Lakkrens
Moderator: Styremedlemmer
Lakkrens
Jeg får ikke panser og andre solutsatte flater skikkelig blankt med bonevoks. Ingen lakk som falmer fortere enn rød lakk, tror jeg...
Har vært og kjøpt "Autoglym Paint Renovator". Har respekt for rubbing og vet ikke helt om jeg tør bruke poleringsmaskin. Hva gjør dere? Når jeg polerer bruker jeg som regel maskin men polish er jo mye snillere mot lakken enn rubbing...
Har vært og kjøpt "Autoglym Paint Renovator". Har respekt for rubbing og vet ikke helt om jeg tør bruke poleringsmaskin. Hva gjør dere? Når jeg polerer bruker jeg som regel maskin men polish er jo mye snillere mot lakken enn rubbing...
- classicturbo
- 2000 RPM
- Posts: 210
- Joined: 19 Sep 2003, 02:00
- Location: porsgrunn/telemark
- Contact:
- Status: Offline
eter som jeg skjønner har du rød bil
hvis lakken har vært helt falmete sånn nesten hvit,så er pigmentene i lakken ødelagt,da går det ikke ann å polere opp,blir fint en par ukers tid så er d like jæ.. igjen
lakken tåler mye så det er ikke farlig å bruke rubbing,bruker du en slik el.maskin er det ikke sikkert den er god nok,kanskje den ikke går fortnok rundt.bruker selv maskin på jobben på nylakkerte biler for å ta sånn som støv å sig ,dette er jo på nylakkerte biler ,så å rubbe på gammel lakk er da ingen fare
1.trykker du hardet nok da ?
2.bruker du riktig utstyr ?
3.kanskje en i klubben som har gjort detta før bor inærheten så kan du jo få hjelp å tips
Mvh oddbjørn

hvis lakken har vært helt falmete sånn nesten hvit,så er pigmentene i lakken ødelagt,da går det ikke ann å polere opp,blir fint en par ukers tid så er d like jæ.. igjen

lakken tåler mye så det er ikke farlig å bruke rubbing,bruker du en slik el.maskin er det ikke sikkert den er god nok,kanskje den ikke går fortnok rundt.bruker selv maskin på jobben på nylakkerte biler for å ta sånn som støv å sig ,dette er jo på nylakkerte biler ,så å rubbe på gammel lakk er da ingen fare

1.trykker du hardet nok da ?
2.bruker du riktig utstyr ?
3.kanskje en i klubben som har gjort detta før bor inærheten så kan du jo få hjelp å tips
Mvh oddbjørn

Har vært i garagen og rubbet med maskin. Resultatet ble bra, lakken ble mye finere men skulle fremdeles vært enda et lite hakk bedre. Poleringsputa ble VELDIG rød og det gjorde meg en smule nervøs så nå går jeg over til bare å bruke polish igjen. Er redd jeg risikerer å rubbe vekk hele lakken... Må jeg rubbe noe mer, overlater jeg det til spesialister, tror jeg. De vet jo hvor grensa går.
- glaibilenmin
- 7200 RPM
- Posts: 2204
- Joined: 19 Nov 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 413
- Location: Ålesund
- Status: Offline
det som er meeget viktig er å rense/avfette lakken med whitespirit og deretter bone den opp me thulewhax esmarald eller exkalibur....
er ikke helt sikker på om rett staving heller... men min holder seg vertfall fin lenge men er ikke så veeeldi falma da...
er ikke helt sikker på om rett staving heller... men min holder seg vertfall fin lenge men er ikke så veeeldi falma da...
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers
Prosjekt 96 brg 1,8 mx5
90'Classic red. R.I.P
Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers
Prosjekt 96 brg 1,8 mx5
90'Classic red. R.I.P
Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
- KnutH
- 4200 RPM
- Posts: 468
- Joined: 09 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 163
- Location: Trondheim
- Status: Offline
Regner med du mener Turtle Wax Emerald. Dette er jo i og for seg en god vokspolish, om enn kanskje litt lite slipende for en en-sjikts lakk, men om det er meget viktig å bruke akkurat denne tviler jeg sterkt på.
Jeg tviler enda sterkere på om det er viktig å bruke white spirit til å avfette bilen med før polering. Faktisk vil jeg fraråde dette siden White Spirit ikke inneholder emulgatorer som kapsler inn driten (og dermed minsker risikoen for å få riper) og gjør det lettere å spyle av avfettinga igjen.
Jeg tviler enda sterkere på om det er viktig å bruke white spirit til å avfette bilen med før polering. Faktisk vil jeg fraråde dette siden White Spirit ikke inneholder emulgatorer som kapsler inn driten (og dermed minsker risikoen for å få riper) og gjør det lettere å spyle av avfettinga igjen.
Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler
2015 MX-5 Jet Black 1,5 Sport
2015 MX-5 Jet Black 1,5 Sport
Hva vil du anbefale da, KnutH?
Last edited by Magnus on 20 Feb 2004, 17:15, edited 1 time in total.
2006 BMW Z4 Roadster 2.2l
x 1991 MX-5 "Limited Edition"
x 1991 MX-5 "Limited Edition"
- RogerRed91
- 2000 RPM
- Posts: 240
- Joined: 09 Sep 2003, 02:00
- Location: Kristiansand
- Status: Offline
Jeg importerte min fra tyskland, og lakken var det jeg vil kalle
"ødelagt". Matt, gråaktig rødfarge som bar tydelig preg av å ha
stått ute i lengre tid.
Tok en skikkelig vask med avfettning og rubbing, for så å gå over med
Turtlewax Colorback, Turtlewax Color Cure Plus, og polerte med
Turtlewax Extreme. Ble meget godt fornøyd med resultatet,
kjente nesten ikke igjen bilen etterpå
Men i år skal jeg kjøpe meg en skikkelig maskin til å polere med,
ble en del "roser" på panseret, så litt rart ut...
Noen som har no polerings tips å komme med? Hvilke maskiner evt.
som er bra og hvor man får tak i slikt?
Roger
"ødelagt". Matt, gråaktig rødfarge som bar tydelig preg av å ha
stått ute i lengre tid.
Tok en skikkelig vask med avfettning og rubbing, for så å gå over med
Turtlewax Colorback, Turtlewax Color Cure Plus, og polerte med
Turtlewax Extreme. Ble meget godt fornøyd med resultatet,
kjente nesten ikke igjen bilen etterpå

