Veltebøyle
Moderator: Styremedlemmer
Veltebøyle
Jeg har søkt litt på tidligere diskusjonstråder, men har ikke funnet veldig mye info på veltebøyler.
Fra min surfing på diverse dele-websider (bla mx5parts.co.uk) så forstår jeg at veldig mange av veltebøylene som selges kun er "for pynt" og ville faktisk heller skade mer enn hjelpe ved en eventuell rull.
Har noen her lest om/vurdert farene ved en evt rull? Er det hodet mitt som tar støyten? Hvor sannsynlig er det etc.?
Noen gode erfaringer med bøyler som ikke bare er for show?
De som er for show ser jo forsogvidt bra ut, men hvis jeg først skal ta trøbbelet med å installere noe så hadde jeg også vært keen på at den gav noe sikkerhet.
Min vanlige kjøring er bare landevei, men til våren håper jeg å få mulighet til å kjøre litt på banen på Rudskogen og muligens andre steder. Jeg vet ikke om det er mer sannsynlig å få rull der enn andre steder?
Har noen her opplevd et rull med Mx5'en? Den har jo et særdeles lavt gravitasjonspunkt.
takk for eventuelle erfaringer rundt dette.
Rasmus
Fra min surfing på diverse dele-websider (bla mx5parts.co.uk) så forstår jeg at veldig mange av veltebøylene som selges kun er "for pynt" og ville faktisk heller skade mer enn hjelpe ved en eventuell rull.
Har noen her lest om/vurdert farene ved en evt rull? Er det hodet mitt som tar støyten? Hvor sannsynlig er det etc.?
Noen gode erfaringer med bøyler som ikke bare er for show?
De som er for show ser jo forsogvidt bra ut, men hvis jeg først skal ta trøbbelet med å installere noe så hadde jeg også vært keen på at den gav noe sikkerhet.
Min vanlige kjøring er bare landevei, men til våren håper jeg å få mulighet til å kjøre litt på banen på Rudskogen og muligens andre steder. Jeg vet ikke om det er mer sannsynlig å få rull der enn andre steder?
Har noen her opplevd et rull med Mx5'en? Den har jo et særdeles lavt gravitasjonspunkt.
takk for eventuelle erfaringer rundt dette.
Rasmus
- fatlaces
- 4200 RPM
- Status: Offline
jeg har ikke så mye peiling på dette, men jeg har forstått litt: Det er et klart skille mellom Stylebar og Rollbar. Stylebar er bare for pynt og ingen kan garantere at denne vil gi økt sikkerhet ved en evt. rull. Og etter det jeg har sett så er det betydelig mer arbeid å installere en Rollbar enn en Stylebar, siden denne faktisk forankres i ramma. Og man får litt stivere bil med rollbar. Om det samme gjelder med stylebar vet jeg ikke.
Bmw Z4 2003, 3.0i
Huyndai Elentra GL 1997 (vinter og bruksbil)
*Mazda MX-5 1990, 1.6
*Toyota Camry 1981 (R.I.P)
Huyndai Elentra GL 1997 (vinter og bruksbil)
*Mazda MX-5 1990, 1.6
*Toyota Camry 1981 (R.I.P)
- biXen
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 999
Nå kaller mange en stylebar for en rollbar, men jeg antar de harddog rollbarene med 4-8 festepunkter eller noe sånt er hakket vassere enn en man fester to plasser. Tror selv jeg går for en bare pga. utseendet, for jeg synes ikke de som gjør jobben ser så bra ut, dessuten er det ikke så mange av dem heller de garanterer for, men det er visstnok noen, bla. på http://www.flyinmiata.com . Er man uheldig og ruller så er det neppe på topp med en stylebar nei, men men.
- BaktusBror
- 4200 RPM
- Medlemsnummer: 534
Ta en titt på dette forumet under Felles Utenlandskjøp, står mye om ordentlig roll-bar der.
http://www.mx5-miata.no/modules.php?nam ... forum&f=18
Og hvis du bestemmer deg for å kjøpe en Hard Dog, så er jeg gjerne med og deler på frakt-kosten, har tenkt å bestille en sånn.
http://www.mx5-miata.no/modules.php?nam ... forum&f=18
Og hvis du bestemmer deg for å kjøpe en Hard Dog, så er jeg gjerne med og deler på frakt-kosten, har tenkt å bestille en sånn.
- MagnusAntony
- 7200 RPM
WOW
Ja - de bildene sa ganske mange tusen ord.
Virker jo også som gode argumenter for veltebøyle, men som andre her påpekte så er de jo ganske massive.
Stil VS funksjonalitet. Syns det ser ganske kult ut med de to buede stålbøylene bak hodelene, men noen av veltebøylene blir derimot litt for massive for min smak... tar litt vekk fra formen.
Blir jo både en smaks-sak samt hvordan du har stylet bilen din.
Får tenke litt om hvor mye jeg faktisk bruker hodet mitt og om jeg evt kan klare meg uten dersom det faller av ved et rull.
Stylebarene virker ganske lette å montere, men likevel snakkes det flere steder om drilling av hull etc - går det vanligvis greit å gjøre ved vanlig verktøy? (fikk fint slagborr til jul)
EDIT: Ville ikke brukt slagborrfunksjonen på bilen... tenkte bare å spesifisere så jeg ikke blir oppfattet som totalt n00b... ikke langt fra, men dog ikke så ille.
Virker jo også som gode argumenter for veltebøyle, men som andre her påpekte så er de jo ganske massive.
Stil VS funksjonalitet. Syns det ser ganske kult ut med de to buede stålbøylene bak hodelene, men noen av veltebøylene blir derimot litt for massive for min smak... tar litt vekk fra formen.
Blir jo både en smaks-sak samt hvordan du har stylet bilen din.
Får tenke litt om hvor mye jeg faktisk bruker hodet mitt og om jeg evt kan klare meg uten dersom det faller av ved et rull.
Stylebarene virker ganske lette å montere, men likevel snakkes det flere steder om drilling av hull etc - går det vanligvis greit å gjøre ved vanlig verktøy? (fikk fint slagborr til jul)
EDIT: Ville ikke brukt slagborrfunksjonen på bilen... tenkte bare å spesifisere så jeg ikke blir oppfattet som totalt n00b... ikke langt fra, men dog ikke så ille.
Hei. Jeg og RotaryPower har kjøpt Hard Dog veltebøyler og er litt papirarbeid og banning unna å få de ut fra NordCargo sitt tollager på Karihaugen.
Jeg kommer til å oppdatere den orginale tråden med en detaljert "HowTo"for hvordan vi gjorde det og hva som skal til for at det går 10 ganger så raskt som de 29 mailene jeg og Tom Beroth hos Hard Core brukte for å bli enig.
Jeg kommer til å oppdatere den orginale tråden med en detaljert "HowTo"for hvordan vi gjorde det og hva som skal til for at det går 10 ganger så raskt som de 29 mailene jeg og Tom Beroth hos Hard Core brukte for å bli enig.
- biXen
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 999
Hard Dog er jo slående navn for det ser ut som et stort hundebur der bak
Må si jeg også foretrekker en kroma eller satin bua sak bak setene istedet for stor svart greie av utseende. Men ruller man så er det klart at den er temmelig useless den stylebaren. Men den har nok likevel en viss stivende funksjon, så helt ubrukelig er den ikke kjøremessig heller.

