Motorbytte

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
friskus
2000 RPM
2000 RPM
Status: Offline

Motorbytte

Post by friskus »

Tenkte kanskje å ta et motorbytte til sommern. Men lurer på et par ting:

-Hva vil det koste å bytte motor på et verksted ca. Altså i arbeid?

-Er dette noe jeg fint får til selv? (Har skrudd litt bil siste årene, deriblandt skiftet toppakning og slike ting.)

-Hva er en grei pris for en 1.6 92-97 modell?

-Er det lurest å bytte girkasse også eller er det bedre å overhale den?
JonA
500 RPM
500 RPM

Post by JonA »

Hva det koster med motorbytte må du vel nesten spørre verkstedet du kunne tenke deg å bruke til jobben om, men jeg vil tro det er mye mer kostnadseffektivt å gjøre det selv.. Klarer du å skifte toppakning med timing av motor osv. burde et motorbytte gå som en lek, så lenge du skal sette inn et friskere eksemplar av det du allerede hadde i bilen, og ikke trenger ny motorstyring/modifikasjon av motorstyring. Jeg forutsetter selvfølgelig også at du har plass og utstyr til å gjøre jobben på en ordentlig måte..

Som en fyr som i dag kjører BMW(nesten uten motor) og egentlig er veldig fornøyd, men likevell har lyst på MX-5 lurer jeg på hva som betinger ønsket om motorbytte??
friskus
2000 RPM
2000 RPM

Post by friskus »

Den har gått langt, og jeg kjører den gamle veiva. Så skal kjøre til den ikke vil mer, så blir det en litt friskere motor satt inn. Har litt planer for bilen til sommern, mest utseendemessig i første omgang, så da vil jeg ikke koste på bilen flere titusen og ha en motor som ikke står dereetter.(holder så klart massevis enda, men med over 200 000 tellern så er det noe i hodet mitt som sier SKIFT NÅ.)
Men bra du har fått øya opp for japsebiler, og da mx-5/miata. Personlig så synes jeg bmw-er er noe av de kjedligste bilene som finnes. Skal MYE til for å få en bmw såpass at jeg sier: "den var ikke så værst". Velkommen til den andre siden hvor ja, gresset ER grønnere.
EspenAndre
Moderator
Moderator
Medlemsnummer: 114

Post by EspenAndre »

friskus wrote:(med over 200 000 tellern så er det noe i hodet mitt som sier SKIFT NÅ.)
kan ikke skjønne det, er mange i dette land som har rundet det for lengst... :)

jeg har rundet 190 000 og tviler på at jeg kommer til å tenke på motorbytte før det skjer noe... må være billigere å få gjort en overhaling i så fall vel? (før det skulle skje noe) og da har men en temmelig bra motor å bygge videre med..
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
HF-mx5T

Post by HF-mx5T »

bruker den ikke masse olje osv eller låter fælt, så bare kjør.. tipper den har mange km igjen i seg.
har åpnet flere mazda motorer med over 150k km på seg og de ser fortsatt meget bra ut med tanke på slitasje i lager, stempelringer osv
friskus
2000 RPM
2000 RPM

Post by friskus »

EspenSort92 wrote:
friskus wrote:(med over 200 000 tellern så er det noe i hodet mitt som sier SKIFT NÅ.)
kan ikke skjønne det, er mange i dette land som har rundet det for lengst... :)

jeg har rundet 190 000 og tviler på at jeg kommer til å tenke på motorbytte før det skjer noe... må være billigere å få gjort en overhaling i så fall vel? (før det skulle skje noe) og da har men en temmelig bra motor å bygge videre med..
Og en overhaling vil komme på? vil tro det er mere å hente på å bytte motor, også med tanke på videre salg. Når man selger en bil så er det bedre å høre at bilen har gått 130k enn at bilen har gått 220k men den er overhala. Sånn tenker iallefall jeg når jeg skal kjøpe bil. Harn gått over Bare det lille 2 tallet foran gjør at jeg helst ser på andre biler først. Den bruker olje nå ja. Og ingen vet helt hva som gjør det. mange har bytta vetiltetninger, sylinderforinger, stempelringer og toppakninger, men ikke hjulpet for det. Så isteden for å kaste bort penger på slikt, så hadde jeg tenkt å skaffe en annen motor.
EspenAndre
Moderator
Moderator
Medlemsnummer: 114

