vi finne fram poster med aaby auto saker og sende de =)
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
- Fred
- 7200 RPM
Når jeg søkte på Aaby auto på forumet fikk jeg faktisk opp vel så mange "jeg er veldig fornøyd med Aaby" som de som hadde negative erfaringer.
Så er kanskje ikke så lett å samle poster om hvor dårlige/negative de har vært mot oss
Så er kanskje ikke så lett å samle poster om hvor dårlige/negative de har vært mot oss

-
- Christopher
- 0 RPM
- Christopher
- 0 RPM
- Fred
- 7200 RPM
Jeg må heller kværulere på det. Hvor mange modeller har mazda hatt gjennom tidene? Hvor mange utgaver/versjoner av hver bil. antall facelifts, osv, osv... Det er MANGE utgaver å vite om. Da er det ikke SÅ lett å vite at f.eks 92 mazda mx-5 kom med momo, men send 92 og tidlig 93 var det ikke osv.EITO wrote:Jeg fikk problemer med han som skulle godkjenne bilen min også (biltilsynet), men jeg fikk ham til å ringe Hegre (mazdaforhandler i Sandnes), og de bekreftet at bilen ble levert med momo-ratt. At et mazdaverksted ikke vet dette, er latterlig.
Så jeg mener at det er forståelig at de ikke vet det i utgangspunktet (selv om de burde eventuelt sjekke når saken dukka opp), men med engang eieren sier at det er orginalt må de iallefall sjekke det opp og ta eieren seriøst..
- Mazdafreaks
- 7200 RPM
co på over 8 er da ikkje litt over grensen
Ville byttet tennplugger tennkabler og lånt meg en luftmengdemåler, lambdaen kan vera gåen.. eg fikk min na igjennom eu med co på 0,48 uten cat men da med opnet luftmengdemåler som eg justerte og nye tennplugger. kabler og lambda fra www.mx5parts.co.uk Og denne motoren var kun gått 202000 miles..
med selvjustert lavkomprisjon og brukte olje en liter olje per 50 mil..

1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
- Mazdafreaks
- 7200 RPM
Hvorfor ikkje denne funket da greit på min mx5, denne gav da riktige verdier, den gamle var ødelagt og gav feil signaler... Hva er gale med denne da http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... 15dad32b26
trodde dette var den samme som de leverte oem eg..
trodde dette var den samme som de leverte oem eg..
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,