Forskjell på miata og mx-5 ang. turbogodkjenning
Moderator: Styremedlemmer
-
- Moderator
- Medlemsnummer: 114
- Status: Offline
Hvis forhandleren er behjelpelig så kan de kanskje ta en visuell sjekk på bilen i forhold til dataene sine, og skrive et notat som forteller at dette er samme...?
Men problemet med slike bekreftelser er vel at da tar de ansvaret for at du får godkjenning.. og det var det jeg forstod på importøren at de ikke ville gjøre...
Men problemet med slike bekreftelser er vel at da tar de ansvaret for at du får godkjenning.. og det var det jeg forstod på importøren at de ikke ville gjøre...
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
Personlig synes jeg det blir litt feil og si at en forhandler eller importør tar på seg noe som helst ansvar ved å si at en mx-5 og miata er lik. Det er jo tross alt vegvesenet som til sist godkjenner at bilen er god for det, med all relevant dokumentasjon som er lagt fram. Importør e.l. sier jo bare at bilene er like, og det er det. Men det er jo mulig at de gjemmer seg bak en så dårlig unnskyldning for å slippe å gi ut noe informasjon 

- '90 Miata 1.6l FMII Turbo/FM link
-(X) '94 Mazda 626 1.8i combicoupe, Erebuni Shogun
Snakka med importøren igjen i dag. Han satt ikke med noen data på miata når det gjaldt chassi og bremser, så han skulle kontakte mazda i japan rett over helgen og prøve å få noe dokumentasjon der. Han virka ikke negativ til å hjelpe meg 

-
- Moderator
YAHOO!!
Fikk mail fra importøren litt tidligere i dag
Han hadde fiksa biffen med en gang, selv om han sa at han ikke hadde tid. Han sa at jeg skulle ringe kollegaen hans i morgen så skulle han fakse over en bekreftelse til meg
Håper bare det står de rette tingene på bekreftelsen, at miata og mx-5 er lik i chassi og bremser. Isåfall så kan det jo bety at det blir litt lettere for mx5/miata-eiere og få godkjent turbo
Dere får videre rapport i morgen

Fikk mail fra importøren litt tidligere i dag

Håper bare det står de rette tingene på bekreftelsen, at miata og mx-5 er lik i chassi og bremser. Isåfall så kan det jo bety at det blir litt lettere for mx5/miata-eiere og få godkjent turbo

Dere får videre rapport i morgen

woho! det er jo helt konge! hadde virkelig gjort seg å fått den godkjent, selv om jeg tror du må trå litt varsomt om du tar med bilen ned der.. vil nok anbefalle noget skruing tilbake mot orginal, og ikke minst ta ut kontrollpanelet osv 
Herlig å høre at du har truffet på positive folk.. spiller du lotto? finne en hjelpsom person både hos biltilsynet OG hos mazda må jo være myyye vanskeligere enn å vinne millionen

Herlig å høre at du har truffet på positive folk.. spiller du lotto? finne en hjelpsom person både hos biltilsynet OG hos mazda må jo være myyye vanskeligere enn å vinne millionen

-2001 MX5 1.8 Sport
-2019 BMW 320xd
-2014 BMW X1
x (- 90 Miata 1.6T Flyin Miata -)
x (- 89 BMW 327i 755whp)
-2019 BMW 320xd
-2014 BMW X1
x (- 89 BMW 327i 755whp)
SILVERBOY: Må jo få gamlebiln din godkjent vet du
Hvis jeg må vise bilen må jeg nok gjøre noen endringer. Få trimma ned til 150hk, passere avgass og sørge for at bilen ikke ser så veldig trimma ut
Hjelper vel sikkert om jeg finner noen originaldyser og setter inn. Har forresten ENDA ikke fått katn av Anders. Han sa han sendte den for 2 uker siden. Vet ikke om det er posten som roter eller hva. Han svarer jo heller ikke på mobilen
Men tilbake til temaet! Fikk faksa et dokument ifra importøren i dag. Der står det:

Men tilbake til temaet! Fikk faksa et dokument ifra importøren i dag. Der står det:
Hvis dette er av interesse for andre som prøver å godkjenne så kan en moderator eller noen som styrer forumet sende meg en pm med adresse så skal jeg sende en kopi som kan bli scanna og lagt ut for nedlastingVedrørende bremser og karosseri, Mazda MX-5
Viser til Deres henvendelse vedrørende bremser og karosseri på mazda Mx-5. Vi kan bekrefte at karosseri og bremser på bil med understellsnummer JM1NA3515L0158277 og JMZNA18B200110600 er konstruert for samme type belastning og effekt. Bilen med JM1 i chassinummer er imidlertid konstruert i henhold til USA spesifikasjoner for typegodkjenning, JMZ er en europeisk bil.

du trenger nok hverken å sette inn org dyser eller gjøre spesielle ting for å komme deg gjennom denne testen.. nr 1: du har justerbar turtallsperre.. den tar for livet av mye hk..
2:juster tenningen dårlig,
3:kjør med minimalt ladetrykk og med org eksos med katt... da bør du klare å få lite nok effekt.. eventuelt får du bare skru på en liten kloss under gassen, så du ikke klarer å gi mer enn 90% gass under bremsingen..
Så er det bort til avgasstesteren.. på forhånd sørger du for å få sitte litt på ett verkestedet med CO testeren koblet til, samtidig som du justerer bensin og tenning til du kommer innenfor kravet
nåt du har gjort dette så vær dog forsiktig med å kjøre for hardt før du justerer den tilbake til normalverdier igjen.,. vil ikke kjøre med for mager blanding 
lykke til!
(husk org fjærer, eller fjærer med papirer)
2:juster tenningen dårlig,
3:kjør med minimalt ladetrykk og med org eksos med katt... da bør du klare å få lite nok effekt.. eventuelt får du bare skru på en liten kloss under gassen, så du ikke klarer å gi mer enn 90% gass under bremsingen..

Så er det bort til avgasstesteren.. på forhånd sørger du for å få sitte litt på ett verkestedet med CO testeren koblet til, samtidig som du justerer bensin og tenning til du kommer innenfor kravet

lykke til!
(husk org fjærer, eller fjærer med papirer)
-2001 MX5 1.8 Sport
-2019 BMW 320xd
-2014 BMW X1
x (- 89 BMW 327i 755whp)
-2019 BMW 320xd
-2014 BMW X1
x (- 89 BMW 327i 755whp)
-
- Moderator
-
Det er 550cc dyser på min og jeg tror motorn går på litt rik blanding. Må vel sikkert justere litt for å klare krava?HF-mx5T wrote:lett å klare avgasskrava med link. min ble eu godkjent med tom katalysator.. med 440 cc dysene osv