Fattigmanns-Dyno?
Moderator: Styremedlemmer
- BaktusBror
- 4200 RPM
- Posts: 432
- Joined: 01 Feb 2006, 01:00
- Medlemsnummer: 534
- Location: Tjøme
- Contact:
- Status: Offline
Fattigmanns-Dyno?
Hei
Har lyst til å skremme opp min "sløve" nyanskaffede 90 HK noen hester.
Men for å få målt endringer, trenger man jo en Dyno, og det har jeg ikke tilgang på.
Ettter å ha rusket opp i hukommelsen fra skoler jeg gikk på for lenge siden, mener jeg det bør være mulig å måle "moment-kurve" ved hjelp av en PC som logger turtall over tid.
Har søkt på nettet etter noe sånt, dette må jo finnes, tenkte jeg...men har ikke funnet noe enda.
Er det noen som vet om en slik løsning eksisterer?
Hvis ikke må jeg lage meg min egen, kanskje det er noen andre her som er interessert i et sånt prosjekt? Litt lodding, elektronikk og software sånn på seinvinteren?.
Har lyst til å skremme opp min "sløve" nyanskaffede 90 HK noen hester.
Men for å få målt endringer, trenger man jo en Dyno, og det har jeg ikke tilgang på.
Ettter å ha rusket opp i hukommelsen fra skoler jeg gikk på for lenge siden, mener jeg det bør være mulig å måle "moment-kurve" ved hjelp av en PC som logger turtall over tid.
Har søkt på nettet etter noe sånt, dette må jo finnes, tenkte jeg...men har ikke funnet noe enda.
Er det noen som vet om en slik løsning eksisterer?
Hvis ikke må jeg lage meg min egen, kanskje det er noen andre her som er interessert i et sånt prosjekt? Litt lodding, elektronikk og software sånn på seinvinteren?.
Det enkleste er å kjøpe en G-Tech:
http://www.gtechprostore.com/cgi-bin/sh ... key=020240
Den er basert på et akselerometer og turtall og vekt på bil.
Det krever at den monteres helt vannrett og at vekta på bilen er helt nøyaktig.
Jeg hadde den forrige versjonen og det stemte veldig bra på min Mini 1.3
Nedslående resultat da men...
Ellers er det lignende muligheter i Dataloglab. Den bruker gear ratio tid, turtall og vekt. Det krever dog Link ECU osv.
http://www.gtechprostore.com/cgi-bin/sh ... key=020240
Den er basert på et akselerometer og turtall og vekt på bil.
Det krever at den monteres helt vannrett og at vekta på bilen er helt nøyaktig.
Jeg hadde den forrige versjonen og det stemte veldig bra på min Mini 1.3

Ellers er det lignende muligheter i Dataloglab. Den bruker gear ratio tid, turtall og vekt. Det krever dog Link ECU osv.
- BaktusBror
- 4200 RPM
- Posts: 432
- Joined: 01 Feb 2006, 01:00
- Medlemsnummer: 534
- Location: Tjøme
- Contact:
- Status: Offline
- MagnusAntony
- 7200 RPM
- Posts: 1017
- Joined: 05 Aug 2005, 02:00
- Status: Offline
- BaktusBror
- 4200 RPM
- Posts: 432
- Joined: 01 Feb 2006, 01:00
- Medlemsnummer: 534
- Location: Tjøme
- Contact:
- Status: Offline
- BaktusBror
- 4200 RPM
- Posts: 432
- Joined: 01 Feb 2006, 01:00
- Medlemsnummer: 534
- Location: Tjøme
- Contact:
- Status: Offline
-
- Status: Offline
Er du sikker på dette? Hvordan i all verden skal den kunne lese av turtall via cigarettutaket...???RotaryPower wrote:Såvidt jeg har forstått så er det ikke no behov for å koble til hjernen. Tar visst turtall og strøm fra cigarettutaket. Plott inn vekt og litt annet sikkert, så er du good to go
indahla - medlemsnr. 529 - YNWA
-99 1.8 Audi TT
X - -99 1.6 Gull
X - -99 1.6 Sølv
-99 1.8 Audi TT
X - -99 1.6 Gull
X - -99 1.6 Sølv
- Vidar
- Moderator
- Posts: 5500
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 249
- Location: Drammen
- Status: Offline
Brummspenning..indahla wrote:Er du sikker på dette? Hvordan i all verden skal den kunne lese av turtall via cigarettutaket...???RotaryPower wrote:Såvidt jeg har forstått så er det ikke no behov for å koble til hjernen. Tar visst turtall og strøm fra cigarettutaket. Plott inn vekt og litt annet sikkert, så er du good to go
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
- MagnusAntony
- 7200 RPM
- Posts: 1017
- Joined: 05 Aug 2005, 02:00
- Status: Offline
- BaktusBror
- 4200 RPM
- Posts: 432
- Joined: 01 Feb 2006, 01:00
- Medlemsnummer: 534
- Location: Tjøme
- Contact:
- Status: Offline
Så du mener at det er bare "pipe dreams" å gå for noe annet enn turtall på denne bilen?HF-mx5T wrote:mx5 er veldig lett på akurat det der baktusbror.. de har lite bunndrag og moment og blir bedre jo høyere rpm du harfull gass er tingen
Jaja, vi får se hva jeg finner ut, jeg har lest en masse tips her på forumet, og jeg har tenkt å teste dem etter hvert, med målinger som evt bekrefter/avkrefter virkningen.
De enkle rådene med filter, fortenning osv blir vel det første, bare for å få feelingen med instrumentet og bilen. Etterhvert kanskje kammer, ECU, dyser, presse / turbo osv. Jeg planlegger å ha mye moro med bilen min!
Men det kommer ikke til å skje noe før snøen går og veiene blir tørre.
Riktig ordspill her blir vel "Stay tuned"

