Motoroverhaling.
Moderator: Styremedlemmer
- Mazdafreaks
- 7200 RPM
- Posts: 1778
- Joined: 22 Apr 2004, 02:00
- Location: Hardanger
- Contact:
- Status: Offline
er startsperre på min.
For det første så lyser den startsperre saken (rød nøkkel) når jeg starter, og for det andre så har jeg måttet kode nøklene mine to ganger siden jeg har byttet ECU to ganger.
For etter at ECU er byttet har ikke bilen startet før Mazda har kodet nøklene.
Så...joa...er startsperre
For det første så lyser den startsperre saken (rød nøkkel) når jeg starter, og for det andre så har jeg måttet kode nøklene mine to ganger siden jeg har byttet ECU to ganger.
For etter at ECU er byttet har ikke bilen startet før Mazda har kodet nøklene.
Så...joa...er startsperre

94 1.8 (Prosjekt)
92 1.6 Brlilliant black C-pakke (delebil/partout)
15 BMW i3 - Batterirakett
07 Honda CR-V - Konebil
x 98 1.8 JR Supercharged
x 91brg
92 1.6 Brlilliant black C-pakke (delebil/partout)
15 BMW i3 - Batterirakett
07 Honda CR-V - Konebil
x 98 1.8 JR Supercharged
x 91brg
- _mx5_Rune_
- 7200 RPM
- Posts: 1494
- Joined: 23 Jul 2005, 02:00
- Medlemsnummer: 542
- Location: Senja/Tromsø
- Contact:
- Status: Offline
når hullet på plasten er i ene hjørnet på nøkkelen har man startsperre på NB ja..
forresten samme nøkkel som fattern hadde på vår 1997 mod 626.. 


- 91mod. Mx5, "go-bilen" http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=3394
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176
medlem nr 542
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176
medlem nr 542
-
- Status: Offline
joa startsperre har jeg og, rød nøkkel som lyser på dashbordet ved start av motor..m1chael wrote:er startsperre på min.
For det første så lyser den startsperre saken (rød nøkkel) når jeg starter, og for det andre så har jeg måttet kode nøklene mine to ganger siden jeg har byttet ECU to ganger.
For etter at ECU er byttet har ikke bilen startet før Mazda har kodet nøklene.
Så...joa...er startsperre

- Pelle
- 7200 RPM
- Posts: 2410
- Joined: 19 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 300
- Location: Jessheim
- Status: Offline
Oppdatering:
Firmaet i Oslo som har testet ECUen har ikke funnet noen feil, men sier at de likevell ikke kan være sikre.
Snakker med Mazdaverkstedet på telefon, de sier det ville vært fint om jeg kunne fått låne en ECU for å teste.
Ringer Andreas i au2fast i Danmark og han sier joda, han kan låne meg en, sende den i posten som gave (synes det er utrolig bra service), men han spør om vi har sjekket startsperren. Jeg sier det ikke er sperre på bilen , men han sier han er 500 prosent sikker på at det er.
OK.. Jeg tropper opp hos Mazda og spør om de er HELT sikre på at det ikke er sperre på bilen.
Jada, det er vi helt sikre på.
De viser meg hvor de har hentet informasjonen, bare at der står det MX5NA, ikke MX5NB.
En ærlig tabbe!?
I alle fall, i fellesskap fant vi fort ut at det er sperre på bilen.
Det rare er at når vi vrir om nøkkelen kommer det ikke opp lys i form av en nøkkel på panelet.
Får tilbake ECUen fra Oslo i morgen.
Inntil da er vi like kloke.
Må det innhentes ny kode?
Vi venter spent på neste bolk!
Firmaet i Oslo som har testet ECUen har ikke funnet noen feil, men sier at de likevell ikke kan være sikre.
Snakker med Mazdaverkstedet på telefon, de sier det ville vært fint om jeg kunne fått låne en ECU for å teste.
Ringer Andreas i au2fast i Danmark og han sier joda, han kan låne meg en, sende den i posten som gave (synes det er utrolig bra service), men han spør om vi har sjekket startsperren. Jeg sier det ikke er sperre på bilen , men han sier han er 500 prosent sikker på at det er.
OK.. Jeg tropper opp hos Mazda og spør om de er HELT sikre på at det ikke er sperre på bilen.
Jada, det er vi helt sikre på.
De viser meg hvor de har hentet informasjonen, bare at der står det MX5NA, ikke MX5NB.
En ærlig tabbe!?
I alle fall, i fellesskap fant vi fort ut at det er sperre på bilen.
Det rare er at når vi vrir om nøkkelen kommer det ikke opp lys i form av en nøkkel på panelet.
Får tilbake ECUen fra Oslo i morgen.
Inntil da er vi like kloke.
Må det innhentes ny kode?
Vi venter spent på neste bolk!
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
x-1991 classic red
- MagnusAntony
- 7200 RPM
- Posts: 1017
- Joined: 05 Aug 2005, 02:00
- Status: Offline
Kanskje lyset på kommer opp bare når riktig nøkkel er der? Ikke vet jeg, har null snøring på sånt. Dette er vel ikke første gangen Mazda verksteder har sagt de er helt sikre på noe for så å senere bli vist beviser på det stikk motsatte.
Går vel ann å kode den om på verkstedet?
Går vel ann å kode den om på verkstedet?
[tidl. RotaryPower]
-90 Mazda Miata
-61 Renault Dauphine
-90 Mazda Miata
-61 Renault Dauphine
Det som er greia når det prøves med ny ECU så må det kodes nøkkel som sender samme signalene til ECU. Dette er 2 min arbeid til verkstedet. Så det må du passe på at de gjør..hvis ikke vil bilen bare stå og kjimme og nesten starte. Startsperra hindrer da motoren å starte. (husk å kode begge nøklene
)
Og hvis jeg ikke husker feil, så så ikke jeg heller noe startsperresignal sist min ECU tok kvelden.
Det å sette i ny ECU og kode nøklene er vel noe av det kjappeste og enkleste arbeidet som verkstedet kan gjøre

