Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Med det utvalget og tilhørende lave prisene på MX-5 for tiden blir det for dumt å kjøpe en med "feil" veiv mener nå jeg.
Men nå mener jo samme person at det er dumt å kjøpe 1.6 når det finnes 1.8 der ute også .
rt wrote:Veiledning for å sjekke moment på bolter o.l. (ikke begrenset til veiv):
1. Finn frem momentnøkkel.
2. Sett denne til rett moment.
3. Trekk så til den gitte bolten til momentnøkkel sier "klikk".
4. Sett deg ned og vær fornøyd med vel utført arbeid.
Kan fortsatt være for hardt satt til..
Beklager, glemte å nevne at med å skru andre veien så er det mulig å løsne bolter også......
Litt vanskelig og utelukke 90-91 modeller med den gamle veiven også når en skal kjøpe bil. det er jo disse modellene det er importert mest av. dessuten så har jo den generelle tekniske standen mer å si en om den har den nye veiven eller ikke. er f.eks soft toppen slitt/defekt er dette også en kostbar reperasjon...Jeg kjøpte bilen for ca 1 mnd. siden og har nå konstatert at den har defekt veiv, men jeg synes fortsatt at jeg gjorde et godt kjøp da bilen ellers er i bra stand.
PÅ gamle filmstjerna rundet bilen over 201000 miles uten problemer med denne bolten, ikkje noe å bekymre seg om, bare ikkje la uvitende ta jobben med ett bytte..
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
_mx5_Rune_ wrote:synes også at dette virker litt naivt..
Dette har vel INGENTING med naivitet å gjøre? Rådet til meg og Vidar var vel bare at hvorfor ta sjangsen når utvalget av alternative biler er så stort...?
Det er jo f.eks. akkurat idag når det IKKE engang er sesong for slike biler, 10 stk fra 90-97 på finn, og over 20 stk (90-97) til salgs på Autodb.....
Personlig hvis jeg skulle kjøpt en NA nå hadde jeg selvsagt gått for en 94 modell med 1.8 l. (helst med torsen diff). Har selv ødelagt en 1.6 diff pga for mye moment i motoren, og har oppgradert diff og akslinger till 1.8 l.
Og poenget vårt er SELVSAGT ikke at en heller skal kjøpe en 92 modell i dårlig stand framfor en 90 modell i god stand... 8O Trodde det var UNØDVENDIGT å nevne...
Jeg har ihvertfall sett 6-7 stk her på forumet som har hatt trøbbel med veiven, og hatt store og dyre reperasjoner på dette. I flere av tilfellene er det mekanikere som liksom skal ha brukt rett moment.....
Og husk... "svakheten" (om man kan kalle den det...?) er fortsatt der etter at en har reparert. Jeg vet selvsagt at disse feilene som regel har oppstått ved at noen har brukt feil moment på bolt, og at korrekt moment og loctite i gjengene stort sett er en sikker måte å unngå dette på.... men igjen... hvis noen spør meg om råd, sier jeg... "hvorfor ta sjangsen...? "
Jeg skjønner ikke helt hva som blir dyrt når dette ryker, noen som har en link? Er det en no-interference motor, så skal ikke så mye ryke? Og veiva er jo ikke ødelagt, det er jo fult mulig å fikse den, det er helle festeanordning til regdrev som må fikses..
rt wrote:
Så lenge det ikke er en feil på dette allerede er det ingen risiko med disse bilene så lenge man er påpasselig selv. hvis du kjøper en 90 modell, kjøp en ny bolt og kile (koster 160kr) og bruk en god loctite på bolten, og stram med helt nøyaktig moment - du vil da aldri få problemer med dette.
Er det slik at en orginal kile som ikke er slitt vil være helt lik en ny bolt og kile til 160kr? man får ikke kjøpt en bedre kile som man kan bruke?
Blir litt gal av å tenke på det her. Har en bil som er fin. 91 mod med gammel veiv. Skal jeg kjøpe eller ikke. snufs. Tenker å velge en som har ny type, men for øyeblikket er det ingen der ute som er aktuelle. Så må isåfall vente til det kommer noen til salgs. Ellers skal jeg ta sjansen å kjøpe denne. og sjekke bolten jevnlig?..
Hvordan kan jeg se om kilen er slitt og dårlig når jeg ser på bilen?
rt wrote:
Så lenge det ikke er en feil på dette allerede er det ingen risiko med disse bilene så lenge man er påpasselig selv. hvis du kjøper en 90 modell, kjøp en ny bolt og kile (koster 160kr) og bruk en god loctite på bolten, og stram med helt nøyaktig moment - du vil da aldri få problemer med dette.
