Drenering,
Moderator: Styremedlemmer
- Mazdafreaks
- 7200 RPM
- Status: Offline
Drenering,
Hei har fått vann på gulvet i bilen min eg,
kjente at dreneringen var nesten tett ligger en plast sak der. er det best å stake den opp eller ned, den er like stor som hullet,

1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
- Karstein313
- 0 RPM
Hadde samme problem, høyre side drenerings rør var tett. Først så fant jeg et lite veksthus med gamle blader øverst, og etter å ha fjernet disse trodde jeg alt var bra, men det viste seg at det hadde kilt seg en stein nederst i dreneringsrøret...
Jeg staket mitt opp (ehh ned), ved å bruke en meter trepinne (myk, dvs kappet rett fra treet), og staket innefra og ut(ehh ovenfra og ned)... og plopp så ble 313 mamma til en 2 grams stor granitt stein.
ca 5 mnd siden nå, både mor og barn (bil og stein) har det bra.
Karstein&313
-----
oppfølgings spørsmål:
foresten er det dreneringen fra "hattehyllen" eller et annet sted?
mitt problem gjaldt dreneringen fra hattehyllen, dvs etter at rainrailen har ledet vannet bak nakkestøttene, så var røret som leder vannet videre ut av bilen tett.
Jeg staket mitt opp (ehh ned), ved å bruke en meter trepinne (myk, dvs kappet rett fra treet), og staket innefra og ut(ehh ovenfra og ned)... og plopp så ble 313 mamma til en 2 grams stor granitt stein.
ca 5 mnd siden nå, både mor og barn (bil og stein) har det bra.
Karstein&313
-----
oppfølgings spørsmål:
foresten er det dreneringen fra "hattehyllen" eller et annet sted?
mitt problem gjaldt dreneringen fra hattehyllen, dvs etter at rainrailen har ledet vannet bak nakkestøttene, så var røret som leder vannet videre ut av bilen tett.
medl# 464
Rød '91 Miata, bsp low-pro, 205/45-16, Concord BarneSete
Rød '91 Miata, bsp low-pro, 205/45-16, Concord BarneSete
- Mazdafreaks
- 7200 RPM
Fikset dette selv natt til julaften med en lang tjukk kabel eg tredde nedi,. og ut kom en slik plugg til interiør matter, hullet er i hattehylla. 

1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
- alex_johnsen
- 500 RPM
Er nok dreneringshullene under kanalene dine som er tette Steffensteffen wrote:Det skvulper fra bilen når jeg bremser, så dreneringshullene må være tette.
For tiden kjører jeg med hardtopp på. Den må vel av hvis jeg skal stake fra hattehylla?
Riktignok virker det som skvulpinga kommer framme en plass. Er det flere dreneringshull?

Mvh-
Med venlig hilsen
Alexander Johnsen
-05 RX8 HP
Alexander Johnsen
-05 RX8 HP
- midget77
- 6500 RPM
- Medlemsnummer: 517
Som nevnt tidligere klippet jeg av en powerledning til en pc og staket med denne. Kostet ikke noe, var passe bøyelig og hadde riktig tykkelse.
Yppelig å stake opp "hattehyllederenering" med.
Yppelig å stake opp "hattehyllederenering" med.
Thorvald
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover
'A' package
Rød, original hardtop.
drenering
Er det noen som har et bilde som viser hvor det hullet til dreneringsrøret er i "hattehyllen"?
Tor Olaf Høiaas
Medlem nr. 449
X: 2007 MX-5 1.8 Stormy Blue
X: 1990 MX-5 1.6 Classic Red
Medlem nr. 449
X: 2007 MX-5 1.8 Stormy Blue
X: 1990 MX-5 1.6 Classic Red
- Fred
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 518
TAKKER. Jeg har spurt mange om de har bilder, men ingen som har svart. har akkurat fått tak i de svarthvit tegningene og skulle sjekke snart, men bilde hjelper godt. =) husker ikke om det er nevnt i denne tråden, men en avkappa strømkabel til pc passer perfekt og er stiv nok til å stake det opp for de som måtte lure.cartman wrote:Dreneringshull i kanalen:
These drain holes are located just behind the seatbelt pillar. They are about ½ inch in diameter, under the carpet and very hard to find. Basically you find them by feel.
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
- midget77
- 6500 RPM
- Medlemsnummer: 517
Jeg lette etter et bilde av hullet i hattehylle men fant ikke noe.
Fint at det er funnet.
Hullene er nesten helt ytterst på hattehylla, skjult under deler av cab-en og teppet som er på hylla.
Da jeg skule kjøpe min miata så jeg flere biler hvor det sto vann baki her, så det er ikke uvanlig å ikke kjenne til dette dreneringshullet.
Det skal også være dreneringshull fra gummilista oppå frontruta og ned et eller annet sted. Jeg har sett noe som ser ut som huller på selve gummilista, men jeg har ikke funnet ut hvor vannet ledes. Er det noen som vet?
Fint at det er funnet.
Hullene er nesten helt ytterst på hattehylla, skjult under deler av cab-en og teppet som er på hylla.
Da jeg skule kjøpe min miata så jeg flere biler hvor det sto vann baki her, så det er ikke uvanlig å ikke kjenne til dette dreneringshullet.
Det skal også være dreneringshull fra gummilista oppå frontruta og ned et eller annet sted. Jeg har sett noe som ser ut som huller på selve gummilista, men jeg har ikke funnet ut hvor vannet ledes. Er det noen som vet?
Thorvald
'A' package
Rød, original hardtop.
'A' package
Rød, original hardtop.
Tar opp denne tråden igjen jeg. merka i dag at d skvulper noe veldig fra kanalene mine, så tenkte jeg skulle sjekke her ang drenering. Men så har jeg da sideskjørt som jeg tror går under og står i veien slik at jeg ikke får drenert.. hjelper ikke bare å stake opp i fra hatthylla da..? Og jeg får i tilegg vann inn der høytalerne skal stå i døra, så lurer på om noen vet hvor dette kan komme fra? Skal ikke normalt komme inn der mellom ruta på utsiden..?
Tips om slanking, fitness og kosthold.
Besøk www.slankmeg.com
Besøk www.slankmeg.com
- Fred
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 518
Ta en kabel. f.eks en gammel pc strøm kabel og satt inn via dreningshullet bak/siden av nakkestøtten.. kommer kabelen ut kommer dreningen ut... om den stopper kan du jo prøve å høre hvor den treffer sideskjørtet og eventuelt bore et lite hull i den slik at det renner ut..friskus wrote:Tar opp denne tråden igjen jeg. merka i dag at d skvulper noe veldig fra kanalene mine, så tenkte jeg skulle sjekke her ang drenering. Men så har jeg da sideskjørt som jeg tror går under og står i veien slik at jeg ikke får drenert.. hjelper ikke bare å stake opp i fra hatthylla da..? Og jeg får i tilegg vann inn der høytalerne skal stå i døra, så lurer på om noen vet hvor dette kan komme fra? Skal ikke normalt komme inn der mellom ruta på utsiden..?
angående sidedørene er det vanlig at det renner vann inn da de som skal fjerne vannet fra dørene ofte er gamle og slitte: http://www.miata.net/garage/weatherstrip/index.html
Men det skal renne like greit ut igjen i bunn av døra. så skal ikke ta noe skadet. om det lagrer seg vann der må du sjekke dreneringshullene i dørene. I golfen min hadde noen tettet disse hullene med silikon (!) så døra var full av vann!
Jeg har dekt høytalerne med plast så de iallefall ikke får vann på seg.
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition