Jeg tenkte jeg skulle introdusere med etter å ha lusket litt rundt på forumet deres en stund..
Jeg heter Jon Anders, er 33 år, jobber med bil (Audi) , og har veldig lyst på en MX-5!!
Jeg kjører i dag en av de siste E30 BMW'ene med den største motoren som var å oppdrive i 1991.. (var ikke 316i noe av det råeste som fantes i 1991?? He he....) Denne har fungert perfekt for meg så lenge jeg har hatt den den, men den kan vel neppe kalles spennende eller morsom bortsett fra på hytteveier midtvinters med myke 1 meters brøytekanter..
Jeg har i tillegg en motorsykkel (2001 CBR 929rr) som har fungert som hovedtransportmiddel og nytelsesmiddel i sommermånedene.
Nå er planen å kutte litt kostnader ved å gå over til kun et kjøretøy, helst uten å miste muligheten til å kose seg på svingete landeveier i inn og utland og kanskje også ha muligheten til å få kjørt litt på bane, nå på fire i stedet for to hjul...
Har etter mye tenking og lesing av det jeg jeg har kommet over på nettet funnet ut at en MX-5 kan være bra både med tanke på at jeg vil ha noe som er morsomt å kjøre og som funker i hverdagen.
Hva slags MX-5 det blir på meg er selvfølgelig avhengig av hva banken synes er sunt å kombinere med lån på leilighet, men jeg håper det skal la seg gjøre å tøye strikken såpass at jeg kan skaffe meg en NB av et eller annet slag. Helst en med 1.8 liters motor, diffbrems og skinnseter.
Jeg har i den forbindelse noen spørsmål

1: Er det vesentlige forskjeller på en 2001 (MK2.5??) og en 1998 (MKII??) bortsett fra utseende? Er lyset for eksempel mye bedre på den nyeste utgaven enn på den som kom i 1998?
2: Jeg har fått med meg at 1.8 liters motoren i noen av bilene ikke har hydrauliske ventilløftere, gjelder dette alle fra 1998? Hvordan er det med den lille motoren?? Har Mazda gått bort fra hydrauliske løftere her også?
3: Er jeg nødt til å kjøpe bil med 1.8 liters motor for å få en bil med diff. brems hvis jeg skal ha en standard bil fra 1998 eller nyere?
4: Er det noen av dere som har erfaring med å ta inn disse bilene fra Tyskland? Noe spesielt jeg skal passe meg for (bortsett fra det å ikke kjøpe bil i Hamburg eller andre steder der Tyskerne dumper dritten sin så vi lure Nordmenn kan ta det med videre nordover..) ??
5: Hvis det viser seg å bli for dyrt med en forholdsvis ny 1.8.. Er det da bare dumt å kjøpe en 1.6 NB? Jeg tenker da på at denne har blitt "tung" og kanskje bare er noe som er laget for de som synes at bilen er "søt" og ikke er så opptatte av kjøreglede men mere av å kunne gli av gårde med vinden i håret på fine sommerdager..
6: Er det store forskjeller på forsikringspriser på 1.6 og biler med den "store" motoren?
Det ble mange spørsmål, og det kommer garantert flere hvis ting går min vei sånn at jeg får skaffet meg en "frisørracer" en gang på nyåret/våren 2006

Kjør fint!
Jon Anders