Jeg vil gjerne introdusere meg!

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
JonA
500 RPM
500 RPM
Status: Offline

Jeg vil gjerne introdusere meg!

Post by JonA »

Hei! :D

Jeg tenkte jeg skulle introdusere med etter å ha lusket litt rundt på forumet deres en stund..

Jeg heter Jon Anders, er 33 år, jobber med bil (Audi) , og har veldig lyst på en MX-5!!

Jeg kjører i dag en av de siste E30 BMW'ene med den største motoren som var å oppdrive i 1991.. (var ikke 316i noe av det råeste som fantes i 1991?? He he....) Denne har fungert perfekt for meg så lenge jeg har hatt den den, men den kan vel neppe kalles spennende eller morsom bortsett fra på hytteveier midtvinters med myke 1 meters brøytekanter..

Jeg har i tillegg en motorsykkel (2001 CBR 929rr) som har fungert som hovedtransportmiddel og nytelsesmiddel i sommermånedene.

Nå er planen å kutte litt kostnader ved å gå over til kun et kjøretøy, helst uten å miste muligheten til å kose seg på svingete landeveier i inn og utland og kanskje også ha muligheten til å få kjørt litt på bane, nå på fire i stedet for to hjul...

Har etter mye tenking og lesing av det jeg jeg har kommet over på nettet funnet ut at en MX-5 kan være bra både med tanke på at jeg vil ha noe som er morsomt å kjøre og som funker i hverdagen.

Hva slags MX-5 det blir på meg er selvfølgelig avhengig av hva banken synes er sunt å kombinere med lån på leilighet, men jeg håper det skal la seg gjøre å tøye strikken såpass at jeg kan skaffe meg en NB av et eller annet slag. Helst en med 1.8 liters motor, diffbrems og skinnseter.

Jeg har i den forbindelse noen spørsmål :D

1: Er det vesentlige forskjeller på en 2001 (MK2.5??) og en 1998 (MKII??) bortsett fra utseende? Er lyset for eksempel mye bedre på den nyeste utgaven enn på den som kom i 1998?

2: Jeg har fått med meg at 1.8 liters motoren i noen av bilene ikke har hydrauliske ventilløftere, gjelder dette alle fra 1998? Hvordan er det med den lille motoren?? Har Mazda gått bort fra hydrauliske løftere her også?

3: Er jeg nødt til å kjøpe bil med 1.8 liters motor for å få en bil med diff. brems hvis jeg skal ha en standard bil fra 1998 eller nyere?

4: Er det noen av dere som har erfaring med å ta inn disse bilene fra Tyskland? Noe spesielt jeg skal passe meg for (bortsett fra det å ikke kjøpe bil i Hamburg eller andre steder der Tyskerne dumper dritten sin så vi lure Nordmenn kan ta det med videre nordover..) ??

5: Hvis det viser seg å bli for dyrt med en forholdsvis ny 1.8.. Er det da bare dumt å kjøpe en 1.6 NB? Jeg tenker da på at denne har blitt "tung" og kanskje bare er noe som er laget for de som synes at bilen er "søt" og ikke er så opptatte av kjøreglede men mere av å kunne gli av gårde med vinden i håret på fine sommerdager..

6: Er det store forskjeller på forsikringspriser på 1.6 og biler med den "store" motoren?

Det ble mange spørsmål, og det kommer garantert flere hvis ting går min vei sånn at jeg får skaffet meg en "frisørracer" en gang på nyåret/våren 2006 8)

Kjør fint!

Jon Anders :mrgreen:
MeSs
2000 RPM
2000 RPM

Post by MeSs »

Velkommen!
Offtopic: Mye skal du ha for e30'en? Bytte med mellomlegg?
MVh
Marius
JonA
500 RPM
500 RPM

Post by JonA »

Hei! Og takk for velkomsthilsen :)

Jeg har ikke tenkt noe på hvor mye jeg kan få for E30'n ,men noe bytte i en eldre bil enn en 98 modell er uansett ikke veldig aktuelt. Jeg har også litt angst for biler som er importert fra USA (mulig dette er bare tull, men det er nå en gang sånn : )

Ellers takk for tilbudet!

MVH

Jon Anders :)
m1chael
7200 RPM
7200 RPM

Re: Jeg vil gjerne introdusere meg!

Post by m1chael »

JonA wrote:Hei! :D
6: Er det store forskjeller på forsikringspriser på 1.6 og biler med den "store" motoren?
når jeg tok kontakt med IF fikk jeg beskjed om at mx5 var mx5.. åkke hvilken motor som stod i
Tror ikke gjensidige ..som jeg har nå.. oppererer med store forskjeller heller. Forøvrig har nå forsikringen min snart falt ifra 17.000 (IF i fjor: 30% bonus) til 11.000 (gjensidige: 40% bonus) til 6.700 (IF:50% Bonus neste Mars) :)
94 1.8 (Prosjekt)
92 1.6 Brlilliant black C-pakke (delebil/partout)
15 BMW i3 - Batterirakett
07 Honda CR-V - Konebil
x 98 1.8 JR Supercharged
x 91brg
JonA
500 RPM
500 RPM

Re: Jeg vil gjerne introdusere meg!

Post by JonA »

m1chael wrote:
JonA wrote:Hei! :D
når jeg tok kontakt med IF fikk jeg beskjed om at mx5 var mx5.. åkke hvilken motor som stod i
Tror ikke gjensidige ..som jeg har nå.. oppererer med store forskjeller heller. Forøvrig har nå forsikringen min snart falt ifra 17.000 (IF i fjor: 30% bonus) til 11.000 (gjensidige: 40% bonus) til 6.700 (IF:50% Bonus neste Mars) :)
Hei!

