Spredere, kjørelys
Moderator: Styremedlemmer
- fatlaces
- 4200 RPM
- Posts: 436
- Joined: 08 Feb 2005, 01:00
- Location: Sarpsborg
- Contact:
- Status: Offline
Spredere, kjørelys
Hei hei,
jeg har nå endelig kjøpt meg spredere!
Er det slik at jeg bør ta vekk det jeg tror er fester for tauing ?
Kjøpte også med masse ledninger og releer, men trodde egentlig jeg bare kunne koble dem på parkslysene (tror jeg det er, de to små ved siden av blinkerne)..?
Noen som vet om en liten "tutorial" på installasjon av spredere ?
jeg har nå endelig kjøpt meg spredere!
Er det slik at jeg bør ta vekk det jeg tror er fester for tauing ?
Kjøpte også med masse ledninger og releer, men trodde egentlig jeg bare kunne koble dem på parkslysene (tror jeg det er, de to små ved siden av blinkerne)..?
Noen som vet om en liten "tutorial" på installasjon av spredere ?
Bmw Z4 2003, 3.0i
Huyndai Elentra GL 1997 (vinter og bruksbil)
*Mazda MX-5 1990, 1.6
*Toyota Camry 1981 (R.I.P)
Huyndai Elentra GL 1997 (vinter og bruksbil)
*Mazda MX-5 1990, 1.6
*Toyota Camry 1981 (R.I.P)
- Vidar
- Moderator
- Posts: 5500
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 249
- Location: Drammen
- Status: Offline
Det er fester til å bindefast bilen, ikke tauing..
Det kan nok fungere å kople de på parklysene. Men jeg tror det vil bli varmt til en sikring om det kommer 2 ekstra lys der. (de trekker vel ca 9A, 2x55w ?)
Du kan kople slik at relèet får strøm i fra parklysene. Og at du har en bryter inne i kupen som du skrur lysene av med, hvis du skulle ønske det.
Strøm til selve lysene henter du i fra den blå kontaken i motorrommet.
Vet ikke om det er lov å ha de sammen med parklysene. Men det er jo en annen sak. Det er vel tpkelys, og da har du bare lov til å bruke de når det er tåke..
Er noen regler for bruk av ekstralys. Mener det ikke var lov å ha de i "heikjeften" pga for lite høyde i fra bakken.
Så skal vel ekstra lys brukes BARE til det de er beregnet for..
Det kan nok fungere å kople de på parklysene. Men jeg tror det vil bli varmt til en sikring om det kommer 2 ekstra lys der. (de trekker vel ca 9A, 2x55w ?)
Du kan kople slik at relèet får strøm i fra parklysene. Og at du har en bryter inne i kupen som du skrur lysene av med, hvis du skulle ønske det.
Strøm til selve lysene henter du i fra den blå kontaken i motorrommet.
Vet ikke om det er lov å ha de sammen med parklysene. Men det er jo en annen sak. Det er vel tpkelys, og da har du bare lov til å bruke de når det er tåke..
Er noen regler for bruk av ekstralys. Mener det ikke var lov å ha de i "heikjeften" pga for lite høyde i fra bakken.
Så skal vel ekstra lys brukes BARE til det de er beregnet for..
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
Jeg byttet nettopp ut de gamle lyktene med nye, helt like, Bosch lykter fra Torshov. Kostet ca 1200,- pr par og da fulgte det med rele, ledninger, bryter og BRUKSANVISNING......fatlaces wrote:Syns løsningen til Jonaldo var bra, så det er noe sånn jeg går for.
Jeg sleit veldig med å få det til:
Byttet lykter og koblet ledningene likt som på de gamle
Byttet rele og koblet helt likt som det gamle. Også i følge bruksanvisning.
Da jeg startet opp skulle lyktene lyse sammen med parklyset som før, og det gjorde de. Problemet var bare at instrumentbelysning og baklykter ikke fungerte. Bånn gass til Torshov for å hente meg nytt rele og prøvde igjen. Etter å ha byttet ut dette så alt greit ut, men de nye lyktene lyser selv om jeg vipper opp vippelyktene. Da skulle de egentlig ha slukket.
Fant aldri helt ut hvorfor dette skjedde, men lærte meg å leve med det.
Onkel Politi har ikke sagt noe på det, så da er det vel greit.... Kanskje flaks at det har vært mye tåke og drittvær i det siste;)
Hvis du drar innom Torshov så har de en grei manual der. Helt gratis!
Her er en link til en forenklet manual: http://www.torshovbil.no/htmldoc/montereekstralys.html
X 94 MX5 1,8
Driving lights = fjernlysfatlaces wrote:da blir jeg ikke skurk likevel da. og det står "driving lights" på de. kjøpte det istedenfor de det stod "fog lights" på
Medlem 208
'91 MX-5 Special Edition
'02 Renault Kangoo 1,4i aka Postbilen fra Stange
'04 Volvo V40 2,0T Limited Sport Edition
Racing a Hyundai is like the special olympics... even if you win you`re still retarded.
'91 MX-5 Special Edition
'02 Renault Kangoo 1,4i aka Postbilen fra Stange
'04 Volvo V40 2,0T Limited Sport Edition
Racing a Hyundai is like the special olympics... even if you win you`re still retarded.
