Vinter/Sommer instilling??
Moderator: Styremedlemmer
Vinter/Sommer instilling??
Heisann..
Bilen min er utrolig kald, og samme hvor langt jeg kjører blir den ikke skikkelig varm..
Husker sist vinter tok det 5 min og det var virkelig varmt..
Har byttet luftfilter og thats it!? Kan ikke ha me det og gjøre vel?
Finnes det en bryter for innstilling av sommer/vinter sånn som på en del gamle biler?
Dette er for øvrig en 90 mod.
Bilen min er utrolig kald, og samme hvor langt jeg kjører blir den ikke skikkelig varm..
Husker sist vinter tok det 5 min og det var virkelig varmt..
Har byttet luftfilter og thats it!? Kan ikke ha me det og gjøre vel?
Finnes det en bryter for innstilling av sommer/vinter sånn som på en del gamle biler?
Dette er for øvrig en 90 mod.
Hmm, nei da kan det virke som at noe er galt, enten med kjølesystemet eller selve varmeregisteret... Varmeapparatet i MX5'en er veldig bra faktisk! Ser du har Miata - har de kanskje dårligere varmeapparat?
Medlem nr. 424
-92 miata Sort
-91 mx5 BRG
-07 BMW 325d Msport
x 94 Saab 9000 CS 2.3 Turbo
x 88 Holden Commodore 3.0 Turbo
x 87 Honda CRX
-92 miata Sort
-91 mx5 BRG
-07 BMW 325d Msport
x 94 Saab 9000 CS 2.3 Turbo
x 88 Holden Commodore 3.0 Turbo
x 87 Honda CRX
- Fred
- 7200 RPM
- Posts: 1902
- Joined: 01 Oct 2005, 02:00
- Medlemsnummer: 518
- Location: Hønefoss
- Status: Offline
Prøvde en mx5 (eneste andre jeg har prøvd) og denne ble kanonvarm etter få minutter ble veldig overrasket.
Vår blir varm etterhvert, men tar lang tid iforhold. dvs "normal" lang tid slik som jeg er vant til på andre biler.
har også miata, men dog en hvor air condition ikke fungerer. vet ikke om dette kan spille noen rolle.
Men for å svare på spørsmålet er det etter det jeg har forstått ingen vinter/sommer instillingen nei.
Vår blir varm etterhvert, men tar lang tid iforhold. dvs "normal" lang tid slik som jeg er vant til på andre biler.
har også miata, men dog en hvor air condition ikke fungerer. vet ikke om dette kan spille noen rolle.
Men for å svare på spørsmålet er det etter det jeg har forstått ingen vinter/sommer instillingen nei.
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
- midget77
- 6500 RPM
- Posts: 813
- Joined: 01 Sep 2004, 02:00
- Medlemsnummer: 517
- Location: Fredrikstad
- Contact:
- Status: Offline
Min brukte lang tid før den ble varm, fram til jeg skiftet remostat. Nå er det nok med noen minutter kjøring før den er varm. Husk at varmeapparatet er fra en ordinær 5 seters bil.
Sjekk for å se om kjølevannet blir varmt, kjenn på radiatoren. Jeg husker ikke nå om man kan åpne på toppen av radiatoren (min første nærmest vedlikeholdsfrie bil er min 1989 miata) og måle temp. med et termometer, men det er en mulighet.
Radiatoren har glassfibertopp hvis den er original, så der kan du ikke kjenne ordentlig hvor varm den er. Finn noe metall som kjølevæska går gjennom og kjenn om det blir varmt.
Termostater koster en bagatell også på mazda, hvor du får korrekte pakninger i pakka.
Det er ingen stor jobb å skifte termostat, selv om det er kaldt ute for tiden.
Hvis du har høy temp. på kjølevæska men ikke varme i varmeapparatet kan du ha dritt i varmeapparatregistret, eller en "varmeapparatkran" som ikke åpner ordentlig.
Litt større jobb
men å spyle gjennom varmeapparatet lar seg gjøre selv om det er vinter.
Sjekk for å se om kjølevannet blir varmt, kjenn på radiatoren. Jeg husker ikke nå om man kan åpne på toppen av radiatoren (min første nærmest vedlikeholdsfrie bil er min 1989 miata) og måle temp. med et termometer, men det er en mulighet.
Radiatoren har glassfibertopp hvis den er original, så der kan du ikke kjenne ordentlig hvor varm den er. Finn noe metall som kjølevæska går gjennom og kjenn om det blir varmt.
Termostater koster en bagatell også på mazda, hvor du får korrekte pakninger i pakka.
Det er ingen stor jobb å skifte termostat, selv om det er kaldt ute for tiden.
Hvis du har høy temp. på kjølevæska men ikke varme i varmeapparatet kan du ha dritt i varmeapparatregistret, eller en "varmeapparatkran" som ikke åpner ordentlig.
Litt større jobb