Er det slik at en orginal kile som ikke er slitt vil være helt lik en ny bolt og kile til 160kr? man får ikke kjøpt en bedre kile som man kan bruke?
Problemet er ikke hverken kilen eller bolten, men sporet kilen sitter i. Nei, det er ikke mulig å benytte andre bolter eller kiler, det finnes kun en type av hver av disse som er riktig.
Min bolt hadde sittet perfekt i 15 år da jeg skiftet den.
HansT wrote:
Personlig hvis jeg skulle kjøpt en NA nå hadde jeg selvsagt gått for en 94 modell med 1.8 l. (helst med torsen diff).
94-95mod med 1,8l med torsen diff, ville også vært mitt opplagte valg om jeg skulle kjøpt meg NA i dag.
HansT wrote:
Og poenget vårt er SELVSAGT ikke at en heller skal kjøpe en 92 modell i dårlig stand framfor en 90 modell i god stand... 8O Trodde det var UNØDVENDIGT å nevne...
For oss som har 90 modeller i bra stand er dette et viktig poeng!
HansT wrote:
Jeg har ihvertfall sett 6-7 stk her på forumet som har hatt trøbbel med veiven, og hatt store og dyre reperasjoner på dette. I flere av tilfellene er det mekanikere som liksom skal ha brukt rett moment.....
Jeg kan bekrefte siste delen av dette punktet, min regreim ble skiftet hos Mazda på Østerås, hvor de ble gjort klar over hvor viktig det var og følge rett service anvisning når dette ble gjort, likevel kom problemt etter 30000km på min bil. Så mye for kvaliteten på det mazda verkstedet
Istedet for å starte en ny tråd, fortsetter jeg heller på denne.
Miataen min(91 mod) har en rar lyd iblandt. Høres ut som ventilbank eller noe. men det kommer fra reimhjulet/veiva. En bitteliten prut med olje og lyden er borte i noen dager, for så å påføre en ny sprut. Er også avhengig av utetemp og fuktighet i luften. Er det veivtappen eller bare friksjon eller hva?
friskus wrote:Istedet for å starte en ny tråd, fortsetter jeg heller på denne.
Miataen min(91 mod) har en rar lyd iblandt. Høres ut som ventilbank eller noe. men det kommer fra reimhjulet/veiva. En bitteliten prut med olje og lyden er borte i noen dager, for så å påføre en ny sprut. Er også avhengig av utetemp og fuktighet i luften. Er det veivtappen eller bare friksjon eller hva?
Et godt tegn paa at du er i ferd med og faa problemer med veiva er at bilen hakker og gaar ujevnt opp til caa 3000-400 rpm (maa i noen tilfeller nesten true den over dette turtallet(men over dette gaar den normalt)), et annet faretegn er at om det er kast i veivhjulet, da baa du ablolutt sjekke narmere.
friskus wrote:Istedet for å starte en ny tråd, fortsetter jeg heller på denne.
Et godt tegn paa at du er i ferd med og faa problemer med veiva er at bilen hakker og gaar ujevnt opp til caa 3000-400 rpm (maa i noen tilfeller nesten true den over dette turtallet(men over dette gaar den normalt)), et annet faretegn er at om det er kast i veivhjulet, da baa du ablolutt sjekke narmere.
(manglet de norkse tegnen paa denne maskinen )
Dammit...Det hørtes ut som min motor det...sukk
jaja...ny motor er forhåpentlig vis på vei til uka
Hadde igrunn aldri sjekket selve veivhjulet, men ser nå at jeg faktisk har den nye veiva selv om VIN-nummeret skulle tilsi noe annet! Litt snodig, men veldig hyggelig å se
Medlem nr. 424
-92 miata Sort
-91 mx5 BRG -07 BMW 325d Msport
x 94 Saab 9000 CS 2.3 Turbo
x 88 Holden Commodore 3.0 Turbo
x 87 Honda CRX
Stian wrote:Hadde igrunn aldri sjekket selve veivhjulet, men ser nå at jeg faktisk har den nye veiva selv om VIN-nummeret skulle tilsi noe annet! Litt snodig, men veldig hyggelig å se
Det at biler med VIN-nummer lavere en 209446 har "short nose" gjelder bare for Miata.
Min MX-5 har også lavere nummer en det, men har likevel "big nose"