Så lurer jeg på om noen utfra bilde nedenfor kan si noe mer, hvilken del er det som er gåen, noen som kjenner til pris på denne, vet om andre enn mazda som selger denne eller har en slik liggende som de vil selge meg? Håper og få bilen i stand til kjøring med NSK den 01.01.06
Problemer med servo/ servolje
Moderator: Styremedlemmer
- AJF
- 6500 RPM
- Medlemsnummer: 282
- Status: Offline
Problemer med servo/ servolje
Like før jul merket jeg pluteslig at servoeffekten forsvant. En nærmere sjekk i motorrommet avlørte at det var en del som hadde knekt på servopumpa, slik at all servoolje hadde sprutet ut i motorrommet. Lurer på om det er skadlig og bruke bilen uten olje på servoen (jeg kan ikke bare fjærne servoremmen for å hindre pumpa og spinne rundt pga den også driver kompressoren). Hittil er ikke bilen brukt mer enn ca 30km etter at uhellet inntraff.
Så lurer jeg på om noen utfra bilde nedenfor kan si noe mer, hvilken del er det som er gåen, noen som kjenner til pris på denne, vet om andre enn mazda som selger denne eller har en slik liggende som de vil selge meg? Håper og få bilen i stand til kjøring med NSK den 01.01.06

-1994' Mazda MX-5 1,8MP62 (klassikeren)
-2019' Mazda MX-5 2.0 (den fremtidige klassikeren)
-2012' Nissan Leaf SL (sparebøssa)
-2019' Tesla Model X LR (trekkvogn og hyttebil)
-x 1990' Mazda MX-5 1,6MP45
-x 1998' Mazda MX-5 1,8MP62
-x 2004' Mazdaspeed MX-5 1,8T
-
- glaibilenmin
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 413
Pumpa har vel neppe noe særlig godt av å gå uten olje nei...
Og ei ny sann pumpe fra mazda er SVINDYRT...
Og ei ny sann pumpe fra mazda er SVINDYRT...
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers
Prosjekt 96 brg 1,8 mx5
90'Classic red. R.I.P
Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers
Prosjekt 96 brg 1,8 mx5
90'Classic red. R.I.P
Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
- Mazdafreaks
- 7200 RPM
Kan vera eg har en slik liggende eg også, men dette er vel ett rør man lett kan få lagd hos en rørlegger kompis eller noe slikt, 

1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
- Mazdafreaks
- 7200 RPM
Finner eg en slik så får du denne gratis, men har desverre for mye jobbing til etter nyttår, får ikkje sjekket, men stikk innom en rørlegger du eller tess så fikser de dette på stedet, kan ikkje koste for mange tusen kroner dette.
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
- AJF
- 6500 RPM
Takk for detMazdafreaks wrote:Finner eg en slik så får du denne gratis, men har desverre for mye jobbing til etter nyttår, får ikkje sjekket, men stikk innom en rørlegger du eller tess så fikser de dette på stedet, kan ikkje koste for mange tusen kroner dette.

Kanskje jeg skal prøve meg på Tess om Mazda ikke har noen til en fornuftig penge. Den delen som er knekt, på pumpen min, hva er det egentlig? en ventil eller en eller annen form form for nippel eller????
- AJF
- 6500 RPM
681 i usa da kan vel den prisen gange s med 3 for norgecartman wrote:Jeg faar ikke sjekket min naa, men det ser ut som om det er røret som er klemt paa slangen som staar der.
Hvis det er det, saa kan du prøve aa faa lagd en ny slange paa f.eks. Tess. Bare demonter slangen og koblingen.
Slangen koster forresten 681,- paa nettbestilling her i USA, til en NB (1999 mod)

Noen som har en NA som kunne lagt ut et bilde av hvordan dette ser ut?
- glaibilenmin
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 413
Er vel nippel koblingen til oljeslangen som går ned på styre snekka
tess fikser helt sikkert noe sant
tess fikser helt sikkert noe sant
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers
Prosjekt 96 brg 1,8 mx5
90'Classic red. R.I.P
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers
Prosjekt 96 brg 1,8 mx5
90'Classic red. R.I.P
Det du har tatt bilde av er trykkslangen ut av servopumpa, og det eneste du trenger å tenke på er å få dette tett mellom pumpa og tannstanga... Skru løs slangen fra tanstanga, og ta med "mutteren" som sitter i pumpa så kan helt sikkert TESS eller en rørlegger ordne det for deg...
Godt nytt år!
Jon A
Godt nytt år!
Jon A
- AJF
- 6500 RPM
Takk for mange tips, demonterte slangen fra servopumopa til styresnekka i dag og tok den med meg ut på kjøretur.
Første stopp Var Tess på Alnabru. Tess hadde dessverre ikke noen deler de mente kunne brukes til å reparere røret som er knekt, så da bar ferden videre til Ulleren Bil på Alnabru (Mazda), joda mazda kunne skaffe ny slange/rør, 3-4 virkedager i leveringstid og pris ca 1250kr og 350 kroner for branketten som slangen er festet i rett etter servopumpa ("armen" som går ut til dette festet på min er var også knekt). Ikke helt imponert over mazda sin prispolitikk gikk ferden videre til en rørlegger forretning på Bryn, der hadde de nesten en løsning, men så viste det seg at det ikke var riktig stigning på mutterne de bruker i forhold til det som er standard på Mazda.
Så slik det ligger ann nå spøker det for min debut i Helårsklubben 01.01.2006.
Første stopp Var Tess på Alnabru. Tess hadde dessverre ikke noen deler de mente kunne brukes til å reparere røret som er knekt, så da bar ferden videre til Ulleren Bil på Alnabru (Mazda), joda mazda kunne skaffe ny slange/rør, 3-4 virkedager i leveringstid og pris ca 1250kr og 350 kroner for branketten som slangen er festet i rett etter servopumpa ("armen" som går ut til dette festet på min er var også knekt). Ikke helt imponert over mazda sin prispolitikk gikk ferden videre til en rørlegger forretning på Bryn, der hadde de nesten en løsning, men så viste det seg at det ikke var riktig stigning på mutterne de bruker i forhold til det som er standard på Mazda.
Så slik det ligger ann nå spøker det for min debut i Helårsklubben 01.01.2006.
- Mazdafreaks
- 7200 RPM
- MagnusAntony
- 7200 RPM
- AJF
- 6500 RPM
Endelig har jeg fått orden på bilen igjen, etter at prosjekt ble lagt på is når jeg likevel ikke fikk bilen klar til 1. januar kjøring.
Løsningen ble at jeg fikk en kompis av en kompis som er sveiser, til å sveise på kappen som var knekt ytterst på røret og så skrudd dette til servopumpa.
Det var herlig og ta første testtur med mx-5en etter at dette var i orden igjen
Har nå humpet rundt i en Hyundai Accent 1,3 med 83HK i en 1,5mnd så og kjøre bil med neste 100% mer power igjen gjorde dagen for meg

Løsningen ble at jeg fikk en kompis av en kompis som er sveiser, til å sveise på kappen som var knekt ytterst på røret og så skrudd dette til servopumpa.
Det var herlig og ta første testtur med mx-5en etter at dette var i orden igjen

-1994' Mazda MX-5 1,8MP62 (klassikeren)