Bilen min har jo stått inne hele vinteren og det er snart på tide å få den ut. Derfor har jeg noen spørsmål ang. olje:
1) Hvis det er for lite olje på den, er det da noe problem å etterfylle med en annen olje enn den som allerede er i motoren? (den nye "blandingen" vil uansett bare være i motoren i litt over en uke frem til jeg rekker å bytte all olje og filter)
2) Er det nødvendig å spandere en "formue" på den nye oljen eller holder det med olje fra biltema? Jeg leste litt rundt her, men er fortsatt usikker. Jeg kommer sannsynligvis ikke til å kjøre på bane med bilen, kun "vanlig" kjøring.
Takk for alle tips!
blande oljer
Moderator: Styremedlemmer
- tness
- 6500 RPM
- Status: Offline
Har du peila olja?
Vet du hvilken type olje som er på bilen nå, burde være en klistrelapp som sier når neste skifte skal være, og type olje, hvis du vet dette, så ville jeg ha etterfyllt med samme type olje.
Vet du hvilken type olje som er på bilen nå, burde være en klistrelapp som sier når neste skifte skal være, og type olje, hvis du vet dette, så ville jeg ha etterfyllt med samme type olje.
X - Mx-5 mica green 1.6 1999 mod 2003 - 2004
X Mazda Mx-5 10th anh 7426 2006 - 2013
Mx-5 1.6 1998 sølv 2021
---
Min Flickr
TheLife
Mx-5 1.6 1998 sølv 2021
---
Min Flickr
TheLife
Har ikke peilet oljen enda, men vil være litt i forkant. Dagen jeg skal hente bilen vil jeg helst ha alt klart slik at jeg ikke må kjøre å kjøpe ting (f.eks. olje) for å komme meg av gårde...
Han jeg kjøpte bilen av byttet olje selv, så jeg tipper det ikke står noe om hvilken olje som er benyttet. Jeg kan jo forsøke å sende han en mail...
Han jeg kjøpte bilen av byttet olje selv, så jeg tipper det ikke står noe om hvilken olje som er benyttet. Jeg kan jo forsøke å sende han en mail...
indahla - medlemsnr. 529 - YNWA
-99 1.8 Audi TT
X - -99 1.6 Gull
X - -99 1.6 Sølv
-99 1.8 Audi TT
X - -99 1.6 Gull
X - -99 1.6 Sølv
- Mazdafreaks
- 7200 RPM
Regner med å håper for din del at du slipper fylle, eg har ennå ikkje etterfylt olje på bilen, holder med vanlige skift intervaller, ligger alltid urørt olje nivå på pinnen min..
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
- tness
- 6500 RPM
Sjekk om det er klistra et merke, helst i døra. Han skifta selv, men sikkert ikke bestandig like lett og huske hvilken km stand bilen stod på da man skifta sist.
Kommer jo også an på hvilke intrevaller han valgte 5-10k km, kommer ann på hvor nøye han var, men etter utseende på bilen din, så tipper jeg at han bytta hver 5 tusen km
Kommer jo også an på hvilke intrevaller han valgte 5-10k km, kommer ann på hvor nøye han var, men etter utseende på bilen din, så tipper jeg at han bytta hver 5 tusen km
X - Mx-5 mica green 1.6 1999 mod 2003 - 2004
Mx-5 1.6 1998 sølv 2021
---
Min Flickr
TheLife
Mx-5 1.6 1998 sølv 2021
---
Min Flickr
TheLife
- KnutH
- 4200 RPM
- Medlemsnummer: 163
1) Ikke noe problem å fylle etter med annen olje enn den som står på motoren nå, nei. Om det er nødvendig er en annen sak, som nevnt tidligere så er ikke akkurat oljeforbruk eller svetting problem på en MX-5 motor.
2) (Her kommer jeg sikkert til å bli hengt av noen...) Oljen Biltema har er visstnok Statoil Lazerline (se http://www.lrforum.com/forum/lofiversio ... t7113.html ). Andre påstår at den er fra Esso. Jeg kan ikke begripe at disse skal være noe dårligere enn 6 ganger dyrere "performance"-olje du får i glanspapirinnpakning så lenge de er ACEA A3-merket og du ikke driver ekstremsport med MX'en din. Om du bytter olje hver 5000 er det heller ingen grunn til å bruke hel- eller halvsyntetisk olje på motoren, girolje blir selvfølgelig en annen sak.
2) (Her kommer jeg sikkert til å bli hengt av noen...) Oljen Biltema har er visstnok Statoil Lazerline (se http://www.lrforum.com/forum/lofiversio ... t7113.html ). Andre påstår at den er fra Esso. Jeg kan ikke begripe at disse skal være noe dårligere enn 6 ganger dyrere "performance"-olje du får i glanspapirinnpakning så lenge de er ACEA A3-merket og du ikke driver ekstremsport med MX'en din. Om du bytter olje hver 5000 er det heller ingen grunn til å bruke hel- eller halvsyntetisk olje på motoren, girolje blir selvfølgelig en annen sak.
Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler
2015 MX-5 Jet Black 1,5 Sport
2015 MX-5 Jet Black 1,5 Sport
Det er meget mulig at Biltema og Felleskjøpet er statoil oljer. En plass må det jo komme fra da Biltema neppe borrer etter olje selv..
For min del er det viktigste at oljen bevarer sine egenskaper under høy temperatur mht. bankekjøring og begrenset oljekjøling inntilvidere. Jeg skifter uansett minimum en gang i året som for min del betyr max 7K.
Jeg får tak i Mobil1 gjennom en bekjent til røverpris så da er valget lett.

For min del er det viktigste at oljen bevarer sine egenskaper under høy temperatur mht. bankekjøring og begrenset oljekjøling inntilvidere. Jeg skifter uansett minimum en gang i året som for min del betyr max 7K.
Jeg får tak i Mobil1 gjennom en bekjent til røverpris så da er valget lett.