Jojo turtall mk1...
Moderator: Styremedlemmer
Jojo turtall mk1...
Hei alle sammen.
Jeg har nylig blitt en lykkelig eier av en rød, mk1, 1990mod. Den har gått 160,000km og er importert fra Sveits i 2000.
Bilen har imidlertid noen skavanker som jeg ikke er helt sikker på hva skyldes, og håper at noen av dere kan gi meg noen pekere på hva det kan være.
Som tittelen viser så går turlallet rett og slett som en jojo. Turtall på tomgang er for det meste på 2000-2500(kan være for at den er kald, ja.) Men motoren er ikke kald etter å ha kjørt i 30minutter. Uansett, etter å ha kjørt i 30 minutter så lar jeg bilen stå på tomgang, turtallet vil da, først gå fra 2000 -900 for så å gå opp igjen til 2000?????
Dette er for meg en gåte, men så skal det jo også sies at jeg har 10 tommeltotter når det gjelder motorkunskaper:-P
Btw. Det er variasjon på turtall fra fri til gir(og da til et høyere turtall).
Håper dere skjønner hva jeg mener, og takker for alle svar/hjelp.
Jeg har nylig blitt en lykkelig eier av en rød, mk1, 1990mod. Den har gått 160,000km og er importert fra Sveits i 2000.
Bilen har imidlertid noen skavanker som jeg ikke er helt sikker på hva skyldes, og håper at noen av dere kan gi meg noen pekere på hva det kan være.
Som tittelen viser så går turlallet rett og slett som en jojo. Turtall på tomgang er for det meste på 2000-2500(kan være for at den er kald, ja.) Men motoren er ikke kald etter å ha kjørt i 30minutter. Uansett, etter å ha kjørt i 30 minutter så lar jeg bilen stå på tomgang, turtallet vil da, først gå fra 2000 -900 for så å gå opp igjen til 2000?????
Dette er for meg en gåte, men så skal det jo også sies at jeg har 10 tommeltotter når det gjelder motorkunskaper:-P
Btw. Det er variasjon på turtall fra fri til gir(og da til et høyere turtall).
Håper dere skjønner hva jeg mener, og takker for alle svar/hjelp.
Mvh
Rune Gustafsson
----------------------
Rød Mazda MX-5, 90mod,1.6l
Medl.nr. 539
Rune Gustafsson
----------------------
Rød Mazda MX-5, 90mod,1.6l
Medl.nr. 539
- glaibilenmin
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 413
- Status: Offline
- Vidar
- Moderator
- Medlemsnummer: 249
Sjekk først at alle vakuumslanger er der de skal være..RuneG wrote:Ok, men er det noe jeg kan justere selv? eller burde det gjøres på et verksted?
At det ikke er noen plasser det kan komme inn luft..
Kan jo ha mista "plugen" på innsugsmanifoilen..
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
-
Som RuneG skrev. sjekk om pluggen bak på innsugningsmanifolder er på. Jeg mistet den en gang, og bilen oppførte seg som din. Er litt knotete å komme til, men den er helt inne ved torpedoveggen under tenningsjusteringen. Prøv å spray litt startgass bak der når bilen går og se om det skjer noe.
mvh Lars
mvh Lars
Det du gjør er å kjøpe en boks med startgass..
Spray på rundt innsuget og hør godt etter.. Hvis motoren ruser seg opp, trekker den falsk luft.. Hvis motoren ikke blir påvirket av gassen utenifra har du ett problem med motorstyringa sjekk lambdasonde, Lmm osv
Spray på rundt innsuget og hør godt etter.. Hvis motoren ruser seg opp, trekker den falsk luft.. Hvis motoren ikke blir påvirket av gassen utenifra har du ett problem med motorstyringa sjekk lambdasonde, Lmm osv
[X]1991 Sveitsisk Mazda MX-5
1989 Audi Coupe Quattro 20V
Da var Mx5tiden over for denne gang.
1989 Audi Coupe Quattro 20V
Da var Mx5tiden over for denne gang.
-
- Moderator
- Medlemsnummer: 114
Da jeg hadde trøbbel med min luftmengdemåler var det ofte slike endringer som fikk turtallet til å hoppe...
Jeg kunne stabilisere den med å slippe gassen veldig forsiktig ut (når den stod i fri) men med en gang jeg trykket inn clutch'en og satt den i gir eller slo av/på lysene feks. begynte den å hoppe...
Det er naturlig siden motoren trenger å gå litt fortere for å lade samtidig som den driver lysene...
I alle fall virker det naturlig for meg...
Så, hvis ikke du har åpnet LMM'en så gjør det.. og sjekk om spjeldet går lett eller tregt!
Jeg kunne stabilisere den med å slippe gassen veldig forsiktig ut (når den stod i fri) men med en gang jeg trykket inn clutch'en og satt den i gir eller slo av/på lysene feks. begynte den å hoppe...
Det er naturlig siden motoren trenger å gå litt fortere for å lade samtidig som den driver lysene...
I alle fall virker det naturlig for meg...
Så, hvis ikke du har åpnet LMM'en så gjør det.. og sjekk om spjeldet går lett eller tregt!
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
-
- Moderator
- Medlemsnummer: 114