Men i år skal jeg kjøpe meg en skikkelig maskin til å polere med,
ble en del "roser" på panseret, så litt rart ut...
Noen som har no polerings tips å komme med? Hvilke maskiner evt.
som er bra og hvor man får tak i slikt?
Roger
Last edited by RogerRed91 on 20 Feb 2004, 17:50, edited 2 times in total.
- Toyota Avensis
- *BMW 316i
- * Volvo V40
- * 91' Mx5 Classic Red
- *BMW 316i
- * Volvo V40
- * 91' Mx5 Classic Red
- RogerRed91
- 2000 RPM
- Posts: 240
- Joined: 09 Sep 2003, 02:00
- Location: Kristiansand
- Status: Offline
Den fungerte ganske fint syns jeg, bare husk å ha den litt i romtemp.
før du bruker den, ellers var den jevlig hard.
Jeg bare gnikka på der det trengtes, mest forran, steinsprut osv,
og så tørka over med en poleringsklut etterpå for å fjerne
det som evt. ble overflødig. Deretter polerte jeg som vanlig.
Ble knall på min i allefall, fargen passa ypperlig.
Roger
før du bruker den, ellers var den jevlig hard.
Jeg bare gnikka på der det trengtes, mest forran, steinsprut osv,
og så tørka over med en poleringsklut etterpå for å fjerne
det som evt. ble overflødig. Deretter polerte jeg som vanlig.
Ble knall på min i allefall, fargen passa ypperlig.
Roger
- Toyota Avensis
- *BMW 316i
- * Volvo V40
- * 91' Mx5 Classic Red
- *BMW 316i
- * Volvo V40
- * 91' Mx5 Classic Red
- kodvaag
- 7200 RPM
- Posts: 1015
- Joined: 17 Sep 2003, 02:00
- Location: Kristiansand
- Contact:
- Status: Offline
Vidar wrote:Jeg brukte Turtlewax Colorback i fjor. Og bilen ble som ny...
Du har jo ingen "color" som kan komme "back" engang så!

2003 Multivan TDI Syncro Westfalia
2009 Transporter 174hk TDI 4-motion
1986 Master 820
X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD
2009 Transporter 174hk TDI 4-motion
1986 Master 820
X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD
- Vidar
- Moderator
- Posts: 5500
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 249
- Location: Drammen
- Status: Offline
Hvit er en farge.
kodvaag wrote:Vidar wrote:Jeg brukte Turtlewax Colorback i fjor. Og bilen ble som ny...
Du har jo ingen "color" som kan komme "back" engang så!
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
- KnutH
- 4200 RPM
- Posts: 468
- Joined: 09 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 163
- Location: Trondheim
- Status: Offline
Beklager seint svar, hovedkortet på PC'en min tok kvelden etter en "litt mer enn moderat" overklokking... 8OMagnus wrote:Hva vil du anbefale da, KnutH?
Det spørs hvor ille bilen ser ut, da. Er den kun moderat skitten ville jeg brukt mikroavfetting, som er forholdsvis snill mot lakken. Er den asfaltert over mesteparten av karossen så kjører jeg på med kaldavfetting. Denne er så effektiv at man knapt trenger å gnikke, men den er hardere mot lakken. Husk det hvis du skal avfette en bil der fargepigmentene allerede er nedslitt.
Når det gjelder polish/voks som skal legges på for hånd, så holder jeg en knapp på Turtle Extreme for vanlig bruk, og Turtle Color Back el. Hagmans Finrubbing + Sonax hardvoks 1-2 ganger i året etter hvor oksidert lakken er.
Maskinpolering vet jeg i grunn lite om, de oscillerende maskinene du får kjøpt overalt nå fører iallefall til et dårligere resultat på lakken min enn om jeg polerer for hånd. Om man går ett steg videre og skaffer seg en proff maskin så må man plutselig ha trening for å bruke den riktig og unngå lakkskader, og det har ikke jeg...
Forøvrig driver jeg og forfatter en liten epistel om mine erfaringer rundt produkter og fremgangsmåter på akkurat dette temaet. Hvem vet, kanskje den dukker opp på forumet til slutt?

Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler
2015 MX-5 Jet Black 1,5 Sport
2015 MX-5 Jet Black 1,5 Sport