Tåkelyset bak..

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
Thamun
6500 RPM
6500 RPM
Status: Offline

Tåkelyset bak..

Post by Thamun »

Ettersom jeg snart skal til EU-kontroll med bilen har jeg begynt å sjekke om alt funker på bilen. Da jeg skulle sjekke tåkelyset bak funka det ikke. Så på pæra først men den var fin. Så dro jeg ut bryteren, og det viste seg at det ikke var koblet til noe som helst på baksiden. Kunne heller ikke finne ledningene inne i dashen. Da jeg kjøpte bilen manglet det en bryter helt til høyre (av de tre bryterne). Tenkte da at bryteren helt til venstre var til tåkelyset bak. Kjøpte så en "dummy-bryter" og satt inn der det manglet bryter. Er det mulig at bryteren til tåkelyset bak skal være der? Der var det ledninger med en plugg som passet rett på "dummy-bryteren", men ikke på bryteren helt til venstre. Forrige eier har drevet med litt miks og triks med tåkelys framme og slikt, så jeg er ikke helt sikker på hva som er hva.. Hvordan ser tåkelysbryteren ut? Og hvor mange pins er det på baksiden av den?
Noen med bilde?

Håper dere skjønner hva jeg mener :wink:

Har og hørt noen rykter om at tåkelyset ikke var påkrevd. Stemmer det?
- '90 Miata 1.6l FMII Turbo/FM link

-(X) '94 Mazda 626 1.8i combicoupe, Erebuni Shogun
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 413

Post by glaibilenmin »

Tåkelys er ikke påkrevd så lengst det ikke er montert kan dei ikke si noe men om lampa er der og det ikke viker kan dei sei noe på det
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
steffen
7200 RPM
7200 RPM

Post by steffen »

Biltilsynet er trange på dette. Alt av lys som er montert på bilen skal fungere. Derfor må du enten sette svart teip på det eller skru det av. Jeg har gjort sistnevnte :) Bilen blir mye penere uten det malplasserte tåkelyset.
motorhead
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 201

Post by motorhead »

steffen wrote:Biltilsynet er trange på dette. Alt av lys som er montert på bilen skal fungere. Derfor må du enten sette svart teip på det eller skru det av. Jeg har gjort sistnevnte :) Bilen blir mye penere uten det malplasserte tåkelyset.
Jeg drar i gang med OT, eller kallte ikke Jesus det for lignelse :)

Var russ i Herrens år 1990. Vi hadde en nyyydelig Ford Transit, rød selvfølgelig, hvor alt som var blankt var blankt. Lister, speil, støtfangere osv... Til og med stålfelgene "forkromma" vi, med spraylakk. Var nok litt tidlig ute med "bling-bling"...
Vi skrudde fast noen matchende ekstralys på støtfanger`n, og synes selv bilen blei dødskul 8)

En tvilsom kompis bidro med blålys. Noe som førte til en uslåelig rekord for russebiler mellom Jessheim og Kongeparken ved Stavanger, da vi satt på saftblanderen hver gang vi tok igjen en kolonne med likesinnede.

På veg hjem måtte det selvfølgelig være teknisk kontroll av alle
russebiler :oops:
Hadde en lengre diskusjon ( sannheten er at jeg rodde som et lite helvete ... ) med kontrolløren, som endte med at vi måtte vise bilen igjen innen 1. Juli :D
Vi trakk et lettelsens sukk, mannen var jo ganske bøs og klødde etter å ta oss for et eller annet. DA oppdaga han ledningen fra batteriet som gikk til blålysa... "Hvor går så denne ledningen?" Han var om mulig enda bryskere i røsten. Vi sparka grus og prøvde så godt vi kunne å unngå blikket hans.
"Jo, den går til de lysa i fronten der..." Sa vi, og forventa ikke å bli trodd.

"Alle lys som er på bilen skal virke, så dere bør fikse det også innen dere møter på nærmeste biltilsyn!!"
- 18 Audi A5 2.0 TFSI quattro

x 13 Porsche Boxster

x 19 Golf GTI Performance

x -15 Audi A4 1,8 TFSi Avant q

x -13 Audi A4 1,8 TFSi Lim

x -09 Folkevogn Scirocco

x -99 MX-5 10th Anniversary 835/7500

x -96 MX-5 1,6 Classic red
Thamun
6500 RPM
6500 RPM

Post by Thamun »

Det var jo en fin historie det :lol: hehe

Blir vel sikkert å fjerne tåkelyset bak etterhvert. Blir så stygt bak hvis jeg fjerner det nå. Har en zenderfanger bak med hull for tåkelyset, så da må jeg tette det igjen. Noen som kan si meg litt om selve bryteren til tåkelyset? Hvor den skal være plassert, hvor mange pins bak på bryteren og slikt? Er ikke helt sikker på om den bryteren jeg har er for tåkelyset bak, eller noe som er montert i ettertid for tåkelysa som stod fremme på bilen før.. :|

Silverboy
6500 RPM
6500 RPM

Post by Silverboy »

bryteren som mangler var til Piaa tåkelys foran. bryteren til tåkelyset ble satt på plass der den skulle, og jeg kom aldri så langt så jeg fikk montert det sammen igjen, rett og slett fordi når det ble tatt ut så skulle det aldri inn igjen.. men nå fikk ikke kjøperen til å få tettet hullet bak, og derfor måtte lyset inn igjen, men det kom jeg aldri så langt at jeg fikk testa no rundt det.. det fikk bli kjøpers oppgave.. men han gjorde jo heller ikke noe med det.. grunnen til at det blir vanskelig bak der er at dette ble ettermontert når bilen kom til sveits eller hvor den nå kom først til europa, så ingen ting av ledningsnettet til tåkebaklyset er orginalt.. men det ligger bak der en plass.. mange mange kabelsko og ledninger, alle svarte tror jeg..
problemet er vel ikke å finne ut av ledningene, men å skjønne noe av bryteren vil jeg tro..
-2001 MX5 1.8 Sport
-2019 BMW 320xd
-2014 BMW X1

x (- 90 Miata 1.6T Flyin Miata -)
x (- 89 BMW 327i 755whp)
EspenAndre
Moderator
Moderator
Medlemsnummer: 114

Post by EspenAndre »

Er det ikke bare å fjerne lyset så lenge?

om det er hull det for det kan ikke bety så mye...?
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
Thamun
6500 RPM
6500 RPM

Post by Thamun »

Så det er altså ikke orginalt med tåkelyset på miata? Det forklarer jo endel... Får prøve å måle litt på bryteren med multimeter og se om jeg finner ut av det. Mulig pinnene er helt lik på den bryteren som ligger til salgs på mx5parts.com. Tror jeg så et skjema over bryteren der.

Takk for svar Silverboy! Digger gamlebilen din :mrgreen: Gleder meg sykt mye til sommeren nå! 8) Da har det blitt ny front og sikkert noe annet digg til bilen oxo :D

Post Reply