Post by EspenAndre »

en annen motor har gjerne gått rundt 100.000...

en overhalt motor er i følge det jeg har hørt "blitt ny" igjen... etter innkjøring

prisen er seff. noe, men hvordan vet du hvor langt den nye (brukte) motoren er kjørt egentlig?

skikkelig overhaling koster vel noe og tjuetusen tror jeg,
men kan også gjøre i tyskland :)
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
Vidar
Moderator
Moderator
Medlemsnummer: 249

Post by Vidar »

Hvorfor ikke putte inn en 1,8L ? Kansje ikke så lett å få tak i.. Men...
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
friskus
2000 RPM
2000 RPM

Post by friskus »

Vidar wrote:Hvorfor ikke putte inn en 1,8L ? Kansje ikke så lett å få tak i.. Men...
I tilegg får du sikkert litt mere jobb med ledninger osv..
Vidar
Moderator
Moderator
Medlemsnummer: 249

Post by Vidar »

friskus wrote:
Vidar wrote:Hvorfor ikke putte inn en 1,8L ? Kansje ikke så lett å få tak i.. Men...
I tilegg får du sikkert litt mere jobb med ledninger osv..
Det får du igjen i ekstra hester....
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 413

Post by glaibilenmin »

Er ikke så mye ekstra med ledninger... eneste du trenger er flyin miata ombyggings sett
kan bruke alt av følere osv på 1,8 motorn med 1.6 ecu. eneste du må forlenge ledningen til cam følern da denne sitter på andre siden av blokka
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
tho-edv
0 RPM
0 RPM

Post by tho-edv »

Jeg har vel bytta motorer rimelig mange ganger, og vil si at selv om du setter inn en motor " som har gått mindre " er det et must å overhale den motoren og.. Man veit aldri hva man får, tilstanden har like mye å si på åssen den har blitt kjørt og vedlikeholdt som hvor langt den har gått.. En motor som har gått 100K kan være mer slitt enn en på 200K.. Pleier å væra lite slitasje på syl. veiv osv. sålenge den ikke har vært "tørrkjørt".. Det lureste er vel å kjøpe en motor som har gått lite og bytte stempelringer, ventiltettinger, div. pakninger ,regreim, pumpe osv.. Da får du en topp motor tiil en rimelig penge.. Jobben er grei å gjøre selv..
Det som forårsaker oljeforbruk er vanligvis at oljeporet på stemplene som gjør at olja som oljeskraperingen ( 3. stempelring ) drar av fra sylinderveggene kokser igjen.. Dvs olja har vanskelig for å returnere til bunnpanna og blir heller forbrent.. Så det med at folk har skifta ringer osv. og den fortsatt bruker olje har noe med at de ikke har rensa oljesporet riktig.. Nye ringer og ventiltettinger kurerer oljebrenning..
Sliping evt. bytting av ventiler pleier også å gi tilbake noen tapte hester..
Thomas

MX5 1.6 - 98
arildh
7200 RPM
7200 RPM

Post by arildh »

tho-edv wrote:Jeg har vel bytta motorer rimelig mange ganger, og vil si at selv om du setter inn en motor " som har gått mindre " er det et must å overhale den motoren og.. Man veit aldri hva man får, tilstanden har like mye å si på åssen den har blitt kjørt og vedlikeholdt som hvor langt den har gått.. En motor som har gått 100K kan være mer slitt enn en på 200K.. Pleier å væra lite slitasje på syl. veiv osv. sålenge den ikke har vært "tørrkjørt".. Det lureste er vel å kjøpe en motor som har gått lite og bytte stempelringer, ventiltettinger, div. pakninger ,regreim, pumpe osv.. Da får du en topp motor tiil en rimelig penge.. Jobben er grei å gjøre selv..
Det som forårsaker oljeforbruk er vanligvis at oljeporet på stemplene som gjør at olja som oljeskraperingen ( 3. stempelring ) drar av fra sylinderveggene kokser igjen.. Dvs olja har vanskelig for å returnere til bunnpanna og blir heller forbrent.. Så det med at folk har skifta ringer osv. og den fortsatt bruker olje har noe med at de ikke har rensa oljesporet riktig.. Nye ringer og ventiltettinger kurerer oljebrenning..
Sliping evt. bytting av ventiler pleier også å gi tilbake noen tapte hester..
Gode tips her!
Post Reply