Start-problemer... :(
Moderator: Styremedlemmer
-
- Moderator
- Posts: 5120
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 114
- Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
- Contact:
- Status: Offline
Start-problemer... :(
Når jeg vrir om nøkkelen er det bare en masse klikking (relè-er),
har en mistanke om at starteren er gåen for det høres ikke ut som den går i det hele tatt, men innimellom er det som om den prøver å dra den igang og da opphører klikkingen litt...
på batteriet måler jeg 11,3V
Noen enkle grep jeg kan gjøre for å være sikker? (har slått litt på den med hammer..)
evt. hva annet kan det være?
har en mistanke om at starteren er gåen for det høres ikke ut som den går i det hele tatt, men innimellom er det som om den prøver å dra den igang og da opphører klikkingen litt...
på batteriet måler jeg 11,3V
Noen enkle grep jeg kan gjøre for å være sikker? (har slått litt på den med hammer..)
evt. hva annet kan det være?
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
- Mazdafreaks
- 7200 RPM
- Posts: 1778
- Joined: 22 Apr 2004, 02:00
- Location: Hardanger
- Contact:
- Status: Offline
-
- Moderator
- Posts: 5120
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 114
- Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
- Contact:
- Status: Offline
Ikke noe problem å få starteren til å dra rundt på 11 Volt.
Spørs nok om starteren begynner å bli dårlig..... Jeg kjørte rundt med hammer i et halvt år i Vitara'en jeg hadde. Funket bra hver gang
Pratet faktisk med en i Sverige i dag som hadde nøyaktig samme problem. Det bare klikket i starteren og han hadde splitter nytt batteri.
Spørs nok om starteren begynner å bli dårlig..... Jeg kjørte rundt med hammer i et halvt år i Vitara'en jeg hadde. Funket bra hver gang
Pratet faktisk med en i Sverige i dag som hadde nøyaktig samme problem. Det bare klikket i starteren og han hadde splitter nytt batteri.
X 94 MX5 1,8
Har du 11,3 Volt mens du vrir på nøkkelen, eller når tenningen er avslått?
Er det når du vrir om nøkkelen, må du overhale starteren, er det med tenningen avslått, så lad batteriet, eller kjøp ett nytt.
Det kan sef også være noe feil med strømføringen til starteren (pluss kabel eller jording). Det finner du ut ved å måle mellom plussen på starteren og jord på motoren. Har du 0V der, men 11,3V på batteriet når du prøver å starte, er det noe gæærnt mellom batteriet og starteren.
Er det når du vrir om nøkkelen, må du overhale starteren, er det med tenningen avslått, så lad batteriet, eller kjøp ett nytt.
Det kan sef også være noe feil med strømføringen til starteren (pluss kabel eller jording). Det finner du ut ved å måle mellom plussen på starteren og jord på motoren. Har du 0V der, men 11,3V på batteriet når du prøver å starte, er det noe gæærnt mellom batteriet og starteren.
C a r t m a n
Medlemsnr: 544
Medlemsnr: 544
-
- Moderator
- Posts: 5120
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 114
- Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
- Contact:
- Status: Offline
- _mx5_Rune_
- 7200 RPM
- Posts: 1494
- Joined: 23 Jul 2005, 02:00
- Medlemsnummer: 542
- Location: Senja/Tromsø
- Contact:
- Status: Offline
skulle vanligvis kunne dra starteren rundt på 11,3 volt. tror nok feilen enten ligger i starteren eller i ledningene til starteren..
- 91mod. Mx5, "go-bilen" http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=3394
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176
medlem nr 542
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176
medlem nr 542
Hvilespenning på 11,3V for batteriet er for lavt, skal være 12,78V. Sjekk spenningen på batteriet mens du prøver å starte, max 10 sek. Bør da ikke gå under 7,5V, som er normen til EN. At batteriet er kun 3 år har lite å si. Ett "misbrukt" batteri kan gå i stykker mye fortere enn det.EspenSort92 wrote:Synes det er rart om batteriet er dårlig.. men har jo brukt bilen lite i det siste...
batteriet er ganske nøyaktig 3 år gammelt...
11.3 volt er det når tenning er av, har ikke fått målt mens jeg vrir om tenningen enda...
Har du batteri med korker på toppen, kan du sjekke om vesken står over platene nede i batteriet. Hvis de ikke gjør det, så fyller du på med destillert vann, fra en rekvisitabutikk.
Du kan ev sette på tenningen, skru på lys og fjernlys, varmetråder, ja alt som bruker strøm, og så lese spenningen. 11,3V kan også være en toppspenning, som faller som en skiftnøkkel i vann, når batteriet får belastning.
Bilene er dessverre ikke bortskjemt med for stort batteri, hvertfall. Får "seig" startmotor når det kryper ned mot -13-14'C selv, og batteriet mitt er kjøpt i slutten av september, og lader ca 14,4V.
Har du forresten prøvd med start hjelp?
C a r t m a n
Medlemsnr: 544
Medlemsnr: 544
-
- Moderator
- Posts: 5120
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 114
- Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
- Contact:
- Status: Offline
Tviler sterkt på at batteriet er "misbrukt" på noen måte, da jeg alltid finner en lengre vei enn nødvendig..
Men takk for tips, skal prøve idag...
Har ikke prøvd med starthjelp, siden jeg trodde det var nok spenning...
Batteriet er 55Ah og vedlikeholdsfritt...
Men takk for tips, skal prøve idag...
Har ikke prøvd med starthjelp, siden jeg trodde det var nok spenning...
Batteriet er 55Ah og vedlikeholdsfritt...
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
Bare ikke gjør som jeg gjorde i min ungdom, "trodde" ditt og "trodde" datt. Kosta meg ett nytt batteri, ny starter og ny plusskabel mellom batteriet og starteren. Det var egentlig plusskabelen som var gåen, men som nyutdannet bilmekaniker visste man jo best, og skulle jo ikke høre på de med erfaring... Det var tider det... Hmmm... Lenge siden det, gitt...EspenSort92 wrote:Tviler sterkt på at batteriet er "misbrukt" på noen måte, da jeg alltid finner en lengre vei enn nødvendig..
Men takk for tips, skal prøve idag...
Har ikke prøvd med starthjelp, siden jeg trodde det var nok spenning...
Batteriet er 55Ah og vedlikeholdsfritt...
C a r t m a n
Medlemsnr: 544
Medlemsnr: 544
-
- Moderator
- Posts: 5120
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 114
- Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
- Contact:
- Status: Offline
- MagnusAntony
- 7200 RPM
- Posts: 1017
- Joined: 05 Aug 2005, 02:00
- Status: Offline
Siden det er vedlikeholdsfritt får du vel ikke målt syrevekta, men det skal jo være mulig å regne seg fram til den. 11,3/6-0,84 mener jeg det var og da ender du opp med ett skremmende lavt tall. Ville tro batteriet ditt var kaputt. Prøv med ett annet batteri eller litt hjelpestrøm.
[tidl. RotaryPower]
-90 Mazda Miata
-61 Renault Dauphine
-90 Mazda Miata
-61 Renault Dauphine
-
- Moderator
- Posts: 5120
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 114
- Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
- Contact:
- Status: Offline