Dersom man vil ha noe som gir litt ekstra sikkerhet og samtidig ikke ser ut som et "hundebur", bør man vurdere denne:
http://www.alumex.de/Miata/Miataup/miata_upgrade.htm
Den kan vel i utgangspunktet betegnes som en stylebar, men tåler en støyt. Se forøvrig innleggene til HansT i denne tråden:
http://www.mx5-miata.no/modules.php?nam ... pic&t=1124
Edit: Ordnet i linkene
http://www.alumex.de/Miata/Miataup/miata_upgrade.htm
Den kan vel i utgangspunktet betegnes som en stylebar, men tåler en støyt. Se forøvrig innleggene til HansT i denne tråden:
http://www.mx5-miata.no/modules.php?nam ... pic&t=1124
Edit: Ordnet i linkene
Last edited by PKD on 29 Mar 2006, 12:03, edited 1 time in total.
Medlem 208
'91 MX-5 Special Edition
'02 Renault Kangoo 1,4i aka Postbilen fra Stange
'04 Volvo V40 2,0T Limited Sport Edition
Racing a Hyundai is like the special olympics... even if you win you`re still retarded.
'91 MX-5 Special Edition
'02 Renault Kangoo 1,4i aka Postbilen fra Stange
'04 Volvo V40 2,0T Limited Sport Edition
Racing a Hyundai is like the special olympics... even if you win you`re still retarded.
- mojo-91
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 267
Hvis du vil ha stylebar-look, men med funksjonen av en rollbar, så har Alumex.com en prototype på gang som ser ganske bra ut.
http://alumex.de/indexE.html

http://alumex.de/indexE.html

89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
- BaktusBror
- 4200 RPM
- Medlemsnummer: 534
Kjempefint, arildh! Jeg venter med å bestille til banninga deres er ferdigarildh wrote:Hei. Jeg og RotaryPower har kjøpt Hard Dog veltebøyler og er litt papirarbeid og banning unna å få de ut fra NordCargo sitt tollager på Karihaugen.

Når du skriver "den originale tråden", hvilken mener du da?