- fatlaces
- 4200 RPM
- Posts: 436
- Joined: 08 Feb 2005, 01:00
- Location: Sarpsborg
- Contact:
- Status: Offline
jaha det var jo kjempe bra! kanskje de blir for sterke eller noe da.PKD wrote:Driving lights = fjernlysfatlaces wrote:da blir jeg ikke skurk likevel da. og det står "driving lights" på de. kjøpte det istedenfor de det stod "fog lights" på
i mitt hode fungerer det nogenlunde slik; driving lights = kjørelys
men han karen på torshov sa ingenting da jeg sa jeg skulle bruke de som kjørelys.. ordner seg vel.
skal be om litt hjelp fra gode gamle pappa. er ikke helt stødig på slike elektriske ting og vil ikke ødelegge noe heller.
Bmw Z4 2003, 3.0i
Huyndai Elentra GL 1997 (vinter og bruksbil)
*Mazda MX-5 1990, 1.6
*Toyota Camry 1981 (R.I.P)
Huyndai Elentra GL 1997 (vinter og bruksbil)
*Mazda MX-5 1990, 1.6
*Toyota Camry 1981 (R.I.P)
- Pelle
- 7200 RPM
- Posts: 2410
- Joined: 19 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 300
- Location: Jessheim
- Status: Offline
Du blir nok skurk alikevel, med mindre du kobler de slik at de slår seg av når du tenner nærlyset. Du har ikke lov å kjøre med kjørelys og nærlys samtidig.fatlaces wrote:da blir jeg ikke skurk likevel da. og det står "driving lights" på de. kjøpte det istedenfor de det stod "fog lights" på
Hvis jeg ikke tar feil, kalles kjørelys for "daylight driving lights"
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
x-1991 classic red
- fatlaces
- 4200 RPM
- Posts: 436
- Joined: 08 Feb 2005, 01:00
- Location: Sarpsborg
- Contact:
- Status: Offline
de kan gjerne slå seg av når låvedørene kommer opp. de er ment som en liten erstatning inntil det blir for mørkt. men med en egen knapp så kan man jo styre det selv.
men det skulle jo helst ikke vært fjernlys da, det var jo ikke med i planen.
men det skulle jo helst ikke vært fjernlys da, det var jo ikke med i planen.
Bmw Z4 2003, 3.0i
Huyndai Elentra GL 1997 (vinter og bruksbil)
*Mazda MX-5 1990, 1.6
*Toyota Camry 1981 (R.I.P)
Huyndai Elentra GL 1997 (vinter og bruksbil)
*Mazda MX-5 1990, 1.6
*Toyota Camry 1981 (R.I.P)
Dersom du har kvittering og ikke har pakket de opp (eller klarer å pakke de pent ned igjen) får du vel byttet de?
Siden du sa hva du skulle bruke de til var det jo selgeren som solgte deg feil type...
Siden du sa hva du skulle bruke de til var det jo selgeren som solgte deg feil type...
Medlem 208
'91 MX-5 Special Edition
'02 Renault Kangoo 1,4i aka Postbilen fra Stange
'04 Volvo V40 2,0T Limited Sport Edition
Racing a Hyundai is like the special olympics... even if you win you`re still retarded.
'91 MX-5 Special Edition
'02 Renault Kangoo 1,4i aka Postbilen fra Stange
'04 Volvo V40 2,0T Limited Sport Edition
Racing a Hyundai is like the special olympics... even if you win you`re still retarded.
Mine var koblet slik at du slukket da vippelyktene kom opp. Veldig greit å slippe å kødde med to brytere.......fatlaces wrote:de kan gjerne slå seg av når låvedørene kommer opp. de er ment som en liten erstatning inntil det blir for mørkt. men med en egen knapp så kan man jo styre det selv.
men det skulle jo helst ikke vært fjernlys da, det var jo ikke med i planen.
X 94 MX5 1,8
- BaktusBror
- 4200 RPM
- Posts: 432
- Joined: 01 Feb 2006, 01:00
- Medlemsnummer: 534
- Location: Tjøme
- Contact:
- Status: Offline
- midget77
- 6500 RPM
- Posts: 813
- Joined: 01 Sep 2004, 02:00
- Medlemsnummer: 517
- Location: Fredrikstad
- Contact:
- Status: Offline
Jeg mener at jeg på en volvo en gang tilbake i 70 åra koplet kjørelysreleet slik at det hadde jord på nærlys /fjernlys (var to jord på releet synes jeg å huske) og fikk strøm fra parklys. Jeg kan huske feil, det har jeg gjort før.
.

Thorvald
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover
-
- Moderator
- Posts: 5120
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 114
- Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
- Contact:
- Status: Offline
Man skal ha mulighet til å slå av ekstralysene med egen bryter, slik at kun parklysene lyser når man står parkert...
Men de skal også slå seg av automatisk når kjørelysene slås på...
det er da kun nødvendig å betjene bryteren for ekstralys når bilen står parkert/stoppet med park-lysene på...
Sånn har jeg forstått det i alle fall, hadde det slik selv før jeg fikk low pro...
Men de skal også slå seg av automatisk når kjørelysene slås på...
det er da kun nødvendig å betjene bryteren for ekstralys når bilen står parkert/stoppet med park-lysene på...
Sånn har jeg forstått det i alle fall, hadde det slik selv før jeg fikk low pro...
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
X-1992 MX-5
X-1992 Miata