Thorvald
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover
-
- Moderator
- Posts: 5120
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 114
- Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
- Contact:
- Status: Offline
For de som har Miata er det verdt å vite at den termostaten ikke er laget for kalde norge....
er i alle fall det som er sagt før, og som jeg husker i min gamle (som var miata ) så var den også ganske kald.... ble ikke varm om vinteren uten at man stod i ro
edit:
som midget77 beskriver: sett et steketermometer i radiatoren og sjekk når viften slår inn... det skal skje rett over 90 grader...
er i alle fall det som er sagt før, og som jeg husker i min gamle (som var miata ) så var den også ganske kald.... ble ikke varm om vinteren uten at man stod i ro
edit:
som midget77 beskriver: sett et steketermometer i radiatoren og sjekk når viften slår inn... det skal skje rett over 90 grader...
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
-
- Status: Offline
En anna ting å sjekke kan være utslaget på reguleringsarma til varmeapparatet..
Wire fra knappen beveger seg rett og slett ikke så mye at du får full på eller av gjennomstrømninga i varmeregisteret.
Her er vel det eneste som kan kalles en vinter eller sommerstilling på mx5/miata bortsett fra en hardtop
Skru ned hanskerommet, se retningen og juster wire'n som styrer varmen slik at den går lengst mulig/beveger armen/spjellet max når du skyver mot rødt..
Endel på miata.net som har det akkurat motsatte problemet : at det alltid er en lunk i lufta som kommer ut..
Her er mer tekst, og link til noen bilder :
http://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=74234
Har ikke testa dette selv - men burde nok gjort det. Har ikke noe problem her med lang oppvarming, uten det kryper litt under 0.
Arbeidstid : 5-10 rolige minutter
Wire fra knappen beveger seg rett og slett ikke så mye at du får full på eller av gjennomstrømninga i varmeregisteret.
Her er vel det eneste som kan kalles en vinter eller sommerstilling på mx5/miata bortsett fra en hardtop

Skru ned hanskerommet, se retningen og juster wire'n som styrer varmen slik at den går lengst mulig/beveger armen/spjellet max når du skyver mot rødt..
Endel på miata.net som har det akkurat motsatte problemet : at det alltid er en lunk i lufta som kommer ut..
Her er mer tekst, og link til noen bilder :
http://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=74234
Har ikke testa dette selv - men burde nok gjort det. Har ikke noe problem her med lang oppvarming, uten det kryper litt under 0.
Arbeidstid : 5-10 rolige minutter

- midget77
- 6500 RPM
- Posts: 813
- Joined: 01 Sep 2004, 02:00
- Medlemsnummer: 517
- Location: Fredrikstad
- Contact:
- Status: Offline
takkmxLars
En anna ting å sjekke kan være utslaget på reguleringsarma til varmeapparatet..
Wire fra knappen beveger seg rett og slett ikke så mye at du får full på eller av gjennomstrømninga i varmeregisteret.
Her er vel det eneste som kan kalles en vinter eller sommerstilling på mx5/miata bortsett fra en hardtop![]()
Endel på miata.net som har det akkurat motsatte problemet : at det alltid er en lunk i lufta som kommer ut..
Her er mer tekst, og link til noen bilder :
http://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=74234
Sånn er min!
Dette skal jeg gjøre til sommeren!
Linken på miata.net var løsningen på et problem jeg ikke visste at jeg hadde.
Thorvald
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover
Leser man nok, finner man maaange "problemer" man ikke var klar over man var plaget avmidget77 wrote:takk
Sånn er min! Dette skal jeg gjøre til sommeren!
Linken på miata.net var løsningen på et problem jeg ikke visste at jeg hadde.

Som f.eks. kommer ikke den uønska varmen din fra vifta, så kommer den fra oppmorkna mansjetter rundt girspaken din... det var jeg plaget av iaf..