Hmm.. høres ikke dumt ut! Fint at ikke forsikringsprisene skal være avgjørende for hva slags MX-5 jeg velger da :D

Har forresten funnet en som ser fin ut her.. http://www.mobile.de/SIDmkQNdZlgRsrVQ.H ... 179756474& Eller hva tror dere?
m1chael
7200 RPM
7200 RPM

Post by m1chael »

Personlig synes jeg denne er noe av det peneste jeg har sett på lenge...veldig lenge. Ikke dumt at det er en 10th anniversary heller... sukk

Image

Image

Image

Image

Image

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Mazda-Mi ... 5553QQrdZ1
94 1.8 (Prosjekt)
07 Honda CR-V - Konebil
x 98 1.8 JR Supercharged
x 91brg
JonA
500 RPM
500 RPM

Post by JonA »

Den var veldig fin den der, men jeg kommer nok aldri til å kjøpe noe som er stylet og med svære hjul og greier.. Tror jeg vil ha noe som er så orginalt som mulig jeg. Så kan heller jeg gjøre som jeg vil senere :D
m1chael
7200 RPM
7200 RPM

Post by m1chael »

fornuftig :)

Er faktisk den bilen jeg har sett som kunne ha blitt forvekslet med en Mazdaspeed :)
94 1.8 (Prosjekt)
07 Honda CR-V - Konebil
x 98 1.8 JR Supercharged
x 91brg
motorhead
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 201

Post by motorhead »

Da jeg kjøpte min 10th Anniversary i fjor, kunne jeg tatt inn en selv fra Tyskland for 170K, den hadde gått 56K km. Kjøpte min i Norge for noe mer, og 36K på teller`n. Den har samme farge som bilen m1chael fant over. Og følgende utstyr:

Six Speed Manual transmission
Innocent Blue mica paint
Blue soft top and tonneau cover
Two tone black leather and blue suede-look interior trim
Colour coordinated Nardi leather steering wheel & gear shift knob
Chrome plated trim around the speedometer and tachometer
Carbon fibre look trim on centre console
Highly polished 15" alloy wheels
10th Anniversary carpet mats
Bilstein shock absorbers

Ang. forsikring betaler jeg like mye på denne med 1,8, som på den forrige 1,6 90hk. MX-5 er MX-5, i følge mitt forsikringsselskap.

Ville leita opp en med diff. av noe slag hvis du skal kjøre på bane. Selv min gamle med 90hk spant på innerhjulet ved aktiv kjøring. Med torsen-diff, som jeg har nå, kan jeg gå tidlig på gassen ut av svinger, som f.eks. Slakter`n, uten hjulspinn.

Lykke til, og velkommen :D
- 18 Audi A5 2.0 TFSI quattro

x 13 Porsche Boxster

x 19 Golf GTI Performance

x -15 Audi A4 1,8 TFSi Avant q

x -13 Audi A4 1,8 TFSi Lim

x -09 Folkevogn Scirocco

x -99 MX-5 10th Anniversary 835/7500

x -96 MX-5 1,6 Classic red
JonA
500 RPM
500 RPM

Post by JonA »

motorhead wrote:Da jeg kjøpte min 10th Anniversary i fjor, kunne jeg tatt inn en selv fra Tyskland for 170K, den hadde gått 56K km. Kjøpte min i Norge for noe mer, og 36K på teller`n. Den har samme farge som bilen m1chael fant over. Og følgende utstyr:

Six Speed Manual transmission
Innocent Blue mica paint
Blue soft top and tonneau cover
Two tone black leather and blue suede-look interior trim
Colour coordinated Nardi leather steering wheel & gear shift knob
Chrome plated trim around the speedometer and tachometer
Carbon fibre look trim on centre console
Highly polished 15" alloy wheels
10th Anniversary carpet mats
Bilstein shock absorbers

Ang. forsikring betaler jeg like mye på denne med 1,8, som på den forrige 1,6 90hk. MX-5 er MX-5, i følge mitt forsikringsselskap.

Ville leita opp en med diff. av noe slag hvis du skal kjøre på bane. Selv min gamle med 90hk spant på innerhjulet ved aktiv kjøring. Med torsen-diff, som jeg har nå, kan jeg gå tidlig på gassen ut av svinger, som f.eks. Slakter`n, uten hjulspinn.

Lykke til, og velkommen :D
Takk for velkomsthilsen og gode råd Motorhead!

Det høres ut som du har fått tak i gulllbilen! Akkurat en sånn kunne jeg også tenke meg.. 8) Synes vel egentlig at fronten på 2001 og opp bilene ser litt frekkere ut, men jeg kunne helt klart levd med en 1998-2001 også! Er det diffbrems på alle 10th anniversary bilene? Ser det står flere slike på Mobile.de nå også...

Jon Anders
motorhead
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 201

Post by motorhead »

Går ut fra at torsen-diff er standard på 10AE, ja.

Er veldig fornøyd med den jeg har, og kommer aldri til å selge! Tror jeg.....
- 18 Audi A5 2.0 TFSI quattro

x 13 Porsche Boxster

x 19 Golf GTI Performance

x -15 Audi A4 1,8 TFSi Avant q

x -13 Audi A4 1,8 TFSi Lim

x -09 Folkevogn Scirocco

x -99 MX-5 10th Anniversary 835/7500

x -96 MX-5 1,6 Classic red
Post Reply