- BaktusBror
- 4200 RPM
- Posts: 432
- Joined: 01 Feb 2006, 01:00
- Medlemsnummer: 534
- Location: Tjøme
- Contact:
- Status: Offline
Nå kan jeg bekrefte at det virker, fikk endelig "GTech Pro RR" i hus.
Veldig liten og kompakt boks, men jeg er imponert over hvor mye den kan. Riktig et leketøy for far...
Den må "kalibreres" mot turtelleren (veldig enkelt) og vekt, så jeg kjørte på Biltilsynets vekt med full tank og edru sjåfør, og la inn resultatet.
Så er det bare å sette den i "drag-strip mode" og bånne 2.-giret og hey presto! får jeg ut kW og Nm kurver, 0-100km/t tid, 0-200m tid osv osv.
Det følger med SW til PC'en så jeg kan laste opp kurvene.
Litt surt å bli minnet på at jeg bare har 72 effektive hester
men det skal jeg altså se om jeg kan gjøre noe med.
Annet (u)nyttig jeg har funnet ut er at bilen klarte 0.9 G sidelengs i svingen i avkjøringa til Sandefjord når jeg lå på sladde-grensen.
Skal slippe ut litt luft av dekkene og prøve å komme nærmere 1G.
Det er også en "Roadracing mode" hvor man kan spille inn en lengre kjøring, f.eks. en runde på bane, og analysere g-krefter, turtall, gir og bremsepunkter osv osv. Denne har jeg ikke testet enda.
Ser ut til at GTech'en er ganske følsom på at man har en helt flat vei når man måler "Dyno-kurver". Skal kjøre noen validerings-tester og finne statistisk R&R analyser for å finne nøyaktighet og repeterbarhet på utstyret.
Veldig liten og kompakt boks, men jeg er imponert over hvor mye den kan. Riktig et leketøy for far...
Den må "kalibreres" mot turtelleren (veldig enkelt) og vekt, så jeg kjørte på Biltilsynets vekt med full tank og edru sjåfør, og la inn resultatet.
Så er det bare å sette den i "drag-strip mode" og bånne 2.-giret og hey presto! får jeg ut kW og Nm kurver, 0-100km/t tid, 0-200m tid osv osv.
Det følger med SW til PC'en så jeg kan laste opp kurvene.
Litt surt å bli minnet på at jeg bare har 72 effektive hester

Annet (u)nyttig jeg har funnet ut er at bilen klarte 0.9 G sidelengs i svingen i avkjøringa til Sandefjord når jeg lå på sladde-grensen.

Det er også en "Roadracing mode" hvor man kan spille inn en lengre kjøring, f.eks. en runde på bane, og analysere g-krefter, turtall, gir og bremsepunkter osv osv. Denne har jeg ikke testet enda.
Ser ut til at GTech'en er ganske følsom på at man har en helt flat vei når man måler "Dyno-kurver". Skal kjøre noen validerings-tester og finne statistisk R&R analyser for å finne nøyaktighet og repeterbarhet på utstyret.