Batteri
Moderator: Styremedlemmer
-
- Status: Offline
Batteri
Det ser ut for at batteriet mitt har konka ut, og da er spørsmålet: Hva skal jeg kjøpe? Jeg forstår det sånn at det er et spesielt gelebatteri som egentlig står i, men hos mazdaforhandlerens delelager i Sandnes sier de at jeg kan bruke et VARTA Blue Dynamic. Er det noen som vet noe om dette stemmer? De skal ha ca 850 kroner for det. Jeg ser at Panasoic gelebatteri koster omtrent det samme i England. Bilen står i "opplag", og jeg skal ta den ut til påske. Var nede og forsøkte å starte den, men det var ikke tegn til liv, selv om batteriet ble ladet 14. februar. Alarmen står ikke på.
Først av alt, det er en vanlig oppfattelse at det originale Panasonic batteriet som ble levert med bilene er et GEL batteri. Dette er IKKE korrekt. Batteriet er av typen AGM (Absorption Glass Mat).
Dette er etter hva jeg har forstått presis samme teknologi som bl.a. Optima og Exide Maxxima 900 bruker. I Norge mener jeg de kaller de rekombinasjonsbatterier, eller ventilregulerte batterier. Dette er en betegnelse på batterier hvor den kjemiske prosessen går i et lukket kretsløp. Du bør uansett velge enten et GEL batteri eller et AGM batteri til bilen din, da disse ikke avgir gasser. Et vanlig batteri i bagasjerommet på MX5/Miata blir ikke anbefalt pga. sikkerhet, eksplosjonsfare ved kollisjon, og korrosjonproblemer.
For mer utfyllende informasjon om batteriene i MX5/Miata se: http://www.miata.net/garage/battery.html
Forøvrig kan også nevnes at det originale Panasonic batteriet har kaldstrøms amp på 440 og 32 amp timer, noen som strengt tatt er noe lite på våre kanter av verden. Personlig endte jeg opp med et Maxxima 900 som bl.a. har kaldstrøms amp på 800 og 50 amp timer. Bilen er ikke til å kjenne igjen ved oppstart på kalde vinterdager, og dette batteriet (også Optima) har lav selvutladning noe som passer bra i tilfeller som for deg hvor bilen blir satt bort i perioder.
NB, du må gjøre noe små modifiseringer med festeanordningen for å få passet inn Optima eller Maxxima batteri.
Dette er etter hva jeg har forstått presis samme teknologi som bl.a. Optima og Exide Maxxima 900 bruker. I Norge mener jeg de kaller de rekombinasjonsbatterier, eller ventilregulerte batterier. Dette er en betegnelse på batterier hvor den kjemiske prosessen går i et lukket kretsløp. Du bør uansett velge enten et GEL batteri eller et AGM batteri til bilen din, da disse ikke avgir gasser. Et vanlig batteri i bagasjerommet på MX5/Miata blir ikke anbefalt pga. sikkerhet, eksplosjonsfare ved kollisjon, og korrosjonproblemer.
For mer utfyllende informasjon om batteriene i MX5/Miata se: http://www.miata.net/garage/battery.html
Forøvrig kan også nevnes at det originale Panasonic batteriet har kaldstrøms amp på 440 og 32 amp timer, noen som strengt tatt er noe lite på våre kanter av verden. Personlig endte jeg opp med et Maxxima 900 som bl.a. har kaldstrøms amp på 800 og 50 amp timer. Bilen er ikke til å kjenne igjen ved oppstart på kalde vinterdager, og dette batteriet (også Optima) har lav selvutladning noe som passer bra i tilfeller som for deg hvor bilen blir satt bort i perioder.
NB, du må gjøre noe små modifiseringer med festeanordningen for å få passet inn Optima eller Maxxima batteri.
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
1996 Porsche 993 C2
-
- Vidar
- Moderator
- Medlemsnummer: 249
jeg har et 32Ah motorsykkel gelbateri i bilen. Har ingen problemer med å starte..
EITO wrote:Takk for utfyllende svar. Hvilke små endringer er det som må gjøres for å få et Maxxima 900 på plass? Er det noen som har et Varta-batteri i bilen?
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
Her er en fremgangsmåte jeg kikket litt på før jeg kjøpte mitt batteri. Exide Maxxima 900 batteriet ser presis likt ut som dette Optima batteriet, og har akkurat de samme målene. Som du ser er det en viss forskjell i størrelsen mot det originale. Jeg har gjort det på omtrent samme måten, men måtte lage et annet beslag en det røde vedk. bruker (hvis noen vet hvor jeg kan få tak i et lignende er jeg mottakelig for tips). Jeg har også beholdt det beslaget på gulvet inn mot selve bagasje-rommet, noe ikke han har gjort. Han sier imidlertid mot slutten at dette godt kan brukes. Dette måtte bøyes litt, og jeg kunne ikke bruke den bakerste bolten.EITO wrote:Takk for utfyllende svar. Hvilke små endringer er det som må gjøres for å få et Maxxima 900 på plass? Er det noen som har et Varta-batteri i bilen?
Beslaget bak batteriet hvor du fester den lange J-bolten i er bare snudd, og passer helt perfekt. Jeg måtte også kjøpe ny/lage ny J-bolt og kjøpte en vingemutter. Batteriet står nå helt fast, noe som også er meget viktig og et krav ved eksempelvis EU kontroll.
http://homepage.mac.com/akerman/optima/optima.html
Se ellers link til Maxxima 900:
http://www.sonnak.com/maxxima.html
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
1996 Porsche 993 C2
Men hva brukte du som beslag som ligger over batteriet? Det originale passer jo ikke hvis du kjøpte et batteri som er bredere enn Panasonic batteriet. Se bilde av det røde vedk. fikk kjøpt der han bor:Magnus wrote:den eneste endringen (bortsett fra å flytte den metallramma rundt batteriet til de andre hullene som allerede var der og snu beslaget) jeg gjorde da jeg satte inn nytt batteri var å føye inn en fem cm bit midt på j bolten. Passer perfekt.
http://homepage.mac.com/akerman/optima/P1010150-tb.html
Jeg måtte lage meg noe selv her, og det var egentlig den største jobben med hele opplegget. Om noen vet om slike "universal" beslag så tar jeg med glede imot tips.
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
1996 Porsche 993 C2
Har ikke spesiell kjennskap til Varta batteriet du snakker om, men vet at batterilokket på det er helt lukket og at lokket har et labyrintsystemet som gjør at gassen tilbakeføres til elektrolytten. Det kan mao. også brukes bak i bagasjerommet på MX5-Miata.EITO wrote:Er det noen som har et Varta-batteri i bilen?
Hvor mange utladninger det tåler, hvor stor kaldstrøms A og A timer de gir vet jeg dessverre ikke, men disse tallene får du hos forhandler. Alt i alt blir egentlig spørsmålet mer hvor mye penger du vil bruke på et batteri. Optima er såvidt meg bekjent favoritten bl.a. i bilbyggermiljøene, og går for å være det beste. Prisen er også "best"

1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
1996 Porsche 993 C2