Og hvis jeg ikke husker feil, så så ikke jeg heller noe startsperresignal sist min ECU tok kvelden.
Det å sette i ny ECU og kode nøklene er vel noe av det kjappeste og enkleste arbeidet som verkstedet kan gjøre

94 1.8 (Prosjekt)
92 1.6 Brlilliant black C-pakke (delebil/partout)
15 BMW i3 - Batterirakett
07 Honda CR-V - Konebil
x 98 1.8 JR Supercharged
x 91brg
92 1.6 Brlilliant black C-pakke (delebil/partout)
15 BMW i3 - Batterirakett
07 Honda CR-V - Konebil
x 98 1.8 JR Supercharged
x 91brg
- Pelle
- 7200 RPM
- Posts: 2410
- Joined: 19 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 300
- Location: Jessheim
- Status: Offline
Mazda påstår enda at det er ECUen som er gåen.
Har snakket med Andreas på au2fast idag. Han sender en i posten i morgen. Vi får krysse det vi har og håpe det beste.
Må si jeg er imponert over hjelpsomheten til Andreas.
Har snakket med Andreas på au2fast idag. Han sender en i posten i morgen. Vi får krysse det vi har og håpe det beste.
Må si jeg er imponert over hjelpsomheten til Andreas.
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
x-1991 classic red
- Pelle
- 7200 RPM
- Posts: 2410
- Joined: 19 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 300
- Location: Jessheim
- Status: Offline
På tide med litt info igjen. Det var veldig mye frem og tilbake med bytting av ECU, som jeg fikk låne av Andreas på au2fast, før de fant ut at problemet var sensoren på veiva som føler øvre og nedre dødpunkt. Åningen var for stor. Så var selvfølgelig den nye kamreima montert tre tenner feil.
Men, vi har et annet problem.
Når vi starter bilen går den på ca 1000 rpm. Etter litt kjøring stiger tomgangsturtallet til ca 1800 og går ikke ned igjen.
Noen av dere som har vært borti noe slikt?
Men, vi har et annet problem.
Når vi starter bilen går den på ca 1000 rpm. Etter litt kjøring stiger tomgangsturtallet til ca 1800 og går ikke ned igjen.
Noen av dere som har vært borti noe slikt?
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
x-1991 classic red
- MagnusAntony
- 7200 RPM
- Posts: 1017
- Joined: 05 Aug 2005, 02:00
- Status: Offline
- MagnusAntony
- 7200 RPM
- Posts: 1017
- Joined: 05 Aug 2005, 02:00
- Status: Offline
Jeg har ingen tekniske bøker over bilen/motoren så vet ikke om bilen har dette eller ikke. Men det er jo vanlig med noe form for ekstra bensin ved kaldstart, og når den da går fint på 1000rpm til den blir varm også går opp så kan det jo tyde på at den får for mye bensin.
Jeg har en tysk servicemanual liggende på pc`n, Pelle. Send meg en pm hvis det hadde vært noe hjelp.
Jeg har en tysk servicemanual liggende på pc`n, Pelle. Send meg en pm hvis det hadde vært noe hjelp.
[tidl. RotaryPower]
-90 Mazda Miata
-61 Renault Dauphine
-90 Mazda Miata
-61 Renault Dauphine