Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Magnus wrote:hehe... Spørsmålet er vel heller om du er god nok til å kjøre på bane.. Bilen har ikke så mye å si helt i begynnelsen.
hehe.. du har rett i det.
Og jeg er nok ikke god nok i den forstand, jeg har jo aldri prøvd. Men er det hvem som helst som kan kjøre på f.eks gatebil og treffa som klubbene arrangerer på bane? Eller kreves det kurs o.l ?(jeg vet at hjelm er påkrevd).
Men jeg fikk hvertfall svar på at bilen er mulig å kjøre på bane uten å bli ledd av
Har du ikke kjørt på bane før er Japsetreffet til 200SX klubben rette stedet og starte. Det er lagt opp som "kjørekurs" dvs at alle som skal kjøre må gjennom 1 times teori før de slipper ut på banen, hvor kjøreteknikk osv blir gjennomgått. Du har også mulighet til på få med deg en instruktør i bilen noen runder om du ønsker det på dette treffet.Det var heller ikke skremmende mange biler utpå banen samtidig, tror maks i år var 8 biler. Det var også satt opp enkelte sjikaner på banen for å bremse farten noe på de mest utsatte stedene (dette var slik det var lagt opp i år).
Du kan ha det veldig gøy i standard MX-5 på bane. At du blir forbikjørt av noen med mye mer krutt må du regen med. Men utfordrigen er jo og finpusse på egen kjøreteknikk. Kjørte greit i fra Honda CRX med 125HK og hang fint på nye MR2 som har 140HK.
Det jeg savnet mest på min MX5 var bedre bremseeffekt. Så til våren blir det nye skiver og klosser:-)
-1994' Mazda MX-5 1,8MP62 (klassikeren)
-2019' Mazda MX-5 2.0 (den fremtidige klassikeren)
-2012' Nissan Leaf SL (sparebøssa)
-2019' Tesla Model X LR (trekkvogn og hyttebil)
Jeg skal kjøre en del på treff på både Rudskogen og Våler til neste år.
Har en nylig kjøpt en 96 BRG 1.8 som står på vinterlagring.
Har tenkt å kjøre 100% orginalt med unntak av felger i starten slik at jeg lærer meg å kjøre før jeg trimmer noe mer. Håper at 94+ bremsene holder til mitt bruk (Med greenstuff klosser selfølgelig).
Var på Rudskogen med trimmet 323 GT-R og fant fort ut at effekten var til lite nytte når teknikken manglet. Hadde vært gøy med den motoren i MX-5'en da men...
Vi bør samles og stille med mange biler på treff. MX-5 har jo orginalt veiegenskaper som ligger langt over mye annet som kjøres på slike treff i dag.
Jeg kan anbefale "Bil på Bane" treffene som forhåpentligvis blir arrangert like etter Påske. Her er det kun kjøring i fokus og det var sjelden mer enn 5 biler på banen samtidig i 2003. Perfekt hvis det er første gang på banen.
Japsetreffet arrangert av 200SX klubben + CrazyTuning-treffene er det også god plass på.
Kommer ikke til å kjøre på Gatebil da det blir for lite kjøring og mye venting.
Jeg har et forslag.. de som har lyst å kjøre mx5en sin på bane, men ikke har gjort det før kan jo få ordna det så de kan haike en gang på banen med de som har kjørt litt før feks.. eller feks få med seg noen som har kjørt før i sin egen bil i starten.. kan hende det virker mindre skremmende da? noe må man gjøre så folk får lyst å prøve ihvertfall
Det synes jeg var et bra forslag.
Hvis noe tørr så tar jeg gjerne med en passasjer.
Jeg var heldig og fikk sitte på et par runder første gangen på Rudskogen og det var utrolig lærerikt.
Man får på denne måten senket adrenalinnivået til et folkelig nivå samt en formening om bremsepunkt, spor, forbikjøringssoner og generell oppførsel i forhold til annen trafikk på banen.
For min del er det livet før og etter jeg begynte å kjøre på bane.
Kombinasjonen av det å mekke/modifisere på bilen og det å bruke redskapen til sitt fulle på bane er noe av det som gir meg mest her i verden (med klærne på...).
tror jeg trenger noen læretimer for å få best mulig resultat hvis jeg skal kjøre på japsetreffet til neste år... tipper det blir veldi mange fler mx er som stiller opp da....!
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
HF-mx5T wrote:jeg stiller villig opp som "instruktør" og lar mx5 eiere få fortrinnsrett på haiketurer, sålenge de tar sin egen bil utpå etterpå
Bestiller en tur jeg..
Vet ikke om det er så smart egentlig... Kansje jeg må oppgradere litt etter på 8O
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
Er interessert i kjørekurs. Noen som vet om muligheter med både teori og praksis? Evt egne erfaringer. Ser at det er en del mx5 som kjører på Rudskogen på kjøredager. Som nevnt over er det sikkert mye å lære av å få sitte på med en annen noen runder.
sveinsvein wrote:Er interessert i kjørekurs. Noen som vet om muligheter med både teori og praksis? Evt egne erfaringer. Ser at det er en del mx5 som kjører på Rudskogen på kjøredager. Som nevnt over er det sikkert mye å lære av å få sitte på med en annen noen runder.
Det er lite kurs som tilbys de som vil kjøre fort på bane.
Det nærmeste blir å ta lisens og opplæringen som følger med på det.
Du kan lese litt om det her: http://bilsport.no/lisenser-racing/
Vi som er medlem av Sportsvognklubben kan delta på medlemsmøter der banekjøring er tema på møtene.
Sportvognklubben har også dyktige medlemmer som stiller opp og veileder på banedager.
Både som instruktør i din bil og i sine egne biler der du får sitte på.
Det er bare å spørre.
Jeg pleier å la interesserte få sitte på når jeg kjører på Vålerbanen eller Rudskogen (husk hjelm).
Jeg anbefaler deg å bli medlem av Sportsvognklubben, så stiller du opp på medlemsmøter og ferdighetskjøring på Vålerbanen og Rudskogen.
I starten kan du være passasjer, så prøver du deg på banen på egenhånd etter hvert.
Velkommen skal du være
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package