"Lambda-verdi" på eu-kontroll

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
Thamun
6500 RPM
6500 RPM
Status: Offline

"Lambda-verdi" på eu-kontroll

Post by Thamun »

Vår på eu-kontroll med bilen for noen uker siden. Fikk der anmerkning for at lamdbasonden ikke fungerte. Han skreiv: "Lambdaverdi utenfor 1 +/- 0,03 eller utenfor fabrikatens verdiområde (1,141)". Jeg har turbo og link, og jeg ser jo på keypaden at linken får O2-verdier fra lamdaen.

Er det noen som vet hva jeg bør justere på linken for å få verdien innenfor? Hva bør O2 på linken ligge på ved tomgang? CO2 og de andre verdiene var OK.

Nå begynner turboen å bli litt sliten så d blir nok brent litt olje der, kan det ha noe med saken å gjøre?
- '90 Miata 1.6l FMII Turbo/FM link

-(X) '94 Mazda 626 1.8i combicoupe, Erebuni Shogun
HF-mx5T

Post by HF-mx5T »

sørg for at den er skikkelig fintunet på lavere turtall osv, eventuellt gå inn og juster den litt mager manuellt..
min klarte eu krava med samme oppsett, men uten kat med litt triksing på stedet.. dro tilslutt ned master fuel noen få punkter og da smilte karen med målern :D
arildh
7200 RPM
7200 RPM

Post by arildh »

Hvis du autotuner og "tuneverdien" på displayet viser 5 så betyr det at den har nådd A/F target for tomgangssonen og den bør være like Lambda (14:1).
Når jeg var på EU kontroll stilte jeg ned verdiene for de nederste sonene litt ned i tillegg for å være på den sikre siden. Da målte de CO verdier omtrent som en EL-bil.
Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com
.
"low-buck hack-job or full-sex race fab ?"
Thamun
6500 RPM
6500 RPM

Post by Thamun »

arildh wrote:Hvis du autotuner og "tuneverdien" på displayet viser 5 så betyr det at den har nådd A/F target for tomgangssonen og den bør være like Lambda (14:1).
Så "utenfor fabrikatens verdiområde (1,141)" betyr at A/F er utenfor 14:1 forhold? Isåfall begynner jeg å forstå litt mer :) O2-target bør vel ligge rundt 76-77 da? D ligger på 72-73 nå. Prøvde å justere litt på MASTER FUEL og Zf100 (for tomgang) og så at O2 fra lambdaen gikk opp og ned alt ettersom. Har og sett at L3-korrigeringen ligger ganske høyt, klarte å få det ned på 4-5-6 ved å justere litt. Håper at det kun er det som skal til for å komme innenfor :D Få L3 på rundt 5 og O2 på 77. Hva tror dere?

Thamun
6500 RPM
6500 RPM

Post by Thamun »

HF-mx5T wrote:sørg for at den er skikkelig fintunet på lavere turtall osv, eventuellt gå inn og juster den litt mager manuellt..
HF-mx5T: Har du noen gode tips om hvordan det er lettest å fintune på lavt turtall. Har ikke prøvd veldig mye ennå, men leser i manualen at det er litt vanskelig å få til. Det virker og som om linken har litt problemer med å stabilisere O2 rundt 76 som er target. O2 ligger nå på ca. 73-74, men når jeg justerer litt for å komme opp på 76 så blir O2 ganske ustabilt. Ligger å oscillerer opp på 85-90 av og til. Vurderer om jeg skal prøve å legge inn et default-oppsett på linken som jeg fant på FM-sida og se om det hjelper.

Når O2 blir lavere, vil det si at motoren går magrere (O2 blir lavere når jeg justerer ned MASTER FUEL)? Eller er jeg på villspor nå? Hva bør O2 ligge på for å ha 14:1 i A/F?

arildh
7200 RPM
7200 RPM

Post by arildh »

Jeg husker ikke hva 14:1 tilsvarer i O2 skalaen på linken. Det står dokumentert i manualen en plass.
For meg har det fungert å tune nederste del av sone 1 bare ved å ruse motoren sakte opp til 4000rpm i fri uten belastning og få = på så mange av sone 1xx som mulig. Det er jo slik de tester utslipp på EU og da tuner du a/F etter like forhold.
Jeg har hatt god hjelp av dataloglab og rtlink under tuning. Da ser man resultatet bedre og mye sikrere å få lydsignaler når man er på "=" i stedet for å glane på displayet i 150km/t.
Dataloglab er veldig bra til å lage jevne kurver osv.
Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com
.
"low-buck hack-job or full-sex race fab ?"
Thamun
6500 RPM
6500 RPM

Post by Thamun »

Takk for tipset :D Har rtlink, så må bare skaffe meg en brukbar laptop så skal jeg få tunet alle sonene skikkelig. Vurderer å kjøpe WBO2 i tillegg. Skal prøve å tune i fri som du sier og se hvordan det går :)

Post Reply